1 Senaste redigerad av jonasolof (2015-06-20 20:54:14)

Tråd: frågor om fiberradar

Telia har skickat brev till ett antal fastigheter i och kring Stora Rör på Öland med erbjudande att ansluta till "öppen fiber" för 19900 kronor per fastighet. Ett stort antal mer perifert belägna fastigheter kring Stora Rör har inte fått erbjudandet. Vi vill nu undersöka möjigheten till att få Skanova att upprätta några anslutningspunkter för anslutning av fiberkabel som läggs ned av enskilda grupperingar vilka ordnar grävning själva för att Skanova inte ansett att anslutning ryms inom företagets kalkyl.

Fråga uppkommer då om underhållsansvaret för ansluten fiberkabel. Uppstår ett avbrott måste man veta om detta ligger ovan eller nedanför anslutningspunkten. Nhu har nämnt "fiberradar". Jag antar att man skickar en ljuspuls in i fibern och kollar om den reflekteras tillbaka och hur lång tid det tar.Enklast verkar vara att skicka pulsen från kundens ände där mediakonvertern sitter.

Hittar den här länken om OTDR utrustning. Vad kan en avbrottslokalsiator kosta och vad bör man ha?

https://en.wikipedia.org/wiki/Optical_t … lectometer

Allt i syfte att ha svar på frågor som kan uppkomma vid förhandling.

Det är också möjligt att man bör försöka komma fram till att Skanova eller vilka det nu blir övertar ansvaret för kabeln sedan den besiktigats och godkänts.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: frågor om fiberradar

Jo, det jag kallar fiberradar förkortas på engelska som OTDR. Ett mycket fint instrument för felsökning.

Men det enklaste är en laserpenna som skickar en synlig (röd) ljusstråle in i fibern från SC (eller LC) kontakten. Men då måste nån i andra ändan ta loss den därvarande kontakten och kolla om ljuset kommer fram. Aldrig genom att se in i den utan man riktar fibern mot ett vitt papper. Beroende på styrka så klarar laserpennan 2-5 km. Den visar också om felet är direkt vid anslutningen för om man försiktigt böjer fibern så ser man det röda (blinkande) ljuset rakt igenom höljet - alltså det första höljet direkt utanpå fibern. Jag använder först pennan (utom på de riktigt långa sträckorna) och plockar först därefter fram radarn. En hel del fel finns faktiskt inom nån meter från kontakten.

Det bästa är om Skanova övertar ansvaret. De förlorar inte just nånting på det för grävandet är den dyraste posten. Men med blåsfiber så bör ett märkband med invävd spårningstråd användas. Och så bör metalltråden skarvas ordentligt galvaniskt där bandet skarvas.

Om ni gräver själva så gör upp ordentliga kartor - gärna på GPS. Ni är då skyldiga att visa var kabeln finns om nån börjar gräva. Om ni har visat rätt och de gräver av den så är grävaren skyldig till ersättning. Har ni visat fel så får ni betalat själva. Vi har nyss haft ett fall där en privat kabel grävdes av och det var ganska svårt. Ju mera ni märker ut och sprider vetskap om att här ligger en fiber - desto bättre. Speciellt vid vägar och diken.

Det där med att man kommer ihåg var den finns är rena löjan. Det minnet är bort så fort diket är täckt. Vi hade vattenrör nedgrävda och de som grävde ned dem mindes fel på ett par hundra meter ...

3 Senaste redigerad av jonasolof (2015-06-21 09:21:18)

Sv: frågor om fiberradar

Tackigen för bra råd. Behovet av GPS- inmätning är jag klart medveten om och klarar. Dåligt karterade egna kablar har redan kostat mig dyrt.

Kan du se det röda blinkande ljuset från laserpennan även om fiberkabel används?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: frågor om fiberradar

Vad jag kan se så kan typ byalag anmäla till Ledningskollen så ska det inte vara några problem, sen vilket gps-format ledningskollen använder har jag inte kollat.

https://www.ledningskollen.se/

Ett förmodligen större problem som vi själva har restriktioner med är fastigheter som byter ägare och ägaren får för sig att lossa mediaomvandlaren i samband med en renovering vilket ofta resulterar i fiberskada som kostar 5-6000 att reparera.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: frågor om fiberradar

Laserpennan måste kopplas till en SC-kontakt så att ljuset går rakt in i fibern men det syns bra i en avkapad kabel. Vi använde den mycket för att hitta rätt fiber eftersom det inte alltid var ens klart från vilket håll en kabel kom. Jag tror ljuset syns bara bättre om fibern är kapad med en dålig ända för då sprids ljuset åt olika håll. Men om det finns nånting utanför fiberns första tunna hölje så syns ljuset inte alls. Till exempel i en fiberpatchkabel är skyddshöljet för tjockt.

Ledningskollen verkar vara en bra tjänst. Tyvärr har svinarslena i Finland gett över visningen till en privat firma som är så svindyr att det lönar sej att betala själv för alla reparationer av avgrävda kablar ... Den är alltså värdelös eftersom man vet att INTE alla kablar finns med. Så varje grävare får gissa sej till och fråga runt i alla fall. Riktigt extremt dumt men tyvärr inte ovanligt.

6

Sv: frågor om fiberradar

Jo Ledningskollen ligger ju PTS bakom och drivs då med skattemedel.

https://www.ledningskollen.se/Svenska/Om_oss

Sen har man väl fått in sina ledningar så vet ju alla som gräver yrkesmässigt att man måste kolla annars så kan det bli dyrt för dito.

Sen konkret jonasolof fundering så är det ju inga märkvärdigheter bara man vet vilket format gps-datat ska levereras med samt vem som då står som formell ägare till ledningen.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

7

Sv: frågor om fiberradar

På tal om ombyggnad och mediakonverter så verkar det ganska dyrt. Jag har flera gånger råkat ut för att fibern brustit vid reparationer men vi har alltid en slinga extra fiber utanför huset så det är bara att svetsa fast en ny kontakt och det är inte stor sak. Men jag vet ju inte hur blåsfibern är dragen. En förståndig firma lämnar en liten slinga fiber i terminalen.

8

Sv: frågor om fiberradar

va gäller GPS data så bör väl noggrannheten i sidled ligga på ca högst en meter och det klarar man inte med en vanlig handhållen GPS i en omgivning med träd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av plun (2015-06-22 05:37:48)

Sv: frågor om fiberradar

jonasolof skrev:

va gäller GPS data så bör väl noggrannheten i sidled ligga på ca högst en meter och det klarar man inte med en vanlig handhållen GPS i en omgivning med träd.

Har semester så då har man tid att kolla lite mer. smile

Man skapar ett sk "bevakningsområde" som läggs in.

EDIT Kollade manualen och det verkar vara helt manuellt.

https://www.ledningskollen.se/Files/Dok … 2940000000

Som alla geodata så är det då en GIS eller Cad-fil där gps-datat ligger i rätt filformat för att kunna importeras till en databas. EDIT se ovan men geodata kan vara en del pyssel.

Om någon ska gräva så blir det då träff på bevakningsormrådet och den som ska gräva får kontakta ledningsägaren för detaljer.

Alla manualer:
https://www.ledningskollen.se/Svenska/Dokumentation


nhu skrev:
På tal om ombyggnad och mediakonverter så verkar det ganska dyrt. Jag har flera gånger råkat ut för att fibern brustit vid reparationer men vi har alltid en slinga extra fiber utanför huset så det är bara att svetsa fast en ny kontakt och det är inte stor sak. Men jag vet ju inte hur blåsfibern är dragen. En förståndig firma lämnar en liten slinga fiber i terminalen.

Nej man gör inte det och det leder då oftast till en ny fiberblåsning när fibern skadats i samband med renovering. Eftersom man då haft ett antal fall med skador så får vi då inte helt fritt välja placering, 1:a alternativet är en källarvägg där sannolikheten är mindre att någon gör en större renovering.

Sen spelar det då mindre roll eftersom vi får en mediadelare utan router, typ Inteno 6846.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile