1

Tråd: Induos val av 4G antenner för test begränsat

http://www.induowireless.com/s/tester-o … test-2015/

Det är lite svårt att förstå urvalskriterierna, fr a för premiumantennerna.  Vidare är de tekniska resonemangen väldigt rudimentära. De verkar bara ha mätt på signalstyrka och inte på SINR. Bredden på antennens öppnngsvinkel påverkar interferens från andra celler men även mimospridningen från en enskild cell. Inget nämns om denna avvägning.

De har heller inte påpekat konflikten mellan nedlänk och upplänk. Upplänken från router till mast använder bara en antenn på routersidan och för max upplänk med utnyttjande av diversitet bör antennen vara polariserad mellan basstationens polarisationsplan, dvs att den ska vara horisontell eller vertikal.

För max kanalseparation över mimo i nedlänken bör antennerna vara polariserade lika mer basstationens, dvs +-45 grader.

Poynting är inte med. Inget från Kathrein, wimo.de, BAZ. Inga yagi.

Jag skulle inte valt en enda av de testade antennerna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Induos val av 4G antenner för test begränsat

tycker som att dom verkar gå utifrån vilket ekonomi du har att handla antenner för 500kr , 1000kr  osv inte vad antennerna har för verkningsgrad från skala 1-5 att 1 är den som har sämst verkningsgrad och 5 har bäst verkningsgrad. samt dom skriver att.

Vårt test är framförallt tänkt för dig som använder mobilnäten i professionella applikationer där routrar eller modem sitter fast monterade i apparatskåp, serverrum, driftscentraler och liknande. Vi valde därför att testa antennerna både monterade på fasad och inomhus.


och dom nu ska göra professionellt så spelar nog priset mindre roll, för detta riktar sej mot företag , och dom funderar inte vad billigaste alternativet är, utan det är det som funkar för deras applikation om det är serverrum eller driftcentral.
och kan då hålla med jonas om att testerna är då inte väldigt bra om du som företagare ska ha kritiska appar via 4G och det dom pratar är om hur billiga antenner är, och hur bra signalstyrka man har.

Resten av alla problem som kan uppstå, som störningar från andra master,det finns inte med, samt de endast testat runt stockholm och det är juh lite dåligt då det är olika beroende vart du bor i detta långa avlånga land , kan vara helt andra förutsättningar och och kräver andra antenner om du ska sätta upp en 4G antenn runt östersund t.ex

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

3

Sv: Induos val av 4G antenner för test begränsat

Samtidigt som jag packar upp min andra AVM 6840 och en sektorantenn från Wimo läser jag kommentarerna  på forumet om Induos antenntester och kan bara hålla med. Att säga att det är skräp som testas är inte rättvist men prisvärda antenner är det definitivt inte. Som jämförelse tar jag den sektorantenn (WIMO 18705.12 DUAL) jag nu ar framför mig. Antennen är en smalbandig Mimo och endast för 800-bandet där den lämnar cirka 12 dBi gain. Öppningsvinkeln i horisontalplanet är 65° och vertikalt ca 30°. Anslutningar är rejäla N-don i botten på pjäsen som mäter 65 x 28 cm. Till skillnad från t.ex Wimos största panel har den här något mindre gain men är också billigare. Framför allt har jag nog aldrig sett en så rejäl sektorantenn - utom i professionellt mastmontage förstås. Dubbla kraftiga pivotinfästningar med rostfria bult och d:o gängstänger (!). Gängstänger för att lätt kunna tilta antennen om man behöver och dessutom med gradangivelser för tiltningsvinkeln på båda pivotfästena ! Antennen väger knappt 6 kg och är specad för en maxeffekt på 500 W – undrar i vilket sammanhang man skulle vilja mata en sektorantenn med 500 W ? Intrycket av robustheten förstärks av rekommendationen att montera på minst 50 mm rör och att den skall klara vindhastigheter på 60 m/s ! Jag skulle utan vidare våga montera den här pjäsen på Västkustens mest vindpinade kobbe och lita på att den fungerar i en januaristorm. Och bäst av allt – 99 Euro plus tysk moms och frakt att jämföra med testantennernas tingel tangel. Visst - man får köpa antennkablar separat vilket är en fördel eftersom man då – liksom katten – själv kan välja det optimala för just den plats man skall ha den. Valde själv den här gången den tunnare Ultraflex 7 som är väsentligt billigare än Ecoflex 10 men ändå ”bara” dämpar ca 0,17 dB/m vid 800 MHz vilket utan vidare duger om man, som jag den här gången, skall ha montaget i tätortsmiljö med bara en dryg km till flera basar.

Bottom line – skall Du skaffa en prisvärd och bra antenn (oavsett modell) – köp den på nätet från någon av de stora tyska butikerna som verkligen pris- och kvalitetskonkurrerar på en stor och kräsen hemmamarknad. Antenner som här hemma brukar krängas som ”professionella” eller ”exklusiva” till saltade priser återfinns ofta som fullständigt normala produkter till normala priser på kontinenten.

Till sist – fortfarande kan jag inte fatta prisskillnaden på drygt 1000 SEK för en tysk version av AVM 6840 hos tyska Amazon och den internationella versionen hos någon svensk försäljare.

Skall bli intressant att sätta de här grejorna i skarp och permanent drift med tre fasta telefonlinjer i AVM:en och dessutom se vilka upp- och nedlänkhastigheter det kan bli med den här ”snikversionen” av en professionell sektorantenn !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: Induos val av 4G antenner för test begränsat

Kul tt du testar. Berätta gärna  om resultatet sedan,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Induos val av 4G antenner för test begränsat

dom antenner som jonas rekommenderat har varit billiga samt bättre än det dom svenska återföräljarna försöker kränga som är nåt budget sortiment , men många räknar mer på priset än funktionen du kan uppnå om du har en bra antenn , och ja jag försöker köpa mej bättre kvalite modem och routrar såsom en avm 6840 ( ska köpa ett sånt när jag har råd , att få jobb och vara skuldsatt sedan tidigare då får man inte ut full löning) så jag kan uppvisa skillnaderna om man köper ett rekommenderat 4G modem och en billig usb sticka med externa antenningångar.


Jag tycker det är intressant att prova och se skillnaden som visar mellan olika antenner och modem , och det svåra är att motivera ett högre pris men bättre kvalite. så som det jag gjorde för ett tag sedan han som bodde i skogen och hade en som ett stråck med 4G mottagning på sidan av huset och det funkar , men nu verkar det vara fullt på masten med semesterfirare uppkopplade till den. Men då jag kopplade in det så hade han runt 50mbit , men han kör juh net1 i vanliga fall så han ska vänta tills dom kört igång sin 4G och sedan jämföra vilket som är bäst för honom.


Jag satt och tittade på sektorantenn från wimo kosta lite flis men är helt klart värt det i ett väder vi har här uppe i norrland med väldigt skiftande väder , och där jag har min stuga kan det bli väldans hårda och piskande vindar samt snö stormar till och från.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi