1

Tråd: Behöver köpa ny router...

Jag är i behov att köpa en ny router och få även 5GHz på hemmanätverket.

Har kikat på RT-AC68U http://www.netonnet.se/art/dator/natver … 6701.6476/ tänkte då lägga in Merlin på den.
Men vilken ASUS skall jag välja, det finns ju så många modeller har jag sett, gärna lång räckvidd på WiFi.
Att använda den även som NAS, funkar det? Har en USB 3.0 Disk på 4TB jag tänkte koppla in i så fall.
Bara för att använda för att göra backuper på. Stream film och så är inte så aktuellt.
Har 100/100 Mbit/s i dag, men kan få upp till 1000/1000 Mbit/s om jag vill.
Vill gärna ha inputs innan jag bestämmer mig :-)

2 Senaste redigerad av pererikl (2015-06-14 13:29:17)

Sv: Behöver köpa ny router...

Köp...
Den har bra räckvidd på WiFi. Själv kör jag min som lite väl dyr AP men även det funkar utmärkt.
Jo det funkar som "nas" enligt spec. Även ladda ner program för att köra torrents på routern och lagra på ansluten disk.

Byte till Merlin är ju valfritt. Ska du inte köra usb-modem för mobilt bredband är det kanske inte nödvändigt

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

3

Sv: Behöver köpa ny router...

Jag har ju en massa lulu-lull på mitt nätverk, med bl.a:
* Gästnätverk (trådlöst)
* NAS som säkert packar ihop snart pga. ålder.
* IP-telefoni + fax via IP-telefoni båda via ATA-boxar
* En trådlös IP-telefon
* Tv-apparater
* Androidtelefoner/plattor
* iPhone
* Squeezebox
* Ett par nätverksskrivare
* Ett par Chromecast
* Ett par Blu-rayspelare
* Pi MusicBox
* D-Link Wi-Fi Smart Plug (DSP-W215)

Oj oj, vad många prylar blir det när man börjar tänka efter... tongue
Behöver nog ta och rita upp ett schema... lol

4

Sv: Behöver köpa ny router...

När det gäller ASUS-routrar är RT-AC68U ett bra val och om du lägger till Merlin firmware kan du förbättra dess funktioner. ASUS har dock många andra modeller som erbjuder liknande eller bättre funktioner beroende på dina specifika behov.

Om du letar efter WiFi-täckning med lång räckvidd är ASUS RT-AX92U, RT-AC86U eller RT-AX88U bra alternativ att överväga. Dessa erbjuder avancerade funktioner som beamforming och MU-MIMO, vilket kan förbättra WiFi-täckningen och hastigheterna avsevärt.

Slutligen, om du planerar att uppgradera dina internethastigheter i framtiden är det värt att överväga en router som stöder högre hastigheter, till exempel ASUS RT-AX89X eller ROG Rapture GT-AX11000. Dessa routrar kan hantera upp till 2,5 Gbps internethastigheter, vilket gör dem till en bra investering för att framtidssäkra ditt hemmanätverk.

Sammantaget är det viktigt att bedöma dina specifika behov och din budget när du väljer en ASUS-router. Tänk på faktorer som WiFi-täckning, avancerade funktioner och potentiella framtida uppgraderingar för att fatta ett välgrundat beslut.