1

Tråd: Problem med hastighet net1

Hej allihop =)

Blir tokig på mitt mobila bredband från net1.Har haft otaliga samtal med dom men inget blivit bättre.
Använder i dagsläget deras rikt antenn.har ej långt till masten,skulle tippa 800M-1.5KM

Uppskattar alla svar

Mina värden är följande.


RSRP -67
RSRQ -11
RSSI -48
SINR 10-18


Min hastighet är ca 1.5MBit ner och 4Mbit upp vilket jag tycker är dåligt.

Har ni några tips eller synpunkter så uppskattas det!!

Mvh Kristian

2

Sv: Problem med hastighet net1

Jag misstänker att du är precis i en sektorgräns för RSRQ är mkt dåligt trots stark signal. Ta med dig modemet och testa 500 meter åt didan från din nuvarande position.kolla antennerna på masten om du kan. Varje antenn vetter i vardera sektorns huvudriktning.

Det kan möjligen också hända att routern får för stark signal med RSSI -48 dBm. Har du en yttre antenn så koppla bort den.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Problem med hastighet net1

Ok,är jättetacksam för ditt svar!

Visste inte att det kunde bli för stark signal.Ska testa koppla ur rikt antennen som sitter på taket av villan och testa utan.Återkommer imorrn med resultat!

tack igen!

4

Sv: Problem med hastighet net1

kopplade ur min riktantenn som sitter på taket,Då får jag följande;

RSRP -80
RSRQ -11
RSSI -62
SINR 16

fick även snarlikt resultat på bredbandskollen.

Säger detta något?

5

Sv: Problem med hastighet net1

Testat flytta modemet men samma sak..

6

Sv: Problem med hastighet net1

Visar modemet cell id, någon? Värdena utan extern antenn ska räcka för god fart. SINR 16 är bra. RSRQ kan vara dåligt, vilket -11 är trots bra SINR , om det är mycket trafik på cellen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Problem med hastighet net1

Morrn,

Ja cell ID visar följande :

Cell ID (PCI)/Globe Cell ID: 451/00040601

Om det är det du menar?

tack!

8

Sv: Problem med hastighet net1

Glömde fråga,Vad är ett bra värde för RSRQ ?

9

Sv: Problem med hastighet net1

kan inte vara bättre än 3. Mellan 3 och 6 är bra.

Kolla om PCI förblir oförändrat. Om ej betyder det att uppkopplingen sker mot olika celler.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av kristian.jansson83 (2015-11-16 21:09:23)

Sv: Problem med hastighet net1

Ok ,tack!

Har jämfört dessa siffror senaste veckan och de har varit samma.

Vad menar du med att det är troligen olika celler ?

Är newbie på detta område ..men tacksam för svar .

11

Sv: Problem med hastighet net1

Så här ser det ut nu.

http://postimg.org/image/5b93249lh

12

Sv: Problem med hastighet net1

Du har en stark signal från basstationen men ändå är signalen kraftigt störd. Dessutom har du closed loop mimo, kan inte bli bättre uppkoppling.

Förmedla dessa värden till support och be dem söka en förklaring. Det bör inte kunna finnas några net1 basstationer med den gamla tekniken kvar i närheten. Finns det någon annan radioverksamhet som stör? Måste man använda scanner eller spektrumanalysator för att kolla. Det där med cellgräns förefaler inte aktuellt men är inte helt uteslutet. Flytta dig åt båda sidorna och se om PCI är oförändrat.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Problem med hastighet net1

japp,får ringa support igen.

tack för din input dock.

14

Sv: Problem med hastighet net1

kan vara värt att nämna att jag har ett halebop abonnemang med 25GB data och där kommer jag upp i 60mbit\S ner och 7mbit/s upp!
Detta bara med en mobil router (ser ut som in iphone i storlek).

förstår inte hur det kan vara sådan skillnad.

hade halebop haft fri surf så hade saken vart solklar vilket abonnemang jag skulle valt smile

15 Senaste redigerad av rapid114 (2015-12-18 20:41:27)

Sv: Problem med hastighet net1

jag har 4 pinnar på modemet
har ner 0,66 mbit
upp 4,44 mbit
fattar nada
ringde suporten i dag dom svarade att modemet behöver några daga på sej att kalibreras

16

Sv: Problem med hastighet net1

Hej, vad är felet med min router och mottagning?

Kan stå vid routern och få 20mbit mottagning men går jag till ett annat rum (samtidigt har jag full wifi mottagning) och landa på 0,3mbit?

http://postimg.org/image/jsc95vzfh

så ser allt ut. tacksam för svar!

17

Sv: Problem med hastighet net1

Redigerat länken så att den går att klicka på.

Signalvärdena för LTE är bra och det förklarar inte varför farten skulle sjunka om du går till ett annat rum.

Visa signalvärden bredvid routern och i det andra rummet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Problem med hastighet net1

kristian.jansson83 skrev:

kan vara värt att nämna att jag har ett halebop abonnemang med 25GB data och där kommer jag upp i 60mbit\S ner och 7mbit/s upp!
Detta bara med en mobil router (ser ut som in iphone i storlek).

förstår inte hur det kan vara sådan skillnad.

hade halebop haft fri surf så hade saken vart solklar vilket abonnemang jag skulle valt smile

Telia / Halebop har högre kapacitet än Net1. Det enda typ positiva med Net1 är driftsäkerheten.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19

Sv: Problem med hastighet net1

För en del spelar räckvidden roll också

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20 Senaste redigerad av Discover (2016-01-02 17:16:45)

Sv: Problem med hastighet net1

Ja, det också då. Men skillnaden i yttäckningen mellan Telia 4G och Net1 är inte sä stor, bara ca 5 %.

Telia 90 %.
Net1 95 %.

Lägg där till täckning & fri roaming i samtliga nordiska länder förutom Island om du har Telia.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21 Senaste redigerad av pedrosso (2016-01-02 18:25:58)

Sv: Problem med hastighet net1

tyvärr så funkar fortfarande inte net1 på vissa ställen mot fjällen , och det är den radioskuggan nu telia fyllt upp genom att bygga ut sej där, så net1 kommer inte vinna mer kunder i dagsläget, då dom inte kan konkurrera mot telia och tele2 som bygtg ut sjukt på sista året.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

22

Sv: Problem med hastighet net1

Har ingen bild på min wifi mottagning då jag inte vet vad som ger tydligare info än full mottagning men att den tappar hastighet mot nätet kraftfullt efter 10m.

Vad det gäller sälen så har mina föräldrar skaffat Net1 i Sälen nu vid Tandådalen och det fungerade tydligen jätte bra där nu.

Kan man öka krämen på wifi utsändningen på routern? Vet att man kunde det på en annan jag haft

23

Sv: Problem med hastighet net1

pedrosso skrev:

tyvärr så funkar fortfarande inte net1 på vissa ställen mot fjällen , och det är den radioskuggan nu telia fyllt upp genom att bygga ut sej där, så net1 kommer inte vinna mer kunder i dagsläget, då dom inte kan konkurrera mot telia och tele2 som bygtg ut sjukt på sista året.

Ja, det är lite synd. Ganska stora delar av fjällen där Net1 inte byggt ut sitt nät ännu, men där Telia har byggt ut både 3G och 4G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

24

Sv: Problem med hastighet net1

Ta inte för givet att den ena eller den andra har bättre täckning i fjällen, beror helt på var man är. Titta på täckningskartorna, i mitt fall (tre mil norr om Idre, Dalarna) stämmer de utmärkt. Telia har ingen täckning men Net1 har det, precis vad deras täckningskartor säger.

Får ingen raketfart, är lite långt från masten och det behövs riktantenn, men Net1 har varit stabilt sedan de gick över till 4G och hastigheten räcker bra för att streama liveteve om jag vill förstöra surfpotten på det.

25 Senaste redigerad av netmask (2017-01-11 00:04:42)

Sv: Problem med hastighet net1

kristian.jansson83 skrev:

kopplade ur min riktantenn som sitter på taket,Då får jag följande;

RSRP -80
RSRQ -11
RSSI -62
SINR 16

fick även snarlikt resultat på bredbandskollen.

Säger detta något?

Du har nästan lika värden som mig. Jag har ungefär en mil till masten...
Kolla om du får bättre hastighet på natten/tidigt på morgonen, då kan du få en aning om din mast (cell) är lite överbelamrad eller helt enkelt dålig backend på masten.

Har du sinr över 15 så ska du i praktiken kunna tanka i 15-25 Mbit (3-4 pinnar på modemet) och det stämmer i mitt fall, på natten och morgonen. Annars ligger jag mellan 6-10 Mbit (ibland ända ner till 3).'

Jag gjorde missen att investera i en förbannad antenn för jag trodde folk på detta forum kunde ngt men tydligen satt dom kvar i 2g-3G världen än. Jag fick ingen skillnad på en antenn-jävel iaf, lite bättre mottaging och kanske 2-5 SINR i medel men det gör detsamma om luften ändå är överbefolkad, så ingen skillnad i bandbredd där.

Saken är den att 450 bandet som net1 är smalt p.g.a. regler för andra signaler inom samma frekvens, så det är en begränsning som Net1 lever med.

RSRQ på 3-6 är ren skitsnack har du -10 eller under (över) så är det tamejfan bra när det gäller 4G, -11 till -12 är forfarande helt okej så länge SINR ligger högt. Det är bara en "korrelationsvärde" som visar hur bra bandbredd du kan få, visst kan man dunka in en massa matematiska signalinfo om dom andra värderna, men saken är att SINR är en hjälp för att visa sambandet om hur bra signalen är.

Kan tillägga att gubben som bor mitt i ingenstans (runt 5km till närmaste granne) har ett sånt där beryktat 4G företags-abonnemang från tele2 med obegränsad data. Han har två till tre pinnar på sitt modem utan antenn men trycker lätt 30-50Mbit och har över milen till masten. Jag kan bara gissa att hans "nät" inte är överbefolkat.

Jag säger bara skit i antenn om du inte har LÅÅÅÅNGT till masten och bevisligen dålig mottagning på modemet (eller enligt värderna)