26

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

östengurka skrev:

Pratade med 3-supporten i ett annat ärende i förmiddags och frågade om detta.
Enligt personen var det ett lokalt problem i Göteborgs-området pga störningar från/av systemen i hamnen mm.
Andra områden i Sverige var inte berörda.

Bor du i Götet Nalleman?

/Östen


Jag citerar mig själv för att det ger lite bakgrund...

Det "annat ärende" jag ringde supporten om var att RSSI gått ner från -61 dBm till -83dBm.
Anade då inte att detta hade med "ZTE MF28"-problematiken att göra.

Supportens åtgärd då för en vecka sedan var att "låsa" mitt abb. till 4G i förhoppningen att routern därmed åter igen skulle koppla upp sig mot basstationen 300meter(!) bort.

I kväll ringde jag igen supporten då RSSI fortfarande, trots ett antal omstarter, låg på -83dBm.
Supporten konstaterade nu att jag hade en MYCKET FÖRMÅNLIG PRISPLAN (149 kr/mån för 100GB/mån) och dessutom som av en händelse den av 3 tillhandahållna routern ZTE MF28.....

Routern var problemet, ..... men om jag ringde en vardag på kontorstid skulle jag få ett "bra erbjudande om förlängning med en ny router"....


Jag ifrågasatte, mycket kraftigt...., att jag skulle behöva teckna "ett nytt förmånligt abonnemang" bara för att den av 3 tillhandahållna routern efter bara två år slutat att vara kompatibel med deras 4G-nät.
Det rimliga hävdade jag, var att de skickade ut en ny router, som fungerade i deras nät och med mitt nuvarande abonnemang.
Tog mig också friheten att hinta om att jag inte var helt okunnig, utan också följde debatten på diverse Internet-forum rörande dessa spörsmål...



20 MINUTER EFTER ATT SAMTALET MED 3 SUPPORT AVSLUTATS ÅTERGICK MIN SIGNALSTYRKA TILL -61dBm !!!!!!!!!!!!!!!!!!



(ursäkta versalerna och alla !-tecken... MEN det ÄR något LURT i detta....)


/Östen

3's 4G

27

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

@jonasolof: Tre har ju 50MHz sammanhängande på 2,6GHz för TDD, så om det tekniskt är möjligt kan det ju vara en av anledningarna.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

28

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

Östengurka,

RSSI är en totala fältstyrkan. Den uppkopplade signalen ger RSRP. Hur ändrade den sig?
Man kan ju undra om de ändrade någon parameter så att modemet skulle visa annorlunda men någon sådan möjlighet tror jag inte finns.

Careface,

Du har rätt. Intraband contigious carrier aggregation kan användas bl a inom 50 MHz blocket i band 38. Men högst två carriers ryms varför bandbredden blir 40 MHz. Nu kan carriers (bärvåg) betyda olika saker här.

LTe release 8 behövs i routern för att den ska klara carrier aggregation.

Djupare

http://www.keysight.com/upload/cmc_uplo … amp;lc=dut

En möjlighet är att tre vill ändra vilket frekvensområde som används i Göteborgsområdet (inom 50 MHz blocket) pga interferens som stör nuvarande använt område. Sådant orkar de inte förklara.


http://www.3gpp.org/technologies/keywor … -explained

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

@jonasolof

ZTE MF28G visar bara RSSI.
Jag verifierade dock förändringen med BBK och tidigare hade jag ca 50/25 Mb/s vid RSSI ca -60dBm, vid RSSI -83 dBm blev bandbredden ca 18/7 Mb/s.
Förändringen var således verklig.


Tyvärr var glädjen kortvarig...
Jag insåg att mitt inlägg här på forumet kunde vara "att skjuta mig själv i foten".

Någon på 3 läser uppenbarligen detta forum och insåg misstaget de gjort, så nu har de skruvat ner min anslutning till RSSI -85 dBm igen.
De insåg säkert att det vore tråkigt om fler än jag skulle upptäcka att deras dödande av ZTE MF28G och de billiga abonnemang som den levererades med, var avsiktligt!

/Östen

3's 4G

30

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

Tja de kan kanske programmera cellerna att sänka uteffekten kraftigt för sändningen till användare av de oönskade modemen. 23 dB skillnad innebär en mycket kraftig sänkning.

Eller så går den bra cellen av och på. Det starka RSSI värdet kan bara komma från en närbelägen cell.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

Vad har ni fått för erbjudande vid förlängning av abonnemang och ny router? Samma pris och datamängd?

32

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

Fick idag "Förlängningserbjudande med ny router" från 3.

"Förlängningserbjudande
Vi har tagit fram ett förmånligt erbjudande för att visa vår uppskattning:

* Behåll ditt nuvarande abonnemang till samma kostnad som idag
* Ny kostnadsfri router (värde 1295 kr)
* 24 månaders bindningstid"

Antagligen försvinner det förmånliga priset/datamängden efter 24 månader?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

33

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

jonasolof skrev:

Tja de kan kanske programmera cellerna att sänka uteffekten kraftigt för sändningen till användare av de oönskade modemen. 23 dB skillnad innebär en mycket kraftig sänkning.

Eller så går den bra cellen av och på. Det starka RSSI värdet kan bara komma från en närbelägen cell.

Låter tekniskt omöjligt då [W]CDMA sänder till alla kunder samtidigt.

34

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

Det handlar i och för sig om LTE och inte CDMA (3G) men invändningen är relevant ändå. Uteffekten från sändaren i masten kan knappast regleras med avseende på enstaka användare såvida inte dessa läggs i ett särskilt frekvensblock. Under LTE kan delar av bandbredden användas för enskilda användare vid interferens osv. Ett annat sätt att reglera effekten vore att styra över vissa användare till en mer avlägsen mast men det skulle inte påverka RSSI om den ursprungliga masten fortsätter att vara aktiv (men bara RSRP). För att RSSI ska ändras som beskrivet bör en närbelägen cell ha slagits på och av. Det är det enda som kan höja RSSI och sedan sänka värdet. Men det låter väldigt konstigt att detta skulle ske efter en enskold användares kontakt med support. Det hela är konstigt och svårtolkat när det inte finns uppgifter om RSRP, cell id och använt block (EARFCN).

Kan man ha blockerat användaren på ett visst band så att routern varit hänvisad till ett annat band med svagare signal?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35 Senaste redigerad av östengurka (2015-11-18 16:47:30)

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

Jag bor ca 300 m från den sändare som jag varit uppkopplad mot de senaste 2 åren men det är hus i vägen (stadsbebyggelse).
Därav har RSSI legat stabilt på ca -60dBm hela tiden.

Det jag nu kan notera är att signalstyrkan RSSI "växlar ner" i flera steg under uppkopplingen.
Den går från ca -65dBm till -85dBm i några steg innan uppkoppling sker.
Det tar också numera betydligt längre tid att ansluta (efter omstart/nedkoppling) än tidigare.

Kan det vara så att de kan blockera mig från att ansluta till närmaste basstation, och jag därför blir ansluten till någon betydligt längre bort?
På detta sätt skulle i så fall bandbredden, sänkas för att "motivera" mig att teckna ett nytt abonnemang.

/Östen

3's 4G

36

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

Ja det bör vara tekniskt möjligt med händyn till hur 4G fungerar vid anslutning till celler. När din router ber om anslutning svarar cellen eller snarare servern som kollar identiteten att nä du får inte ansluta hit.

Testa nära någon annan mast. Bäst vore om du kunde kolla med en smartphone samtidigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

Hej,

Anledningen till att vi har valt att gå ut med brevet där vi uppmanar kunder som har denna produkt är att vi vill säkerställa att deras upplevelse i vårt nät är så bra som möjligt. Det har visat sig att denna router har vissa begränsningar att klara av både mindre och större uppgraderingar i vårt nät (4G). För att säkra upp kundernas framtida surfupplevelse uppmuntrar vi en uppgradering av hårdvaran.

Vi hoppas att detta uppfattas som ett förmånligt erbjudande. Precis som det stått tidigare i tråden samt i brevet som gått ut till berörda kunder går det bra att ringa in på vardagar 10-16 för att ta del av detta.

Vänligen,
3Sverige

38

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

Tack för detta besked som vi kan kalla A. Den fråga B som alla då självklart ställer sig är om ett accepterat erbjudande också innebär en möjlig försämring av ett förmånligt abonnemang, tex vad gäller löptid eller uppsägning från operatörens sida. Om så är faller kan kunden tjäna på att skaffa en egen ny router.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

Det är nu alltså klarlagt av säljaren (3Sverige) att utrustningen (ZTE MF28G) vilken de sålde är behäftad med fel.
Dessa fel måste funnits från början dvs. vara ett sk. "ursprungligt fel".

Enligt Konsumentköplagen har konsumenten rätt att få den felaktiga varan kostnadsfritt  reparerad eller utbytt inom 3 år vid ett ursprungligt fel på varan.

Jag och säkert flera konsumenter som köpt varan (ZTE MF28G) emotser därför att snarast få denna kostnadsfritt reparerad eller utbytt mot en fungerande vara(utrustning).

Om så inte sker kommer Konsumentköplagens bestämmelser om skadestånd att aktualiseras, då "tjänsten" inte kan utnyttjas på avsett sätt pga. felaktig "utrustning".
Att tjänsten inte kan användas på avsett sätt pga den felaktiga utrustningen görs ju tydligt i såväl brevet från 3 som i ovanstående foruminlägg från "3Sverige".

/Östen


P.S.

Det är nästan läskigt vad rätt man kan ha ibland............
Jag skrev i mitt tidigare inlägg den 15/11:

"Tyvärr var glädjen kortvarig...
Jag insåg att mitt inlägg här på forumet kunde vara "att skjuta mig själv i foten".
Någon på 3 läser uppenbarligen detta forum och insåg misstaget de gjort, så nu har de skruvat ner min anslutning till RSSI -85 dBm igen.
De insåg säkert att det vore tråkigt om fler än jag skulle upptäcka att deras dödande av ZTE MF28G och de billiga abonnemang som den levererades med, var avsiktligt!
D.S

3's 4G

40

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

När jag pratade med 3 idag så sa de till mig att från den 1 december byter de leverantör till Huawei på alla 4G-master, lär ju som ett ganska stort jobb om det nu stämmer...

Och därför kommer inte ZTEMF28G att fungera med "nya" nätet, ville man skaffa en egen router rekommenderade de Huawei men även nyare router från ZTE ska fungera.

Vill man istället ta del av deras erbjudande om ny router så binder man upp sig i 24 månader, samma pris och GB per månad som nu, efter bindningstiden löper det på precis som innan.

Även till mig sa de att det varit problem med ZTE MF28G i deras nät, så de har alltså levererat utrustning som haft ett ursprungligt fel till oss kunder.

41

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

Utrustningen i masterna måste rimligen uppfylla kravspec på LTE även på så vis att kundernas utrustning inte ska behöva vara anpassade till viss leversntör. Däremot är det inte säkert stt kundutrustningen klarar alla uppgraderingar vilket innebär nya specfikationer även om de borde vara bakåtkompstibla.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

42 Senaste redigerad av östengurka (2015-11-22 16:45:06)

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

Hör och häpna.....

Sedan den dygnsvisa, av 3 påtvingad ner- och uppkopplingen vid lunchtid idag så är förbindelsen BÄTTRE än någonsin tidigare yikes

Nu har jag plötsligen RSSI -51 dBm med min ZTE MF28G jämfört med som bäst -59 dBm tidigare.
Under den senaste "motivationsperioden" för att binda kunderna på 2 år, för att få en ny (fungerande....) router, har RSSI legat i häradet av -85 dBm.

Bandbredden mätt med BBK är också tillbaka på dryga 45/20 Mb/s.

Det är kanske någon i helgpersonalen som inte är informerad om "motivationsperioden" och därför tagit bort den oförklarliga "nedskruvningen" av prestanda för de kunder som har ett gammalt lågprisabonnemang med ZTE MF28G.

Skall bli spännande att se hur länge det dröjer innan de "skruvar ner" min förbindelse igen för att fortsätta "motivationsarbetet"....

/Östen

3's 4G

43 Senaste redigerad av östengurka (2015-11-23 17:51:17)

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

I morse var det roliga slut igen med RSSI åter på dryga -80dBm.

Den på 3 som följer detta forum tvingade väl den oinformerade "helgjobbaren" att återställa min förbindelse i "motivationsläge"....

/Östen

3's 4G

44

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

Ringde in till kundtjänst idag och hörde efter vilken hårdvara som erbjuds vid förlängning.

Den kostnadsfria routern (värde 1295 kr) var en s.k. webbplugg för 4G, Huawei E5575. Den saknar såväl antennuttag som LAN-port:
tre.se/privat/handla/bredband/router/Huawei---Webbkontakt-4G

Blev också erbjuden den mer kompetenta Huawei E5186 för 40 kr/mån utöver abonnemangskostnaden. Till skillnad från webbpluggen har den både antennuttag och LAN-portar:
tre.se/privat/handla/bredband/router/Huawei---4G-router

Huawei E5172A som tidigare erbjöds för 0 kr/mån hade de sålt slut.

45

Sv: ZTE MF28G upphör att fungera på 4G

Sunkigt att erbjuda en webplugg...

En E5186 för 1 kr 30 öre om dagen är väl rätt OK. Förutsatt att den klarar port forwarding och annat man kan vilja ha. VoIP?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.