1

Tråd: Tele2 börjar med VoLTE

Befann mig idag i Kista för att uträtta ett ärende. Har jag tidigare varit uppe hos Net4Mobility och vet att de har testkört VoLTE ett litet tag. Testade att ringa ett samtal och det verkar som de har aktiverat VoLTE för samtliga abonnemang i området.

Ljudet var dock sämre än WB-AMR i 3G-nätet, dessutom laggade det ibland. Testkörde med en Nexus 5. Någon annan med erfarenhet av detta?

2

Sv: Tele2 börjar med VoLTE

VoLTE körs på vissa ställen för test, men det är långt ifrån bra. Satt på en av N4M-operatörernas kundtjänst och när kunder hade problem att ringa i vissa områden avaktiverade VoLTE för att lösa problemet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Tele2 börjar med VoLTE

Intressant att VoLTE skall vara så knepigt i praktiken när det fungerar så klockrent och stabilt med mobilt VoIP över 4G/LTE. Antar att problematiken f.n framför allt ligger i handover mellan 4G, 3G och 2G-näten med deras olika tekniker ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: Tele2 börjar med VoLTE

Vox medievalis skrev:

Intressant att VoLTE skall vara så knepigt i praktiken när det fungerar så klockrent och stabilt med mobilt VoIP över 4G/LTE. Antar att problematiken f.n framför allt ligger i handover mellan 4G, 3G och 2G-näten med deras olika tekniker ?

Jag tycker inte VoIP fungerar särskillt bra varken över LTE eller UMTS. Har testat Viber, Skype och Facetime men ingen kan leverera samma kvalitet som ett vanligt kretskopplat mobilsamtal.

5

Sv: Tele2 börjar med VoLTE

Den codec (G711) som praktiskt taget alla VoIP-operatörer (t.ex Phonzo eller Cellip) använder som förstahandsval innebär ett okomprimerat talfrekvensomfång som är lika med eller t.o.m bättre än det man kan få vid ett normalt kretskopplat samtal. Närmast jämförbart är nog en - numera obsolet - ISDN-anslutning.

Som jag tidigare har redovisat i Forumet kör jag 6 olika telefonlinjer (två i vardera en byggnad på olika positioner och två i bilen) över (tre) routrar via Telias 4G-nät och med Phonzo som VoIp-operatör sedan drygt 18 månader och får både perfekt samtalskvalitet, aldrig avbrutna samtal och aldrig några problem med inkommande samtal - vilket annars kan vara ett problem i vissa nät. Regelbundet kör jag mellan centrala Västergötland och upp till Värmland och har då ofta långa telefonsamtal (2,5 tim) utan någon som helst störning eller avbrott i pågående samtal vilket nog är mer än vad man normalt kan åstadkomma med en smartphone och 2G/3G under samma förhållanden. I bilen går samtalen från två vanliga trådlösa Gigasetlurar till original Gigasetbasstationer som jag efter modifiering av strömförsörjningen med hjälp av en liten DC/DC-krets matar från bilens 12v. Gigasetbasarna i sin tur är sedan kopplade mot en vanlig SPA-122 ATA-box som ansluter mot routern med traditionell LAN-kabel. Fungerar utmärkt även tidiga vintermornar då bilen kan vara 10-15 grader kall.

En av hemligheterna med hög och konstant ljudkvalitet- och radiosignal stavas antenner (dubbla på biltaket för att kunna utnyttja diversity). Är generellt mycket imponerad över 4G-nätets kvalitéer under svåra (mobila) förhållanden men också vid uppkoppling från fasta positioner och saknar definitivt inte mina gamla kretskopplade linor där dessutom kostnaden var absurd jämfört med VoIP.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810