1

Tråd: Smarteq eller Poynting till 3g?

Hej!

Har Fri surf I 3G från telenor, fd sk 249:- abb med 4g.
Har bra fart i 3G 25/4 mbit, helt ok för oss men väldigt fladdrig signal kvalite allt mellan
31 - 54% ca -91dbm - -79 = ngt instabilt! 2100 mhz en mast 5,5 km bort den andra 6,5.

Funderar på att inhandla antingen Poynting eller Smarteq 11db riktantenner
Båda ligger ju i samma prisklass ca 2500:- för 2st ink kabel.
Har förstått av egen erfarenhet samt lusläsning av jonasolof utförliga inlägg att de sk
kina-yagi som uppger 35db förstärkning är bara ren bluff och pga av vissa fysik eller radio
lagar ?? är det det helt omöjligt att uppnå den förstärkningen på en ca 60 cm lång yagi!!

Har som sagt en bit till masterna genom den skånska bokskogen vet var de finns.
Utrustning:
E392
Openwrt i Mr3420
2st 900mhz kina-yagi, absolut inte optimala för 3g 2100 mhz, hämtar väl på sin höjd in signalen utan att förstärka den gissar jag!?

Så min fundering är vilken av dessa antenner är att rek under dessa förhållanden??

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … %29-p30150

http://www.lohelectronics.se/kommunikat … 3g-4g.html

Tack för ett bra forum!

Mvh

Claus Jansson

2

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Bokskog suger signal. i synnerhet regnvåta löv, men om det fungerar på en 900MHz antenn fast du ligger på 2.1 GHz så verkar det ju finnas bra mottagningsförhållanden. Föutsätter att signalen trots bokskogen kommer ifrån en väl definierad riktning, att det finns vad man brukar kalla optisk sikt, även om man inte kan se igenom bokskogen så finns inga direkta höjd-hinder. Är signal-riktningen mer diffus, indirekt via reflektioner mm så ger inte alltid antenner med hög riktverkan kanske förväntat resultat och signalen kan blir fortsatt fladdrig. Ju närmare antennen trädhinder finns, ju mer stör de om de är i basens riktning.

Varför ska du ha två antenner? 3G använder en antenn. Man kan framtidssäkramed två antenner,  om det skulle bli 4G-täckning, men det blir då kanske på annan frekvens.

Har testat ett antal kina-Yagis. Det är billig design, man få vad man betalar för. Efter att bytt ut inkluderad dålig kabel och fixade dålig kontaktering är de antenner jag testat helt ok för sitt pris.
För min del hade alternativet varit att bygga antennen själv, men jag kan inte köpa råmaterialet billigare än vad dessa kina-antenner kostar.
Detta är en model som jag testat.Jo den uppger 35 dBi men det behöver man inte hänga upp sej på, siffran är bluff men antennen är ok.

Teoretiskt kan en Yagi med denna bomlängd ge max ca 14 dBi.
10-11 dBi är rimligt antagande att man kan uppnå, med hänsyn till den lägre byggkvaliteten men med utbytt kabel.
Byte av kabel ger möjligheten att anpassa kabellängden för egna behovet och slippa förlusterna en extra kabel-skarv kostar.

Priset för en Kina-yagi är så lågt att jag rekommenderar den som test. Om den inte uppfyller dina behov så lär du inte heller bli nöjd med dina föreslagna antenner.

Ska man kritisera de kina-antennerna jag sett hitintills för något ytterligare så är det monteringmaterialet.

Klena fästplattor, rörklämmor med ytliga gängor och snabbrostande träskruvar duger inte för en svensk höst-storm eller vinterklimat.
Förbättra tätningen på kabelgenomföringar och kontakter med vulktejp får man göra även på betydligt dyrare antennen.

3

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Även om 3G sänds över en antenn kan diversitet användas i båda riktningarna för mottagning. Det finns routrar som använder två antenningångar med radiokort från Sierra Wireless. Tyvärr är dessa routrar svåra att få tag i, den australiensiska tillverkaren Vololink lade ned. Jag har fortfarande min VA125 kvar. Den ger betydligt bättre förbindelse vid en fladdrig signal där just diversity kan hjälpa.

E392 har två ingångar och kan använda MiMo på 4G. Jag har inte sett någon uppgift om att modemet använder diversitet på 3G, ej heller om att det inte sker. Huawei anger att den andra antenningången är för diversity reception utan att ange 3G eller 4G. Vilken ingång som används för sändning finns i något inlägg, letar inte nu.

Vill man ha stor förstärkning på 2100 kan man testa nätparaboler av den modell som tradlöst.se säljer, se gridantenn från Stella Doradus som är en rätt seriös irländsk antenntillverkare

http://www.tradlost.se/shop/3G%20antenn … m.-C293-1/

Är skogsbrynet nära antennen så att stor spridning föreligger kanske man bör avstå från den värsta antennen eftersom öppningsvinkeln blir liten.

Bottom line är att om det funkar mågorlunda med fel antenn funkar det nog bra med en måttlig antenn för 2100. Obs dock att Tre och Telia kan sända 3G på 900 MHz. Varför använda dyra och fula logperiodiska allbandsantenner när man kan använda antenner för ett givet band?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Hej och tack för era svar!!
4G finns men vill ej byta abb pga av prisbild då vi använder 200 GB+, mkt Barnkanalen play mm!
Skogbrynet är "överallt"!!
Faktum är att just den kina-yagin som jag blev rek att testa med har jag liggandes här, har testat
men MKT svårriktad, ngt kort tillfälle gick signalen upp till 54% ca -79dbm med en jä......a fart som
resultat 36/4, dock så prickade jag aldrig rätt igen.
Upplever också att man kan vrida ca 90 grader på antennerna utan ngn märkvärd skillnad, gissar att
det har att göra med spridningen pga skogen!?
Just nu blåser och regnar det och signalen flirpar mellan 35 och 54% dock håller sig hastigheten på 25/4
ganska konstant.
Ang dubbla antenner på E392 och 3G blir skillnaden ganska markant, med en antenn så får jag 20/2 med
35-45 ms ping, med båda inkopplade blir resultatet i snitt 27/4,5 med 25 - 30 ms ping, känns MKT rappare
och svarar bättre!
Antar att jag beställer en kina-yagi till och provar om resultatet blir detsamma, steget efter blir då en
galler antenn!
(har en mkt förstående fru)
Återkommer med resultat!!

Bockar och bugar!!
En optimal morgon dvs svart kaffe och Mobilabredband!!
Jag har lärt mig massor här!!!

5

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Kul med besked om att använda dubbla antenner på E392. För diversity Kan det vara en fördel om antennerna är monterade någon meter från varandra. Vid mimo vill man ha avstånd för att åstadkomma kanalseparation.

Men man kan också använda en billig dubbelpanel för 1800 om hustrun bara är lite medgörlig.

http://www.wlan-discount24.de/LTE-Anten … Wetterfest

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Att din test med Kina-Yagin var svårriktad och svårt att återfinna den goda mottagningen, det var inte så att den glappar i kopplingsdosan för dipolen eller i kontakten? Det skulle kunna bli på detta sätt då.
Det är närmast regel att kopplingar och kabel är så dåliga att man byter ut kabeln på direkten på dessa lågpris-produkter.
Öppna dosan och kolla om det hänger lösa olödda trådar, dra försiktigt i kontakten och kolla om mottagningen förändras.
Även om du inte ser några problem så skaffa god kabel till den längd du behöver, och ersätt befintlig antenn-kabel.

Eftersom du är spekulant på en till antenn, det finns en snarlik antenn, som har grå kopplingsdosa i plast istället för den blanka metalldosan. Den antennen håller sämre kvalitet på alla sätt. Välj den med blank dosa.
Här är lite bilder.
Notera att koxialkablarna på bilderna i länken är vita. Kan inte se kabel-märkningen men vit färg brukar signalera att kabeln är avsedd för inomhus-bruk, tål ej solljus utan att spricka och läcka fukt.
Skulle inte förvåna om det är gammal tv-kabel (RG6) man märkt om, har sett ommärkta koax-kablar förr.
Köpte sådan skräp-kabel enbart av nyfikenhet från Hem&Fix till så lågt pris att det helt enkelt inte kunde vara äkta, vilket det inte var.

7

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Hej och tack för tips!!

Det blev panelantenen från Tyskland + kabel att exprimentera med dvs byta och löda om
på kina-yagin!

Huawei E392 låst på 3G only i TP-Link MR3420 med Rooter firmware, mkt prisvärt budgetval!!

Här är värden med en resp två antenner:

2 antenner
http://www.speedtest.net/result/4531596491.png

1 antenn
http://www.speedtest.net/result/4531619202.png

Postar resultat efter semestern (1 månad)

Tack igen!!

Claus Jansson

8

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Fína resultat. Det ska bli intressant att se vad dubbelpanelen ger jämfört med två kinayagis (jag antar att de är för 2100).

Om du vill sälja dubbelpanelen efter test så finns det massor med nyetablerade telia 4G 1800 basstationer nu och jag vet att antennen fungerar mycket bra på 4G 1800 för jag har testat mycket i Belgien.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Hej!!

http://www.speedtest.net/result/4543507345.png

Återkommer ang stabilitet o värden!!

Tanten inne en runda i Höör o handlar,lovat att klippa gräs....hehe

Tack igen för tipset!!

10

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Värden:

Enbart modem (e392) på 3m kabel -95dbm  enl MR3420 13/2 down/up

Modem + kina yagi  modifierade med lowloss kabel 3m -85dbm 25/4 down/up

Antennwerk 17dbi 1800 - 2100 mhz + 5m kabel på maströr ca 1,5 ovan gavelspets -67dbm!!!! 36/4 down/up (wihaa!!)

Ping ligger stadigt under 30ms

Antennen levererar verkligen!!, i ärlighetens namn så är 3g lika snabbt som 4g iaf hos oss, gissar att 3g-cellen inte
är speciellt belastad!?
Ang stabilitet så har modem/router låst sig 2ggr, vad som hänt är att i Network status visas 100% signal styrka samt att du är ansluten, är säker på att problemet beror på att modem/router inte lirar bra ihop?!
Signalen är nu MKT stabilare!
Ska se om det finns nyare firmware till router/modem!
Tips på bra router med inbyggt modem el modem + router, Dovado pro?? Ca 1000:- i budget!
Ska testa med en gammal Dovado 3gn + e367 för att se om samma symptom uppträder.

Ha det!

Claus J

11

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Prova någon av dessa firmware på din MR3420 om du inte redan har gjort det:
http://ofmodemsandmen.com/downloads.html

12

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Jag kör med denna version sedan några månader och det verkar helt stabilt (tillsammans med NetGear AC785):

Model    TP-Link TL-MR3420 v2
Firmware Version    MultiWeb_318_2015-03-14

13

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Jannen, beskriv gärna lite om tethering med AC785 S till MR3420 så att jag kan lägga in infon i min tråd om AC785. Jag har också en kommunikation med support där om bl a tethering,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Hej!
Det hela var rätt enkelt, det var fel firmware i routern, läser man all info ska man inte ha 3.18 till e398 och e392 utan 3.10, jag pratar om Rooter-multiweb på ofmodemsandmen!
Flashade om och helt rocksolid efter det, 1dygn och 8tim helt utan dipp, har aldrig hänt på 3g innan!!
Blev ett bra stresstest igår efm då vi hade 25 gäster varav 7 ungdomar kopplade upp sig på wifit hemma, ingen klagade.Jonas olofs rek antenn lev verkligen, 1000 skr med allt ink frakt för 17dbi 60 skr/dbi, valuta för pengarna.
Nu håller jag tummarna!
Tack alla!

15

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Uptime 3 dgr 8 tim.
Connected 3dgr 8 tim.
Rocksolid, utvärderar vidare!!
Claus

16

Sv: Smarteq eller Poynting till 3g?

Hej!
Nöjd!
Bryter uppkopplingen ngn gång men sker alltid efter ca 6tim inaktivitet, har dock aldrig upplevt
problem tex under pågående film el dyl!!


http://www.speedtest.net/result/4654783184.png

Ligger konstant på denna hastighet oavsett tid på dygnet, antagligen minimal belastning på cellen!

Ha det bra!!