1

Tråd: Antenn för 4G(Halebop/Telia) i Uppsala

Hej!

Jag hoppas att mitt ämne passar i denna forumdel.

Jag skall hjälpa en blivande Uppsalastudent att ordna ett bra bredband till denne.
ADSL/Fiber m.m. är i detta läget uteslutet som ni kanske förstår(annars hade jag ej skrivit här smile ).


Det som jag införskaffat är:

* 1st Dovado 4GR (Begagnad)
* 1st Huawei e3372
* 1st Halebop-abbonemang 4G


Jag har långt att ta mig till Uppsala och vill helst att jag har allt jag behöver med mig när jag är på plats.

Om man utgår från täckningskartan så uppger Telia följande: "Bästa tillgängliga teknik
4G med normalhastighet 10-40 Mbit/s. Praktisk maxhastighet 100 Mbit/s"



Nu till frågorna:

1. Är det värt att köpa en antenn om man bara utgår från den teoretiska täckningen(Telias täckningskarta)?
2. Skall man då inrikta sig på en allround-antenn eller skall man köpa en specifikt för 2600 MHz?



När det gäller uppkopplingen så är stabilitet något mer prioriterat än att få högsta hastighet.


Tack på förhand/

j0nte

2

Sv: Antenn för 4G(Halebop/Telia) i Uppsala

Det låter som nära en 2600 mast. Kanske vehövs ingen yttre antenn om man hänger modemet i UB sladd vid lämpligt riktat fönster.

Behövs antenn rekommenderas en 2600 mimopanel från wlan-24.de för 50 euro. Men det beror på hur den kanmonteras i ett studentrum.

Jag skulle ta en Teliaköp men olåst MF910 istället för USB modem och gammal router.

Om du hjälper andra med instsllationer bör du skaffa en AVM6840 router för att mäta och gå övrerblick

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Antenn för 4G(Halebop/Telia) i Uppsala

Årets trådlyft..

Men fick du dovado 4gr och e3372 att fungera ihop?