26

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Det är tyvärr mycket som många har förväntat sig av IceNet/Net1 sedan 2007.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

27

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Skicka en kopia av ditt inlägg med vanligt brev till Net1. Verkar vara säkraste sättet att nå rätt nivå av teknisk support.

För stt någon på forumet skulke kunnat gjälpa till med wifi-problemet hade krävts att man gått in i firmware. Även om det är linuxbaserat är det förmodligen tidigt.

(den av somliga av oss omtjatade AVM-routern har en alternativ öppen firmware, åtminstone i adsl-varianten)

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Tanken med min tråd var framförallt att flagga för problemet och att se om flera berörs av det.
Om flera upplever samma problem så brukar det vara lättare att få ändringar i firmware gjorda. Misstanken är att den här typen av problem kan gå oupptäckta om man har någon annan form av nätåtkomst som Iphonen kan falla tillbaka på när WiFi-anslutningen lägger ner.

Sedan att WiFi-kopplingen åter syns när telefonen åter används "aktivt" gör också att det inte är självklart vad som händer med själva WiFi-anslutningen. Men eftersom olika Iphones fungerat perfekt med gamla R90 och även med andra routrar gör att det med mycket stor sannolikhet rör sig om en felaktighet i den nya 4G-routern.

En fungerande workaround tills Net1 har fixat problemet verkar vara att sätta nya 4G-routern i bryggläge och hänga på en ytterligare router bakom som får sköta WiFi-delen. Om detta har vi vittnesbörd från två håll i den här tråden.

29

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

För mig verkar det fortfarande som om problemet med nedkopplad wifi beror dels på net1 routern, dels på någon egenhet i appple-protokollet.

Googlar man på frågan så finner man att wifi stängs av (delvis) i sleep mode på iphone och ipad by design - såvida inte enheten är ansluten till en laddare (uppgiften stämmer inte för min iphone 6s). Om den är inställd på att ta emot push notifications så kan den vakna en stund även icke ansluten till laddare.  Läs kommentaren om ping som funkar efter push i den här tråden.

https://discussions.apple.com/message/18501516#18501516

Jag testar med en iphone 6s ios8 och en ipad 2. Autolock never, flera push notifications tillåtna. Do notdisturb off. I sleep mode syns iphone inte i nätscan med appen Inet och den svarar inte på ping. Trycker jag på homeknappen  utan att svepa så svarar den på ping en kort stund men sedan ingen respons.

Även över den gamla linksysroutern funkar facetime trots att wifi sover då anropet initieras.

Kan routern spärra andra voip lösningar än net1s egna? Och du går görbi det genom att brygga. Notera att facetime och sådana lösningar inte tillåts i vissa länder, pakistan t ex.  Efter bombayattacken. Tips den amerikanske terroristen på svtplay. Tekniskt intressant också.

Även om jag startar facetime och skype blir det ingen respons på ping då iphone är i sleep mode. Nu är det en gammal linksysaccesspunkt jag är ansluten till för tillfället och vet inte om det skulle bete sig annorlunda via annan  accesspunkt.

Frågan är nog värd att diskutera även på ett bättre appleforum för iphone sleep mode är nog ej allt eller intet vad gäller wifi. Problemet har varit aktuellt länge

https://discussions.apple.com/thread/4345149?tstart=0

Om facetime

https://discussions.apple.com/thread/4944935?tstart=0

Ett annat facetime problem löstes med ändrad DNS, borde inte hjälpa men pröva kan inte skada

http://appletoolbox.com/2012/04/facetim … ailed-fix/

Det förefalle klart att en iphone i sleep mode ej svarar på ping för att wifi helt eller delvis är nedkopplat. Det bör vara samma t ex med asus-routern. Mystiskt. Ska kolla mot asusroutern RT66U som är accesspunkt i köket.

Där var det annorluna än med den gamla linksysroutern som är accespunkt för sovrummet. Testar först med netscan via ipad och ping utan att iphone syns. Kollar i adslrouterns LAN översikt (AVM7390). Iphonen finns med men anges som ej uppkopplad mot nätet ((liten grön punkt). Sätter på iphone och då syns den i scan, med ping och aktiv med stor grön prick. Sedan knäpper jag sv iphone i viloläge och väntar några minuter. Fortfarande aktiv. Men efter tio minuter till är den insktiv i routerns lan-översikt, finns inte i scan och ger ingen respons vid ping. Dvs samma som inban dn aktiverades. Skillnaden mot linksysroutern verkar bara vara att iphonen ligger aktiv lite längre med asusroutern som accesspunkt.



Frågan är om det initiala facetimeanropet går över wifi. Kan vara ett data call till telefonnumret också?  Har du email eller tel nummer som identifikation? Enligt apple kopplas iphonens tel nr till apple id när konto facetime aktiveras på enheten.

https://support.apple.com/en-us/HT201349

När nu iphone inte syns i scan  eller det går att pinga, dvs att wifi är inaktivt, så testar jag att ringa med facetime med tel nummer som id från ipad till den sovande iphone. Anropet går fram, det ringer och samtalet funkar.  Slutsats: det är inte mer ellet mindre sovande wifi som avgör utan förmodligen går det initiala anropet över mobildatanätet med ledning av tel nummer.Iphone vaknar, wifi aktiveras och själva samtalet går över wifi om det finns. Det kan också vara wn broadcast över wifinätet liknande broafcast över LAN för wake on lan där mac-adresserna används. Kanske är någon del av wifimottagaren i iphonen ändå aktiv också när enheten inte syns i nätet.

Vad är det då för fel på en router där detta ej sker?? På något sätt kontaktas ej apple id. Det borde innebära att Find my iphone inte heller fungerar över en router som ej släpper fram
facetime. Men Find my iphone går över mobil data...

Det blev en lång irrande post och jsg har inte tid att redigera.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Med Facetime ringer man upp en Iphone med ledning av numret på simkortet men det är inte en normal uppringning för tal, vilket inte skulle fungera med ett SIM enbart för data.  Testade nu att flytta telefonen som var i sleep mode till en accesspunkt som den tidigare varit förbunden med. Innan dess hade jag satt telefonen i air plane mode men aktiverat wifi. Jag väntade sedan tills telefonens wifi inte längre kunde pingas. Nu gick det inte att kontakta den med Facetime. (PS gör om samma test vid en tredje accesspunkt efter en stund och då går det att nå Iphone med facetime.Fungerar olika accesspunkter olika?)

Så fort telefonens wifi aktiverats genom att väcka telefonen gick det att ringa den med facetime.

Find my Iphone fungerade i flygplansläge och med sovande telefon o wifi  trots att facetime inte nådde telefonen.

Om jag har connection till en accesspunkt och gör forget this network och telefonen inte hakar på något annat nätverk så går den inte att nå med Facetime trots att wifiradion torde vara vaken (mindre än en minut efter forget network). 

Hur når en apple id associerad kommunikation en Iphone då wifiradion sover så att den inte svarar på ping??

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Felanmäl till net1.
Och vänta...

32

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

jonasolof:

Mina tester har gett följande resultat:
Flygplansläge med Wifi-påslaget med endast ett nät aktivt från den testade routern. Facetime nås via telefonnummer.

R90 (testat tidigare) - Wifi gav funktionalitet så att Facetime och Imessage fungerade trots viloläge på Iphone.
Nya 4G routern U270V - Slutar svara på Facetime och Imessage efter några minuter och går inte att nå förrän Iphonen görs aktiv igen.
Asus RT N66U - Wifi ger funktionalitet så att Facetime och Imessage fungerar trots viloläge på Iphone.
Netgear WNR2000 - Wifi ger funktionalitet så att Facetime och Imessage fungerar trots viloläge på Iphone.

Det verkar också stämma att Iphonen försvinner från listan över anslutna enheter, i alla fall på Netgear-routern som jag tittat på mera noggrant. Iphonen svarar dock på Facetime ändå via den "icke existerande" Wifi-kopplingen. Wifi-symbolen stannar även kvar hela tiden på låsskärmen trots att Iphonen inte syns som ansluten enhet i routern. När Iphonen används aktivt syns den även som ansluten enhet.

Även på U270V-routern försvinner Iphonen från anslutna enheter, men där försvinner den helt eftersom Iphonen inte blir åtkomlig via Facetime förrän man gör den aktiv igen. Wifi-symbolen försvinner också efter ett tag på Iphonens låsskärm och återkommer inte förrän man går in och aktivt använder Iphonen igen. När Iphonen används aktivt syns den även som ansluten enhet.

Så den enda router jag sett som inte klarar av Iphones viloläge via Wifi är nya 4G-routern U270V. De andra tre fungerar med Iphonens Facetime trots avsaknad av telefonnät och andra Wifi-nät.

33

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

OK. I min AVM7390 ser man i LAN-översikten vilka enheter som är anslutna till internet, stor grön punkt med notis connected to the internet om man högerklickar på punkten, liten punkt med notis not connected to the internet.

I början av testen, innan jag hade aktiverat facetime, så var punkten liten. men sedan jag startat facetime appen i Iphone så ligger den kvar i nätverksöversikten som ansluten, nu över asusroutern som går som accesspunkt. Får kolla lite mer.

iphonen har sovit i fyra timmar nu och den är alltså fortfarande ansluten och med telefonidelen i flyplansläge. Får se hur det går när jag avvaktiverar facetime appen, om internetanslutningen försvinner då i översikten.  I så fall medför facetime och förmodligen även imessage att wififörbindelsen hålls öppen även när iphonen är i sleepläge. Om så är fallet gäller det att routern medverkar till detta. Notera att det inte går att pinga iphonen i denna situation, wifi är således inte helt aktiverat så att ip-adressering fungerar.

Fyra timmar senare har iphonen varit oanvänd och i viloläge utan att aktiveras. Facetime oförändrat aktiverat i telefonen. Nu är telefondelen igång. Iphone syns inte i routerns nätverksöversikt. Den går att kontakta över facetime men nu funkar det nog över telefonin.

portar som ska vara öppna för facetime och imessenger

https://support.apple.com/sv-se/HT202078

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Har nu testat i flera timmar vid tre accesspunkter och testen utfaller olika mot igår. Iphonen visas nu av routern som ansluten till internet osvsett hur länge den varit i viloläge och oavsett vilken accesspunkt som den placerats nära. Inga appar är aktiverade, ej heller facetime. Ios 8.4.1

Inga slutsatser kan dras av resultaten eftersom observationerna är motstridiga.

Eftersom Facetime fungerar även på ett nät med privata adresser som Net1 för privatanvändare så måste appen ha en serverfunktion och förmodligen kontakta en sammanbindningsserver. Jämför hur proxyport fungerar. Net1.dk nämner att routern rekommenderas sättas i bryggat läge om msn vill ha en server bakom. Varför det inte skulle fungera med port forwarding förklaras inte  inte heller finns någon ledtråd till varför wifi inte upprätthålls med iphone.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35 Senaste redigerad av rikard.agren (2015-12-06 22:53:56)

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Hej på er

Intressant diskussion

Jag upplever samma problem med mitt net1 och det nya 4g modemet, dvs alla iOS-enheter kopplar ner wifit och blir ej åtkomliga för iMessage eller FaceTime med enheterna i viloläge

Kör tele2 4g parallellt och med deras huaweirouter är det inga problem att ringa/messa till telefoner och plattor i viloläge

Har man kopplat upp sig mot net1 och går in i viloläge så ligger man alltid på tele2 när man väcker enheterna igen

36

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

På vissa enheter kan man välja om wifi ska sova eller ej när enheten sover.

37

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Skogstroll skrev:

Det vore därför intressant att veta om någon annan noterat problem med WiFi på den nya 4G-routern i form av sämre räckvidd eller problem med att WiFi kopplas ner från IPhones i viloläge?

Är vi fler som upplever problem så kanske NET1 sätter attention på problemet och fixar en firmwareuppdatering om det skulle vara en felaktighet i den nya routern. Mina erfarenheter hittills tyder på ett udda beteende i fråga om WiFi-uppkoppling mot Iphones åtminstone, samt även en sämre räckvidd jämfört med R90.


Hej.
Det nya 4G modemet ( ALR-U270 ) - har inställningar i sig som inte alls är bra. Och det är HOS MODEMET alla problem ligger, inte hos enheterna som kopplar upp sig. Jag är 200% säker.
Det vore trevligt om en expert kunde berätta för oss hur man ställer in modemet - så problemen slutar. Exempelvis varför en enhet tappar kopplingen till wifit - bara efter några sekunder/minuter utan datatrafik mellan enheten och modemet.
Det måste ju finnas någon standard inställning som är likadan på alla trådlösa routers som en expert kan tipsa om - till oss dödliga. smile

Jag har exakt samma problem som du beskriver... med till följd att mina android enheter hela tiden kopplar upp/kopplar ned wifi-t ...och på grund av det förkortar deras batteri tid väsentligt.

Jag har också upplevt att räckvidden minskat massor jämfört med R-90 - och jag har också min 4G router på samma plats som jag hade R-90.
Dessutom så ändrar den nya router wifi-hastigheten konstant om den känner av att en enhet har fått bättre/sämre täckning på wifit. Är man då i ett mellanläge så blir det konstigt.

Det finns ju ingen manual som går att förstå. Mer än att de listar vad saker och parametrar heter - men aldrig vad de gör eller hur de används. Eller ens syftet varför en parameter finns.

En fråga:
Kan man använda det gamla modemet R-90 enbart för att köra wifi om jag kopplar en nätverkssladd mellan modemen. Och hur gör jag då. Måste R-90 ställas in på ett speciellt sätt?

Soundartist: www.lindsjael.se

38

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Hej,

Jag har läst igenom tråden och upplever exakt samma problem som några av er beskriver med WiFi kopplingen på U270V routern

Efter att ha felanmält problemet till NET1 säkert 20 gångar, naturligtvis helt utan återkoppling och åtgärd, håller jag på att lacka ur!

Nu har jag satt en WiFi repeater mellan routern och mina WiFi enheter, det löser inte helt problemen men uppkopplingen har helt klart blivit stabilare

Upplevde inga av dessa problem med R90 eller D-35

Säkert skulle en bryggkoppling kunna fixa till det men man ska väl för fan inte behöva ha 2 routrar för att få en enkel trådlös koppling att fungera??

Är väldigt intresserad om någon fått feedback från NET1 eller har en annan klurig lösning på problemet

/Mikael

39

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Hallå,

Har ögnat tråden o har samma problem. Hastigheten via WIFI är som en jojjo, pendlar mellan 0,4-22 mbit. Fick idag hem mitt 4:e modem från Net1, o inte vart det bättre med det. Kommer man väl fram till deras support(tror det sitter 2 killar där alltid samma killar som svarar i alla fall) så är dom hjälpsamma men det löser ju inga problem dessvärre, det är ju mjukvaran i modemet som måste göras något med!
Bättre dom hade fått löst det än att sitta o skicka modem o ändra diverse inställningar...

40

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Jag pratade (igen) med NET1 idag och frågade vad de gör konkret runt WiFi problemen med den nya routern. Det enda svar jag fick var att det var många som anmält problem med WiFi täckning och svajig uppkoppling. Men de har inget som helst svar på vad de gör för att åtgärda det. De som sitter i supporten skickar bara casen vidare och verkar aldrig få någon återkoppling vilket är uselt! Dessutom finns ingen information på deras hemsida om att dessa problem är kända och att de (förhoppningsvis) jobbar på att lösa dem. Nu sitter det ju säkert en hel bunt med folk runt om i Sverige som alla har WiFi problem och väldigt få vet att det är ett känt problem

Uppmanar verkligen alla som har problem att dränka NET1 i felanmälningar så kanske vi får en lösning på problemen

41

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

@miljume
Jag tröttnade på net1 tidigare,
Iden med net1 var fantastisk men genomfördes uselt.
Headbangade med deras support på liknande sätt, support som saknar kunskap om det som skall supportas eller får ej nödvändiga feedback som du beskriver.
Liknande på andra operatörer när supporten outsourcas.

42

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Har finns telnr till VD för Net1.
http://www.net1.se/privat/press/

Ring honom direkt då kanske nåt händer?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2