1 Senaste redigerad av Discover (2015-08-19 18:37:48)

Tråd: Nya, 4G modem kom idag

Fick två av mina tre modem idag, dessa två som kom idag ersätter mitt R-90 & mitt D-35 modem.

Jag får köpa dem för 499 kr / st och behålla abonnemangsformen "Ibland", eftersom jag äger mina tidigare modem så fick jag köpa dessa nya för ett lägre pris, ordinarie är 1495 kr / st.

Det 3:e modemet hade de inte på lager, så det får jag så fort det kommer in, det 3:e modemet ersätter dagens M-90.

Antennkontakterna är samma som på de tidigare modemen.
Enl uppgift från kundservice så har det nya, lilla modemet ingen anslutning för extern antenn.

http://i.imgur.com/VqKrVHy.png

Att det inte visas någon info är för att 4G har inte kommit till Gävle ännu. Samt så har jag klippt ut lite info.

http://i.imgur.com/7DnmVXq.png

http://i.imgur.com/7NB7seb.jpg

http://i.imgur.com/u7bVnEY.jpg

Lite snålt att det inte följde med något batteri, det ska jag beställa i morgon, samt 12 v sladd.

http://i.imgur.com/uzBrGwc.jpg

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Trevligt med rapporter om övergången till 450 LTE. Ondskefullt att sälja modem för LTE utan möjlighet att ansluta externa antenner. Det går bara om man samtidigt desinformersar kunderna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Nya, 4G modem kom idag

vi får snart se om prestandan med , om hastigheten kommer bli så snabb eller om det bara ökar litegrann , polaren hoppas få en ökning till alla fall 10mbit från 2 mbit han har som bäst , i medel så har han  oftast 0.5 -1.0 mbit  så han hoppas på bättre nu annars så skippar han net1 för telia 4G.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

4 Senaste redigerad av Discover (2015-08-20 15:51:37)

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Beställde iaf batterier och 12/24 v sladdar idag,
alla tillbehör kostade 99 kr / st.

Beställningen får man göra via kundservice.


Har vi ingen från Gotland här på forumet som använder Net1 ? Gotland har ju redan fått 4G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Västergötland kommer ju vid månadsskiftet men jag har ännu inte sett röken av någon router. Efter alla år med IceNet och Net1 är jag tyvärr nyttigt avvaktande. Hastigheterna ökar säker en del men frågan är om den med automatik följande kapacitetsökningen blir så stor på en bandbredd av 5 MHz. Hoppas min konspiratoriska erfarenhet är missriktad.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Nya, 4G modem kom idag

förstår dej vox , en bandbredd på 5 mhz är inte mycket , men borde göra nån skillnad i alla fall , vi får hoppas på det bästa i alla fall

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

7

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Farten beror på vilken kategori det är, 3 eller högre. Kan man komma upp i 60 mbit/s med 10 MHz finns det hopp om 5.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Nya, 4G modem kom idag

ja vi lär juh få sanningen i vitögat då det lanseras, och folk börjar ska prova deras nya snabba internet som net1 lovat.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

9 Senaste redigerad av Intresserad (2015-08-31 17:58:07)

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Installerade det nya modemet hos svärmor igår, idag uppgraderades masten till LTE. Hon verkar ha fått ungefär en fyrdubbling av hastigheten och en halvering av svarstiden mot vad hon hade innan med R-90.

Hon testade några gånger under eftermiddagen med bredbandskollen, pendlar mellan 15-20 Mbit/s ner och knappt 7 Mbit/s upp, svarstid 35-40 ms.

Hon har ca 10 km till masten och kör med riktantennen från Net1. Nu får man bara hålla tummarna för att det håller sig stabilt i dessa svindlande hastigheter... smile

Enda är att hennes telefontjänst inte kommit igång än men det löser sig förhoppningsvis snart.
__
Ps. Telefonen funkar nu också, behövde visst aktiveras av Net1. Testat telefonen som funkar mycket bra vid testtillfället, inga fördröjningar eller tendenser till ekon som det blev med det tidigare systemet. Även testat skype video och det funkar riktigt bra det också precis som väntat! Så det ser lovande ut detta.

10

Sv: Nya, 4G modem kom idag

det var riktigt bra om hon nu bara har en antenn då borde det bli ännu mer kräm om man har två st antenner då det stöder mimo effekt

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

11

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Det blir kul att se när man får se signalvärden, RSRP och SINR bland annat.

Håller med Pedrosso, viktigt med två antenner. LTE kör MIMO till skilnad från tidigare CDMA som dock kunde använda diversitet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12 Senaste redigerad av Intresserad (2015-08-31 18:30:39)

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Svärmor har en riktantenn (yagi-typ) från Net1 ansluten till ena antennutgången och ett av de medföljade rundstrålade antennspröten anslutet till den andra antennutgången. Dvs samma antennkonfiguration som vi körde med på R-90. Tack och lov var det likadana antennanslutningar på det nya wifi-modemet så det var "plug & play". Vi använder en separat wifi-router för det trådlösa så den funktionen har inte kollats.

__
Signalvärden får jag återkomma till. Kan nog koppla upp mig mot svärmor ute i skogen imorrn via Teamviewer och böka runt litet i hennes router... smile  Men prio ett var att få till en fungerande uppkoppling nu efter LTE-konverteringen och det tycks ha lyckats väl.

13

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Tids nog får vi se hur/om det hjälper med dubbla antenner och vilken roll polarisering har.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Jo det är ju två antenner anslutna som sagt, en riktantenn och en vanlig medföljande. Kanske bara bra att de har litet olika egenskaper och att de är placerade med ganska rejält avstånd mellan varandra med tanke på hur mimo arbetar.

Så här såg det ut nu ikväll när jag körde litet med teamviewer mot hennes anläggning i skogen för att fixa litet med saker och ting (funkade nästan laggfritt kan jag säga, nästan som att man jobbade lokalt!):
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2525464/K_Net1/Screenshot%202015-09-01%2018.25.27.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2525464/K_Net1/Screenshot%202015-09-01%2018.26.17.png

Jag vet tyvärr inte riktigt vad dessa värden betyder men är idel öra. Förstått att signal/brus ser rätt bra ut, även att signalstyrkan är rätt ok. Som sagt så har hon fått en enormt förbättring och det var mycket uppskattat! Både telefon och internet fungerar ypperligt. Visst, inte några superhastigheter men fullt acceptabelt tycker jag och ganska nära maxhastigheten man kan få just nu med Net1.

15

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Tack för bra info om signalvärden.

Du kan nog få bättre svarstider utan wifi.

Man kan teoretisera om antenner och det finns situationer där en yagi och en vertikal antenn kan vara optimalt, fr a om de är väl åtskilda. Det skulle då vara om det är mycket skog i närheten så att signalernas "angular spread" är stor pga reflexer.

En vertikal (eller horisontell) antenn tappar 3 dB pga snett polarisationsplan gentemot mastens antenner som står +-45 grader. Det spelar förmodligen liten roll här. Antar att yagin är horisontellt monterad. det ger åtminstone lite kanalåtskillnad. Noterar dock att routern visar closed loop mimo vilket bara kan uppnås vid mycket god kanalseparation och stark signal(utan brus och interferens). Med AVM6840 ser vi det nästan aldrig trots god signal på t ex 800 MHz.

Lite lustigt att signalvärden visas på två ställen men jag förutsätter att det är samma router. Signal/interferens/noise ratio 23 dB är mycket bra. Vid låg bandbredd som 5 MHz är marginalnyttan av ytterligare höjt SINR ringa. Jag skulle dock testa att byta antenner i uttagen eftersom det väl är okänt vilket uttag som används för sändning. Sändning bör nog ske över yagin.

Om signalvärdena: Routern räknar ut RSSI med ledning av RSRP och RSRQ. RSRQ är antagligen angivet för dåligt här med tanke på att SINR är så bra. Skillnaden mellan RSSI och RSRP är 17 i absoluta tal. Dra därifrån ca 13 för de 25 bärvågor som används vid 5 MHz bandbredd, Kvar blir 4 vilket är ett mer sannolikt värde på RSRQ vid dessa goda prestanda. Eller så är det RSSI som är fel. Dessa fel är vanliga och spelar föga roll. Viktigast är RSRP och SINR. RSSI -59 dBm är en mycket stark signal. Routern visar nog bara den bästa signalen och inte ett medelvärde för antenningångarna. Jag fick ungefär lika stark signal med en 17 elements yagi på 450 8 km från masten. 10 km är kort för Net1 som bör klara minst 7 mil på 4G.

Kul att du kan följa med Teamviewer och att övriga funktioner är igång också. De fina resultaten bör uppmuntra andra att våga sig på Net1 LTE. den fart ned och upp du rapporterar motsvarar vad jag fick vid debuten av LTE 1800 i Belgien då den mast jag testade vid hade 5 MHz bandbredd under ett övergångsskede.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Tack för mycket bra genomgång av vad dessa siffror kan indikera, Jonasolof! Nu begriper jag väl inte allt men jag ska fundera vidare.

Några ytterligare informationer har jag:
- Första bilden är från "dashboard" och den andra från en mer detaljerad vy i routerns menysystem. Samma router men det är någon minut emellan, därav litet olika värden;
- Manualen var väldigt tydlig på vilket uttag den externa antennen - yagin i detta fall - skulle anslutas. Jag följde anvisningen helt enkelt.
- Yagin är monterad som jag uppfattat skulle vara standard om man inte har sjöar och kärr i närheten: vertikal orientering av spröten;
- Det är drygt fem meter mellan Yagin och den routermonterade antennen som är orienterad rakt upp som det brukar se ut på routrar;
- Masten vi kopplar upp mot är inte synlig, det är en mil av mestadels barrskog emellan - ett par hundra meter av fritt fält framför kåken innan skogen tar vid med någon enstaka björk i vägen rätt nära huset;
- Jag kopplade bort wifi på routern efter att jag tagit dessa screenshots, tyckte det var onödigt att ha igång det eftersom det redan finns en bra accesspunkt på annat ställe i huset som ordnar all wifi. Tänkte likadant som du att det kan underlätta att inte ha igång onödig wifi.

Nu ska det bli spännande att se om de trevliga prestanda håller i sig när folk och fä börjar komma online igen efter konverteringen igår, det är ju inte bara en bra länk till masten som behövs... men jag antar att denna rätt maffiga nod (Vislandamasten) har bra kapacitet uppströms.

17

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Det där med sjöar och kärr och polarisering saknar betydelse då möjlighet till MIMO finns. Det viktigaste är separationen av de dubbla dataströmmarna och där hjälper åtskilda polarisationsplan. Men har man closed loop mimo är man redan i mål. Det innebär att mast och router är låsta i en kontroll loop där modulation och dubbla dataströmmar styrs genom ömsesidig övervakning av förbindelsen. Det är LTE Rank Index 2 och bättre.

Den okontrollerade faktorn är fading och den kan påverkas av polariseringen av antennerna som Danne kom fram till genom experimenterande nyligen. Stor separation plus två riktantenner polariserade +-45 grader gav stabilast signal i DL. Problemet är upplänken där diversity används och hor/ver polarisering kan vara optimalt i stället.

Hur uttrycker manualen valet av antennkontakt?

Den nivå av resonemang vi nu för kommer support knappast att leverera, lika lite som hos övriga 4G operatörer. Men för dem som vill optimera sitt nya 4G 450 är det väsentligt att förstå en del av LTE teknikens förutsättningar i radiolänken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Nya, 4G modem kom idag

När det gäller routerns antenn (ansluten till kontakten märkt RX1) så är det ju en baggis att vinkla den litet och se om det kan pigga upp hastigheterna ytterligare ett snäpp. Yagin går att vinkla till horisontellt läge och se om man får bättre UL-hastighet på så vis, den är ansluten till RX0/TX0-kontakten på routern. Men 7 Mbit/s UL kanske är nära max vad man kan hoppas på att få, jag har inte sett några siffror på det mer än vad bredbandskollen presenterar i detta fall. När det gäller att kolla dippar/stabilitet så finns inga sådana analysmöjligheter på routern vad jag har sett, man famlar litet i blindo där om man är sugen på att optimera anläggningen.

Ang vad manualen säger så står det så här: "OBS! Om du använder en extern antenn så ska den anslutas till utgången för extern antennanslutning (H)". Denna märks ut i manualen som just RX0/TX0 på routern så det var inget att tveka på. Antar att det inte är något som skulle hindra att man dessutom ansluter en extern antenn till RX1 om man tror det kan hjälpa vid litet sämre mottagningsförhållanden.

19

Sv: Nya, 4G modem kom idag

När jag felsökte mina problem med Telia 800 körde vi med liknande uppsättning antenner, en yagi ute på nocken och en glasspinne på AVM6840.

Avståndet till masten var ca: 800m, således en mycket stark signal och bra separation på antennerna (ca: 5m).
Men routern visar inget annat än open loop mimo, hastigheten var absolut max av vad som går att få ut av bandbredden 10MHz.

Frågan är varför inte det blir sluten loop med dessa förhållande, eller är det routern som inte visar rätt eller om modulationen växlar?

Trevligt att det blir så pass bra fart med Net1 450, undrar hur det ser ut när man kommer bort i ytterkanterna av räckvidden.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

20

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Vad gäller val av port så är Rx0/Tx0 porten som också sänder enligt standard, det framgår för övrigt av Tx. .

Open eller closed loop kan säkert bero på använd utrustning. Jag frågade AVMs tekniker på en mässa om de någonsin sett closed loop i routern och det sade de sig ha gjort. Jag har dock knappast sett det rapporterat på tyska forumet.

Closed loop innebär bland annat användning av "precoding" för att snabbt anpassa radiokanalerna till ändrade förhållanden genom fading och störningar.  Googla på LTE precoding.

Vad gäller räckvidden så ska man tänk på att Net1s antenner nog inte är lika nedvinklade som andra basstationers eftersom det är storceller.

Jag har en 16 elements yagi för 450 att sälja till för den som vill maxa signalstyrka långt från masten. Proffsbyggd av Allgon.
Därtill en 7 elements, också Allgon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Det är kanske minskande marginalnytta att försöka pumpa upp DL/UL över 20/7 Mbit/s med tanke på att det bara är 5 MHz bandbredd man har att spela med i dagsläget. Nästa stora steg skulle vara om Net1 skulle kunna utöka från 5 till 10 MHz på 450-bandet... ingen aning om det finns några utsikter till detta inom rimlig närtid. Kollar man in frekvensplanen så ser man att de har 5+5 Mhz med litet andra grejer typ fartygskommunikation och PMR insprängt emellan, kanske man bara kan flytta om litet här och ordna det på så vis?

22

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Vill minnas att PTT i något yttrande i samband med frekvensplanen relativt nyligen inte ansett att någon utökad bandbredd för Net1 är aktuell. Kanske så småningom frekvens aggregering i stället...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

23

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Låter ju trist att man medvetet undertrycker konkurrensmöjligheterna för vissa operatörer på det viset. Men visst, jag fattar ju att sub-Ghz frekvensbanden är oerhört attraktiva för operatörerna och att det kan vara svårt med utrymmet.

Hur som haver, det funkar bra för svärmor och kapaciteten räcker fint för hennes behov. Kollade litet idag igen och routern ligger konstant i "closed loop mimo", hastigheter och svarstid stabila kring 15-20 DL och 6-7 UL beroende på belastning/ tid på dygnet. Kanske man hittat en rätt bra kompromiss för ett storcellsnät idag, ett erbjudande som är bra nog ute på vischan där det inte finns andra operatörer som har något vettigt att erbjuda.

24

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Bor i östra delen av Stockholm, ikväll testade jag. Fick 7 ned och 2 upp. Har bra mottagning, alla utom en stapel. Kanske ganska väntat.

25 Senaste redigerad av Discover (2015-09-17 21:47:34)

Sv: Nya, 4G modem kom idag

Så, då är 4G äntligen aktiverat i Gävle Skogmur (som TV/FM masten här heter).

Helt okej hastighet.
http://i.imgur.com/PNK3kYJ.jpg

Nu väntar jag bara på min nya minirouter, som de inte lyckats med att skicka ut än,
dock har jag fått en för mkt när det gäller den större modellen.

____

Har nu streamat musik i 3 tim & 20 min och under tiden har routern gått på batteri utan problem.
Net1 säger upp till 5 timmar batteritid. Batteriet är på 5200 mAh och ser ut att vara två st 18650.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.