1

Tråd: Maygion återställning från tegelsten

Inom en kort tid har tre av mina Maygion H.264-kameror blivit tegelstenar. Problemet var att återställa dem eftersom jag bara kör Linux. Reparationsprogrammet fungerar bara på Windows och tydligen inte på Windows 7 som jag försökte med (men jag kan inte Windows så det kan vara min egen oskicklighet). Till sist måste jag ta till manuella metoder och koppla in mej med telnet.

Det gick bra men av programvaran (app och www) syntes inte ett spår !  Inte ens mapparna fanns kvar ! Jag börjar misstänka att nån jävla skurk varit inne och raderat allting. IP-kameror är ju ytterst sårbara på grund av de nya idiotiska "förenklingar" tillverkarna satt in. Man skall inte behöva konfigurera nånting utan allt fungerar automatiskt - och släpper in all sorts skurkar samtidigt.

Det gick inte att ladda upp ny programvara med ftp utan jag måste först för hand skapa mapparna /tmp/eye/app och /tmp/eye/www. Det var ju inget problem för det var ren Linux. Sedam gick det att ladda upp med ftp. Och Hast Du mir gesehen - alla fungerar nu.

Det man bör beakta är att kameran skall återställas till fabriksläge och kopplas till en router som måste ha adressen 192.168.1.1 och fungerande DHCP. Datamaskinen måste ha adressen 192.168.1.3.

Nu är alla "lättillgängliga" funktioner avstängda och kamerorna har fast IP-adress. Brandväggen släpper inte igenom nånting. Kameran ser jag på via en krypterad ssh-anslutning på en speciell port.

Det här fungerar troligen på kloner såsom Dericam, Foscam och vad de nu heter. Men man måste ha rätt programvara ! Det går vanligen inte att använda klonernas program för där finns skillnader fastän kamerorna verkar vara exakt lika.