1

Tråd: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

Jag har alla värden mycket bra och modemet säger att jag är connected,
men trots det får jag ingen internetåtkomst.

Enligt  "dashboard" får jag ingen WAN adress, var kan felet ligga ?

Jag betalar extra för en fast IP-adress, men som sagt ingen IT kontakt.

Kundtjänst är som dom är..."vid övergång från 3G till 4G är det mycket
som ska fungera"  !! Senast idag fick jag E-post om att allt skulle vara klart,
" testa gärna igen, omstart av dator o router rekommenderas , hupp !!

Men inte tusan fungerar det, lång följetong varit utan 4G i snart 3 veckor.

Det går ju inte att få prata med någon på tekniksidan utan bara en "sluss"
och dom gör säkert vad dom kan.

Någon som har idé om felorsak, jag har provat att köra modemet med flera
datorer men, nada.


Anders

2

Sv: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

De har problem. Kolla vad du har för SNR, under 2 så får du ingen trafik även om du har bra signal(3-4 staplar)

3

Sv: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

Jo jag antar att det är problem, men men så lång tid...
RSRP = -76
RSRQ = -10
RSSI  = -60
SINR =  18 dB
fulla staplar
senaste mätningen

4

Sv: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

hmm och enligt supporten som en kompis ringt så är net1 så gott som intrimmat ,så det ska inte finnas nå problem smile

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

5

Sv: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

Vad gäller Din fasta IP-adress så bör Du be supporten kolla och bekräfta att den fasta adressen verkligen lagts till Din router. I samband med övergången från CDMA en carrier till tre carrier lyckades man - under knappt två månader ! - konsekvent knyta "min" fasta IP-adress till någon annans modem ! Till råga på allt visste supporten då inte hur man skulle rätta till felet så det blev två spännande månader....

Att vara utan uppkoppling i tre veckor är inte acceptabelt. När Du återfått kontakten skall Du givetvis kräva kreditering av abb. avgiften för motsvarande tid ! Se mitt tidigare inlägg för samma uraktlåtenhet....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6 Senaste redigerad av bmk (2015-10-19 19:18:25)

Sv: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

Jag har fått bekräftat att min IP skall svara mot min router.

ytterligare info, pingar jag min IP, får jag igenom 4 paket, men
med svaret att "det gick inte att nå målporten"

7

Sv: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

Jag tror vi är många i Sverige som har problem med de nya 4G-routrarna Atel U270V och det är inte bara 1 problem. För att göra en lång historia kort:  utav 4 routrar:  Ena routerns connect slutade fungera, varken internet och N1:s egen telefoni. Andra routern uppbar samma problem. Tredje routern fungerar än. Fjärde routern fungerar men, vi väntar fortfarande på N1:s telefoni, som verkar ta en evighet att få igång (veckor!).
Tack och lov fungerar telefoni med atabox (telefonbox som Linksys, Ping Community) någotsånär. Varför jag skriver någotsånär är att telefonin utgående samtal, låt säga 3 toner hörs, sen tyst....men andra änden hör mig. Likaså tvärtom.  Ibland lyckas man komma igenom. Så här var det aldrig under N1:s 3G routrar!
Jag kan tänka mig att någon form av spärr, brandvägg, hindrar samtal till och från.
Jag har pratat med ett par operatörstekniker och fått denna inställning till Atel U270V att fungera med atabox:
Under Settings: UPnP- Disabled-Apply.   
Under System Settings: Watchdog: PING Watchdog
LTE PING Enable - Enabled   
URL or IP address to ping -  ping.sunet.se
Number of ICMP Request per ping group - 5
Wait time of the ICMP Request(s) - 3
Amount of fail ICMP to consider "FAIL" situation -3
Wait time between ping groups(min) - 10 - Apply

Frequency Band  31
RSRP -114dBm
RSRQ -15db
SINR 5

Kan tillägga att med denna dåliga mottagning är att byn är omgiven av berg runtom, enda öppningen är 8 mil fågelväg till bästa mottagningsmast N1 har (Karesuando).

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

8

Sv: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

Att tonsignalering och svarstoner inte alltid fungerar under LTE kan jag bekräfta. Med H820 LTE450 och en SPA122 får jag inga som helst svarstoner från vissa fasta abonnenter men väl svar om vederbörande är hemma. Kör jag samma uppkoppling (H820 LTE800 och SPA 122) över Telia till samma abonnent är svarstonerna fullt normala. I båda fallen går samtalen över Phonzos nät.
Har funderat mycket över om det är Phonzo som strular men allt talar för att det är Net1:s LTE-nät som på något sätt krånglar i detta hänseende. Fenomenet fanns inte med samma utrustning under LTE. Att sedan VoIP är kräset vad gäller svarstider och t.ex jitter vet alla som kämpat med VoIP över mobilt bredband.......

I Ditt fall skulle jag ändå vara lite misstänksam mot portöppningsfunktionen i routern. I R-90 fungerade denna oklanderligt för mig men i andra Net1-routrar var portöppningen regelmässigt ganska lynnig. Har Du - som test - provat att tillfälligt köra helt utan brandväggsfunktionen (DMZ) ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9

Sv: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

Frågade N1 om det fanns någon annanstans man kunde ändra för att testa och se för bättre telefoni, men fick till svar att jag inte fick ändra någonting med risk att inställningarna försvann och routern inte fungerade korrekt.  Men visst vill man testa, men inte på den router man använder.  Hade önskat en testrouter att experimentera med.
Hittade DMZ under Advanced Setteings-Demilitarizered Zone. DMZ står på Disable. Ändrar man till Enable, måste man skriva in DMZ IP Address, och det vet jag inte vad det är.

På N1 sa de att de hade mycket problem med dessa routrar, de försöker hitta lösningarna på alla routerproblem de får in. Kantänka mig en hel del 'barnsjukdomar' denna router har. Har själv upplevt den som instabil.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

10

Sv: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

dmz ip adress är den lokala adrressen till datorn eller saken du har innanför routern som ska peka utåt sett , funktionen dmz är som att du sitter med datorn/saken direkt på uttaget och då slipper du göra en portforward för att komma åt den,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

11

Sv: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

Hmm, vad var det jag skrev tidigare i en annan tråd att risken för ännu en dåligt testad routermodell verkar besannas. Bråttom, bråttom, bråttom och billigt, billigt, billigt kan tyvärr leda till en ny flopp á la D-40-routern som - p.g.a medfödda svagheter - inte blev så gammal hos kunderna och snart fick ersättas av en annan modell...  Om nu nätet är så stabilt (vilket i viss mån stämmer) borde rimligen standardroutrarna också hålla någorlunda kvalitet och stabilitet.
Kanske är det inte en slump att man numera (så var inte fallet tidigare) också faktiskt flaggar för flera olika semi- och helprofessionella routrar på företagssidorna.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

12

Sv: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

Har tittat lite på 2 andra N1 routrar, visserligen industriella, men kan nog fungera i hem också. Verkar stabilare, dyrt men kanske värt priset?
Det är H820T 4G/LTE  och  H820 LTE450. Vad är skillnaden?  På vilken av dem kan man failover mellan N1 och Comviq ex.vis?

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

13

Sv: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

H820T 4G/LTE torde motsvara engelska Proroutes 4G-version (med förändrade kontroll-LED etc.) som jag själv använder. Det är e-lins som tillverkar båda och dessa (båda) klarar följande band: 4G LTE 800/9001800/2100 och 2100 MHz men enbart FDD. Vidare HSPA+ 850/1900/2100 MHz liksom EDGE/GPRS 850/900/1800/1900 MHz.

H820 LTE450, som jag också använder, klarar bara 450 MHz LTE dvs. Net1:s nät.

Ingen av dessa, suveränt stabila routrar, klarar dock ensam failover (Link backup) till andra radionät utan måste kopplas till ytterligare en likadan router för önskat nät. Den närmaste i prisklass med integrerad failover torde vara Proroute:s nya (e-lins) ProRoute GEM 420 4G som har dubbla SIM-kortsplatser men bara en radiomodul; denna router har i det närmaste samma frekvensband som H820 LTE 4G men saknar 450 MHz som Net1 använder och är därmed inte användbar för Dig.

Den närmast relevanta modellen för Dina önskemål torde därmed vara e-lins H720 LTE450, 4G som klarar både Net1 och de flesta andra operatörer. Denna har dubbla radiomoduler och dubbla antennuttag för varje WAN-nät plus dubbla antennuttag för WiFi.
Den här maskinen kostar hos Acandia idag 6700 SEK + moms men torde vara väl värd sitt pris om man vill ha det som PTS numera kallar "fysiskt säker diversity" och därmed en alltid fungerande och stabil uppkoppling.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

14

Sv: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

vilka signalvärden visar en sådan superburk? ger den en lista över hörbara celer?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Accessproblem med nya modemet, stora modellen.

Svaret är att jag tyvärr inte vet. Infon om vilka signalvärden som visas av routrar i H820/H720-serierna redovisas inte i handböckerna. Eftersom både H820 och H720 är proffsigt moduluppbyggda kan detta också bero på vilka radiomoduler som används. I min H820 4G lyser knapphetens kalla stjärna enbart på CellID och RSSI medan i min H820 LTE 450 både RSRP, RSRQ, RSSI, SINR och CQI redovisas. En reservation här för att senaste firmware för H820 4G (som jag inte har lagt in) kanske är lite mindre torftig och närmar sig parametrarna för H820 LTE 450. Jag tror därmed inte att H720 visar mer än min H820 LTE450 men då givetvis dubbelt, således separat för varje nät.

Både både H820 och H720 tillhör den lägre prisklassen av routrarnas ardennerhästar i egenskap av ytterligt tåliga och robusta slitvargar med massor av möjligheter men som definitivt inte bjuder på några excesser för fininställning mot WAN som nätlistor á la AVM.

En  AVM6840 för inställningar och en H720 för robust och säker drift över dubbla nät (dock inte aggregerade) torde idag vara den optimala lösningen för en krävande användare till förhållandevis lågt pris. Så vitt jag vet finns det idag ingen annan router med H720:s möjligheter till samma eller lägre pris men däremot några betydligt dyrare.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810