1

Tråd: Plötsligt försämrad hastighet

En fråga från en frustrerad amatör som inte vet ett skvatt om mobila bredband. Vi bor på landet och vår enda chans till en vettig uppkoppling är via 4G mobilt bredband. Vi har under ca tre år varit kunder hos Bredbandsbolaget/Telenor och tjänsten har fungerar mycket stabilt med acepterbara hastigheter.

Vi använder som modem den d-link DWR-923 som Telenor skickade ut och har sedan en router bakom den. Vi har så gott som alltid, under tre år, legat mellan 10-20Mbit/s ner och ca 10 upp. "Signal strength" har alltid legat ganska exakt på -70. Låst mot 900 Mhz 4G och alltid uppkopplad mot samma cell id.

I förra veckan försvann plötsligt vår downlink i princip helt, över en natt. Vi ligger nu mellan 0,2 (!) och 3 Mbit/s medan vår uplink är oförändrad på runt 10 Mbit/s. Det märkliga (?) är att signalstyrkan är densamma, runt -70. Vi är uppkopplade mot samma cell id som alltid, denna står 1,6 km bort.

Jag får samma värden när jag mäter direkt med min telefon, helt plötsligt värdelös downlink. När jag flyttar mig närmare masten stiger hastigheten direkt. 200 meter bort har jag 10 Mbit/s igen. Åker jag och ställer mig 200 meter från masten mäter jag runt 60 Mbit/s så det kan ju inte handla om kapacitetsbrist i masten?

Jag har testat med annat modem och annat sim-kort till samma operatör, ingen skillnad.

Åkte och köpte en svindyr Poynting-antenn och satte på maströr ca 2 meter ovanför taket. Signalstyrkan ökade fantastiskt mycket. Har som sagt alltid legat runt -70 men ligger med antennen mellan -56 och -59. Trots detta är hastigheten fortfarande lika dålig, under 3 Mbit/s och samma uplink som alltid, runt 10 Mbit/s.

Telenor fattar ingenting och påstår att inget förändrats i basstationen.

Är det någon av alla expterer här som kan tänkas ha någon teori? Jag är desperat efter en lösning!

2

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

Basstationens´kanske sänder på annat band.

En till basstation har kommit så att interferensnivån hos  dig ökat kraftigt, Kan bara kollas med parametern SINR alt SNR men det berättar inte din router, 

Antennerna på basstation kan ha riktats om  så att du nu hamnar i skarven mellan två sektorer. Kan bara kollas med Cell id eller  PCI.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av sperious (2015-06-28 15:27:45)

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

jonasolof skrev:

Basstationens´kanske sänder på annat band.

En till basstation har kommit så att interferensnivån hos  dig ökat kraftigt, Kan bara kollas med parametern SINR alt SNR men det berättar inte din router, 

Antennerna på basstation kan ha riktats om  så att du nu hamnar i skarven mellan två sektorer. Kan bara kollas med Cell id eller  PCI.

Hej och stort tack för svar!

Några följdfrågor måste jag dessvärre komma med.

När du skriver att basstationen kanske sänder på annat band, hur menar du då? Är detta något som skulle kunna ändrats över en natt? Isåfall av Telenor eller på något sätt av basstationens mjukvara på automatisk väg?

Om det tillkommit en basstation som ger mig störning, kan detta då vara en station hos vilken operatör som helst eller är det bara Telenors egna som förmår störa ut varann?

Vad innebär det att hamna mellan två sektorer? Kan man då alltså fortfarande ha hög signalstyrka men själva "innehållet" i signalen är dåligt? Om det är så att basstationens antenner riktats om, är det då så, samma sak här, att detta gjorts av Telenors tekniker eller är basstationen intelligent så tillvida att den själv kan rikta om sina antenner dit dom behövs bäst?

Förlåt om nivån på frågorna är låg, men jag kan inget alls om detta.

4

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

Är du säker på att du kört mot en 900Mhz mast? borde nog ha varit en 2600Mhz om du kört flera år.
Eller har man satt upp en ny basstation i området?

Sen som första steg så hamnar man i första linjens support och de vet inte mycket.

Telenor brukar be en kund att köra diverse test mha gamla TP-test och sedan maila resultatet till en "riktig" support.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

Det är bara den egna operatörens nytillkomna basstationer som kan ge interferens, i ditt fall N4M som är gemensamt för tlenor och tele2 för 4G.

Antennsektorerna riktas om av tekniker ibland. Telenor kan rikta om sommartid för att t ex favorisera en golfbana istället för en by i närheten. Men det är nog mest för telefoni. Finns exempel på det här på Öland. Sådant pratar de inte om. Antennerna riktas om mekaniskt, med gubbar i masten.

Ja, är man mitt emellan två antennsektorer är störnivån hög även om signalstyrkan är urstark. Det kan räcka med att flytta routern i sidled tjugo meter. PåDlinken kan du inte se det relevanta värdet SINR. Bäst router för sådan koll är AVM6840 (om inte har 4G 900, men det kommer en i höst från AVM som har 4G 900).

Kolla: band och/eller bandbredd
RSRP, RSRQ
PCI
Cell id

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av sperious (2015-06-28 17:14:22)

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

plun skrev:

Är du säker på att du kört mot en 900Mhz mast? borde nog ha varit en 2600Mhz om du kört flera år.
Eller har man satt upp en ny basstation i området?

Sen som första steg så hamnar man i första linjens support och de vet inte mycket.

Telenor brukar be en kund att köra diverse test mha gamla TP-test och sedan maila resultatet till en "riktig" support.

Tack för svar! Jag har låst mitt modem mot 900 MHz och Telenor har även bekräftat att
"min" mast sänder där. Det är möjligt att dom var tidigt ute med 900, jag minns inte exakt hur länge vi haft det men det måste vara iaf två år. Detta är på landet och närmaste 2600-station står i samhället ca 7 km bort, men den når jag inte överhuvudtaget.

Jag har lyckats ta mig vidare till den support som kräver tp-testerna. Dom ringde mig i lördags och  sa, till min stora glädje, att vi kunde strunta i tp-testerna i det här fallet.

Edit: Jag vill minnas att denna basstation enbart sände 3G/GSM tidigare. Blev sedan ombyggd och då skaffade vi mobilt bredband på riktigt efter att tidigare bara haft det under ångermånad.

7

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

jonasolof skrev:

Det är bara den egna operatörens nytillkomna basstationer som kan ge interferens, i ditt fall N4M som är gemensamt för tlenor och tele2 för 4G.

Antennsektorerna riktas om av tekniker ibland. Telenor kan rikta om sommartid för att t ex favorisera en golfbana istället för en by i närheten. Men det är nog mest för telefoni. Finns exempel på det här på Öland. Sådant pratar de inte om. Antennerna riktas om mekaniskt, med gubbar i masten.

Ja, är man mitt emellan två antennsektorer är störnivån hög även om signalstyrkan är urstark. Det kan räcka med att flytta routern i sidled tjugo meter. PåDlinken kan du inte se det relevanta värdet SINR. Bäst router för sådan koll är AVM6840 (om inte har 4G 900, men det kommer en i höst från AVM som har 4G 900).

Kolla: band och/eller bandbredd
RSRP, RSRQ
PCI
Cell id

Tack för ytterligare ett utförligt svar. Jag kan inte förstå varför dom skulle velat rikta om antennen. Enda "sommarattraktionen" här omkring är kakslottet i Taxinge och dom har en mast som står närmre än "min".

Det enda jag inte riktigt förstår nu (förutom allt det du ber mig kolla i slutet av ditt inlägg, rena grekiskan för mig, haha) är vad du menar med att basstationen kanske sänder på ett annat band? Menar du typ 2600 istället för 900?

Jag vet, utav info och karta Telenor tidigare givit mig, att denna basstation har antennerna riktade i princip mot väst, norr respektive öst. Jag bor ganska exakt söder om masten så jag har alltid legat i "skuggan". Vet inte hur mycket dom skulle behövt rikta om antennerna om jag plötsligt skulle ligga i skarven mellan två stycken?

Är det ens möjligt att lägga till en antenn mot söder eller använder man aldrig mer än tre stycken? Täcker dom kanske rentav 120 grader var? Isåfall har jag ju alltid legat ungefär i skarven och då kanske en minimal omriktning var just vad som orsakade detta problem?

8

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

Ja sektorerna brukar ligga 120 graderdvs tre stycken. Omriktning är osannolikt. Men jag har ingen bra förklaring. .

Bästa sättet att kolla om man ligger i en sektorgräns är att flytta sig i sidled rätt nära masten och se om PCI som är sektorindentitet ändras. Just i sektorgränsen dyker SINR signal/interferensförhållande även om signalstyrkan fortfarane är god. dessvärre funkar der inre med dlink och huawei för att kolla sådant här. Men man kan ta med sig routern och köra närmare basstationen i en annan bäring från masten och se vilka värden man får.

Annat band är byte t ex från 2600 till 900.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

sperious skrev:

Tack för svar! Jag har låst mitt modem mot 900 MHz och Telenor har även bekräftat att
"min" mast sänder där. Det är möjligt att dom var tidigt ute med 900, jag minns inte exakt hur länge vi haft det men det måste vara iaf två år. Detta är på landet och närmaste 2600-station står i samhället ca 7 km bort, men den når jag inte överhuvudtaget.

Jag har lyckats ta mig vidare till den support som kräver tp-testerna. Dom ringde mig i lördags och  sa, till min stora glädje, att vi kunde strunta i tp-testerna i det här fallet.

Edit: Jag vill minnas att denna basstation enbart sände 3G/GSM tidigare. Blev sedan ombyggd och då skaffade vi mobilt bredband på riktigt efter att tidigare bara haft det under ångermånad.

Ok...

För att utesluta din egna datorer så får du se till att bara EN dator är ansluten, inget annat och sedan göra en koll direkt efter omstart av DWRn.

Sen skriver du inte i vilket slags område du befinner dig, finns det en massa sommarbostäder så kopplas det upp en massa nya kunder och det är svårt att få besked av en operatör angående last på en basstation.

Själv hade jag trubbel med detta under midsommar där jag var, hög last på basstationen samt en "junior" som både tankade samt streamade.... blev inte så mycket kvar av hastigheten. Efter en "uppläxning" samt förintning av tankprogram så blev det körbart smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

Mäter självklart med en enda dator kopplad direkt via LAN-kabel till DWRen. Jag har haft ett otal datorer, paddor, telefoner med mera anslutna till min router som stått bakom DWRen under dessa år och jag har benkoll på vilken hastighet som är normal för oss. Att över EN natt plötsligt ha tio procent av den... Något har hänt. Mätte nyss uppe vid masten efter jobbet. 44 Mbit. Hemma tre minuter senare. Mäter igen. 2,5. Inga sommarbostäder här. Inga problem förra sommaren.

11

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

Flytta dig 60 grader i sidled från masten men på samma avstånd och mät för sektorkoll.

Har det kommit en massa löv i vägen?

Svårt komma vidare med den routern. Det är inte meningen tycker Dlink och Huawei att konsumenter ska kunna felsöka...

Det kan ha hänt något med routerns ena ingång också.


Var i landet finns du?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12 Senaste redigerad av plun (2015-06-29 06:38:19)

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

sperious skrev:

Mäter självklart med en enda dator kopplad direkt via LAN-kabel till DWRen. Jag har haft ett otal datorer, paddor, telefoner med mera anslutna till min router som stått bakom DWRen under dessa år och jag har benkoll på vilken hastighet som är normal för oss. Att över EN natt plötsligt ha tio procent av den... Något har hänt. Mätte nyss uppe vid masten efter jobbet. 44 Mbit. Hemma tre minuter senare. Mäter igen. 2,5. Inga sommarbostäder här. Inga problem förra sommaren.

Ok igen, en till märklighet är att supporten bad dig skippa testerna? tyder eventuellt på att de vet att basstationen har trubbel ??  mysko iaf!

Sen det här med mätning, det räcker med att en uppkopplad dator av flera lyckas med att ta hela bandbredden, så alla datorer måste vara avslagna förutom den du mäter med.

I mitt exempel från midsommar så körde "junioren" dels en massiv nedladdning mha VU samt sedan kollade på en film, sen var bandbredden bortblåst.

Ett annat scenario är om du har någon dator som zombifierats dvs används av någon annan för diverse trafik, tex SPAM-sändare men det borde Telenor se.

Jag skulle ta en vända till till Telenor för pusselbitarna stämmer inte och de har säkerligen din trafik loggad inkl trafikvolym och kan se när något hände.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

13

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

Jag tror du missförstår mig, jag har ingrnting annat kopplat mot DWR just nu än min testdator. Jag har tagit bort DWR från mitt lokala nätverk, fabriksåterställt den och kopplat den direkt till en enskild dator via LAN-kabel för mätning. Jag vet ingenting om hur mobilt bredband funkar rent tekniskt men datorer har jag hållt på med sen C64 så jag har en viss uppfattning om hur man bör agera i ett sånt här läge. Ur den aspekten är det lugnt! wink

14

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

Kolla med en smartphone också om du kan få ned telenorkortet till rätt storlek. Om smartphonen är placerat högt och fritt så brukar de visa mycket hög hastighet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

sperious skrev:

Jag tror du missförstår mig, jag har ingrnting annat kopplat mot DWR just nu än min testdator. Jag har tagit bort DWR från mitt lokala nätverk, fabriksåterställt den och kopplat den direkt till en enskild dator via LAN-kabel för mätning. Jag vet ingenting om hur mobilt bredband funkar rent tekniskt men datorer har jag hållt på med sen C64 så jag har en viss uppfattning om hur man bör agera i ett sånt här läge. Ur den aspekten är det lugnt! wink

Jo då är du då ingen "amatör" som du skrev... smile

Hursomhelst så kan du då tvärsäkert hävda att inget är fel på din sida, en support sysslar ju främst med "amatörer" och det kan se klart besynnerligt ut om man besöker en "amatör".

Om man sedan varit kund i tre år så kvalificerar du dig till riktig support, ingen 1:a linjens "mupp" som inte har någon koll utan här ska du bara kräva en djupare förklaring av Telenor!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

16

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

Har själv haft precis samma problem under kanske ett år om inte mer.

Har haft mitt abb i mer än 3 år nu och har kört med importerade mimo-panel antenner på taket som fixar duglig täckning.
På 2600 bandet så ligger hastighten på ca 40-55mbit ner o 10-15mbit upp (beroende på tid på dygn) men jag valde att köra på 900 bandet istället då jag fick en högre signalstyrka och kändes allmänt stabilare (minns ej hastigheterna så bra men tror de va 40 ner o 10 upp).

Tog väl nått halvår från att jag skaffade det sen uppgraderade dom med 10mhz bandbredd och plötsligt gasade det på i 60mbit ner och 18-20mbit upp (riktigt stabilt!) Men sen kom det en dag då det blev jättesegt, nu får jag kanske ut 5mbit ner men dock 15-20mbit ut på 900 bandet men kör jag på 2600 bandet så hänger jag på med tidigare ovan skrivna resultat (dvs ca 40-55mbit ner). Har dock inte testat att mäta modemet med låst frekvens vid masten men jag ska göra det och sätta lite fart på dom om det nu är något fel hos telenor. Vet att det är samma för ytterligare en i grannkommunen som tar in en annan mast så det verkar lite suspekt men hade vatt kanon att få klartecken i detta var felet egentligen är

17

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

Man måste prova med olika utrustning i användaränden för att vara säker på att felet inte ligger i samspelet mellan mast och router. Det är därför jag rekommenderar test med smartphone. Jag hade en ZTE hotspot som var seg vid hög signalstyrka mot telenor - men inte mot telia. Mobil hade full fart. Fick hotspot utbytt. Nästa var bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Plötsligt försämrad hastighet

har du laddat om firmwaren i routern ...reset ??


jag har haft liknande problem ...

Har Telenor strypt din lina för att du tankar för mycket...deras avtal ger jag inte mycket för ...

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G