1 Senaste redigerad av danne (2015-08-07 10:42:45)

Tråd: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Kan inte förstå varför signalen varierar så mycket i kvalitet. Dels är del kortsiktiga svängningar (se skärmdump), men ibland en långvarig sänkning av SINR från 21 till 9 t ex….flera minuter.

Har funderat på störningar på grund av terräng mm. men alla teorier faller. Blåst, regn, högbelastningstider mm. spelar ingen roll, fresnelzonen är i stort sett helt fri enligt "HeyWhatsThat". Har kollat sträckan på 6km med googlemap också….

Frågan är om cellen är frisk?

Detta är väl när det ser som värst ut
https://imgi.se/i/45.md.png

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

2

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Blir inte klokare på detta, har testa två andra Teliabaser (800MHz) i helt olika vädersträck och har samma fenomen där.

Antennen (Poynting X-Pol Mimo 9dBi) visar inga liknande problem med Telenor 2600MHz.

Men en ny antenn ska upp i vilket fall som helst, frågan är om man ska gå på en panel (Wimo 15dBi 800MHz) eller två av Poyntings A0092 riktantenner. Wimos sektorantenn känns lite brutal i storlek och vikt, även om den ligger bra till prismässigt.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

3

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Det finns sjuka celler, se den långa tråden med signaturen simtrax. I slutet har jag också en länk till en österrikare som upptäckt samma sak med Tre där.

Att den undre dåliga signalen dippar ibland är inte ovanligt. svårt att ge något bra svar varför den övre bra dippar. Men variationerna ser inte extraordinära ut. Intressant vore att mäta nära masten och se om variationerna är lika stora där.

Edit: om nu variationerna i SINR beror på interferens finns det skäl att testa antenner med smalare öppningsvinkel, dvs Wimoantennen. Högre gain = smalare lob.

Man kan också laborera med polarisationsplanet. Wimos antenn monteras stående på ett hörn, som ett huvudledsmärke. Antennen är då polariserad +-45 grader, dvs överensstämmer med cellantrnnerna. Man kan testa andra polarisationsplan, mest om det finns träd i vägen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Har nu fortsatt att försöka bena ut detta problem. Cellen i fråga har testats hos en bekant som har 1km dit och helt fri sikt, detta har gjorts intensivt under fem timmar och sporadiskt i nästan två dygn. Små variationerna finns men absolut inte dessa kraftiga och långvariga dippar.

Något på vägen borde störa kan man tycka, det enda jag kan finna är ett hus med plåttak (ej plant) ca:500m bort, riktar antennerna över detta.

Bästa resultat med X-Pol Mimo 9dBi är med antennen monterad 22,5gr. Eftersom jag hade möjlighet att låna 50x50 Mimopanelen från Wimo som även är enbart för 800MHz som är aktuellt. Gjorde jag ett snabbt test med denna. Resultatet blev bättre signal värden, men dipparna ännu värre.

Tänkte att då kan det vara värt att se vad som händer med en annan typ av antenner. Upp med två Poynting 1m (A00092), en vertikal och en horisontell (med den idiotiska fästplatan som inte går att vinkla 45gr).

Nu blev det riktigt dåligt!! Den horisontella antennen hade dock mycket stabila värden och ett högt SINR (25). Hastighetsdipparna gick från 60Mbit/s till 2Mbit/s även UL sjönk konstant från 20Mbit/s till 8Mbit/s. Provade med olika avstånd mellan antennerna, från 50cm till 2m utan någon skillnad.

Har sett att det finns ett fäste till dessa Poyntingantenner som ger 45gr, dock sitter antenner på samma höjd och väldigt tätt. Gjorde ett stabilt fäste för 45gr för en antenn på jobbet och monterade detta på den horisontella antennen, nu blev det bättre med en 45gr och en vertikal. Har inte sett några dramatiska dippar överhuvudtaget, även UL ökade upp en del. Har testat ett tag nu med en horisontell och en 45gr, vilket verkar ännu bättre.

Gjorde ett 45gr fäste till igår och tänker testa det på den andra antennen så fort vädergudarna tillåter, frågan är om avstånden mellan antennerna är lika viktiga vid 45/45? De bilder man hittar på nätet så sitter antennerna tätt.

LTE är för svårt att förstå fullt ut för dödliga även om jag "pluggat" den senaste veckan. Ibland blir värdena bättre på sändarantennen och så skiftar man antennerna på routern, och då ger båda antennerna helt andra resultat……..

En annan fråga är hur AVM 6840 räknar ut uppskattad hastighet? Man kan tycka att signalen på bilden borde ge högre hastighet än de 20Mbit/s som routern visar, men det stämmer.
https://imgi.se/i/6.41.png

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

5

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Plåttak framför antennen kan ge väldigt konstiga effekter, än mer om de är plana. Jag har ett gammalt inlägg med uppgifter från Australien om detta. Du gör rätt som testar olika vridningar. en tysk (honigdieb på lte_anbiter.info forum) fann att han fick bra signal förbi raka trädstammar bara med en viss vridning på den ena antennen.

du har ingen egen aktivitet under mätningen (0 procent av resources). Jag vet inte på vad fartuppgiften grundas. Kanske på möjlig modulationsgrad. Håller med om att SINR är bra, samtidigt har du inte optimerat för ett bra och ett dåligt värde genom att ställa anternnerna +-45 grader. Men det är viktigare att få bort dipparna.

Antennerna ska gärna separeras en meter. I det fall är det bra att man kan ändra polarisation på en antenn i taget. En reflekterad signal som ger fading kan ha ett polarisationsplan som är avvikande.

Annars gäller att vertikal/horisontell polarisation är optimalt för UL där man då får bra diversitetsmottagning vid masten som är polariserad +-45. Bäst DL fås med polarisering lika med mastens, dvs +-45.

En del panelantenner har fästen för V/H pol (antennwerk t ex) andra för +-45 (wimo 12 dBi och 15 dBi). Ska man hitta mellanlägen måste man använda separata antenner som du gör nu, logperiodiska, yagis eller icke mimopaneler.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av danne (2015-08-07 14:36:11)

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Bilden är tagen med två poynting A0092 V/H, därför ingen kanalseparation? Verkar krävas 45gr eller annan vinkling för det.

Har fått upp det andra fästet nu, 45/45 drygt en meter mellan dem. Får utvärdera detta ett tag, men det ser bra ut så här långt. Tillbaka på DL60/UL20 Mbit/s, och lugnare värden än jag någonsin sett.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

7

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Vilken antennplacering och polarisation ger sämst respektive bäst resultat med avseende på dippar? Kan vara intressant för erfarenhetsbanken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av danne (2015-08-07 16:19:38)

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Sämst är solklart vertikal/horisontal polarisation, verkar även som det blir sämre ju starkare signal man har.
Hade högre genomsnitts hastighet och inga dippar med AVM6840 medföljande glasspinnar än poyntings A00092 som är en katastrof vertikalt/horisontellt.

Verkar inte lira alls med Telia basstationer, känner igen problemen jag hade med N4M ett bra tag tillbaka (inga plåttak inblandade). Fick 2-4Mbit/s DL med A00092 inkopplade och 40-50Mbit/s med enbart modemet. Det var då Poynting antennerna åkte ned från taket, provade aldrig vinkla dem då.

TRE's nät verkar inte kinkigt så länge basstationerna fungerar som de ska, signalen kan se ut som skit men likväl är hastigheten bra.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

9

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Hittade tråden där jag skriver lite om liknande problem med N4M….
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=6175

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

10

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Du beskriver två parametrar som påverkar; signalstyrka och polarisering, vartill kommer attt liknande problem uppträtt med två olika operatörer. Ibland med en, ibland med två yttre antenner, ibland med glasspinnar. Det kräver avsevärd systematik för att få grepp om. So far verkar det ha visat sig att med log periodiska poyntingantenner så är Hor/vert sämst, +-45 bättre men det finns ett mellanting som är ännu bättre vid vlket antennernas polarisationsplan  inte står 90 grader ifrån varandra.


Vi vet att det finns master som trasslar, som i Simtrax fall med Tre nära Lund. Detta oberoende av user equipment(UE). Vi vet också att det kan vara trassel med UE, som i mitt och Careface fall med tidiga MF93D, för mig på N4M 900.
Man kan lätt tänka sig en kombination där egenskaper hos en masts signal avviker något från rätt protokoll vilket utlöser problem med viss UE. Det tror jag är fallet då starkare signal ger sämre fart. Men till det kommer fadingeffekter, dvs interferens från reflekterad signal, vilket LTE normalt sett ska klara av, åtminstone på DL genom mimohanteting.

Man kan bara samla på sig observationer och systematisera dem. Utan mätrutrustning tror jag att det är svårt att greppa problemet varför det blir sämre med starkare signal. Om man har ett tillräckligt bra underlag med observationer kanske det går att få en högre nivå inom support intresserad så att de undersöker problemet. Insh'allah.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av danne (2015-08-16 18:58:54)

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Problemet verkar i stort sett helt vara borta med 45/45gr, orsaken går inte att med säkerhet säga. Har pratat med drifttekniker på Telia, trodde inte på någon "störning", men var väldigt intresserad av mina tester med polarisationen. När jag hinner ska jag testa vertikal/vertikal och horisontell/horisontell, verkar som problemet i detta fall löste sig gällande dipparna med att ändra polarisation på endast en antenn. Resten är bonus med 45/45grader…..

Överlag jämnare signalkvalitet
https://imgi.se/i/Rm.md.png
73392 kbit/s är den högsta DL som routern kan visa under uppskattning, ligger mest där hela tiden..
https://imgi.se/i/lte.md.png
Nätverkslistan blev också kortare
https://imgi.se/i/nlista.md.png
Inga problem med nedkopplingar
https://imgi.se/i/upt.md.png

Hastighet testad med kontantkort utan hastighetsspärr
https://imgi.se/i/h1.md.png
https://imgi.se/i/h2.md.png

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

12

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Tack för bra rapport! Otroligt bra resultat med den DL på Telia 800 MHz som bara har tio MHz bandbredd. Vad säger speedtest.net? Tror Telia själva på den farten?

Antar att det fortfarande är poyntingantennerna du använder. Jag ska inte spekulera i hur polariseringsändringen får bort dipparna annat än att det kan vara reflexer som dämpas, ungefär som med polariserade glasögon. (Reflekterade radiosignaler blir fasvända vilket kan göra interferensen kraftigare, släcker ut mer). Därför vore det intressant någon gång med test från annat ställe mot samma cell men där reflextopografin är annorlunda. (Det finns en australiensisk rapport om signalvariationer på långa wifilänkar pga takreflexer som jag skaförsöka hitta igen
Edit: Om det nu funkar bra med +-45 med poynting så borde det funkat med wimoantennen också om den var monterad stående på ett hörn som det rekommenderas. Då är den också polariserad +-45.

Noterade vid lite mer vaken genomläsning att ni redan prövat vid andra placeringar. Viktigt är då att kolla att det är samma cell man undersöker, PCI eller Global cell id.

Om bl a reflektioner och fading:

http://www.qsl.net/va3iul/Antenna/Basic … gation.pdf

Det är nog så att reflektioner från en viss yta påverkas av hur den infallande vågen är polariserad. Olika polarisationsplan kan då ge olika kraftig fadingpåverkan.

Vill man driva testet längre kan man lätt göra roterande fästen av billiga kullagrade hjul för lastpallar mm.

http://i.imgur.com/tPMxAx3.jpg

http://i.imgur.com/zA6cbf7.jpg

Köp på Jula t ex. Ta ett hjul där axellängden motsvarar mastens diameter, t ex 50 mm. Röret bör gå in under axelbulten. På andra sidan sätts enkla byglar runt det andra röret som ska rotera. Sedan får man låsa rotationen på något sätt. Nu har man två fästen så att två antenner kan roteras axialt hela varvet runt.  Gärna någon meter isär.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

ÅIntressant att Wimo 15 dBi antennen som är polariserad +-45 grader inte gav bra resultat medan två väl separerade logperiodiska poyntingantenner, också med +-45 graders polarisation tar bort dipoarna. Allt talar för att det är ett särfall av polatisationsberoende fading som du är utsatt för. Genom att både separera antennerna med långt inbördes avstånd samt att använda +-45 graders polarisation motverkar du fading med utsläckning av signaler på två kompletterande sätt. Det är också möjligt att poyntingantennerna har skarpare definierade polarisationsplan och mindre koppling mellan antennerna än den sammanbyggda panelmimoantennen.

Jag hittar vid en snabb koll ingen för amatörer som vi tillgänglig litteratur om polarization dependent fading och dess inverkan på radiosignaler. En ämnet bör, som du noterat, vara av stort intresse för telias tekniker och de ingenjörer hos t ex Cellmax som optimerar cellantenner och radioutrustningen bakom. Nu är LTE tekniken delvis utvecklad just för att hantera fading men fading kan uppenbarligen ändå spöka om de dåliga förutsättningarna är de rätta. Man kan också leta litteratur med sökorden LTE och fading. Men inte heller fiberoptik undhår problem med polarisationsberoende fading av google sök att döma.

Hur kan avbrott förekomma och SINR variera kraftigt trots att RSRP är jämn och hög? Ett amatörmässigt förslag till förklaring är att tidsluckorna mellan två eller flera versioner av samna symboler vilka tagit olika vägar blir så stora att mottagaren inte kan avkoda signaler med hög modulationskomplexitet. De symboler som RSRP mäts med moduleras mindre komplext.



För att som användare komma närmare en lösning av problemet med avbrotten behövs kontinuerlig registrering av varje antennkombinations SINR, dvs fyra grafer. Det finns bara hos AVM eller med mätutrustning från 50 kkr och uppåt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Det är givetvis kollat att alla tester är gjorda mot samma CellID. Angående hastigheten så visar även Speedtest runt 58-63Mbit/s, har även testat att ladda ner filer från server som jag vet är snabb. Ligger runt 60Mbit/s DL, 50 när det är som sämst, men det beror med största sannolikhet på belastning då det är samma tider på dygnet som det sjunker lite. Alla sjuka dippar ned till 2Mbit/s är helt borta, alla typer av väder/vind utom snö har förekommit utan att påverka.

Varför Wimo's stora Mimo presterade dåligt och dippar är nog det Jonas förklaringar det närmaste ett svar man kommer. Även Poynting Xpol Mimo hade problem 45gr och H/V, 22,5gr var bäst. Men inte i närheten av de logoperiodiska monterade 45/45gr, har även minskat avståndet mellan antennerna till ca:60cm istället för drygt en meter utan försämringar.

Smart lösning med hjulen smile

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

15

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Ska skriva en sammanfattning på tyska lte anbieterforum i antenndelen när jag hinner.

Har du några screenshots med logperiodiska antenner i andra lägen än H/V och 45/45?

Märklig resa från botten till toppen resultat

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

@Danne,

Skulle du kunna ladda upp bilderna igen, t ex via Imgur? Detta är en nyttig tråd som man ofta vill referera till.

en kvarstående fråga var varför det blir större dippar vid starkare signal. Om den starkare signalen beror på att ntenner med högre gain använts så kan en förklaring vara att antennen med större riktverkan tar in mindre reflexer från omgivningen som ananars skulle gett multipathvinst via spatial multiplexing vilket LTE hanterar. Kvar finns då bara den fadingpåverkade signalen rakt mot antennen. (detta resonemang från en teoretisk artikel om antennavstånd i denna forumdel).

http://www.utexas.edu/research/mopro/pa … pter06.pdf

den andra anledningen till sämre funktion vid starkare signal kan vara att modulationshastigheten sätts för högt. Men det är extremt ovanligt och bör utredas i varje enskilt fall.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

jonasolof skrev:

@Danne,

Skulle du kunna ladda upp bilderna igen, t ex via Imgur? Detta är en nyttig tråd som man ofta vill referera till.

Ska leta efter bilderna när jag får tid, har bytt hd och osx på macen.

Fungerar fortfarande helt perfekt både hastighet och stabilitet, har haft en nedkoppling i år och den berodde på strömavbrott.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

18

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Bra att höra att det funkat så fint. Så det är fortfarande poynting log periodiska monterade +-45 grader? Och upload blir inte lidande?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

@danne:

Jag har läst igenom denna tråd typ 25 gånger samt din tråd:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=6175

Jag verkar ha samma problem som du och jag använder Telenor på 900-bandet. För 2 år sedan fungerade 4G perfekt och jag har 4 km till masten, använde Poynting MIMO antenn. Sedan förra året har det strulat i all oändlighet, speciellt mellan 16-23 på kvällen. Dåliga pingtider typ 800ms och 0,000005 Mbit (överdriver en aningen).

Jag har också provat med Poynting A00092 utan framgång (dock bara en).

Det du skriver i denna tråd verkar vara för Telia men borde samma lösning även fungera för Telenor? Har ungefär -65 (RSSI) och runt 11-15 (SINR).

Har nu införskaffat ännu en A00092 och håller på att göra en fästplatta med 45 graders vinkel.

20

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Du har inte överskridit datamängdeni abonnemanget? Då kryper det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Nope har det gamla fina BBB/Telenor abonnemanget med helt fri surf 4G.

Läste i en tråd att du skrev att en rundstrålande kanske fungerar bättre, något förslag på en sådan? Har en Huawei 5186 router med två externantenn ingångar och en bunt Huawei E3372 modem. Passerade förbi vår R&D avdelning och fick med mig några stycken. Du får gärna en om du vill som tack för din insats i detta forum.

22

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

OK ska kommentera i morgon, har just landat i Rom och klockan är 01.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

-65 dBm RSSI är en mycket stark signal och med det SINR bör RSRP vara bra också. Försök få ut mer signalvärden. Pröva LTEtoolbox som nyligen var uppe i annan tråd.

Den polarisationsberoende fading som diskuterats ger framför allt väldigt fladdriga värden på RSRQ och SINR. Tre är ett specialfall, de kan ha fladdriga värden ändå.

Dina problem verkar mer konstanta. Det finns utrustning som snubblar när signalstyrkan är god och QAM-modulationen blir alltför komplex. Men just detta verkar vara ett ovanligt problem. Har haft det med telenor och min första telenormifi MF93D. Vid svagare signal funkade det och med andra operatörer. Fick mifin utbytt och har provat flera stycken, alla har funkat.

En till orsak till dålig förbindelse vore att operatören börjat med Carrier aggregation och att en äldre utrustning inte hanterar cellval bra. Men N4M verkar inte ha börjat med CA.

Du kan väl prova med modem också för att utesluta att strulet är med routern. Jag använder numera sällan  modem, har större nytta av ZTE mifis och AVM-routrar eftersom jag vill se signalvärden och det är lätt med dem. Men det är ett nördintresse eller annorlunda uttryckt, en följd av att mobilt bredband kan vara så komplext att jag vill ha utrustning som ger överblick över kommunikationen för att kunna optimera. Det är inget som Huawei hjälpt till med men det börjar bli bättre med de senare routrarna och modemen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Innan jag köpte 5186 så hade jag en D-Link DWR-923, men redan förra året började den också strula och jag trodde att det var 4G routern som strulade och därav köpet av en ny.

Jag har även en mast som ligger lång bort som attan över vatten i motsatt riktning där jag får följande värden.
RSRP: -105
RSSI: -79/-85
RSRQ: -7/-11
SINR: 5-12

Tyvärr fungerar den inte heller något vidare 16-23. Jag har också provat med 3G samma sak där dvs. fungerar ok tills belastningen ökar.

Förresten dom värdena jag uppgav: -65 (RSSI) och runt 11-15 (SINR) gäller under låg belastning, kommer inte ihåg hur det det var under hög belastning.

25

Sv: Väldigt varierande SINR, och hur komplext LTE är...

Jag har sommasställe i Östergötland. Om man kollar på Tele2
https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?log … lMapSize=2

Så är adressen Skaftö 2, Östergötland, Valdemarsvik