1

Tråd: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Bara en första post i sektionen.

Väl mött!

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2 Senaste redigerad av Jonny (2015-06-08 08:25:19)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Ja jag kan väl börja då smile

lite information bara:

Bor i Uppsalahem med 15000 lägenheter. Där har man nu dragit in i alla lägenheter Gigabitnät (cat6) i ett så kallat öppet fibernät...dvs Går via "Open universe" och dom som är anslutna till denna portal. Kostnad för oss hyresgäster är obligatorisk höjning på hyra på 76:- för kostnaden. Ryktades att kostnaden per lägenhet var 27.000:- men om det stämmer ska jag låta vara osagt. I detta ingår 0.5mb/s. Kan byta operatör när som helst men funderar på Banhof 100/10 för ca 265:-/månad. Går att få 1000gb/100gb/s om man nu tycker att man behöver det smile .
flertalet av dom anslutna operatörerna erbjuder ab utan bindningstid vilket är kanon då jag kan byta från en månad till en annan om jag ej är nöjd. så här borde det fungera över allt för folk.

http://portalen.openuniverse.se/uppsala … et/privat/

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3 Senaste redigerad av jonasolof (2015-06-08 08:40:47)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Telia erbjuder Öppen fiber i närbelägna orten Stora Rör på Öland. Eftersom min fastighet inte ligger i närheten av större huskluster tror jag inte att mitt och de två tre hus runt omkring som kan vara intresserade kommer med i erbjudandet. frågan är om man kan gräva diket själv, ev även lägga rör och att Skanova sedan drar fibern. Någon som vart med om denna blandade approach?

För kommer man inte med i den initiala fasen då många ansluter sig verkar det bli mycket lång väntan och dyrt för att komma ifråga senare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av nhu (2015-06-08 09:58:17)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Du har helt rätt i att det lönar sej att hänga med direkt. Det är mycket dyrt att ansluta sej senare om en anslutning inte är förberedd. Redan att ta ut ett rör som man sedan kan fortsätta på lönar sej. Jag känner inte till Telias system men man borde kunna diskutera med dem om att åtminstone förbereda en anslutning av er husgrupp. Nu vet jag inte hur det ser ut i er region men vi har i grannbyn en bonde som byggt egen kabelplog och drar ned kabel (eller rör) mycket billigt och fort. Det beror på jordarten förstås - om det är mycket stenar så är det svårt att ploga men i lerjordar och sandjordar är det enkelt.

Vi har inte använt rör utan kabel och har förberett på det viset att en slinga med ca. 10 meter extra kabel placerats in där man kan förvänta sej senare anslutningar. Då är det relativt enkelt att sätta in en skarv och uttag till fastigheter. Fördelen med kabel är att det inte behövs några brunnar alls utan man kan dra ned upp till 6 km i ett svep och behöver ingen att blåsa fiber. Vi har egen svets så ändarna kopplar vi till på nolltid. Vårt byabolag har vissa kopplingspunkter och från dessa måste var och en gräva ned egen fiberkabel. Då ändarna är på plats så kopplar vi in.

Nu äger och sköter vi hela nätet själva. Vi hyr kommunens fiber till närmaste stad och där kopplar vi in oss direkt till Internets huvudnod för ett ganska hyfsat pris (det är en affärshemlighet :-). Inga operatörer alls utom nätoperatören som bara ser till att paketen går fram till huvudnoden. Brandmuren är vår egen också liksom all annan elektronik.  Vi använder SESM-principen (Så Enkelt Som Möjligt) och har inga anställda utan sköter allt med frivilliga krafter i enlighet med byns traditioner.

5

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Jonas, jag drog iväg en fråga till en nätstraget på Skanova om de finns någon typ karta för att se om man ligger utanför zonen. Får se om jag får något kul svar tillbaka.

Nhu, låter helt klart trevligt med den principen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6 Senaste redigerad av svenix (2015-06-08 10:03:19)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Jag bor i ett äldre villaområde i Göteborg och nu är fiber äntligen på gång här. Det har varit en lite lustig cirkus för de lokala villaföreningarna har i omgångar varit i kontakt med Telia och försökt att få fiber till området. Senast i höstas var man i samtal med Telia och fick beskedet att vårt område inte ens fanns med i deras femårs planer.

De lokala villaföreningarna gick då vidare till andra leverantörer och lyckades få IP-Only intresserade av att bygga fiber till hushållen i området. IP-Only startade en stor kampanj och gick ut med info till alla hushåll. Då tvärvänder Telia och erbjuder plötsligt fiber i vårt område! Telia vill försöka mota bort konkurrenten. En tid av mycket diskussioner följer bland hushållen, vilket bolag att välja och varför? Plötsligt har vi två erbjudanden efter att tidigare inte ens funnits på kartan.

Jag och några till förstår att här gäller det att majoriteten väljer ett av företagen för om hälften skulle välja IP-Only och hälften Telia så blir det förmodligen inget av eftersom resp. bolag då bara skulle få c:a 30% av hushållen och då tycker de inte att det är lönt att bygga. Så vi startar en info-kampanj och rekommenderar folk att välja IP-Only eftersom de ligger lägre i pris och har ett helt öppet nät utan intresse av att pusha för sina egna tjänster.

Resultatet blev att 60-70% av hushållen väljer IP-Only och IP-Only har lovat att börja bygga efter sommaren. Telia gör en ny kovändning och drar sig ur med svansen mellan benen. Resterande c:a 30% av hushållen är sådana som överhuvudtaget inte är intresserade av fiber.

Så nu väntar jag och många andra i området på fibern från IP-Only. Kostnaden för anslutning blir 18900:- med ROT-avdrag eller 21900:- utan ROT. Allt ingår i priset även grävning på den egna tomten. Det finns möjlighet att få tjänster upp till 1/1 Gb/s för drygt 700:- per månad och uppåt. Själv planerar jag att välja 100/100 Mb/s för 275:- per månad.

Telias Öppenfiber har i stort sett monopol på fiber till villor i Göteborgsområdet och därför känns det extra bra att vi fick en annan leverantör med bättre priser och att Telias självgodhet fick sig en törn i kanten.

7

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Telia erbjuder mig Öppen fiber för 25kkr.
Det är tio meter från stolpen till huset.
Den trådlösa investeringen har kostat mig
max 400 kronor totalt och räcker gott och
väl för mitt behov av Internet.

8

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Det är litet problematiskt. Som jonasolof skrev så kan det bli dyrt att lämna sej efter vid utbyggnaden. Man bör utgå ifrån att den trådlösa anslutningen i framtiden inte räcker till utan fiber måste man ha i alla fall - det är bara en tidsfråga. Problemet med senare anslutning till fibern är att det inte går att göra som på en vattenledning att man bara kopplar in ett T-styck. Även om du har fibern 10 meter från huset så är det avgörande var kopplingspunkten finns. Fiber är nämligen alltid punkt till punkt så du måste på något sätt få en fiber från närmaste central.

Om kopplingspunkten finns ett par kilometer bort så skulle jag rekommendera att du beställer ett rör därifrån och det kan du bara göra i utbyggnadsskedet. Därefter blir det dyrt.

9

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

När det gäller valet fiber/ej fiber får man också bedöma den värdeökning på fastigheten som en fiberinstallation medför.
Det är bara att tänka sig in i situationen som potentiell husköpare. Jag skulle gladeligen betala 25000 extra för ett hus där fiberinstallation finns klar jämfört med ett likvärdigt hus utan fiber.

Som fastighetsägare kan det vara klokt att låta dra in fiber då tillfälle finns även om man inte själv tänker utnyttja fibern. Med all sannolikhet får man igen minst lika mycket pengar den dagen man säljer fastigheten.

10 Senaste redigerad av jonasolof (2015-06-08 14:14:36)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Vitsen måste då vara att få reda på var kopplingspunkterna finns så att man kan kolla vad det innebär att gräva ned kabel eller rör dit.

En god vän har en ödsligt belägen gård på Vänersnäs där det kanske finns en bostad  per kvadratkilometer. Där gick kommunen in med EU-pengar. Han fick fiber bekostat fram till fastighetsgränsen och grävde sedan själv någon kilometer. Kostade honom 36 tkr för fyra år sedan.

Risken är att Skanovagiganten inte ger enskilda lite mer avlägset belägna fastigherer chans att ansluta ens om ägarna själva ordnar dike och rör. Med tanke på att det rör sig om infrastrukturprojekt av allmänt publikt intresse så borde Skanova inte få nobba sådana egna initiativ förutsatt att fiber kan läggas ned på sätt som är brukligt för dem. Skanova kommer att behöva gräva på kommunal mark och i vägmark. Kommunen borde därför ha möjlighet att ställa villkor. om att Skanova får marktillstånd under förutsättning att de ställer kopplingspunkter till förfogande för dem som tagit egna initiativ pga avsides belägenhet.  Avståndet är långt men det rör sig om lättgrävd sandjord.

PS länk till finlandssvenskt fiberforum med länk till ledningskollen.se

http://bredband.selfip.net/forum/index. … ;topic=616

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av pererikl (2015-06-08 17:06:11)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Jag är i alla fall blåst... och väntar på svetsning.
15k som tros räcka enligt föreningen.
Vi får NetAtOnce som KO.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

12

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Någon som vet om Telia OpenFiber har förhandlingsutrymme i prissättningen?
I mitt fall så har jag en färdig kanalisering till huset och har också tagit fram fiberkanaliseringen i gatan utanför huset. Kvar att göra är att lägga in i fibern dvs inte ett spadtag för installatören och ingen återfylllnad. Trots detta skall de ha full kostnad trots det mindre arbetet. Fyller snart igen kanaliseringen så när det blir dags för fiber så är det mycket mer arbete...

Vad kan man hoppas på ? 15 000 för fiber ? Eller skall man leta efter 4G lösningar?

13 Senaste redigerad av svenix (2015-06-09 06:23:19)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Hålta skrev:

Någon som vet om Telia OpenFiber har förhandlingsutrymme i prissättningen?
I mitt fall så har jag en färdig kanalisering till huset och har också tagit fram fiberkanaliseringen i gatan utanför huset. Kvar att göra är att lägga in i fibern dvs inte ett spadtag för installatören och ingen återfylllnad. Trots detta skall de ha full kostnad trots det mindre arbetet. Fyller snart igen kanaliseringen så när det blir dags för fiber så är det mycket mer arbete...

Vad kan man hoppas på ? 15 000 för fiber ? Eller skall man leta efter 4G lösningar?

Det brukar vara så att man tillämpar samma pris för alla inom ett visst utbyggnadsområde. Man delar så att säga upp den totala anläggningskostnaden på antalet hushåll så att alla får betala lika oavsett om det är lite mindre eller lite mer jobb med ett visst hus. Vissa undantag kan finnas om det blir fråga om extremt lång grävning eller liknande men en "normal" installation brukar ingå i grundpriset. Så jag tror inte du har så stora möjligheter att pruta.

När det gäller fiber har man som konsument inte så mycket att sätta emot utan man får oftast acceptera det erbjudande man får. Helt enkelt p.g.a. att det inte dräller av företag som är villiga att gräva upp gatorna och dra fiber hem till dig. Oftast får man bara ett erbjudande och då är det "take it or leave it" som gäller. Man kan ha något större möjligheter att förhandla om man i egenskap av förening eller liknande förhandlar om ett helt område. Men även där är konkurrensen ytterst begränsad.

Sedan får man ha klart för sig att den stora kostnaden är inte att gräva ett dike över din tomt och lägga ner fibern där. Utan den stora kostnaden för operatören är att dra fiber fram till området och sätta upp de noder som behövs för nätet. Om det behöver grävas eller inte över en viss tomt påverkar inte den totala kostnaden speciellt mycket.

"Normalpriset" för fiber till villor ligger nog idag närmare 20000 än 15000 tyvärr.

14

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Då gjuter jag igen i gatan och då kostar det säkert lika mycket som deras installationskostnad att hacka upp cementen igen....känns fel men att jag skall servera något som underlättar en installation utan att få något för det är också fel

15

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Nåjo, jag vet inte om det är så smart att fylla igen bara för att jävlas. Vi har som sagt byggt eget nät och anslutningsavgiften består till största delen av gemensamma investeringar i stomnätet. Bara riktigt långa (flera km) fastighetsanslutningar inverkar på priset. Prisnivån är ganska så befogat över 20000 kronor eftersom grundinvesteringarna är relativt stora men man bör betänka att de sedan fungerar i hundra år. Om inte nån gräver av fibern. Fibern rostar inte och har en potentiell kapacitet på 100 miljoner Mbit/s så det borde räcka för ett hushåll rätt länge även om kapacitetsbehovet fördubblas på 18 månader i medeltal (en tumregel som fungerat förvånansvärt bra).

På radiosidan kommer kapaciteten att ta slut (eller kräva stora investeringar) helt enkelt därför att alla delar på kapaciteten inom en basstations område (och så stör grannarna dessutom). I en fiber har man hela frekvensspekrat till sitt forfogande utan egentliga störningar. Det är det som gör fibern så framtidssäker.

16

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Om det är ett mindre arbete förknippat med en installation så skall det också visa sig på fakturan. Hur skulle det annars vara i om allt hade schablonkostnader  och tycker du att det är rätt?
Alla har samma kostnad för arbetsresor oavsett var man bor
Alla betalar samma för vatten och el oavsett hur mycket man förbrukar
osv

Detta är ett annan sorts ekonomi som jag inte vill ha...vill du ?

17

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Hur funkar det egentligen? En fiber går till mitt hus. Men hur ser det ut i kopplingspunkten? Hur många inkomande fibertrådar från olika hus kan föras samman i en kopplingspunkt som låter signalerna gå vidare i gemensam fiber uppåt? Har denna gemensamma fiber kaskadkopplade koplingspunkter? Ligger flera dibrer parallellt fram till kopplingspunkterna?

jag vet att det går en fiberledning rätt nära våra hus. Den går mellan byar och är därför högre upp i hierarkin. Går det att anordna en kopplingspunkt på en sådan passerande fiber eller måste man dra fram indivuella fibertrådar till närmast kopplingspunkt som finns på den befintliga redan anlagda "högre´ fiberledningen? I praktiken finns ett tjugotal fastigheter i ett kluster sjuhundra meter från den mer centrala bebyggelsen som nu erbjuds öppen fiber. Gör man då en kopplingspunkt för de individuella fastigheterna i "Utböle" och drar en enda fiber in mot en kopplingspunkt i den centrala bebyggelsen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18 Senaste redigerad av pererikl (2015-06-09 15:26:28)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

jonasolof skrev:

Hur funkar det egentligen? En fiber går till mitt hus. Men hur ser det ut i kopplingspunkten? Hur många inkomande fibertrådar från olika hus kan föras samman i en kopplingspunkt som låter signalerna gå vidare i gemensam fiber uppåt? Har denna gemensamma fiber kaskadkopplade koplingspunkter? Ligger flera dibrer parallellt fram till kopplingspunkterna?

Som jag för stårr går din fiber via ett kopplingsskåp som inte är annat än en punkt för att svetsa samman (skarva) din fiber. Här i från går en med flera fibrer fram till noden där själva omvandlingen till elektrisk signal sker. Du har en egen fiber hela vägen.
Vi har ett antal kopplingsskåp och en (eller om det var två) noder.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

19 Senaste redigerad av jonasolof (2015-06-09 15:56:49)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Det blit hundratals eller tusentals
fibrer fram till noden....

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Det är inget problem att hantera några hundra fiberrör. Jag antar att ni har blåsfiber i rör vilket är vanligt i Sverige (men inte i Finland där det används kabel). Rören kan vara så stora som 110 mm och innehåller en mängd mindre rör och mikrorör. Uttag sker genom att man kapar ett mikro rör och ansluter det till huset. Först därefter blåses fibern in i röret. Det går inte att blåsa fiber in i ett rör som redan har fiber för de snor sej lätt om varandra. Därför används mikrorör. Det finns "blåsningsbrunnar" på lämpligt avstånd från varandra och där tas fibern upp och blåses vidare om det är långa sträckor (flera kilometer).

I noden finns fiberpaneler där fibern svetsa fast i en kontakt (vanligen SC eller LC). Dessa ploceras i adaptrar som riktar dem mycket precist så att man kan sätta in en annan kontakt exakt mittemot. Fiber går i den aktiva noden till en mediakonverter som omvandlar den optiska signalen till en elektrisk - vanligen Ethernet. Därefter samlar en multiplexer ihop paketen från 24-48 hushåll och skickar dem vidare genom en fiber. Man kan ha en mängd multiplexrar för att minska på den fibermängd som dras vidare. Det gäller att avväga om det lönar sej att dra fibern vidare eller sätta ihop signalerna med en multiplexer.

Håltas dike kan vara en mycket liten bit av den fiber som går från hans hus till noden. Möjligen ligger noden på nån kilometers avstånd ? Som jag skrev så kan man inte koppla in sej med ett "T-styck" som på en vattenledning utan husets fiber måste gå hela vägen fram till närmaste aktiva nod.

Sedan finns det också passiva noder där den optiska signalen från flera hus kopplas in i en enda fiber via prismor.  Men det är en annan historia.

21

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Hur mycket enskilda fibrer finns det i kabeln?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22 Senaste redigerad av nhu (2015-06-09 18:25:43)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Det finns s.k. fastighetskablar (yttrediameter 9 mm två dragtrådar av stål) med 4,6 och 12 fibrer. Priset skiljer inte så mycket med antalet fibrer för det är manteln som kostar. Sedan finns det stomkabel (ca.14 mm, centrumrör av metall och två tjockare dragtrådar) med 12, 24, 48 och 96 fibrer. Vi har använt högst 48 eftersom det blir dyrt att skarva kablar med många fibrer (alla fibrer skall svetsas i en skarv). I distributionsnätet använder vi heller två 12-fibers än en 24-fibers ifall det skall vara många uttag. Då kapar man bara den eena där det skall finnas uttag.

Jag har inte erfarenhet av blåsfiber och rör men hörde att det kan bli problem ifall ett rör pressas ihop efter grävningen. Då måste man gräva upp det stället och lappa alla rör. Vi var mycket försiktiga med kabeln i början (fibern är ju av glas) men efter att en stor grävskopa klämt den ordentligt mot en sten och ingen fiber fick något fel så har vi tagit det lugnt. Kabeln är grymt stark och seg.

Priserna är ca. 7 kronor per meter för fastighetskabel (4-12 fibrer) men över 20 kronor för stomkabel. Varierar en hel del.

23 Senaste redigerad av jonasolof (2015-06-10 09:24:30)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Om jag förstått saken rätt så lägger man fastighetskabeln direkt i mark utan skyddande hölje men möjligen med gul varningssremsa ovan. Kan dragtråd användas för signalering om läge eller brukar man lägga ned annan signalkabel?

Priset för fastighetskabel verkar väldigt måttligt. Och grävning kan vi ordna själva. Så det förefaller helt realistiskt att ansluta till kopplingspunkt även om man ska gå 700 meter. Då gäller det bara att det företag som sköter fiberdragningen i den större hussamlingen låter en ansluta.

Vitsen med kabeln är också att man får parallella fibrer till flera hus och inte behöver sammanföra förrän i borta i kopplingspunkten. Det verkar mycket krångligare med blåst fiber såvida inte alla fibrer läggs samtidigt. Även hållfastheten talar för kabel eftersom det finns en del sten i sanden.

Antag att man lagt en sjukhundra meter lång kabel med 6 fibrer från kopplingspunkten till det övriga nätet. I "min" ände finns fyra-fem fastigheter.  Då får man väl göra en brunn och svetsa ihop med (4 fiber eller enkla om det finns) kablar till den enskilda fastigheterna? Redan slang för blåst fiber kostar lika mycket som kabeln och sedan tillkommer kostnaden för att blåsa in fibern.

Hur djupt eller snarare grunt får kabeln läggas?

byggahus-forum har en hel del om fiber.

https://www.byggahus.se/forum/internet- … dsl-3g-4g/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Fastighetskabeln tål en dragbelastning på närmare 2000 kg och ståltrådarna fungerar utmärkt för kabelradarn.  Gul remsa sätter vi utanpå om vi drar med plog eller gräver grundare än 150 cm men då vi lägger under rör så behövs ingen remsa. Största delen av vår kabel är faktiskt under rör så det är lugnt. Skyddrör behövs inte men jag har satt kabeln i trädgården i ett vattenledningsrör för 10 bars tryck och de är ganska segt. Men då har jag grävt ned den med spade och bara till 30 cm djup.

Om ni använder brunn så måste den vara mycket bra dränerad ! Vi sätter skarvarna på stolpar ca. 1meter ovanför jord (utom där folk plöjer för en plog slår snabbt sönder en stolpe.  Man kan antingen föra husens kablar till en gemensam punkt eller "kedja" husen så att man skarvar på väggen vid varje hus. Den metoden använder vi.

Det är en smaksak hur djupt man lägger kabeln men minst 50 cm och jag vill helst ha den på 150 cm djup. Ju djupare desto säkrare men det kostar att gräva djupt - om amn inte följer en avlopps- eller vattenslang.

25 Senaste redigerad av jonasolof (2015-06-10 20:02:28)

Sv: Ny sektion för fiberoptiska lösningar

Bra då börjar det klarna. Gäller nu bara att få med sig kommunen på att ställa krav på nätinstallatören så att alla ska med... om de vill. Men eftersom marginalkostnaden i änden på 700 meter kabel för anslutning av ytterligare hus är liten så kan man, om man orkar ta kostnaden själv, ta ut egen avgift vid ev senare anslutning av grannar som tövade. Annars får de gräva 700 meter själva...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.