1

Tråd: Utrustning

Jag var tidigare inne på att dra in fiber men var för trög att fatta beslut så priset gick upp från 18.000 kr till 44.000 kr. Därmed är fiber inte längre ett val... Men om jag tidigare var beredd att lägga ner 18.000 kr på fiber så kanske man för samma peng eller kanske för en tredjedel av priset kan komma långt med mobilt bredband?

Jag gjorde en check med min samsung S6 och fick då enbart kontakt med en mast knappt 10 km bort (största delen över öppet vatten): - 90 db vid fri sikt (DL: 13 Mbps UL: 7 Mbps). Telia tycker jag ska rikta mot en antenn som står närmare men den ser jag inte ens om jag står uppe på skorsstenen. Men det kanske är värt att bygga en mast som går över trädtopparna?  Bör man ta hänsyn till fresnelzonen för att få stabilitet eller duger det med fri sikt?


Önskemål/krav:
Upp/Ned: > 10 Mbps.
Tillräckligt stabilt för att inte koppla ner etablerad VPN.
Uppkoppling som ger bra röst- och videokvalite (lyncmöten)
Kort fördröjning som möjliggör VOIP (eller eventuellt onlinespel)

Val av utrustning:
1) Router: Jag har snöat in på AVM 6840 men blir osäker på om det är bra val när den inte stödjer 900 Mhz (band 8). 800 MHz stöds (band 20) och om 4G fungerar (telia glesbygd) så kanske det är ok? Jag glömde kolla frekvens när jag gjorde mitt test men antar att det är 4G/800 MHz även om täckningskartan för telia visar att det är en 3G mast jag kopplar upp mot.

2) Antenn: Duger två riktantenner från kjell & co:
Art nr: 30150 | Modell nr: 710120  (fick inte lägga in länk...)

Eller ska man sata på tex 18705.12DUAL från Wimo?

Eller har ni bättre tips på lämplig antenn? Vill väl helst ha en som fungerar för frekvensband 20 och 8 (800-900 MHz).

3) Mast: Om man ska ha upp wimo antennen 18705.12DUAL 15 meter upp så känns teleskopsantennerna som jag hittar hos wimo för klena för att sätta en 6 kg antenn i toppen på den. Men det kanske finns bättre? Jag tänker att man borde kunna bygga ihop något bättre av tex biltemas skarvbara rör men var hittat man lämpliga förband att fästa vajrar i? Ska man ha en mast på 15 m så antar jag att man måste ha dubbla vajerinfästningar en i toppen och en i mitten? Finns det något prisvärt som går att bygga till 15-20 m höjd? Finns det någon lämplig fällbar mastfot eller kommer det inte att funka att fälla en 15 m pjäs med rör i 1.5 mm gods?

4) Routerbox: För att minimera förluster från antennkablar så är jag inne på att sätta en  > ip44 klassad plastbox i toppen på masten där routern ska finnas med korta antennkablar samt dra en nätverkskabel mellan router och huset. Är det någon som gjort liknande med gott resultat? Funderingar kring detta: Likström upp till routern eller 230 V med uttag + batterieliminator i boxen? Åskskydd?

Finns det något övrigt som jag bör tänka på?

2

Sv: Utrustning

Försök *#0011# på din samsung och se vilket band du fick in och med vilket värde på SINR. Det verkar ha varit rätt bra. Då bör ingen mast behövas, försåvitt att det var RSRP som var -90 dBm. Med en bra antenn får du nästan 15 dBm bättre signalstyrka än med en smartphone som alltid har rätt dåliga antenner. Över öppet vatten kan man få mycket bra och stabil signal, fr a om man får upp antennen (fresnelzonen).  Över tio meter tror jag inte att du behöver gå. Jag skulle inte gå ut så hårt utan testa mig fram.

Jag skulle undvika antenner som med kompromisser täcker 700-2600. Kolla Wimos utbud, där finns även 15 dBi panel för 800 MHzsom vi har god erfarenhet av. Det billigare och bättre med en sådan än med två logperiodiska antenner. Vill du ha både 800 och 900 finns en specialantenn men pris och tillgänglighet känner jag inte till.


http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=6740

Masttop box har fr a tyskar prövat inkl fläktar, batteridrift mm. Inga konstigheter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av thomas.wahlsten (2015-07-21 14:56:47)

Sv: Utrustning

Jag har använt mig av apparna "antennas" och opensignal. Dessa anger bara signalstyrkan i dbm och när jag slår  *#0011# så övrensstämmer det med RSRP som i bästa fall blev -90.

Angående wimo 800 MHz panel är det denna du då avser? 18707.15 DUAL? Fast när jag kollar specifikationen för den och jämför med 18705.12 DUAL så tycker jag den senare verkar bättre förutom då att förstärkningen anges till 3 dbi länge. Fast jag tror snarare på förstärkningen för 18705 än för 18707... Men om ni har erfarenhet av dessa antenner så är jag tacksam för info. Dessutom är 18705 billigare.

4

Sv: Utrustning

Nu är första beställningen gjord. Det blev en AVM 6840 från amazon.de samt  18705.12 DUAL från Wimo med tillhörande kablage. Återstår att se hur detta blir. Testar först detta utan mast och sedan får jag utvärdera hur hög mast som ska behövs om om den basstation som jag haft kontakt med är lämpligast eller om telia har rätt om en annan mast som i nuläget är helt skymd bakom träd (krävs rejäl mast för att få fri sikt till den...

Är det fortfarande microsim som gäller för AVM 6840?

5

Sv: Utrustning

18707 har 3 dBi högre förstärkning och fungerar mycket bra - men den är större än 12 dBi antennen. Varför tycker du att specen för den mindre antennen verkar bättre? Band 20 är 800 MHz.

Om masten är tio km bort bör du använda antennen med mer förstärkning. AVM6840 kommer att visa dig alla tillgängliga celler på 800, 1800 och 2600 med telia - och övriga operatörer. Den visar också avståndet till ansluten mast.

Det verkar inte som om du bestämt dig för operatör ännu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Utrustning

Hur lång kabel beställde Du ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: Utrustning

@jonasolof
18707.15 dual:
Frequency range (MHz): 790 – 880
VSWR < 2
Gain =2x15 dbi
3 db beam width: E: 32° H15
Weight: 2 kg
Front-to-back ratio > 15 dB
Polarization=Linear
Dimensions=500x500x60


18705.12 dual:
Frequency range (MHz) 790 - 860
Polarization ±45°
Gain (dBi) 2×12
Half - power beam width (°)  Horizontal:65° Vertical:30°
Front - to -back ratio (dB) ≥25
Cross - polar discrimination (dB) ≥15(±60°≥10)
Isolation (dB) ≥ 28
Impedance = 50 ohm
VSWR ≤1.5
Intermodulation IM3   (2×43dBm carrier) ≤ -150dBc
Dimensions=650×280×85
Weight: 5.5 kg

3 dbi lägre förstärkning är så klart ett minus men är det korrekta uppgifer för den andra? Rent allmänt får jag en känsla av att förstärkningsuppgifterna får man ta med en nypa salt men det kanske inte gäller vimo?

VSWR ≤1.5 är ju bättre än < 2.

Större spridning,  V65° H30°  jfm V32° H15° kan väl vara bra bättre eller sämre beroende på spridningen men ska jag inte upp högt över alla träd så är det väl att föredra?

Sedan antar jag att den ökade vikten innebär att det finns mer metall och fler antenelement.

Eller menar du att jag gjorde ett dåligt val och borde valt 18707.15 dual?

@Vox medievalis: Det blev korta 1m kablar mest för test och sedan är ju min tanke att hålla det kort och placera routern i masttopsbox (om mast behövs).

8

Sv: Utrustning

För att bl.a minska interferensen från andra basar är det normalt sett en fördel med så smal öppningsvinkel som möjligt. Själv har jag, på en av mina klienter i glesbygd, två basar på 8 resp. 10 km avstånd. Skillnaden i mottagningsriktningen är bara cirka 12 grader men 18707.15 dual klarar faktiskt att låsa på den av mig valda basen vilket är ett mycket gott betyg på den större antennens selektionsförmåga. Med en bredare öppningsvinkel skulle min router med största sannolikhet ha hoppat mellan dessa två basar vilket jag vill undvika. Förstärkningen på 18707.15 dual har jag kontrollerat och de uppgivna 15 dBi stämmer. Under kommande vecka skall jag också montera en 18705.12 dual och skall då titta på om den uppgivna förstärkningen är korrekt.

Ditt val av AVM6840 tror jag inte Du kommer att ångra. Skulle Du - mot förmodan - behöva mastmontera routern finns det ju möjligheter att skapa en hyfsad kapslingsmiljö med temperaturreglering om det skulle knipa. Men visst - H820 är klart robustare än AVM6840 - frågan är bara om det spelar så stor roll i Ditt fall.

Min fråga om kabel berodde på det faktum att rätt (ofta dyrt...) kabelval vid svåra mottagningslägen och långa kablar ofta kan vara skillnaden mellan dålig och bra mottagning. Men den frågan kan vi återkomma till när Du vet hur långa kablar Du måste ha. För teständamål och bara någon eller några meters längd är dock min fråga irrelevant.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9

Sv: Utrustning

Wimo har inte givit lika utförliga uppgifter för 15 dBi antennen som för 12 dBI antennen. Jag har båda och har konstaterat att 15 dBi antennen verkligen har 3 dBi mer gain mätt på RSRP.

Optimal öppningsvinkel beror på spridningen fr a om signalen ska genom skog. Större vinkel kan ge mer MIMO effekt - men det blir bara sant om SINR är högt och för att nå därhän behövs stark signal (högre upp eller bättre riktverkan)

Om du redan beställt 12 dBi antennen så tror jag inte att det är någon påtaglig nackdel i praktiken.

Med RSRP -90 vid test med smartphone bör du få tillräckligt bra fart även om antennen kanske bör upp på taket eller skorstenen. Mast har jag svårt tänka mig skulle behövas. Den största effekten på farten beror på om det finns ytterligare celler från samma operatör och på samma band som sänker signal/interferensförhållandet. Ibland lönar det sig t o m att placera antennen så att huset eller skorstenen skärmar bort den näst starkaste cellen. Härav framgår också att fördelen med en bred öppningsvinkel för mimo effekt minskar om det innebär att annan cell får starkare signal. Sådant märker man enbart med AVMs routrar, inte ens proffsroutrar i tiotusenkronorsklassen mäter interferens lika bra som 6840. När jag letat alternativ på stora LTE-mässor finner jag bara testutrustning för nät från 40000 kr uppåt. Sådan utrustning är gjord för att kolla felfunktioner i nät, inte för att optimera användarutrustningens signal.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av thomas.wahlsten (2015-07-22 12:27:47)

Sv: Utrustning

@jonaolof: Tack återigen för bra information. Jag har försökt nå wimo för att ändra beställningen men mejl har ännu inte fungerat  (borde kanske ringa) så kanske kommer det en 18705.12 dual. Min uppfattning är att det är relativt få eller ingen mer bastation från Telia i den riktningen däremot kanske jag med 30 graders spridning får in masterna inne i tätorten (åmål), vet inte om det i det fallet lönar sig att inte rikta rakt mot den tänka masten utan ha den något förskjuten ut över Vänern, där det definitivt inte finns någon mast samt att man ändå får in den tänkta masten. Om jag däremot gör som Telia föreslagit och riktar norrut mot Tveta så finns det en drös med master (kanske tillhör dessa andra operatörer så där tror jag risken för interferens ökar.

11

Sv: Utrustning

Supporten ger inte finkalibrerade råd. Du kommer att ha bättre överblick med routern.

Kontakt med wimo:

http://wimo.de/wimo_contact_details_navigation_e.html

Wimo är ett proffsföretag plus att de har mycket grejor för radioamatörer. De jag mött på mässor talar bra engelska.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Utrustning

Telia verkar bygga smartare i glesbygden än övriga, åtminstone de område jag kollat. De verkar välja höga master med stora täckningområden och bra kapacitet (fiber) i första hand. Så lite "radiolänkat" det går, TRE verkar göra tvärtom. Spikar upp sina prylar på alla platser de får och i stort sett allt är radiolänkat (sämre svarstid/ping), rena gröten även med bra riktverkan på antennerna.

En granne har köpt 15dBi antennen, men den har inte monterats ännu. Kollade inte så noga men tyckte prisskillnaden var ganska stor, valde den mindre till en som gav mig förtroendet. Wimo's tunga pjäser kräver lite mer vid installation, inget man hissar upp i två 1.5m maströr från Biltema.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

13

Sv: Utrustning

Det svårt att finna andra antenner som ger 15 dBi på 800 MHz. Dåligt med stora yagis. 12 dBi finns det lite mer att välja på.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av thomas.wahlsten (2015-07-22 14:53:15)

Sv: Utrustning

Jag fick info från både wimo och amazon.de att grejerna är skickade. Snabba ryck med andra ord! Dock så snabbt så jag inte hann ändra antenn men jag betvivlar att det är en dålig antenn jag får men det är möjligt att jag borde beställt 18707.15 dual instället för 18705.12 dual.  Återstår att de om den extra spridningen samt den 3 dbi lägre förstärkningen är ett problem eller inte.

Klantade mig även med att inte ange en separat leveransadress för amazon.de så nu kommer grejerna hem till uppsala istället för till sommarstället i åmål.  Har väl troligen rest när grejerna kommer... Med amazon.de så processades detta inom 30 minuter och sedan gick det inte att ändra leveransadress.

Jag borde kanske lägga upp en egen tråd för min nästa fundering men om mast behövs hur tusan reser man en 10-15 m rörmast med en 5.5 kg klump i toppen, plus eventuell mastbox med router? Googlade lite på det men hittade inget som visade just rörmaster men man måste kanske bygga en separat resningsmast om jag inte lyckas få upp talja och block i lämpligt träd? Har ni några bra tips/bilder/video för detta?

15

Sv: Utrustning

Wimos 18707.15 DUAL kräver, pga dess lilla öppningsvinkel. ganska stor noggrannhet vid inriktning. AVM6840 har alla verktyg för en sådan noggrann inställning.
Vad gäller viktskillnaden mellan 18707.15 DUAL och 18705.12DUAL är den i huvudsak beroende på de mycket kraftiga och tunga (professionella) fästdonen. I övrigt är hela antennkapslingen - både rygg, gavlar, sidor och front tillverkade av PVC.  18707.15 DUAL har en hel ryggplatta av aluminium och i övrigt PVC. Den sistnämndas ryggplatta möjliggör att täta N-donen med limförsedd krympslang medan samma don på 18705.12DUAL knappast går att täta med krympslang eftersom botten är av värmekänslig PVC; här gäller alltså (vältöjt !) traditionellt vulkband.

En fråga som Thomas berörde är den uppgivna skillnaden i VSWR mellan dessa båda antenner. På den tiden man satt och knåpade ihop egna antenner på lågfrekvensområden var det här mycket viktigt och en VSWR-mätare var ett måste vid intrimning och montering.
Vill någon kommentera hur viktigt det är i de här sammanhangen där man uppenbarligen inte kan påverka i varje fall själva antennens VSWR ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

16

Sv: Utrustning

Ja går det att resa en 160 m mast så ska det väl gå att få upp en 15 m mast...


edit: länken funkade inte (mod)

17

Sv: Utrustning

Vet inte om E Kafeman håller med om resonemangen här. 15 dBi antennens VSWR förefaller inte vara något större problem. Viktigt är att använda bra antennkablar.

http://www.antennex.com/preview/vswr.htm

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Utrustning

Intressant läsning men man kan ju även utifrån läsningen undra hur leverantörerna får fram VSWR för sina antenner? I exemplet kan man ju mäta sig fram till att VSWR =(Efwd + Eref)/(Efwd - Eref) som i detta exempel ger 1.67:1. Men om man istället beräknar VSWR = (1+p)/(1-p), där p är reflektionskoefficienten så erhålls för samma exempel  VSWR=3:1.

Så utifrån detta perspektiv så går det inte att avgöra hur effektiv eller liten förlust en antenn har bara med avseende på VSWR och även med VSWR=2 så är överföringsförlusten bara 0.5 db.

Eller som den omnämns här:
VSWR alone is not sufficient to determine an antenna is functioning properly.
http://www.antenna-theory.com/definitions/vswr.php.

Jag vill ju dock tro att om man som antenntillverkare har lyckats konstruera en antenn med lågt VSWR så finns goda förutsättningar för att övriga egenskaper är goda. Men det vi diskuterar här är hurvida en antenn med VSWR < 2  och förstärkning på 15 dbi är sämre än en annan med VSWR =< 1.5 och dbi 12. Men utifrån den här informationen och kända egenskaperna så är troligen den med högre förstäkning bättre. Men man kan ju också se att det behövs mer info för att via en specifikation avgöra vilken antenn som är bäst.


@Vox medievalis: har inte du tillgång till båda antennerna och har du i så fall möjlighet att göra lite tester? Även testresultaten kan ju ge olika resultat beroende på hur många basstationer man får in etc. Så bäst vore väl att göra minst två tester ett där man definitivt bara får in en bastation och en annan som mer ger normalfallet, för de flesta i söda änden av sverige, dvs interference från andra master.

19

Sv: Utrustning

Svårigheten är inte att avgöra om ant A har  3 dBi mer antennvinst i lobens huvudriktning än ant B för det ser man direkt på RSRP förutsatt att polarisationsplan och höjd över mark är lika.  Det knepiga är att avgöra hur många dB mer gain över den isotropa teoretiska antennen med 0 dBi förstärkning ant B har - eftersom vi inte har någon isotrop antenn. Ett sätt är att utgå från en dipol som har straxt över 2dBi gain i huvudriktningen och jämföra med den. Enbart seriösa antenntillverkare uppger vad som förefaller vara sanningsenliga uppgifter. Wimo uppfattas tills vidare som seriösa. Andra säljer samma 12 dBi antenn och anger högre gain (BAZ) på skruvade grunder. De flesta ljuger bara rätt ut eftersom användarna inte kan syna bluffarna.

Enligt mina erfarenheter har antennen med högre angivet gain (påstående + 3dB) just 3 dB högre gain. Detta kan endast uppnås genom att öppningsvinkeln är smalare. Det test du ber om kräver bl a att man tar sig till en plats där blott en enda antennsektor hörs. Övriga två sektorer på en mast innebär också interferens. Hur god riktverkan antennen än har går det inte att undvika interferens från de två andra sektorerna eftersom signalerna kommer från samma mast. Innan telia byggde ut på Öland hade jag en sådan plats där jag i en sektors huvudriktning med 6840 enbart registrerade den signalen. Idag är det svårt att hitta platser där bara en enda mastsektor hörs. Det finns få konsumentutrustningar som visar grannceller och som man dessutom kan koppla yttre antenn till (inga routrar annat än AVM).

Att göra ett test som avser skillnad i interferensdämpning på en plats i syfte att utröna om den ena antennen är bättre än den andra generelkt är rätt meningslöst eftersom förhållandena är olika på varje plats pga reflektioner, diffraktion, topografi. Man är hänvisad till att anta den konfiguration på antennens maxlob som dBi värdet förutsätter.

Det är en helt annan sak med faskopplade stackade antenner men sådana säljs inte för 800 MHz annat än som basstationsantenner. Där ändras lobens form genom inverkan av omkringsittande antennelement trots att varje delantenn har ett visst utgångsvärde.

En basstationsantenn för 800 MHz består ofta av fyra noggrant faskopplade delantenner. Den horisontella loben ska ge täckning utmed sektorns 120 grader med högst 10 dB mindre gain 60 grader från huvudriktningen. Den vertikala loben blir genom stackningen mycket smal. Det finns alltid parasitlober som spretar i väg men på en mast pekar de upp i skyn och ger inte interferens i marknivå.

Tar man en lämplig basstationsantenn och monterar den horisontellt i stället för som avsett vertikalt får man en  antenn med extremt smal lob i horisontalplanet. Sådant används ibland av operatörer för att täcka en lång bro eller en väg i öken. Jag har en sådan antenn för 2600 bandet liggande. Man kan komma över en hygglig sådan antenn för 800 för kanske femtusen kronor. Räkna med 18 dBi i huvudriktningen och en betydligt smalare lob än decibeltalet anger eftersom den breda loben i det andra planet påverkar medelvärdet. Ingen deltagare i forumet anger att de använder en basstationsantenn av detta slag men det är den  ultimata lösningen mot interferens från andra master bortsett från kinesiska paraboler med fyra meters diameter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Utrustning

@Thomas,
min stora Wimopanel sitter stabilt förankrad 3 meter över ett skorstensplan i glesbygd och till råga på allt matad med grova Ecoflex10-kablar vars don är krympslangsmonterade så den vill jag inte gärna skifta. Den geografiska positionen är dessutom mycket högt belägen så (tyvärr !) har jag gott om basar i alla mottagningsvinklar.
18705.12DUAL kommer att hamna skorstensmonterad i en tätortsmiljö med minst tre (snart 4) 800-basar inom närområdet så någon exklusiv singelsektormätning torde - som jonasolof sagt - vara omöjlig. Lättare är att bara göra en referensmätning på skorstenskrönet mellan 6840:ans egna antenner och resp. antenn men även där blir ju flera parametrar ojämlika.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

21

Sv: Utrustning

Nu har jag fixat surfsim-kort från telenor och 3 och telia har jag sedan tidigare. Tänkte även ta tele2 men det gick bort redan inne i butiken pga av att täckningskartan inte visade på 4G där jag behöver det. Dock mycket trevligt och bra bemötande från Tele2. Ur det perspektivet var 3 sämst och egentligen borde jag väl inte tecknat mig för då jag får betala 100 kr även om jag säger upp det omgående. För telenor och tele2 så var det bara att ringa in och säga upp det så spärras simkortet och fakturan rivs. Telia har jag som sagt sedan tidigare så där vet jag inte vad som gäller vid prova på abonnemang.

Ska bli spännande att testa. Blev även positivt överrasknad av att min nya samsung s6, köpt i teliabutik, är olåst från början. Jag vet att det är nya lagkrav som gäller men trodde ändå att telefonen skulle vara låst under bindningstiden. Så nu ska det testas. Väntar med spänning även på AVM:en  och antennen från wimo så det blir ett riktigt rest.

22

Sv: Utrustning

@Vox medievalis: Jo jag insåg kort efter jag tryckt på send det orimliga i testet jag föreslog... Jonasolof poängterade även meningslösheten med ett sådant test.

23

Sv: Utrustning

Nästa gång du tecknar abonnemang teckna på nätet då kan du utnyttja ångerrätten oavsett operatörs avtal.
Jag gör alltid så och det ger mig 14 dagar att testa.

24

Sv: Utrustning

Jag har nu testat wimo 18705.12 dual med AVM6840 samt tre olika operatörer. Jag får ganska skiftande värden på de olika kanalerna för RSRP, SINR, RSRQ som jag inte lyckas trimma bort men det kanske är normalt?


Telia:
Antenn 1 TX1 RSRP -72, SINR 21, RSRQ -3
Antenn 1 TX2 RSRP -80, SINR 5, RSRQ -10

Antenn 2 TX1 RSRP -87, SINR 3, RSRQ -16
Antenn 2 TX2 RSRP -72, SINR 23, RSRQ -2
Avstånd: 9.8 km
DL: 19 Mbits/s UL: 18 Mbits/s

Telenor:
Antenn 1 TX1 RSRP -89, SINR 24, RSRQ -8
Antenn 1 TX2 RSRP -95, SINR 17, RSRQ -15

Antenn 2 TX1 RSRP -95, SINR 17 RSRQ -8
Antenn 2 TX2 RSRP -93, SINR 20, RSRQ -7
Avstånd: 12.8 km
DL: 18 Mbits/s UL: 12 Mbits/s

3:
Antenn 1 TX1 RSRP -83, SINR 25, RSRQ -1
Antenn 1 TX2 RSRP -101, SINR 5, RSRQ -20

Antenn 2 TX1 RSRP -102, SINR 5 RSRQ -28
Antenn 2 TX2 RSRP -84, SINR 27, RSRQ -6
Avstånd: 16.6 km
DL: 21 Mbits/s UL: 19 Mbits/s

Jag har fått bäst hastighet med 3 men det svajar mest och telia känns mer stabil och har dessutom bäst RSRP och kortast avstånd så det känns som det är bäst förutsättningar med Telia. Dessutom  har Telia bäst pris som man klarar sig med upp till 40 GB/mån (299 kr).

Jag vet inte om det är tillfälligheter eller eller generellt så att det är bättre hastighet vid sämre väder men jag har fått bäst hastighet vid lätt duggregn och sämst vid klarblå himmel och solsken. Men det kanske beror på annat...

25

Sv: Utrustning

Det är bra med två bra värden och två dåliga för det visar att antennens två polarisationsplan överensstämmer med cellens och att de separeras bra. I själva verket bevis för att wimoantennen är bra för 4 G.

Bätte fart vid regn och blåst kan bero på starkare spridning av signalen än vid klart väder. Bättre mimoeffekt vid mer spridning ger högre fart. Till den kanalseparation som antennnen ger kommer "spatial multiplexing" som innebär att routern använder viss spridning av signaler för att ytterligare öka kanalseparationen. Jag har länkat till några artiklar om spatial multiplexing i antennsektionen av forumet där den här tråden bäst hör hemma. Får jag flytta den?

Spatial multiplexing innebär i korthet och alltför drastiskt förenklat att varje mottagen signalsnutt som råkar komma in med tidsförskjutning uppfattas som kommen från ytterligare en cell som bidrar till att öka mimoeffekten. Googla på LTE + angular spread och även spatial multiplexing. I grunden mycket matematiskt invecklat men det går att få en intuitiv hum om hur det fungerar.

Sammanlagt väldigt bra resultat för celler på en till två mils avstånd. Man kan undra varför telenor inte har lika bra signalåtskillnad som telia och tre, möjligen beror det på var i cellens antennlob man befinner sig (vinkel i förhållande till antennens huvudriktning). Vilka polarisationsplan ser mottagarantennen om den tar emot nominella +-45 graders plan 50 grader åt sidan? Har inte sett någon diskussion om detta. Betraktar man två pinnar som bildar ett V med inbördes vinkel 90 grader så kommer de att bilda ett vertikalt streck im de betraktas från sidan. Men nu är det inte pinbarna vi betraktar utan de utsända radiovågorna och de bör ha sitt polatisationsplan oberoende av betraktningsvinkeln. Får inte ordning på det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.