1

Tråd: E3276, Dovado Tiny & Tele2

Router säger: IP 100.113.107.1XX
no-ip.com säger: IP 83.185.91.1XX

Vet att detta diskuterats förut, men efter att sökt enligt alla konstens regler här på forumet men blir jag ändå inte klok, förstår att det måste vara hilink som spökar.

Upplåst Telia E3276 med neutral Huawei interface och firmware 21.263.03.01.07

Dovado Tiny med senaste fw 7.3.9

Om jag vill flasha bort hilink (riskfyllt jag vet) hur vet jag att det är en inte hilink, vad ska den heta, var kan man hitta den.

Tacksam om ngn orkar vägleda mig.

2

Sv: E3276, Dovado Tiny & Tele2

Om du kikar in på ofmodemsandmen så har de en firmware som ska göra modemet vanligt.
http://ofmodemsandmen.com/downloadso.html#other

Har inte i huvudet var HiLink använder för typ av ip range som standard, ifall 100.113.107.1XX är HiLink eller om du får NAT ip från operatören.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: E3276, Dovado Tiny & Tele2

Tele2 kör med s.k. Carrier-grade NAT: http://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

D.v.s. du får en NAT:ad IP-adress av Tele2 och det är inte så mycket du kan göra åt det tyvärr.

4

Sv: E3276, Dovado Tiny & Tele2

Mycket välkommen information !  Hur hanterar Telia sina IP-adresser då ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: E3276, Dovado Tiny & Tele2

Vox medievalis skrev:

Mycket välkommen information !  Hur hanterar Telia sina IP-adresser då ?

Det är en komplicerad fråga. En operatör kan behandla olika typer av ab. på olika sätt. Det jag skrev om Tele2 har jag verifierat med ett Tele2 mobil ab. jag hade fram till för två månader sedan.

Det är mycket möjligt att en operatör behandlar kontantkort, mobil-ab. och mobilabredbands-ab. på tre olika sätt. Att fullständigt reda ut alla varianter av ab. hos alla operatörer skulle kräva tillgång till väldigt många ab. som inte jag har.

Vad gäller Telia har jag ett Telia kontantkort som jag drog igång för att testa nu. Där fick jag en 10.176.119.xx adress, alltså en vanlig NAT:ad IP-adress ur de serier som är avsedda för privata nätverk. Om Telia gör något annat på andra typer av ab. kan jag inte svara på.

Kollade också på mitt Vimla-ab. (Telenors nät) som ersatt mitt Tele2-ab. och där får jag också en 10.25.223.xx adress.

Så det verkar svårt numera att få en skarp IP-adress på ett vanligt mobil-ab. Kanske går det bättre med mobilabredbands-ab. men det har jag inte tillgång till att prova tyvärr.

6

Sv: E3276, Dovado Tiny & Tele2

Ring supporten på Tele2 och beskriv ditt problem.

Man hanterar anslutningarna olika dels beroende på abonemangstyp men även beroende på vad för utrustning simkortet sitter i.  Mobiler får tex alltid Carrier-grade NAT men samma sim i en router bör ge publik IP adress om det inte är ett kontantkort tex.

7

Sv: E3276, Dovado Tiny & Tele2

Efter vad jag läser i andra trådar verkar dessutom Tele2 skilja på "egen utrustning" som de själva sålt och annan utrustning. Det är alltså inte säkert att man får en skarp IP-adress bara för att man har en router ifall den inte är köpt av Tele2.