1

Tråd: Fast eller dynamiskt ip adress i fiber nät?

Hur funkar det med ip adresser och fjärråtkomst i fibermedierade nät? Ligger adresserna i privata nät?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Fast eller dynamiskt ip adress i fiber nät?

Olika är det enkla svaret...  Det beror på operatör.
Jag vet att Banhof gick över till privat nät för ett tag sedan. De tillhandahåller publik IP gratis efter påstötning.
Hur min blivande (NaO) gör vet jag inte. Av ruvas tidigare inlägg kan man få för sig att man får en publik ip.
Men som sagt finns det inget konsekvent si eller så.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

3

Sv: Fast eller dynamiskt ip adress i fiber nät?

Jag har också ställt frågan till min kommande fiberleverantör IP-Only tillsammans med en fråga om ev. stöd för IPv6.

Svaret på båda frågorna blev att det beror på vilken operatör man väljer. Så enda sättet att få svar verkar vara att ställa frågan till kundtjänsterna på de 10-15 olika leverantörer jag kan få i min kommande fiber. Med tanke på de "goddag-yxskaft" svar de flesta kundtjänster levererar så har jag inte orkat gå vidare med detta ännu...

4

Sv: Fast eller dynamiskt ip adress i fiber nät?

Vi har ett eget lokalt nät med interna adresser 129.168.xxx.xxx. Det är avskilt från omvärlden av en router med NAT. Nu har vi det så bra att vi från början fick en massa globala IP-adresser så vi kan mappa var och om vi vill. Men det vill jag inte av säkerhetsskäl. Ett fåtal interna adresser har en motsvarighet globalt genom One-To-One-NAT men det är bara åt kunniga personer som jag ger dessa. Sådana som kan skydda sej (och vårt nät). Så gott som alla adresser är statiska men jag har ett tiotal dynamisk adresser för diverse behov. Det behövs inga dynamiska adresser för var och en har egen hemmarouter med DHCP så de kan hemma koppla till vad som helst och får kontakt automatiskt. Hemmaroutern är också ett extra skydd.

5

Sv: Fast eller dynamiskt ip adress i fiber nät?

Hur gör man för att drifta sitt eget nät?
I starten var inte föreningen mogen men om 5 år när avtalet med NaO löpt ut tänker jag nog föreslå det.

Det borde väl funka att göra portöppningar i föreningens "router"?

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

6

Sv: Fast eller dynamiskt ip adress i fiber nät?

Det gäller att få ett avtal med en nätoperatör som håller alla portar öppna och som kan erbjuda globala adresser om ni vill ha det. Sedan kopplar man bara sin egen router/brandmur till nätoperatörens prt. Vi sköter om trafiken till närmaste stad där vi har egen mediakonverter som är kopplad direkt till nätoperatörens Gigabits switch. Fibern dit hyr vi av kommunen. Så från nätoperatörens port är allting i vår egen kontroll. Vi ställer in vår egen router (just nu en Linksys/Cisco RV042G Gigabits router men jag jobbar på att ersätta den med en Ubiquity (som kör en variant av Vyatta).

Jag har alla portar öppna i vår egen router men det hjälper ju inte om nätoperatören stänger några portar.  Det har inte varit säkerhetsproblem utom då folk beöker skumma nätsidor men då hjälper ingenting för då öppnar de en väg in i sin egen maskin.

7 Senaste redigerad av idgforum (2015-06-15 19:37:38)

Sv: Fast eller dynamiskt ip adress i fiber nät?

Fast ip brukar man bara få med företagsabb, sedan att den dynamiskt tilldelade ipn kan vara densamma under många år är en annan sak, de flesta operatörer ger dig hursomhelst ett dynamisk ip officiellt.

8

Sv: Fast eller dynamiskt ip adress i fiber nät?

Visst, om du tar ett privat abonnemang men vi har ett företagsabonnemang för hela vårt lokalnät och då är det en förhandlingsfråga. Om man är litet flera som gemensamt köper kapacitet så lönar det sej med företagsabonnemang. De har inte alltid så strikta regler utan man kan ofta förhandla. Men mycket beror på operatören. Jag kan tänka mej att IP-only som är nätoperatör är smidigare än de operatörer som vill sälja anslutningar direkt till abonnenten men jag har ingen egne erfarenhet av IP-only.

9

Sv: Fast eller dynamiskt ip adress i fiber nät?

Hur är det med Telia?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Fast eller dynamiskt ip adress i fiber nät?

Telia kan vara besvärligt. Men det kan bero på regionen så kanske det går att diskutera lokalt. Jag har dålig erfarenhet av att diskutera på högre nivå. Det verkar gå bättre ju lägre nivå man rör sej på :-).

11

Sv: Fast eller dynamiskt ip adress i fiber nät?

Jag har precis blivit inkopplad på Ip-Only's stadsnät i Sigtuna, valde Bahnhof som operatör. Mycket riktigt att de är privata ip, men väldigt lätt att själv aktivera publikt ip via deras tjänst på sidan dhcp.bahnhof.se och det är mac adress i router/dator som knyts. Byter man router/dator måste man göra om det. Vet inte om det är fast ip (bara varit uppkopplad i 3 dagar), men om man vill byta ip finns det en knapp för det när man är inloggad på Bahnhofs vanliga kundsida.

12

Sv: Fast eller dynamiskt ip adress i fiber nät?

DHCP är en server som ger dynamisk IP-adress. Men man kan ställa in den så att man får en halvstatisk adress. Då kollar routern vilken MAC-nummer man har och sätter sedan in den IP-adress som är knuten till just den MAC-nummern. Men vad Bahnhof gör ifall deras IP-adresser tar slut vet jag inte. Troligen lösgör de sådana IP-adresser (MAC-numror) som inte varit i bruk på länge och återanvänder dessa. Därför är IP-adressen inte riktigt statisk uten egentligen en dynamisk adress som är bunden till MAC-numret. Men sedan är det ju enkelt för vem som helst att programmera om sin egen router att visa en annan MAC-nummer så det är ett ganska osäkert system. Men bättre än helt dynamisk IP-adress.

13

Sv: Fast eller dynamiskt ip adress i fiber nät?

detta är vad Bahnhof skriver om IP-adresser

citat:
Varför fungerar inte min publika IP-adress?

I väntan på IPv6 går Bahnhof successivt över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät och påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt. Vi informerar i aktuella stadsnät när omläggningen sker.
:slutcitat

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )