1

Tråd: Ny 4g-router och icke-fungerande VPN över PPTP

Någon mer som råkat på att det inte funkar längre med nya 4G-modemet?

Device Model: ALR-U270

VPN Passthrough->PPTP Passthrough är "Enabled".

Har provat med port forwarding på TCP 1723 - ingen skillnad.

På samma dator (Win7 64b) fungerar samma VPN-koppling utmärkt över gamla 3G-routern (R90) och på Telenor 4G via Android-telefon.

Felbeteende: Fastnar på "Verifying user name and password" tills den ger upp. 

Tips och trix tas emot tacksamt.

2

Sv: Ny 4g-router och icke-fungerande VPN över PPTP

Finns det några MTU inställningar? Konstigt att den fastnar på user/pass.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Ny 4g-router och icke-fungerande VPN över PPTP

Andreas skrev:

Finns det några MTU inställningar? Konstigt att den fastnar på user/pass.

Nej, tyvärr finns det väldigt lite inställningar på routern att göra.

Sätter man VPN Passthrough för PPTP på "Disabled" så stoppar den redan på att inte hitta servern, och på "Enabled" så löser den aldrig "Verifying user name and password" och bryter efter lång tid.

Jag fick ett förslag på en annan lösning idag  - köra routern i LTE Bridge-mode och stoppa in en vanlig WiFi-router bakom. Men det borde vara en förlust för Net1 om routern de valt inte stödjer enklaste formerna av VPN som standard... Kanske värt att testa.

Tack i alla fall för förslaget!

4

Sv: Ny 4g-router och icke-fungerande VPN över PPTP

Fullständigt felmeddelande efter att "Verifying user name and password" varit på i flera minuter.

"
Disconnected.

Error 806: The VPN connection between your computer and the VPN server could not be completed. The most common cause for this failure is that at least one Internet device (for example, a firewall or a router) between your computer and the VPN server is not configured to allow Generic Routing Encapsulation (GRE) protocol packets. If the problem persists, contact your network administrator or Internet Service Provider.
"

GRE finns inte som protokoll i några inställningar på routern (bara rudimentära UDP eller TCP).

Men "Passthrough för PPTP" borde innebära att GRE accepteras. Annars är det helt dysfunktionellt.

Suck.

5

Sv: Ny 4g-router och icke-fungerande VPN över PPTP

Net1 kundtjänst svarade till slut att det krävs att jag får en fast IP-adress för att få det att fungera.

Men grundproblemet är att Net1 har ändrat till dubbel NAT och det visste inte ens kundtjänsten vad det var. Det räcker med en publik dynamisk adress (som det var tidigare med 3G-abonnemanget jag hade) för VPN att fungera. 

Nu vill de ha 35 pix i månaden extra för den fasta IP-adressen. Lite surt men då får jag nog hitta på minst ett hobbyprojekt som utnyttjar den på ett bra sätt framöver :-)

Tydligen har de smugit in den här ändringen även på 3G-abonnemangen för nya kunder, men låtit oss gamla rävar fortsätta med våra inställningar som fungerat.

6

Sv: Ny 4g-router och icke-fungerande VPN över PPTP

stefur skrev:

Net1 kundtjänst svarade till slut att det krävs att jag får en fast IP-adress för att få det att fungera.

Men grundproblemet är att Net1 har ändrat till dubbel NAT och det visste inte ens kundtjänsten vad det var. Det räcker med en publik dynamisk adress (som det var tidigare med 3G-abonnemanget jag hade) för VPN att fungera. 

Nu vill de ha 35 pix i månaden extra för den fasta IP-adressen. Lite surt men då får jag nog hitta på minst ett hobbyprojekt som utnyttjar den på ett bra sätt framöver :-)

Tydligen har de smugit in den här ändringen även på 3G-abonnemangen för nya kunder, men låtit oss gamla rävar fortsätta med våra inställningar som fungerat.

Jo tack, jag fick också luska ut själv att det var så härom veckan.
Så, fast IP-adress beställdes samt att jag sa att jag inte tänker betala extra för nåt som har funkat innan uppgraderingen.
Tydligen så slipper jag betala...  smile