1

Tråd: 4GR leker inte bra med andra...

Försöker köra min 4GR som tellstick server men det går så där...

Trodde i min enfald att det bara är att slå av dhcp så får den ipadress av fibergatewayen om man stoppar in kabel i ett LAN uttag men icke.
Den blev helt okommunicerbar. Efter otaliga rescue försök blev det liv i den igen.
Då fick jag för mig att stoppa kabeln i wanuttaget och konfigurera via wifi med padda. Enabla wan administration och sån't.
Vid försök att gå in på adressen den fått på lanet så gick det inte det heller. (DNS på 4GR står på 192.168.1.X och gatewayen på 192.168.0.X)

Nu har jag konfigurerat det viktigaste via 4GR:ens wifi på paddan men jag vill ju komma in på den från mitt "normala" nät.
Känner att jag har slut på ideer...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

2

Sv: 4GR leker inte bra med andra...

Är det Tellsticken som ska dela ut privata adresser?

3

Sv: 4GR leker inte bra med andra...

Nej det är den väl inte kompetent till....
Beställde den nya varianten av Tellstick så det löser sig nog.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

4

Sv: 4GR leker inte bra med andra...

Ingen aning, jag har inte sett Tellsticken så jag vet inte hur den funkar.
Du skrev att du ville komma åt den från ditt "normala nät" och routern samt dns är olika nät.

Därav min fråga.

5 Senaste redigerad av pererikl (2015-09-21 15:23:43)

Sv: 4GR leker inte bra med andra...

Tellsticken delar inte ut nåt. Den sitter i usbuttaget på 4GR. (det är den äldsta varianten motsvarar Basic)
Jag behöver komma åt webgränssnittet i 4GR från fibergatewayens nätverk.

Nu har jag ledsnat och beställt en ZNet Lite

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

6

Sv: 4GR leker inte bra med andra...

Det borde fungera utmärkt med portforwarding förutsatt att du portforwardar samma port som du satt i i 4gr för wan- admin.

7 Senaste redigerad av pererikl (2015-09-21 18:14:25)

Sv: 4GR leker inte bra med andra...

Borde sa Bull...
Inget fungerar varken inkoppling på LAN (med deaktiverad DHCP) eller WAN (eget subnät och admin via WAN aktiverat) porten på 4GR.
Portforwarding är inte intressant eftersom jag inte vill komma åt den utifrån. Kom i håg att den ligger innanför fibergatewayen som routar LANet.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

8

Sv: 4GR leker inte bra med andra...

pererikl skrev:

Borde sa Bull...
Inget fungerar varken inkoppling på LAN (med deaktiverad DHCP) eller WAN (eget subnät och admin via WAN aktiverat) porten på 4GR.
Portforwarding är inte intressant eftersom jag inte vill komma åt den utifrån. Kom i håg att den ligger innanför fibergatewayen som routar LANet.

Så hur är det uppsatt nu?

9

Sv: 4GR leker inte bra med andra...

Var och för sig och inte ihopkopplat. Behöver jag justera nåt går jag in på Dovadons wifi. Detta fram tills den nyatellstick ZNet Lite kommer då går den till skrot.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

10

Sv: 4GR leker inte bra med andra...

Jag behöver en för mitt gamla 4g modem.