1

Tråd: Teltonika RUT550

Köpte en Teltonika RUT550 på ebay men har haft en del strul att få igång den. Första gången jag kopplade in den så kopplade den upp sig (innan jag ens gjort några apn-inställningar!) dock med löjligt låg hastighet och efter att jag gick igenom "Setup wizarden" så har den vägrat att koppla upp sig.

Oavsett inställningar så får jag alltid "State: disconnected". Har testat en rackarns massa olika firmwareversioner men alla ger sammma sak. Fabriksåterställning hjälper inte heller. Kollar man i loggen så får jag ERROR när den försöker koppla upp sig.

Apr 19 10:55:53 Teltonika local2.info chat[4430]: AT+CGDCONT=1,"IP","4g.tele2.se"^M^M
Apr 19 10:55:53 Teltonika local2.info chat[4430]: OK^M
Apr 19 10:55:53 Teltonika local2.info chat[4430]: ATD*99#^M^M
Apr 19 10:55:53 Teltonika local2.info chat[4430]: ERROR
Apr 19 10:55:53 Teltonika local2.info chat[4430]:  -- failed
Apr 19 10:55:53 Teltonika local2.info chat[4430]: Failed (ERROR)
Apr 19 10:55:53 Teltonika daemon.debug pppd[4420]: Script USE_APN=4g.tele2.se /usr/sbin/chat  -t5 -v -E -f /etc/chatscripts/3g.chat finished (pid 4429), status = 0x6
Apr 19 10:55:53 Teltonika daemon.err pppd[4420]: Connect script failed
Apr 19 10:55:54 Teltonika daemon.info pppd[4420]: Exit.
Apr 19 10:55:54 Teltonika daemon.notice netifd: Interface 'ppp' is now down

Rotuern är baserad på OpenWRT, dock är mina linuxkunskaper begränsade men efter många timmars googlande så loggade jag in via SSH och började pilla lite i filerna på ren vinst eller förlust. Och nu har jag lyckats få den att koppla upp sig efter att jag ändrat "device" i "/etc/config/network" från "/dev/ttyUSB2" till "/dev/ttyUSB0". Men den inställningen får status-sidan i webinterfacet att balla ur och fyller loggen med felmeddelanden från gsmd. Har även provat med ttyUSB1 (fungerar inte alls) och ttyUSB3 där allt ser ut att fungera inkl. webinterfacet och den kopplar upp sig, dock med den lilla detaljen att det inte går att skicka någon trafik till/från nätet tongue

Det är bara ppp som jag fått igång genom att ändra device och inte NDIS. Använder just nu RUT5XX_NW_00.01.556.

Ingen som råkar sitta med en RUT550 och haft liknande problem?

2

Sv: Teltonika RUT550

Jag har köpt flera och alla fungerar. Jag kan kolla vilken FW det är i dom.

3

Sv: Teltonika RUT550

patb skrev:

Jag har köpt flera och alla fungerar. Jag kan kolla vilken FW det är i dom.

Då har jag säkert bara haft otur. Men det är ju lite typiskt när man är dumsnål och inte köper den från någon med riktig support. Mejlade tillverkaren direkt men de hänvisade mig bara till säljaren. Har mejlat säljaren så får vi se. Kompakt liten robust pryl annars!

4

Sv: Teltonika RUT550

Fick en ny firmware idag (RUT5XX_NW_00.01.794) och den löste mina problem cool

5

Sv: Teltonika RUT550

Har precis samma problem som du med väldigt låg hastighet direkt ifrån låda. Router är annan RUT750 men firmware är RUT5XX_NW_00.01.556, förmodligen samma modem men en annan inkapsling.

Skulle vilja veta vart du fick nya firmwaren? RUT5XX_NW_00.01.794, köpte också utomlands!

Kan du dela med dig...?

Tack på förhand

6

Sv: Teltonika RUT550

Jag hade från början väldigt låg hastighet, men så fort jag ställde in rätt apn så slutade den att fungera helt.

Mjukvaran har varit väldigt stabil. Själva routern har inte startat om sig en enda gång. När jag kör med ppp så ligger den ofta uppkopplad flera veckor i sträck med samma ip. NDIS är inte lika stabilt, den gör någon nedkoppling/uppkoppling per dygn (och jag får då nytt IP). Prioriterar stabilitet framför hastighet, får ut cirka 10 MBit/s upp/ner med ppp och det räcker gott och väl för mitt bruk.

EDIT: Forumet tillåter inte länkar. Har mejlat dig länken istället.

7

Sv: Teltonika RUT550

Hej

Har precis skaffat mig RUT550 och den fungerar fint. Nu till det märkliga, hade tidigare en DWR-923 med extern antenn på taket och denna laddade ner mellan 20-40 Mbits men var tvungen att starta om den flera ggr varje dag då både internet och wifi hakade upp sig.

Med RUT550 laddar jag bara ner 6 Mbits och laddar upp 1,2 Mbits med externa antenner. Har jag medföljande antenner ökar hastigheten till runt 12 Mbits ned. På DWR-923 kunde jag välja mellan 800 och 2600 MHz och då var den högre den som gav bra hastigheter men på RUT550 kan man inte det.

Nån som har tips på hur jag ska få vettiga hastigheter på RUT:n?

8

Sv: Teltonika RUT550

Det finns en del routrar där tillverkarna tror att högsta fart nås med bäst RSRP, signalstyrka. Det stämmer inte för högsta fart nås med maximalt signal/interferensförhållande och det mäter routern inte bra och väljer inte band efter- Därför bör användaren ha möjlighet att bestämma band.

Rek AVM6840 router.

Men - om du höjer 2600 signalen med en antenn för endast det bandet är det möjligt att routern nappar på den starkare signalen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Teltonika RUT550

Tack för bra svar  jonasolof ! smile

Har en Poynting XPOL MIMO och den plockar upp brett på frekvenserna om jag förstått rätt. Var upp på skorsten och vred på antennen och fick upp nedladdningshastigheten till  över 30 Mbit och den verkar nu sällan gå under 15 Mbit. Så den har helt klart valt den mast som jag var uppkopplad på med DWR-923. Väldigt stabil router, inget lagg eller avbrott och har aldrig behövt starta om den. Är väldigt nöjd smile

10

Sv: Teltonika RUT550

Ledsen att komma och hijacka tråden! Men det skulle inte kunna att gå att få länken till UT5XX_NW_00.01.794?

Har sökt land och rike runt efter en nyare version av fw då jag också har problem med att ansluta...

11

Sv: Teltonika RUT550

Leijonmalm skrev:

Har sökt land och rike runt efter en nyare version av fw då jag också har problem med att ansluta...

Googla på "RUT5xx 01.794" (utan citattecken)

12

Sv: Teltonika RUT550

Tack för hjälpen! Var faktiskt inne på sidan igår, men då fungerade inte nedladdningslänkarna av någon anledning. Idag fungerade det och nu är jag igång!

Konstigt nog kan jag inte ansluta via PPPD, utan endast via NDIS.. Får väl se hur uppkopplingsstabiliteten och kameraövervakningen på landet kommer att fungera..

13

Sv: Teltonika RUT550

Leijonmalm skrev:

Tack för hjälpen! Var faktiskt inne på sidan igår, men då fungerade inte nedladdningslänkarna av någon anledning. Idag fungerade det och nu är jag igång!

Nej, sidan är lite lurig. Väljer man engelskt språk så hamnar man på deras com-adress och där fungerar inte länkarna. På den tyska .de-sidan funkar länkarna plus att det finns fler versioner att välja på.