1

Tråd: Dovado UMR tre/kontant

Hej.
Tänkte lösa ett "sommarstuge värme på/av" mha med UMR och tellstick.
För att slippa fast abonnemang använder jag tre-kontant som ju kan fyllas på med dygn/vecka/månad. Inför ett besök fyller jag på abonnemanget och kan komma åt UMR/tellstick.
Kommer detta att fungera med UMR?
Ligger den och pollar modemet kontinuerligt utan att misströsta (under ibland flera månader)?

/cmuarg

2

Sv: Dovado UMR tre/kontant

Hej!

Om din fråga är om TRE kontantkort funkar med DOVADO UMR, så är svaret JA.

APN heter "net.tre.se" om jag inte misstar mig.

Ha det bra!

3

Sv: Dovado UMR tre/kontant

Har sett funktionen i nya versionen 4.0 att man kan välja att modemet är nerkopplad från start och kan sättas på via SMS, då skulle man i teorin kunna ha ett vanligt kontantkort från valfri operatör, med några kronor på så kan man skicka ett sms att den skall koppla upp ifall man vill in i gränssnittet och pilla.

Men sen kom jag på nu att de inte brukar dela ut publika ip adresser med kontant kort?
Då stöter man på patrull ifall man vill in i gränssnittet och joddla.

Men man kan välla sätta på och stänga av via sms också så man skall inte behöva gå in i gränsnittet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Dovado UMR tre/kontant

Fan andreas, du är snabbare än oss att svara ibland :-)

Mvh
Mathias

5

Sv: Dovado UMR tre/kontant

Man får publika IP addresser numera på net.tre.se, men frågan är om SMS funkar (alls). Som tur kan du ha att kanske inkommande SMS funkar, men utgående kommer inte funka eftersom det är ju trots allt; kontantkort!

Du kan även få publik IP med Comviq's kontantkort, men SMS funkar inte.

6

Sv: Dovado UMR tre/kontant

När pengarna är slut på kortet har UMR inte någon kontakt till nätet längre. Lägger den av då eller kollar den med något (inställbart) intervall om det gåt att etablera ny kontakt?

7

Sv: Dovado UMR tre/kontant

Connection Tracker: http://www.dovado.com/hspa

8

Sv: Dovado UMR tre/kontant

Tackar.
Vad beträffar sms fungerar det utmärkt med tre-kontant (inkommande). Kan också komma åt routern externt via dns (net.tre.se)
Det ska nog gå att få kontroll på värmen i stugan.

9

Sv: Dovado UMR tre/kontant

supernajs

10

Sv: Dovado UMR tre/kontant

Uppdatering Connection Tracker:

Med Conncetion tracker "Redial only":

Efter det att pengarna är slut på kortet övergår status på UMR till "no connection" (dock visas signalstyrka).

När jag nu fyller på kortet, förväntade jag mig att UMR skulle upptäcka detta men så sker ej, Inga (connect) sms verkar heller gå fram.

Automatisk återaktivering verkar bara funka om jag sätter connection tracker till "redial and restart".

Om jag sätter intervallet till tex 10 min kommer UMR att boota om varje halvtimme (under tidvis långa perioder). Är detta på skadligt på något sätt?

11

Sv: Dovado UMR tre/kontant

A reboot a day keeps the doctor away.......kanske?  :-)

Det skadar aldrig att reboota.