1

Tråd: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Hej!
Jag har nu fått tillfälle att prova nya tekniken och nya modemet. Jag har det större modemet modell U270V. Hastighet och internetåtkomst fungerar som det gamla R90 med den skillnaden att det går både snabbare och med mindre latency.
MEN...
Mina förutsättningar är att jag på platsen för modemet saknar i stort sett mobiltäckning via vanliga mobilnät (GSM och 3G/4G). Eftersom en stor andel av vänner och bekanta använder sig av Iphone/IPad så har därför kommunikation via Imessage och Facetime blivit en naturlig del av användningen. Den kommunikationen har då gått via R90's Wi-Fi koppling och Net1's internetkoppling. Detta har fungerat klockrent och Iphonen har hållit Wi-Fi-kopplingen uppe oavsett läge på Iphonen (aktiv eller i "släckt läge" med skärmen av). Anrop via Facetime och till mig skickade sms via Imessage har kommit fram även om Iphonen inte använts aktivt vid tillfället.
TYVÄRR..
så ser det ut som om U270V hanterar Wi-Fi på annat sätt. Här droppar modemet anslutningen från Iphone efter 5-10 minuter när Iphonen inte är aktiv. Anslutningen kopplas sedan upp igen när Iphonen görs aktiv igen och den börjar användas. Med ej aktiv Iphone menar jag att den inte aktivt används utan bara ligger passivt och "väntar på samtal".
Om jag sätter U270V bredvid ett R90 och har bägge modemens Wi-Fi igång så hoppar Iphonen över till R90 när den lägger ner kommunikationen med U270V efter några minuter.
Iphonen kopplar aldrig ner anslutningen mot R90 oavsett om den används aktivt eller inte (om man inte slår av strömmen förstås).
KONSEKVENSEN..
av detta "nya" beteende av Wi-Fi-koppling mot U270V blir att en väsentlig del av funktionaliteten för min del försvinner eftersom jag inte blir nåbar via Facetime eller Imessage förrän jag håller Iphonen aktiv.

Jag har provat med att sätta statisk IP, slagit av DHCP och provat flera andra tänkbara inställningar i modemet utan att få samma funktionalitet som med R90. U270V kopplar ner Wi-Fi anslutningen utan att jag bett om det.

Är detta någon form av missriktad strömsparfunktion i modemet eller är det en bugg?

Har fler av er som hunnit testa U270V sett det här beteendet?

Hälsningar frustrerat Skogstroll

2

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Första steget i felanalysen är rimligen att säkert definiera om det är Wi-Fi eller WAN som kopplar ned (viloläge ?)

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Det är helt klart WiFi som kopplar ner, eftersom andra enheter anslutna samtidigt både via Ethernet och WiFi har anslutning mot WAN. Det är bara Iphones som inte aktivt används som modemet glömmer bort tills de går aktiva igen. Detta innebär att de inte svarar på Facetime-anrop. Andra Iphones som är används aktivt vid samma tidpunkt har då också en aktiv koppling mot modemet.

För det gamla modemet R90 så var det egalt om Iphonen användes aktivt eller bara låg på bordet. Den hade alltid en WiFi-koppling aktiv mot telefonen vilket innebar att den alltid kunde svara på anrop via Facetime och även signalera att SMS i form av Imessage kommit.

Detta fungerar inte med det nya modemet utan där går WiFi-kopplingen ner vid inaktivitet på Iphonen och den kan inte svara på anrop förrän den används aktivt igen.

4

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Det bör väl i första hand Net1 svara på varför de tillhandahåller en 4G router med den aparta egenskapen. Det är inget man kan vänta sig som användare och kund.

Du kanske kan ansluta en enkel wifiaccesspunkt via Ethernet till routern och lura den.

Frågan är annars om det finns någon bakgrundstjänst du kan köra på Iphone så att wifi inte kopplar ned, t ex ping mot en host även om denna inte sparar eller någon webradio som bara sänder enstaka klick.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

I lite mer avancerade routrar (t.ex H820) finns det ett överdåd av inställbara parametrar enbart för WiFi-sektionen med bl.a möjlighet att styra tiden för viloläge. En snabb titt i min gamla R-90 bekräftar desvärre att de inställbara parametrarna här är lätt räknade. En jämförelse mellan parameterlägen i R-90 och UV270V hade annars kanske kunnat ge ledtrådar men utan dessa möjligheter är nog kunden helt ställd om Du inte kan plocka ut något ur systemloggen. Eftersom funktionsskillnaden mellan routrarna är odokumenterad för kunden borde Du pressa Net1 på på skillnaden i detta hänseende - men det kräver nog ett snigelpostbrev.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Tack för svaren!

Jag ska kontakta NET1 och se vad de har för ideer om varför inte routern håller kvar WiFi-anslutningarna.
Samma telefoner hade inga som helst problem med R90 och har inte heller några med routern hemma (en ASUS RT N66U) som alltid håller WiFi-anslutningen så att Facetime och Imessage fungerar även om man kopplar bort åtkomst till mobilnätet och telefonen går i viloläge.

Jag har också märkt att WiFi-räckvidden är sämre med nya routern i jämförelse med R90. Med exakt samma förutsättningar av placering av routern så fungerade tidigare R90 så att man i en närliggande stuga kunde surfa och använda internet utan problem, medan det med nya routern inte går med mindre än att man står i dörren med telefonen eller datorn. Räckvidden är alltså sämre än R90 i min installation.

Det känns ju lite surt om man skulle behöva skaffa en separat egen accesspunkt som ger ett godtagbart WiFI när det har fungerat utan problem både räckviddsmässigt och funktionellt med tidigare R90. Särskilt som uppgraderingen i övrigt vad gäller hastighet på internet-åtkomsten och stabilitet verkar mycket lovande. Jag har mellan 2-3 gånger snabbare internet nu än tidigare och är nöjd med den delen av uppgraderingen. Men som sagt så ser jag en försämring vad gäller WiFi-delen i den nya 4G-routern.


Det vore därför intressant att veta om någon annan noterat problem med WiFi på den nya 4G-routern i form av sämre räckvidd eller problem med att WiFi kopplas ner från IPhones i viloläge?

Är vi fler som upplever problem så kanske NET1 sätter attention på problemet och fixar en firmwareuppdatering om det skulle vara en felaktighet i den nya routern. Mina erfarenheter hittills tyder på ett udda beteende i fråga om WiFi-uppkoppling mot Iphones åtminstone, samt även en sämre räckvidd jämfört med R90.

7

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Generellt sett upplevde jag både D-35 och R-90 som väldigt mogna produkter som sällan strulade på något sätt. Båda maskinerna, fr.a R-90, var väl inga storsäljare globalt sett men förefaller ändå ha varit i en kvalitetsklass över de nu aktuella modemen som vi i alla händelser får hoppas inte blir en repris på den kortlivade D-40 som generellt började krångla redan direkt efter utleveranserna.

Net1 har sannolikt nu också valt ett par ganska prispressade routrar till LTE vilket naturligtvis underlättats av att utbudet - och därmed också olika prisbilder - av LTE-produkter både var och är betydligt större än för CDMA. För detta talar också det faktum att varken batterier eller 12/24-voltadaptrar längre medlevereras vilket alltid varit fallet för tidigare routrar. Intressant är också att Net1 på något ställe i sina hemsidor inför LTE-starten (vill minnas även för privatabonnemang) hade en rad att de kunde erbjuda lite "bättre" routrar för de som hade dessa behov med följande länkar till bl.a e-lins "lilla" H-685-serie. Verkar dock som om denna mening nu har försvunnit. Däremot är listan över routrar för företagsbruk (net1.se/företag/tjänster) nu påfallande utökad även om "privatroutrarna" fortfarande är förstahandsalternativ även för företagssidan.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Skogstroll skrev:

...


Det vore därför intressant att veta om någon annan noterat problem med WiFi på den nya 4G-routern i form av sämre räckvidd eller problem med att WiFi kopplas ner från IPhones i viloläge?

Är vi fler som upplever problem så kanske NET1 sätter attention på problemet och fixar en firmwareuppdatering om det skulle vara en felaktighet i den nya routern. Mina erfarenheter hittills tyder på ett udda beteende i fråga om WiFi-uppkoppling mot Iphones åtminstone, samt även en sämre räckvidd jämfört med R90.

Jag upplever samma sak som du och har pratat med kundtjänsten om det.

9

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Kan problemet delvis ligga hos apple protokollet? Kan en laptop ligga kvar?

http://www.dn.se/ekonomi/ny-iphonefunkt … stanga-av/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

jonasolof skrev:

Kan problemet delvis ligga hos apple protokollet? Kan en laptop ligga kvar?


Jag tror inte det i det här fallet. Dels finns det inget telenät att göra fallback till, och sedan så fanns problemet även på Iphones som inte uppgraderat till IOS9.0. Dessutom så testade jag med gamla routern R90 vid samma tillfälle (dock utan tillgång till WANet eftersom nätet uppgraderats) och den höll kvar sin WiFi-koppling även med IOS9-telefoner. Samma gäller för routern hemma (ASUS RT N66U) som funkar som vanligt med IOS9 telefoner och håller WiFi-kopplingen.
Såvitt jag ser det så är det nya routern som har problemen.

11

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Kundtjänst uppmanade mig att installera IOS 9.0.1 för lösa problemet. Ingen skillnad vad jag kan märka.

12

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Kan det vara så enkelt att man under 'settings' 'wifi' 'key renewal interval' sätter värdet till 0 (torde ge oändligt långt intervall) eller till maxvärdet 4194303 som blir drygt 48 dygn?

13

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Har idag - äntligen - återfått min nu till LTE konverterade H820-router med ny radiomodul (PCI) från ATEL. Eftersom jag numera har 4 st (!)12-elements yagis för 450-bandet kan, och skall, jag laborera med polarisationen på två tillfälligt stativmonterade uppställda i markplan i trädgården. Den optimala kombinationen kommer jag sedan att applicera på de andra två som är fastmonterade över skorstenen. Är alltid bra att ha dubbla uppsättningar av teknisk utrustning....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

14

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

kommer bli intressant att få se vad för resultat du får med denna modul monterad , vart har du köpt dina 12 elements yagis ??

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

15

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Hum, inte säkert att marknära antennmontering med de reflexer det medför och med oklara polarisationseffekter på marknära vågor ger samma resultat som montering högre upp.

Ice net eller tidigare sålde 12 elements yagis

Min värsting antenn för 450 som står oanvänd är en proffsbyggd 16 elements yagi från Allgon. Dessutom finns en 6 elements från samma tillverkare. Kan tänka mig att sälja dem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Bryggkoppling och en ASUS RT-AC66U löste WiFi-problemet...  smile

17

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

vad skönt att problemen löste sej för dej angående wifi smile

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

18

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Ja, det var väl det tråden handlade om?

19

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Nej självklart ger marknära montage både helt annorlunda och sämre resultat än takmontage. Men fördelen med tillfälliga markmontage är att det är väsentligt mycket - fysiskt - lättare att simulera resultaten efter t.ex förändringar av de båda 12-elementarnas polarisationsplan om de båda står nåbara utan särskild arbetsplattform och på skilda (t.ex) strålkastarstativ. En  optimering i denna "provbänk" ger i alla händelser en hint om hur det "äkta höghöjdsmontaget" kan förändras. Till saken hör att både det befintliga skorstensmontaget och ytan (en altan) för "provbänken" båda befinner sig högt upp på en bergssluttning med i princip nästan fri sikt mot den avlägsna basstationen.
Döm om min förvåning när jag öppnade mjukvaran för min nu till LTE konverterade 820:a och hittade - inte oväntat - en tabell för både RSRP, RSRQ, RSSI och SINR, men också CQI för modulationstypen !!.
Med den befintliga antenninstallationen (någorlunda avpassad för CDMA och utan någon tanke på eventuell Mimo-effekt [båda antennerna vertikalt polariserade]) landade mina signalvärden på fredagskvällen (peaktime !) på följande, i ordning som ovanstående: -60dBm, -12 dB, -40 dBm, 13 dB och CQI (varierande mellan 9-11). Med det förhållandevis låga RSRQ-värdet torde eventuell Mimopåverkan bli blygsam även efter en polarisationsplansoptimering av antennerna men testerna skall ändå bli intressanta att göra. Med hänsyn till avståndet till basstationen (40 km) tycker jag värdena är hyfsade medan däremot hastigheterna (vid peaktime) var lika usla som vanligt (DL 1,5 och UL 0,4).
Nu när möjligheten att följa CQI-värdena finns är jag naturligtvis intresserad av en miniföredragning av CQI-skalans mätvärden om vilken jag f.n vet väldigt lite. Noterade dock - efter en snabb Googling - att det ligger en signifikant modulationstypsväxling vid index 9-10 från 16QAM till 64QAM . F.n ligger jag uppenbarligen mitt i den här tröskeln.....
Jonasolof - Ditt drag kanske ??

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

20

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Jag har inte haft tillgång till CQI värden men det finns massor med info, t ex

http://testfirstforkevin.blogspot.se/20 … e-cqi.html

Det viktiga här är väl att försöka uppnå mimoeffekt på nedlänken. Då bör det vara optimalt att ställa antennerna +-45 grader och gärna även separera dem minst en meter vilket ökar möjligheten till kanalseparation.

CQI är routerns signalering om förbindelsens kvalitet men den ger ingen direkt indikering om Mimo. För det behövs Rank index, RI. Så bottom line är att CQI är en ännu mer relevant trimningsparameter än SINR. Jmf AVM som ger fyra SINR värden. CQI är inte uppdelat på samna sätt men somdet står i artikeln kan sub band CQI avse enskilda frekvensavsnitt av den totala bandbredden, detta eftersom modulationen kan ändras beroende på vilket subband som används och hur utsatt för interferens det är.

Jag har hittills bara sett ett enda CQI värde rapporterat vilket är konstigt med ranke på att det heter Channel Quality Indicator. Vid mimo försöker man upprätthålla två kanaler och de behöver separata CQI för att optimera datatransmissionen för vardera länken eftersom förhålkandena är så variabla (fading mm). Det är möjligt att CQI som visas användaren inte är vad som rapporteras till cellen.

Rank Index visar i vad mån kanalseparation är möjlig men det vore bra om routern liksom AVM också rapporterade arten av Mimo, open loop, closed loop etc.


Även om det var bra att wigglo fixade wifi-problemet genom att brygga lte-routern så är det ändå en brist hos routern som bör åtgärdas. Föreslår att du försöker kontakta tillvetkaren direkt om inte Net1 fattar allvaret av att routern är bristfällig. Snigelbrev till Net1 verkar vara vox M framgångsrecept.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

I mitt fall så är fiber på ingång så jag behövde i vilket fall som helst en ny router, ska man fortsätta med Net1 så är det ju naturligtvis surt att behöva köpa en router/accesspunkt till.

22

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Som framgick av en annan tråd kan en router efter en bryggad net1 router kanske vara ett sätt att få port forwarding att fungera, om fast ip adress utan nat finns.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Net1:s nya prisplan
En lite närmare granskning av Net1:s prisplan reser en fråga. Huvudinriktningen är, givetvis, företagsmarknaden med flera intressanta abb. bl.a prioriterade abb. Om prioriteringen håller vad den lovar är den klart prisvärd för den som behöver.

Men - vad erbjuds privatisterna ? - jo, ett enda abb. med i princip fri surf enligt principen Du får använda hur många Gb Du vill - om Du kan... Haken är dock att detta bara gäller om Du kopplas över vissa, rimligen lågbelastade, basstationer och att den"fria" surfen är knuten till denna bas. Min fråga blir därmed: om Du, av topografiska skäl, i praktiken är hänvisad till en mast (inte ovanligt i ett storcellsnät) och denna anses vara så belastad att Du inte kan få detta volymmässigt "fria" abb. vad erbjuds Du då för abb. ?  Enligt prisplanen finns inget annat privatabb och i konsekvensens namn borde Du därmed bli avvisad som abonnent....

Ur operatörssynpunkt är prisplanen logisk. Net1 är idag i huvudsak inriktat på företagsmarknaden dels eftersom prispressen här kanske är mindre än på privatmarknaden samtidigt som antalet förväntade (dyrare) tilläggstjänster kan bli fler dels kräver den här kundkategorin mindre service. Det som sedan kapacitetsmässigt blir över på specifika basstationer erbjuds till den mindre krävande privatmarknaden utan de facto stabil uppkoppling i alla lägen men paketeras som ett erbjudande med fri surf.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

24

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Låter som om mång privatanvändare borde använda kombiroutrar 450 plus övriga band för dubbla simkort vilket bland annat Induo säljer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25 Senaste redigerad av Skogstroll (2015-10-04 16:54:50)

Sv: Wifi ändring på nya 4G-modemet?

Det känns som om den här tråden blivit väl spretig nu.
Jag skapade den för att diskutera tillkortakommanden vad gäller WiFi-delen på det nya 4G-modemet och se om flera hade de bekymmer jag upplevde.

Det är i och för sig intressant att läsa om alla andra fenomen i NET1-världen men för att återgå till ursprungsproblemet jag hade med WiFi på nya 4G-modemet så har jag tillfälligt löst mina problem på samma sätt som wigglo tidigare i tråden gjort.

Jag struntar alltså i den dåliga WiFI-delen i NET1-routern och har satt NET1-routern i bryggläge och nyttjar en gammal NETGEAR-router WNR2000 som WiFi-router. Den uppfyller i alla avseenden mina krav på att hålla WiFI-kopplingen igång på Iphones även då de ligger "passiva" i viloläge och jag kan nu åter vara åtkomlig via Facetime och Imessage även om ingen annan fallback i form av annan nätåtkomst finns.

Det här är dock något jag förväntar mig att NET1 fixar till för det kan inte vara meningen att man ska behöva använda ytterligare en router för att få fullt fungerande WiFi-anslutning.