1

Tråd: Net4Mobility bygger mast

PTS gav i januari Net4Mobility ett föreläggande att det skall byggas flera master eftersom de inte kommit upp till den krävda täckningen. Nu bygger de en mast på berget bakom den lilla åkern där vi har vårt hus i Arboga. Med tanke på allt arbete och alla pengar jag satt på att få nån sorts anslutning att fungera så hoppas man att det nu skall bli bättre.

Men det började inte bra. En helikopter satte mastbitarna på plats men så visade det sej att en bit var upp-och-ned ! Mera helikopterflygning. Nu står masten där men är inte inkopplad än. Enligt föreläggandet måste det ske före 30 november. Sedan undrar man vad de skall köra från masten ? Och om vi blir under riktantennens kägla så vi inte får något fält fastän masten nästan står på vår gård. Det blev en dyr mast så de kan behöva alla anslutningar de kan få.

Tele2 är bra för jag har en Comviq mobil (men bara 2G). Det är en grisbillig Samsung men jag gillar den skarpt för den är vikbar och det borde enligt min mening alla mobiler vara. Jag hatar knapplås som aldrig är på då de borde vara det och som man inte får bort då man vill.

Nu blir det att testa anslutningar igen bara de får igång masten. Grannen berättade att de drar elkabel till masten och det är bråttom eftersom den batteridrivna blinken i masten topp har slocknat - och det får den inte. Om den lektroniska sidan krånglar lika mycket som den mekaniska så kan det dröja innan jag får tillfälle att testa. Men den som lever får se ...

2

Sv: Net4Mobility bygger mast

risken att du inte ska få signal för att du är för nära och under är närmast obefintlig. Då får berget vara högt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.