1 Senaste redigerad av Ollebacken (2009-05-07 22:25:34)

Tråd: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

Hej!

Jag har ett Huawei E220-modem som jag använder ute på landsbygden. Jag har bra UMTS-täckning där jag bor men det finns också en relativt stark HSDPA-signal. Mitt problem är att modemet växlar mellan UMTS och HSDPA och på så vis varierar hastigheten kraftigt. I Mobile Connect som jag använder så finns bara anslutningsalternativet "3G enbart" och jag kan därför inte välja att surfa enbart genom HSPDA. Min fråga är om det går att lösa detta så att man enbart använder HSDPA-signalen genom någon annan programvara eller liknande. Alla tänkbara lösningar är välkomna.

Mvh

Pär

2

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

Du kan köra webradio eller tex ping i bakgrunden (använd ping -t google.com tex för att den inte ska sluta efter 4 iterationer) för att hålla igång aktiviteten.

3

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

Tack för svaret.

Eftersom jag har Telia så finns det en gräns för trafik på 5Gb, efter det sänks hastigheten till den hastighet ungefär ett 56-k modem uppnår. Eftersom jag använder det mobila bredbandet rätt ofta så når jag den här gränsen ganska snabbt och speciellt om jag använder exempelvis webbradion. Därför undrar jag om det finns något sätt att tvinga modemet att ständigt använda HSDPA-signalen.

Tack för snabbt svar Jon!

4

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

i routrar brukar den funktionen finnas, jag använder det

5

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

Fast de brukar enbart vara GPRS/UMTS läge välla eller 2G/3G och inte just hspa?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6 Senaste redigerad av Samir (2009-05-11 10:34:12)

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

HSPA är ett dynamiskt-tilldelad resurs av radiotransmission och datakapacitet i UMTS nätet. Den kommer igång automatiskt BARA när man kör nån form av prioriterad trafik, som HTTP, etc. Ping är inte prioriterad trafik.

Så fort den känner att inga nya HTTP-requests görs (brukar ta några sekunder), då byter den tillbaka till idle-mode igen (gamla vanliga UMTS). Anledningen att det blir så är att vanliga mobilanvändare behöver dessa UMTS tidsluckor för att kunna göra vanliga röst/videosamtal. Man kan inte göra dem på HSPA eftersom HSPA används bara för datasamtal.

Mobila operatörer prioriterar alltid såna tjänster först, inte mobiltbredband. Mobiltbredband är i detta fall en "best effort" tjänst.

Vi tog upp det här föra sommaren på nån tråd här.

Vad är poängen med det här anyway?

7

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

Hejsan!

Jag sitter med liknande funderingar. Samirs svar är ju helt korrekt i det avseendet du menar. Men... I min sommarstuga är jag uppkopplad mot en basstation som enbart kör UMTS (dvs cirka 0.3mbit). Dock så räcker det att jag knallar iväg 30-40 meter ner mot en öppnare yta för att få väldigt bra kontakt med en annan basstation som är uppgraderad med Hdspa. Jag tror ju då självklart att det borde vara möjligt att få in denna basstation uppe i stugan. Har tänkt införskaffa en riktantenn och router när ekonomin blir lite bättre, men jag skulle ju självklart vara nyfiken på att prova att få in den stationen med bara modemet om det skulle vara möjligt. Vad som efterlyses är alltså samma sak som trådskapare, en firmware eller programvara där man på nått vis kan påverka vilken av de förhoppningsvis överlappande motagningarna man ska vara uppkopplad mot.

Nu börjar vi bli avancerade här, men liknande programvara som finns för Wifi som känner av signalen. Men antagligen släpps man inte tillräckligt "nära" nätet av telebolagen för att på hemmanivå kunna pejla in signalförhållandena och identifiera basstationer?

Nån med kunskap på området?

8

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

Devoto skrev:

Hejsan!
Nu börjar vi bli avancerade här, men liknande programvara som finns för Wifi som känner av signalen. Men antagligen släpps man inte tillräckligt "nära" nätet av telebolagen för att på hemmanivå kunna pejla in signalförhållandena och identifiera basstationer?

Nån med kunskap på området?

Använd PTS sändarkarta, då vet du vart du skall rikta antennen

9

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

Med en iphone kan du kolla identiteten på den UMTS basstation du har kontakt med. Se iphone-tråden. Identiteten verifierar du genom att stå helt nära basstationen som du i sin tur lokaliserar med PTS tjänst (länk på hemsidan här).

Det är svårt att med riktantenner välja bort andra basstationer. De flesta antenner har spretiga små sidolober med tillräckligt mycket förstärkning för att även andra basstationer än den du riktat antennen med ska tas in.

Man kan antingen köra med flera stackade antenner i fas -array, svårt för ett icke proffs att sätta upp dock eftersom fasanpassningen måste stämmas av mycket noggrannt. En annan variant är att köra med en parabolantenn. Den har åtminstone bra fram-backförhållande.

Du måste också förvissa dig om att signalen från den basstation du inte vill ta emot ej kan studsa in mot antennen från t ex en bergknalle eller en husvägg.
Det vore ju käckt om man kunde svartlista en viss basstation men det går inte med normal programvara.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

Precis, hade också aningar om att även en riktantenn antagligen skulle välja den starkare basstationen. Har koll på var de ligger men man vill ju som sagt kunna svartlista den slöare stationen och försöka surfa på den uppgraderade trots sämre signalförhållanden. Drygt att bo 50 meter bort från nästan 3mbit och få dras med 0.3 istället. Fullsmockat sommarstugeområde + riksväg med, så ingen möjlighet att bygga en station med vidarbefodrande wlan heller desvärre.

11

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

Hej, har läst en del i forumet och blivit lite klokare inom området. Har ungefär samma förutsättningar som trådskaparen och skulle också vilja ha möjlighet att välja HSDPA framför UMTS. Under det dryga året jag haft 3:s mobila bredband tillsammans med detta modem så har jag fått väldigt varierande resultat när jag testat hastigheten. Ena stunden 2.5Mb/s och nästa 0.37Mb/s. Tyckte att det var mycket märkligt med såna stora svängningar då jag satt på samma fläck och hade samma signalstyrka vid alla tester. Att hastigheten påverkas av trafiken via masten hade jag hört, men dessa stora skillnader under ett par minuter verkade sjukt.
Fast Samirs inlägg rätade just ut frågetecknen. smile
Hur som helst så skaffade jag en Dovado UMR för ett par veckor sen och är mycket nöjd. Tycker surfningen flyter mycket bättre nu och så sliper jag ha dongeln hängandes. Använder Dovadon också till att ansluta en stereo med inbyggd Wlan och webradio.
Nu till det konstiga. De första dagarna efter att jag anslutit Dovadon så fick jag stabilt åtminståne 2Mb/s ner och att lyssna på webradion funkade utmärkt. Men sista tiden landar jag nästan alltid exakt på 0.37Mb/s. Och webradio funkar bara på enstaka stationer. mad . Vanlig surf upplever jag som smidig fortfarande trots att vi använder två olika datorer samtidigt och delar på uppkopplingen
Signalstyrkan indikerar 35% och jag vet ju att jag kan få HSDPA, bara att det inte verkar "hoppa över" till det längre. Varför? Har testat att flytta omkring på antennen förståss. Tänkte kolla här först innan jag ringer till supporten.
Man vill ju gärna erhålla Turbo3G när man betalat för det och det finns fullt tillgängligt, annars kunde man ju lika gärna valt 3G.
Förresten, om det kommer bli ytterligare uppgraderingar och höjda hastigheter, skulle det innebära att man inte kan ta del av dem så länge som tekniken funkar så här? D.v.s. att UMTS väljs trots att det finns HSDPA?

12 Senaste redigerad av Samir (2009-08-22 22:47:37)

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

Eftersom varje tidslucka är 64kbps bred, så kan det vara att basstationen har inte tillräckligt kapacitet för att ge mer än 384kbps på nedlänken. Detta kan bero på att telefon/video/mms/mindre data samtal sker på dessa tidsluckor. Det kan också vara så att din basstation håller på överföra massor med data på backhaul sidan (loggfiler, diagnostik info, etc) mot operatörs centrala infrastruktur. Man vet aldrig, men tro inte att det är nånting fel i ditt modem eller router. Det är mobilt bredband, trots allt; en delad infrastruktur. Med mer kapacitet på front och backhaul sidan så blir det mindre och mindre märkbart.

Ha det bra!

13

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

Tack för svaret! Det går fortare att få svar på detta forum än det tar att göra knappvalen när man ringer supporten...he, he.

14

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

jaru.....Internet för mig bara består av CNN, MobilaBredband, FB och email.  Sen finns det Google, som täcker allt annat. That's all I need!

15

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

Hallo Samir...please, I need a little more information round this question.

Med inställningen "Automatic (3G prefered)" växlar Dovadon ibland ner till "2G", men den växlar INTE till "3G" tillbaka trots att jag använder "Connection Tracker".
Med en manuell "Restart" får jag "3G" tillbaka omedelbart!?

Med inställnigen "3G (UMTS/HSPA) Only)" tappar Dovadon ibland kontakten helt och BARA med en manuell "Restart" får jag kontakt till internet direkt igen!?

Fungerar inställningen "Redial and Restart" pålitligt i något inställningsläge?
Jag tycker Dovadon "redialar ihjäl sig" utan att kunna etablera en uppkoppling.
Har även en dygnstimer som bryter strömmen ½ timme/dag...det fungerar!

Är man på annan ort och vill titta på sitt "stream" (Slingbox) och inte har en "3G-connection" hemma är det väldigt frusterande! SMS till Dovadon funkar ju då inte heller. Vad göra? Bryta strömmen med timern 4 x ½ timme/dag kanske?

Vi hade problemet uppe tidigare, men är fortfarande osäker vilka konkreta inställningar jag borde ha!

Tack för all hjälp jag har fått hittills! Sorry, but I`m still a beginner!!!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

16

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

Hi Micke,

Ingen fara. Jag vet inte vilken firmware du använder, men om det är den senaste 4.0, så kan du skicka oss konfiguration filen (UPGRADE->CONFIGURATIONS) så att vi kan ta en titt på den.

Vilket USB modem och mobiltbredbansabb. använder du?

Våran email address och guidelines hittar du på http://www.dovado.com/support

Tack

17

Sv: Växlar mellan UMTS och HSDPA. Hjälp!

Micke skrev:

Hallo Samir...please, I need a little more information round this question.

Med inställningen "Automatic (3G prefered)" växlar Dovadon ibland ner till "2G", men den växlar INTE till "3G" tillbaka trots att jag använder "Connection Tracker".
Med en manuell "Restart" får jag "3G" tillbaka omedelbart!?

dålig mottagning?
jag har fått liknande symtom med dålig mottagning, lös antenn fixade detta för mig.
ibland hoppade den mellan 2G och 3G med resultat att det blev stopp i trafiken.
valde jag endast 3G så 'dog' trafiken titt som tätt eller blev ultra seg.

måste vara skaplig 3G signal innan den hoppar tillbaka till 3g om den hoppat till 2g.

vad har du för signal nivå?