26

Sv: fällbar mast 5Meter

Tja kortast ping blir det med 4G, Telia eller kommande net1 4G. Wimos antenn skulle jag satsa på.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: fällbar mast 5Meter

jo precis men vi får prova ut eftersom smile får prova med min jag beställde från wifi-shop24 14 dBi samt alla andra antenner jag har och se vad det blir och samt även hinna hämta tooway internet och se vad han tycker om det att surfa och spela dom spel han kör online

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

28

Sv: fällbar mast 5Meter

Jag tror att du kommer att få signal med wifi24 antennen men med masten 15 km bort skulle jag ändå satsa på wimos 15 dB panel för optimal signal, liksom Vox medievalis har gjort,se hans inlägg. Obs att antennkabeln är viktig. För att komma upp i mer förstärkning med yagis krävs mer än 16-17 element och dubbla antenner. wimopanelen är dubbel i sig.

Om du inte får någon uppkoppling på plats så kan det bero på att det är några hundra meter bortom gränsen för cut off i "format 0"som bestämmer längsta avstånd. AVM6840 berättar hur många hundra meter detä till basstationen så där behöver man inte tveka (även med internationell fw på engelska nu). 

Antag att cut off ligger vid 14,5 km (lägsta format). Då medger inte cellen att man kopplar upp sig oavsett signalstyrka, samma som för GSM bortom 36 km. Men så fort man kommer innanför gränssen går det.När väl upplopplingen är etablerad kan man retirera utanför gränsen. Uppkopplingen håller så länge som förbindelsen inte bryts pga dålig signal.

Se om uppkoppling över 22 km på 800 på Öland här:

.http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=5380

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: fällbar mast 5Meter

jag har då fått antennen och ja den är stor samt risken  att vinden tar tag i den är ganska troligt , men om den klarar hålla en uppkoppling så är jag nöjd och att den leverar mer än 300kbit som han har nu.

Jo jag har läst hans inlägg.

Angående det där med avstånd så kan dom nog sända med lite mer styrka för här är det glest mellan masterna för att slippa ha dom så nära varann, polarn har juh 4G på telefonen när han står ute på bron eller gården och då gåre snabbt att surfa , men den är inte ihållande med mobiltelefonen , och nej han har inte varit upp på taket och provat och se om han har täckningen kvar då han står högt upp .

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

30

Sv: fällbar mast 5Meter

The crucial point är sällan basstationens utstrålade effekt, som i sin tur beror på val av antenner (finns 33°, 45°, 66°, 90° och 120° plus 360° för specialfall) och därmed varierande förstärkning samt antennernas horisontal- respektive vertikalinställning (tiltning) - som inom parentes kan göras både mekaniskt (grov) och elektroniskt (fin/tiltvinkel), utan minst lika mycket klientens (routerns) mycket låga utsignal som måste nå över "brus- och interferensnivån" för att kunna detekteras i basstationen. Det är här som en bra antenn (kraftig riktverkan med smal lob) kan vara avgörande nära cutoffgränsen.

Har själv försökt detaljstudera spåren av antennlober på Telias täckningskartor från några mig "närstående" basstationer där man efter noggrann analys ibland kan ana skillnaden mellan mer bredstrålande och smalstrålande sektorantenner. I ett fall visar kartan t.ex lobens första markering (i marknivå) först 2,5 km från basstationen för att nå en maximal lobbredd på 3,5 km vid 3,3 km avstånd från basen. Tyvärr redovisar inte Telia vilken signalnivå ("fältstyrka") markeringen motsvarar men, numera, kan man ändå få fram olika lobutsträckning (relativ signalnivå) genom att välja t.ex router eller smartphone på kartan. Med ledning av lobens utsträckning i horisontalplanet och basstationsantennens absoluta höjdläge borde det gå att räkna fram ungefär vilken antennvinkel aktuell sektorantenn har och kanske rent av tiltningsvinkeln. Den här aktuella antennloben (som jag utnyttjar) misstänker jag främst är avsedd för att täcka ett relativt avlägset område - och inte vara nedtiltad - medan angränsande sektorlob förefaller vara bredare och designad för en mer närliggande yta - och vara mer nedtiltad. I båda fallen löper ett platåberg (höjdmaximum ca 300 m) snett genom de båda sektorernas täckningsområde vilket skulle förklara den (troliga) skillnaden i antennlobsbredder. Bergsryggen torde sedan effektivt förhindra vidare signalutbredning.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

31

Sv: fällbar mast 5Meter

Att ha överflappande lober leder bara till ökad interferens så i princip försöker man undvika stora överlapp.

det test man kan göra med en 0/90 polariserad antenn som från wlan24 (wifi24) är att tilta den 45 grader åt idan för att se om upload bättras eller blir sämre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: fällbar mast 5Meter

jo precis men jag provar med denna och funkar inte den,  då tror jag att skaffa den antenn vox har kanske är bara en chansning och att internet mer eller mindre kanske inte blir så bra beroende på störningar emellan och för långt avstånd. Då får personen således skaffa sej tooway,  som är det enda alternativet då.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

33

Sv: fällbar mast 5Meter

Bästa alternativet är nog Net1 4G. De bör fortfararande nå 62 km från mast - eller mer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: fällbar mast 5Meter

ja vi lär ju märka i höst då det kommer uppgradering då från net1 , om det blir bra eller bättre smile

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

35 Senaste redigerad av skogsbo (2015-09-20 21:14:08)

Sv: fällbar mast 5Meter

Hur många dBi får en antenn ha som högst när det gäller Net1 4G?   När Net1 hade 3G så var dBi max 11, av vad jag hört en radioarbetare. Och det är väl vad Net1 säljer än, fastän de gått över till 4G?

Sen så sitter det en 10 m kabel från antenn och skulle behöva skarva den 5 m till. Frågan är vilken kabel är bäst med tanke på så lite förlust som möjligt?

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

36

Sv: fällbar mast 5Meter

Vox medievalis skrev:

The crucial point är sällan basstationens utstrålade effekt, som i sin tur beror på val av antenner (finns 33°, 45°, 66°, 90° och 120° plus 360° för specialfall)

Det sitter nästan bara 65graders antenner numera i större delen av världen, i Sverige i princip uteslutande.

33 grader används endast vid 6-sektorsiter vilket är mycket ovanligt.
90 grader användes tidigare mycket i nordamerika för AMPS och 2G men även där går man över till 65 grader för högre frekvensband och nyplanerade nät.
45 graders är 6-sektorsmotsvarigheten till 90-antennen, väldigt ovanligt, inte använt i Europa, knappt ens i NA.

120 hittar jag inte ens några tilverkare av, har du exempel ?

Man väljer alltså inte mellan olika antenn-öppningsvinklar när man bygger en site i ett nät, utan detta bestäms av nätets grundläggande design.  Siterna bör sitta annorlunda för andra vinklar, för 65-graders sektorer sitter siterna optimalt i ett slags honeycomb-mönster där varje sektor skär in i luckan mellan sektorerna på angränsande siter.

Det är värt att betona att vinkeln anges som "half-power-beamwidth" som för de flesta antenner, dvs när antenngain sjunkit 3db från toppvärdet. Man försöker dock hela tiden få fram antenner som har så skarp roll-off som möjligt för att minska interferens mot cellgränserna. Svenska CellMax är marknadsledande på detta.

http://www.antennasonline.com/main/blog … erference/

/M

37

Sv: fällbar mast 5Meter

I artikeln står C/I för carrier/interference /ratio/.

Jag hade tillfälle att träffa artikelförfattaren Bo J 2013 i Amsterdam där Cellmax ställde ut på en LTE mässa. Han var mycket hjälpsam och meddelsam (jag tänker på honom som Bo Jonsson beGRIPer med en historisk association)  Om jag minns rätt frågade jag hur mkt svagare signalen är på deras antenner i cellgränsen. Jag tror att han sade 10 dB under toppvärdet. Men enligt artikeln verkar roll off vara starkare, Å andra sidan så ska ju användarna ha signal 5-10 grader från cellgränsen. Vid de tester jag gjort nära master har SINR sjunkit mkt snabbt då man närmar sig och passerar cellgränsen. Den här kraftiga effekten på SINR uppträder bara inom några grader kring cellgränsen.

@Skogsbo: det är inte lika känsligt på 4G som på 3G med max utstrålad effekt från antennen. Men du kommer svårligen upp i mer än 12 dBi gain på 450 MHz om du inte köper min 16 elements Algon yagi som är drygt 250 cm lång och bör ge 15-17 dBi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: fällbar mast 5Meter

jonasolof skrev:

Jag hade tillfälle att träffa artikelförfattaren Bo J 2013 i Amsterdam där Cellmax ställde ut på en LTE mässa. Han var mycket hjälpsam och meddelsam (jag tänker på honom som Bo Jonsson beGRIPer med en historisk association)

Bo Jonsson Grip, det var kul...

Jag jobbade 8 år på samma antennföretag som Bo tidigare. Mycket trevlig och kunning. Har för mig han höll i ett föredrag just om varför man inte vill ha bredare HPBW-lob än 60-65  grader trots att man mycket väl kunde göra sådana antenner.

jonasolof skrev:

Om jag minns rätt frågade jag hur mkt svagare signalen är på deras antenner i cellgränsen. Jag tror att han sade 10 dB under toppvärdet. Men enligt artikeln verkar roll off vara starkare,

Stämmer bra, -10dB BW @ 120 grader (+-60), syns tydligt på spridningsdiagrammet på ett datablad.

http://www.cellmax.se/sites/default/fil … 0-6_B3.pdf

Hur drar du slutsatsen att det skulle vara annorlunda baserat på artikeln?


jonasolof skrev:

Å andra sidan så ska ju användarna ha signal 5-10 grader från cellgränsen.

Var får du den siffran från ?

/M

39

Sv: fällbar mast 5Meter

Marcus-aa, dina frågor utgår från att jag möjligen hade tänkt vilket inte var fallet i går kväll, var slut i huvudet efter en mycket lång dag.

Det intressanta när man närmar sig cellgräns om man befinner sig ett hundratal meter från masten och rör sig tangentiellt är att SINR rasar så snabbt.  Stämmer det att om den störande signalen är lika stark som den önskade så blir SINR noll?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: fällbar mast 5Meter

I mitt tidigare inlägg (30) i maj om antennlobsbredder på basstationsantenner nämnde jag om olika sådana. Innan jag skrev inlägget kollade jag på några olika antenntillverkares antennprogram där samtliga de av mig refererade antennlobsbredderna fanns redovisade. Tyvärr kommer jag nu inte ihåg vilken/vilka tillverkare jag tittade på men åtminstone en var i alla fall från USA.
Att man av olika skäl (ref. Marcus-AA inlägg 36) numera huvudsakligen använder 65 graders lobbredd kan jag förstå liksom att detta primärt definieras vid nätdesignen. Men - inte sällan (kanske fr.a vid utbyggnaden av 4G) ser man antennmontage som skett i "gamla" befintliga master vars ursprungliga placering för helt andra nät, frekvenser och operatörer knappast alltid är optimerade för den nätstruktur dessa antenner nu tillhör. Just i dessa fall föreställer jag mig att andra lobbredder i vissa fall skulle kunna minimera både täcknings- och (cell)interferensproblem. Men om detta vet jag intet.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810