26

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Då vi bygger så lägger vi bara ned 12-fibers kabel. Marginalkostnaden jämfört med 6-fibers är mycket liten. Vi har på lager en trumma med 6 km och om nån gräver vattenledning eller nånting så får de köpa en stump fiberkabel av oss. Det har fungerat bra och numera lägger folk ned fiberkabel fastän de inte tänkt ansluta sej ännu på många år. Men sedan finns kabeln där och de behöver inte gräva upp trädgården på nytt.  Många gör just som du tänkt och gräver ned en kabel fast grannarna inte kommer med. Senare får de pengar tillbaka på investeringen. Oftast då en yngre generation tar över grannhuset - då skall det vara fiber illa kvickt ...

Vi lade i början ned för litet fiber så vi måste sätta in en hel del multiplexrar så att alla kan få anslutning men det är inte så dyrt. Jag såg nyss att TP-link har en 12-portars SFP-switch för 3500 kronor (Webhallen) TL-SG5412F. Där kan man sätta in SFP-moduler enligt behag - också Ethernetportar för koppar. I andra ändan kan man sätta TP-links TL-MC220L mediakonverter för SFP-modul för ett par hundra kronor. SFP-modulerna kan man få för omkring 400 kronor. Jag föredrar SFP framför fasta fiberportar eftersom man lätt kan byta SFP-modulen utan att ens ta bort strömmen.

27 Senaste redigerad av jonasolof (2015-06-10 20:34:11)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Inte helt lätt att sätta sig in i vad SFP-switch respektive mediakonverter för SFP modul gör. det vore väldigt bra om den infon kunde komma med i tråden. Bland annat med tanke på att man kanske går med ethernetkabel från några hus till fastighetskabeln som kommer fram till en kåk

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

En SFP-switch är bara en vanlig Ethernetswitch med inbyggda mediakonvertrar (av SFP-typ). Förr hade vi lösa konvertrar som sedan kopplades till en vanlig Ethernetswitch. Sedan kom det fiberswitchar med fasta fiberportar (=inbyggda konvertrar) men det senaste är att switchens portar utgörs av SFP-modulfack. En SFP-modul (Small Form-factor Pluggable module) innehåller en transceiver som kan vara av fibertyp men också en vanlig Ethernetport för kopparkabel. En SFP-konverter har likaså plats för en SFP-modul och vanligen en fast RJ45-port för Ethernet. Transceiverdelen är alltså utbytbar.

Nu finns det olika typers fiber: SM (single-mode) och MM (Multi-mode) och de behöver olika fibermoduler. Dessutom finns det flera olika system för överföring. De gamla använder två fibrer per anslutning: En för uppåtgående och en för nedåtgående trafik. Vi använder enfiberssystem där uppåt och nedåtgående trafik går på olika våglängder. Det kallas WDM (Wavelength  Division Multiplexing) och finns för upp till hundratals våglängder i en fiber. Men det vanliga är två. Då måste ju  SFP-modulen i ena ändan sända på 1310 nm och ta emot på 1550 nm (de vanligaste våglängderna) medan i andra ändan måste SFP-modulen fungera tvärtom.

Vanligen har fiberswitchen i en nod moduler av D-typ (D som i Down) och fastighetskonvertern av U-typ (som i Up). Det fungerar alltså inte riktigt lika som vanliga Ethernetswitchar för koppartråd. Inte för att man märker stor skillnad så länge man minns att man måste ha olika typer i olika ändar. Kombinationen D-konverter-fiber-U-konverter ser precis ut som en vanlig Ethernetkabel utifrån även om signalen är optisk ett tag emellan.

Nuförtiden finns det en mängd switchar som har två eller fyra fiberportar (ofta av SFP-typ) . Kolla till exempel in Netgear GS110TP version 2 som har två SFP-portar - en ganska billig standardswitch. Dessa kan användas i ett hushåll för att koppla sej direkt till fibern. Bara lämplig SFP-modul i porten. Fast jag skulle hellre använda en router med SFP-port så blir det egna nätet avskilt från omvärlden vilket ökar säkerheten.

29

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Tack för infon. Då klarnar det lite i brukaränden. Då övergår frågandet till anslutningsänden. Bör det vara egalt för den part som gör den huvudsakliga fiberytbyggnaden om vi kommer med kabel eller blåsrör till kopplingspunkten?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Egentligen inte om kopplingspunkten är en aktiv nod (fibern avslutas i en panel). Men det kan finnas anslutningspunkter med mikrorörsuttag och då vill de förstås att ni fortsätter med samma sorts rör (kanske till och med av samma fabrikat). Förstås går det att sätta in en skarv och byta från kabel till blåsfiber i den. Men det måste du fråga operatören om. Tekniskt är det inget problem men sedan kan byråkratin och diverse regler ställa till ...Det kan också bero på personen som installerar. Vissa är tillmötesgående, andra inte.

31

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Återkommer till brunnar versus stolpar. Det går inte att garantera att något hålf örblir torrt oavsett djup i den terräng som är aktuell. Grundvatten kan finnas någon eller några dm under ytan eftersom allt är en slänt ned mot Kalmarsund och vatten trycker på. Men samma problem bör finnas ofta. Ändå brukar väl fiberförgreningar ligga under mark, åtminstone i tätbebyggda områden?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Vi har samma problem med platta åkrar. Gräver man en grop så står den snart full med vatten. Nu är vattnet inget problem för fibern men om det fryser på vintern så kan fibern brista rent mekaniskt. Vi satte först skarvarna i jorden i tryckvattentäta lådor men de som vi senare grävde upp var i alla fall fulla med vatten så vi övergick till stolpar. I tätorter måste skarvarna grävas ned men jag tycker det är bättre att ha dem ovan jord där det är möjligt. Egentligen gäller samma problem blåsfiber. Om nån rörskarv läcker så kommer det vatten in i röret och då det fryser så kan fiber gå av. Då är det en fördel att ha grävt djupt men hos oss är frostfritt djup under 150 cm. I praktiken går tjälen inte alls så djupt där det finns snö men under plogade vägar kan det bli problem - just där det är besvärligt att gräva upp och skarva. Vi har alltid satt rör under vägar så vi inte behöver gräva upp dem på nytt.

Jag vet att en hel del firmor bygger brunnar men jag är rädd för att de hör till kategorin: Ta pengarna och spring. Den som måste underhålla brunnarna (på egen bekostnad) tänker sej för två gånger.

33

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Släpper kabel in vatten? Det verkar av det sagda som om hela kabeln måste ligga under tjäldjup.

Att det är bättre och billigare både ur installationssynpunkt och underhållssynpunkt med stolpar än med gropar framgår.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Nej, kabeln har en mycket tät och stark mantel så den kan ligga i vatten. Det är om fibertrådarna ligger i vatten som fryser som det kan bli problem. Inne i kabeln svävar fibertrådarna fritt i en vaselinliknande smörja. De är dessutom 1 % längre än kabeln så den kan töja litet utan at fibrerna belastas. Kablarna är starka och man kan hänga upp en mindra traktor i dem :-).  En gång lyckades en stor fyrhjulsdriven traktor dra av en fastighetskabel som trasslat sej i trumman då de drog ut den. Men fibrerna brast ganska snyggt på ett ställe så det var bara att skarva den och köra. Jag har en fiberradar som visar precis var det finns dämpning i kabeln med en meters precision. Med den ser man precis var skarvar och kontakter finns och hur mycket dämpning de förorsakar. De nyare svetsarna gör i alla fall så fina skarvar att det är svårt att hitta dem med radarn vilket betyder att dämpningen är nästan densamma som fiberns egen dämpning.  En svetsad fiber är alltså lika bra som en heldragen fiber.  Våra längsta fiberanslutningar är kring 10 km och de kan utan problem använda de allra minsta och billigaste mediakonvertrarna. Men det finns konvertrar som klarar 400 km fiber utan mellanförstärkare.

35

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Bra info. Jag klurar på om det kan vara idé att förbereda för fiberanslutning genom att gräva ned 500 meter kabel genom terräng där jag vet att jag får utan tjafs. Anslutningar ordnas rätt snabbt i slutanvändaränden när vi vet vilken teknik som ska användas. och man får lägga in ett antal meter i reserv i anslutningsänden eftersom vi ännu inte vet var anslutning ska ske.

Kan du ge tips om lämpligt fabrikat och typ för sådan här anticipativ nedläggning?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Det går ju bra att skapa nya inlägg i sektionen.
Allt behöver ju inte hammna i samma tråd...

http://www.mobilabredband.se/forum/viewforum.php?id=132

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

37 Senaste redigerad av nhu (2015-06-12 07:24:53)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Nä, men då vi nu kommit igång med en ordentlig diskussion här ...

Vi skaffar elektroniken från Sverige men jag har aldrig köpt kabel. Det verkar som om man i Sverige är helt fixerad vid blåsfiber. Som jonasolof helt riktigt påpekade så kostar rören lika mycket som en direkt nedgrävbar fiberkabel och sedan måste man betala för blåsandet. Så vi gräver ned mantlad kabel direkt. Den typ vi använder tillverkas av Nestor Cables i Uleåborg och fastighetskabeln är av typen FYO2PMU. Det är en SM (single mode) kabel. MM (multimode) går bara att använda på kortare sträckor så vi kör enbart single mode fiber.

http://www.nestorcables.com/optical-fib … le/fyo2pmu

Vad jag förstår så säljer Telekom Kabel I Solna Nestors kablar.  Andra tillverkare är Nexans och Corning.  Jag har en gång svetsat Nexans kabel och det var rent ut sagt ett helvete för fibrerna är skruvade och det är nästan omöjligt att få ändarna mitt emot varandra. Det går säkert bättre med en modern svets som automatiskt placerar ändarna i rätt position med motorer men vi har en gammal svensk svets (som fungerar bra med vår kabel).

Det gäller att söka på "direct buried cable"  för det är inte så stor idé med en kabel som måste läggas i rör. Då är blåsfiber bättre.

Om man gräver ned 500 meter kabel så behövs inget annat än möjligen en rulle märkband att lägga utanpå kabeln (ca.15 cm ovanför). Jag har ett trick för att lättare hitta nedgrävda slingor och ändar. Man knyter ett märkband runt kabeln och drar upp det till jordytan. Sedan är det bara att följa märkbandet direkt till kabeln. Även om bandet brister under jordytan så hittar man det lätt då man tar bort ytskiktet.

Slingor brukar vi skydda med plast och utanpå ett brunnslock av betong. Inte plast för då man gräver med grävskopa så märker man inte så lätt då man kommer ned till locket men det hörs direkt då skopan tar i betonglocket. Eller vilken platta av betong som helst.

För skarvar och uttag ute i terrängen använder vi FOSC 500 AA som är en tryckvattentät skarvlåda för max. 4 kablar. Tätningen består av gel och lådan har snabbkoppling så den kan öppnas om man vill koppla om. Företagets namn har ändrats flera gånger sedan vi började (som vanligt nuförtiden) men det verkar heta TE connectivity just nu :-). FOSC 500 har två kabelanslutningar i var ända (en långsmal låda) men FOSC 400 har alla i samma ända och är direkt konstruerad att sättas på en stolpe. Det finns många andra skarvburkar såsom Tyco. Sök på "fiber cable buried closure".

Men för att förbereda fiberanslutning så är det väl bara att lägga 500 meter kabel (eller rör)  i jorden och märka ut ändarna ordentligt ...

38

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Tack för all info Jag tycker det här blev en utmärkt tråd som täcker en situation som många står eller kommer att stå inför, nämligen att de måste ta egna initiativ för att de bor strax bortom den täta bebyggelsen där man bara betalar och får fiber installerat.  När installatörerna kommer går det på ett par veckor ibland och då gäller det att vara förberedd att ansluta. Ligger man före är det större chans att man kan få kommunens stöd för att vår lilla grupp av fasttigheter ska få komma med.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Är inte så att man får bidraget fär kanalisering med blåsfiber? wink och det är anledningen

40

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Den kommun huset finns i vet mer om bidrag till odling av bruna bönor än fiberkanaler. Med stöd menade jag påtryckning på fiberinstallatören, Skanova, i detta fall, för att även outliers ska få en chans att komma med, bidrag eller ej.

Bidragen är stöd från glesbygden till tätorten. De som inte får fiber pga läge ger skattepengar till dem som bor tätare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41 Senaste redigerad av pererikl (2015-06-14 09:16:28)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Ska man få kanaliseringsbidrag som fiberförening skall samtliga fastigheter erbjudas detta och föreningen får inte tacka nej.

Lite matnyttigt som du kanske hittat redan...
http://www.bredbandsforum.se/
http://www.helasverige.se/kansli/foer-d … -bredband/
http://coompanion.se/wp-content/uploads … done-1.pdf

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

42

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Ny lagstiftning från 1 juli 2016 ska underlätta för bredbandsdragning

http://www.regeringen.se/rattsdokument/ … dbandsnat/

http://www.regeringen.se/contentassets/ … edbandsnat

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Såg nu att de dragit igång en fiber förening där jag har landställe, överväger helt klart att skriva upp mig också.
Blir lite ironiskt när man drar fiber till en 1800-tals stuga. smile
http://www.helgestafiber.se/

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

44

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Det verkar finnas bra drive i er förening. Det blir lite kaos när Telia kommer in och erbjuder en del att köpa in sig i "Öppen fiber" samtidigt som ett stort antal fastigheter lämnas utanför.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Vi har ett hus i Medåker från 1856 - helt orört efter 1950-talet utom nytt tak - och just därför vill jag ha fiber. Fibern passar bra då den är nedgrävd och syns inte alls. Dessutom vill jag ha ständig övervakning både med kameror och temperatur/fukt-givare.

46

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Bara att slå till!

Kompisen blev erbjuden fiber till sommarstugan utan el och vatten och tackade nej... Det hade ju inte jag gjort...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

47

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Man kör väldigt länge med ett vanligt bilbatteri och en Raspberry Pi. Skärmen drar väl mest. men med liten skärm så går det att spara energi.

48 Senaste redigerad av idgforum (2015-06-26 06:20:56)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Solpanel. Tror att det på sommaren räcker med en billig smile

https://www.byggahus.se/forum/solenergi … stuga.html