1 Senaste redigerad av Gubben (2015-03-22 14:49:43)

Tråd: Tiny kopplar ner intermittent

Har en Tiny som är i gång dygnet runt.

Uppdaterade den nyligen till firmware 7.3.4.1 och passade på att aktivera email-funktionen.

Nu har jag märkt att det kommer mail ett antal gånger/dag om att routern kopplar ner och kopplar upp sig igen.
Kan vara nedkopplad i allt från några minuter till 5-6 min.

Vet ju inte om den gjort så länge eller det är en ny företeelse.
Kör med ett Huawei E3272 från 3 och har 3 som operatör.

Är det rimligt/normalt att den gör så eller vad kan vara fel?

2

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Har haft exakt samma problem med kombinationen Tiny + 3. Kopplar ner och upp väldigt ofta och ligger nere ett antal minuter.

Har just idag gått över till Tele2 och kan återkomma med rapport om det fungerar bättre.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

3

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Hoppas att det löser ditt problem.

Ser fram emot en rapport när du testat lite.

4

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Jag ser redan nu att det fungerar hur bra som helst med Tiny + Tele2. Ingen nerkoppling har skett under 24 timmar.

I och med detta är jag helt säker på att felet ligger i 3:s nät.

En annan fördel med Tele2 är att man får extern IP. Hos 3 får man bara intern IP.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

5

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Kaos skrev:

I och med detta är jag helt säker på att felet ligger i 3:s nät.
En annan fördel med Tele2 är att man får extern IP. Hos 3 får man bara intern IP.

Det är inget fel det är en funktion...
3 kopplar ner en gång per dygn och ger "interna" adresser om man inte beställer en extern.
Det är så det funkar hos tre. (gud vad jag längtar efter fiber...)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

6

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Problemet är att den kopplar ner och upp igen flera gånger/dygn.

7

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Ett vanligt problem hos TRE, tyvärr. Deras nät kopplar bort en efter en viss tid när den vill frigöra radioresurser i nätet. Ingen smidig lösning, men så är det.

8

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Okey, bara att gilla läget då även om det är väldigt irriterande.

Får hoppas att någon annan operatör bygger ut i området så man kan byta då.
Fast det är kanske fler som har samma system?

9

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Jag dumpade TRE pga bla srtul med ip lease osv.
T2 går som tåget.

10

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Sam skrev:

Ett vanligt problem hos TRE, tyvärr. Deras nät kopplar bort en efter en viss tid när den vill frigöra radioresurser i nätet. Ingen smidig lösning, men så är det.

Det förklarar saken!

Jag har faktiskt uppmärksammat att om man använder 3:s nät och skickar data så kopplas man inte ner men om man inte skickar någon data så går 3:s nät upp och ner som ett jojo. Den sista månaden blev det ohållbart då det var 100-tals upp och ner kopplingar varje dag.

Tack och lov får vi snart fiber och fram tills dess så blir det Tele2 då de nu fått till en rimlig prisnivå på deras datapaket.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

11

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Kaos skrev:
Sam skrev:

Ett vanligt problem hos TRE, tyvärr. Deras nät kopplar bort en efter en viss tid när den vill frigöra radioresurser i nätet. Ingen smidig lösning, men så är det.

Det förklarar saken!

Jag har faktiskt uppmärksammat att om man använder 3:s nät och skickar data så kopplas man inte ner men om man inte skickar någon data så går 3:s nät upp och ner som ett jojo. Den sista månaden blev det ohållbart då det var 100-tals upp och ner kopplingar varje dag.

Tack och lov får vi snart fiber och fram tills dess så blir det Tele2 då de nu fått till en rimlig prisnivå på deras datapaket.

Fast det spelar ju inte så stor roll om man ändå inte använder nätet, keep alive funktionen i dovado routern borde lösa detta problem och bara ge en nedkoppling per dygn.

12

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

A-Man skrev:

Fast det spelar ju inte så stor roll om man ändå inte använder nätet, keep alive funktionen i dovado routern borde lösa detta problem och bara ge en nedkoppling per dygn.


Är det det som heter "Connection Tracker"  som är keep alive funktionen?

Förbrukar den något av trafikmängden?

13

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Förbrukningen är knappt märkbar.

14

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Det är Connection tracker som skall aktiveras då?

15

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Ställ in connection trackern att pinga något tex 8.8.8.8 man behöver kankse inte pinga en gång i minuten, jag ställde min på var 15:e minut enbart för att testa och det fungerade bra det är ju bara korta ned tiden om man upplever att den kopplar ned.

16 Senaste redigerad av ankan (2015-06-18 19:50:43)

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Lustigt, jag har samma problem fast tvärt om. Det fungerar kanon med Hallon som är en systeroperatör till Tre men med Tele2 så startar Tinyn om flera gånger per dag.
Omstarterna beror antagligen på att jag kör Connection tracker funktionen som ska försöka koppla upp 3 ggr och annars göra en omstart. Connection Tracker funktionen är konfigrerad till att pinga mot Ip till sunets hemsida och annars 8.8.8.8.

Signalstyrkan är ca 80% på Tele2 och 60% på Hallon, så signalen kan det inte vara något fel på.

Det lustiga är att Tele2 fungerar bättre ute i sommarstugan än i storstan (Stockholm). Hallon fungerar visserligen även i sommarstugan men med 3G täckning.

Kan det vara så att Tele2 har lite för få IP-adresser tillgängliga i området där vi bor i storstan så de släpper oftare med tanke på att de kör publika adresser? Även om det inte är lika kul med interna IP via TRE så behöver man antagligen inte släppa adressen lika ofta.

Kan man se detta i loggarna på något sätt och andra relevanta saker?

Edit:
Hittade på Dovados hemsida att modemet kan tappa kontakten när den byter 4G frekvens. Kanske det är vad det handlar om.

4G/LTE FREQUENCY BANDLOCKING: De flesta operatörer har redan multipla radiofrekvensband för 4G/LTE. Ju högre frekvens, desto sämre täckning, dock med högre hastighet. För de lägre frekvensbanden gäller det motsatta; ju lägre frekvens, ju större täckning, dock med lägre hastighet. Ett USB-modem gör inga automatiska val av hastighet, utan kommer att ansluta till den frekvens, signal och prioritet som för tillfället är optimal. Om USB-modemet byter frekvens ofta, kan en nedkoppling av Internet uppstå under bytet. Därför är det nu möjligt att i Dovado-routern specificera vilken frekvensgrupp man vill att USB-modemet skall koppla upp mot, för att kunna välja högsta möjliga tillgänglighet. Denna funktion är även att rekommendera som en lösning för att minimera interferens mellan olika apparater som befinner sig på frekvensband nära 4G/LTE-banden. Exempelvis kan 4G som används på 2600 MHz-bandet bli påverkat av hushållsapparater som används, t.ex. mikrovågsugnar, trådlösa hemtelefoner, Bluetooth etc.

Om det är så, så är frågan hur man vet vilken frekvens man ska låsa på. Kan man i loggarna vilken frekvens som används?
Och i mitt fall så tar vi med burken till sommarstugan och vill helst slippa ändra vilken frekvens som används om det tex bara funkar med 3G där eller att samma 4G frekvens funkar sämre där.

17

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Tillgängligheten på adresser ska inte påverka är det fullt i poolen så kan du inte koppla upp dig alls, erhåller man ip så dras den inte tillbaka helt plötsligt.

18

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Hade samma problem, blev av med uppkopplingen typ samma tid varje dygn när jag hade 3, även då jag strömmade t.ex Netflix, 3 bara bröt uppkopplingen rakt av.
Nu har jag Telia och det är rejält mkt stabilare & rejält mkt snabbare då de har mer kapacitet i nätet.

Hade även fast ip från 3, det hjälpte inte, blev nedkopplad iaf, ibland flera ggr på ett dygn och enl 3 så ska det vara så.

Köpte ut avtalet och det är det bästa jag gjort på länge, och så som 3 behandlar kund(er) så blir det efter 10 år byte till Telia så fort möjligheten ges.

Får varna för att ha 3 som bredbandsleverantör.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Hade jag kunnat hade jag bytt leverantör för länge sedan men det finns inget alternativ.
Så jag får leva med dessa irriterande nedkopplingarna.
På 3 support säger man: - Vi är medvetna om att vi har en del problem med din mast men det kommer troligen att försvinna när den byggs ut till 4G.
Detta kommer att ske inom tre - sex månader.

Jo pyttsan, det har man sagt i snart 2 år nu.

20

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Gubben skrev:

På 3 support säger man: - Vi är medvetna om att vi har en del problem med din mast men det kommer troligen att försvinna när den byggs ut till 4G.
Detta kommer att ske inom tre - sex månader.

Jo pyttsan, det har man sagt i snart 2 år nu.

Blir inge bättre med 4G direkt, blev nedkopplad oavsett nät hos 3.

Tänk att Telia kan vara så stabila då ?
Att det ska vara så svårt för 3 att fixa ett stabilt nät.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

min dovado go har gått nu i 1.5 vecka utan vad jag kan se nedkopplingar , kör comviq kontantkort samt ip telefoni 2 nummer på och varje gång jag då ringt har det då funkat samt då folk ringt till mej.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

22

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

På 4G ska modemet ligga kvar med tilldelad ip-adress i väntläge/idle. Men Tre klipper mycket snabbt. Det vore intressant med en jämförelse med telia.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

Just nu  testar jag Hallon med en Dovado 3GN och har inga problem alls med nedkopplingar, för 2 år sedan så jag var rätt nöjd tror det där med konstanta nedkopplingar är väldigt indivudellt.
Dock kopplade alltid 3 ned upp upp igen en gång om dagen under natten, dock inget som jag märkte av då det skedde när jag sov.

24 Senaste redigerad av Discover (2015-07-19 22:21:21)

Sv: Tiny kopplar ner intermittent

jonasolof skrev:

På 4G ska modemet ligga kvar med tilldelad ip-adress i väntläge/idle. Men Tre klipper mycket snabbt. Det vore intressant med en jämförelse med telia.


Nu har jag kört med Telia i nästan en vecka och jag har inte blivit nedkopplad en enda gång vad jag vet.

3 kopplade alltid ned under natten, men även under dagtid också, och det fanns bara en lösning på det problemet,
å de var att byta operatör då 3´s tekniker tyckte att dessa nedkopplingar var helt i sin ordning.
Att ha fast ip adress hjälpte inte. Samma problem med både 3G & 4G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.