1

Tråd: fällbar mast 5Meter

https://www.digitaltvexperten.se/artike … amp;p=3353

nåt för den som göra det ordentligt och montera antenner osv och slippa rörmast

(Mod: Flyttad till antennsektionen)

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

2

Sv: fällbar mast 5Meter

Motsvarande, fast väsentligt större sortering, finns också på Wimo:s hemsida http://www.wimo.de/overview-antenna-accessories_e.html vilket kanske inte är så konstigt eftersom de säljer till fr.a sändaramatörer över hela världen. Annars har man inte hemsidan på fem språk inklusive japanska.....
På Wimos hemsida finns också kalkylatorer över vindlast för olika antenntyper och masthöjder vilket är väl så viktigt när man tak- eller frimastmonterar.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: fällbar mast 5Meter

funderade på en teleskop antenn , men kan lika gärna köpa typ 6 meter rör 2 st och skarva ihop och sätta upp med staglinor

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

4

Sv: fällbar mast 5Meter

köpte en Antennmast, teleskop i aluminium 6 Meter,  för 1395kr , ska prova mina antenner jag har på den och se om det funkar bra.

hemsidan http://pandere.se/

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

5

Sv: fällbar mast 5Meter

fundera på att prova med mina Magnetfotsantenn 9dBi för Huawei 3G/4G-modem och ha dom i toppen  på teleskop masten, men undrar om det gör nån verkan att ha ena antennen vänd 90 grader, den ena står upp och den andra 90 grader rakt ut i sidan , blir en massa antenner på den masten den dagen

kommer montera mina Macab PRO-1000 3G/4G 7dbi panelantenn, varav en är vänd 90 grader för att se om det gör skillnad.
och under panel antennerna kommer jag montera  en Rundstrålande antenn MiMo, 2 dBi från poynting.

dom kommer inte köras samtidigt.


mvh peder

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

6

Sv: fällbar mast 5Meter

Den horisontellt placerade magnetfotsantennen kommer att ha riktverkan med max tvärs sprötet. Om man monterar båda +-45 grader fås två maxima i horisontalplanet. Då behöver man vrida masten för att maximera signalen,

Det finns bara en antenntyp som ger horisontellt polarisationsplan med förstärkning och är rundstrålande. Slitsantenn eller slot antenna. De är relativt sällsynta, kan byggas och är helt frekvensspecifika.


OK , en annan typ med horisontell polarisering och rundstrålande är haloantenn, en rundvikt dipol. De kan stackas.

Både slotantennen och den stackade halon kräver en del insats för att få till stånd.

Bäst är riktantenn på 4G, för att undvika interferens från celler i andra riktningar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: fällbar mast 5Meter

okej får då prova och böja nå plåtar med 45 grader luting på varje sida , typ 50 cm till 1m från varandra högst upp , hoppas nån av dessa antenner funkar bra med tanke på avståndet till 4G masten och skog som finns

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

8

Sv: fällbar mast 5Meter

Hela idén låter konstig. Skräpantenner på toppen av en dyr mast. Du ver väl vilket frekvensband du använder på 4G.
Köp en enbands riktantenn för ca 50 euro. Denna är för 800 Mhz, det finns för 1800 och 2600 också (kanske annan shop).
Antennen väger mindre än ett kilo. Jag använder dem på toppen av en 9 meter hög teleskopmast ibland.

http://www.wlan-shop24.de/LTE-Antenne-R … Wetterfest

Eftersom de här antennerna har bra riktverkan så får du bästa relation prestanda/pris med dem. Det finns bättre och dyrare men då blir vindlasten en fråga. Noveroantennerna kan tänkas också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: fällbar mast 5Meter

hehe jo sant men nu var det inte jag skulle bo där och ja du har rätt i att investera i bra antenner istället för billigt skräp, och han som bor där han vill inte lägga så mycket pengar på mast och antenn utan han vill köpa nåt billigt som funkar för hans behov ( han ska inte spela bf4 online med 25 i ping ). och genom att jag då köper antenner osv och vill prova mej fram hur bra saker är, kan juh bistå med dom grejer jag har , och sedan övertyga honom på så vis att köpa en dyrare antenn som funkar bättre.


här uppe i norrland kör dom enbart 800mhz på telia i glesbygden är i städerna dom kör 1800mhz och uppåt. och den antenn du visade har jag sneglat på också och funderat på att köpa och prova ut här uppe, som tur är finns det inte så många celler som stör.

då det är tele2 och telia som byggt ut , telenor , och hallon och allt vad dom heter dom samkör med varandra , så egentligen är det bara telia och tele2 som har master som står här uppe. tror 3 har nån egen mast lite varstans efter E12 men annars tele2 och telia som har monopol här på master.

angående teleskopmasten så var den inte dyr, 1500 kr är inte så mycket i mitt tycke på en mast. jag köper oftast runt 1500-2500 kr för det är typ där folk har råd oftast , och en del har knappt råd med antenner för 500-1000 kr. men vi får se vad som blir när jag kommer dit och ska prova grejerna, eftersom han är en så kallad same ( lapp)  så är det svårt att pricka in helger han har tid och vi ska prova sakerna. Sska försöka ta nå bilder på hur det ser ut med bygget och hastigheter vi får om det nu funkar så att säga.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

10

Sv: fällbar mast 5Meter

hmm skit föll för antennen jonas visade , var tvungen att köpa den från tyska sidan. Den som var på engelska hade inte den i sitt sortiment , en miss skulle jag tro men gick bra ändå göra beställningen, tog 2.5 m kabel då jag läst dom ska vara så kort som möjligt helst ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

11

Sv: fällbar mast 5Meter

pedrosso skrev:

då det är tele2 och telia som byggt ut , telenor , och hallon och allt vad dom heter dom samkör med varandra , så egentligen är det bara telia och tele2 som har master som står här uppe. tror 3 har nån egen mast lite varstans efter E12 men annars tele2 och telia som har monopol här på master.

Tele2 och Telia samarbetar om 3G. Tele2 och Telenor samarbetar om 2G och 4G. Diskussionen gäller väl främst 4G?

12

Sv: fällbar mast 5Meter

jo men alla har inte råd att sätta upp master för 4G här i glesbygden och då delar dom på masten och kostnaderna,  sedan vem som har samarbete med vem framgår sällan hos varken telia eller tele2 samt telenor utan det måste man som försöka fråga när man ringer till dom och hoppas dom ger ett svar om att det är så.



Och om jag ska vara petig om vad diskussionen handlade om, så var det en 5 meters mast som var fällbar , men jag dribblade bort diskussionen med en teleskop antenn , och ytterligere med att diskutera 4G, så egentligen är vi inte inne på ämnet alls som rubriken avser. men som på alla forum så blire det lite svammel och offtopic på saker somkommer fram under diskussionen, men åter till ämnet 4G som nu var på tapeten i denna tråd smile

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

13

Sv: fällbar mast 5Meter

För utomhusbruk finns knappt någon billigare lösning än de där 50 eurosantennerna. Inte ens ett usb-modem på usb kabel blir billigare än en yttre antenn och någon av de hotspots som nu finns.

Jag har tröttnat på att försöka hjälpa äldre privatpersoner som har problem med trådlöst bredband. Man visar att det funkar bra, sedan vill de ha den billigaste lösningen som ger 1 mbit/s. Som tack för någon timmes jobb och info får man en kopp kaffe. Dessutom går info inte in. Teknikdemens är vanlig hos dem som nu är femtio och äldre.

Småföretagare som är beroende av effektiv kommunikation är mer tacksamma att jobba med.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: fällbar mast 5Meter

haha jo tack känner igen det där att man slösar mycket tid för ingenting för nån ändå vill lyssna och det ska kosta noll kronor och få ut max av grejorna, tar typ 2-3 veckor sedan ringer dom och frågar om det på nåt vis går göra så det blir snabbare att surfa för dom, och då förklarar man att jo men det kostar mer och hade du tagit dom grejor man rekommendera från början hade du sluppit detta nu.

mina skräpantenner jag har är bra inom stad, där kan man enkelt bara ställa ut dom och få lite extra utan att behöva placera modemet i fönstret osv, har suttit och lanat med lite ensliga ställen där det finns varken fiber eller adsl, och det har funkar väldigt dock har vi bara suttit runt 4-5 pers och ingen sitter och kollar youtube under tiden vi andra spelar online.

jag gillar juh att kunna jämför saker mellan varann och helst visa nån att denna billiga antenn ger bara det här och denna som är dyrare ger så här mycket , och jag rekommenderar att du ska ta denna istället kostar lite mer men är värt det i slutändan med hastighet och användade av internet.

men 1mbit/s  är bättre än 300kbit/s som denna stackare jag ska till har med sitt net1. han har ringt och ringt , men blir aldrig nåt gjort eftersom dom ändå ska uppgradera , så verkar dom skita i att fixa till det hans nät. Det är fruktansvärt långsamt  , som tur är spelar han inte så mycket online utan har det för att betala räkningar , och läsa aftonblaskan och andra internet sidor

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

15

Sv: fällbar mast 5Meter

Det har sagts förut på forumet men tål att upprepas: det är ingen rättighet att ha Mbb - men det är bra, det är ingen rättighet att ha kommunalt vatten och avlopp - men det kan vara bra (men dyrt), det är inte ens en rättighet att el - men det är väldigt bra. Bor man utanför en tätort eller - vilket Gud förbjude - i glesbygd får man avstå eller fixa själv Mbb, VA-system och el. Tittar man på glesbygdsområden ute i Europa kan man t.ex köra timtals på spanska höglandet och i skymningen höra det svaga surret från dieselaggregaten vid gårdar och enstaka hus. 4G är inte tänkbart här utan rejäla antenner. Fast skatten är lägre.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

16

Sv: fällbar mast 5Meter

nej det är sant att det inte är en rättighet , men dom kunde juh få det att funka då dom ska koppla bort fasta telefonin för dom och mobil telefoni funkar knappt där även om man står ute 1-3 i mottagning som svajar och inne är det 1 i mottagning vid ett fönster så.

har inga problem att bo på glesbygden om dom hade säkerheten i alla fall med mobil telefon sen om man har mobilt bredband är det ett plus och enklare att hålla koll på omvärlden. vi har juh inte så illa i sverige så vi måste köra med dieselverk på gårdarna.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

17 Senaste redigerad av saltpinne (2015-05-15 12:34:37)

Sv: fällbar mast 5Meter

pedrosso skrev:

jo men alla har inte råd att sätta upp master för 4G här i glesbygden och då delar dom på masten och kostnaderna,  sedan vem som har samarbete med vem framgår sällan hos varken telia eller tele2 samt telenor utan det måste man som försöka fråga när man ringer till dom och hoppas dom ger ett svar om att det är så.

Men det är ju inga hemligheter gällande vilka som samarbetar:

3G:
http://3gis.se/
http://www.svenskaumts.se/

4G:
http://www.net4mobility.com/

18

Sv: fällbar mast 5Meter

nää har jag aldrig sagt heller smile , men säger bara att alla bygger inte  master runt glesbygden utan delar på masten istället, och kostnaderna som blir , och som du visar i länkarna så är det på 3G som telia  och tele 2 har samarbete på och 3G finns inte på glesbygden ( 3G finns i städerna)  här uppe dom satsar bara på 4G då den når längre och har högre hastighet

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

19

Sv: fällbar mast 5Meter

Har du berättatför stackaren som har Net1 att de uppgraderar till 4g snart och att det kommer att gå väsentligt fortare. Och på 450 MHz kan man använda riktigt kul antenner. Jag har en 17 elements yagi. Man kan dock misströsta över vilka signaldata Net1 kommer att låta oss se på 450 MHz 4G.

För all 4G är parametern SINR den vikigaste för den är mer linjär än RSRQ och hsr större spridning. Hastigheten man kan få är direkt avhängig SINR.

Får man SINR 4 dB med en skräpantenn visar det direkt att man bör satsa på en bättre antenn. Men får man 15-20 dB är marginalvinsten av uppgradering inte så stor för farten planar ofta ut ovan SINR 20 dB.

Bäst info för antenninstallation och för besked om var man är mellan dåligt och bra ger AVM6840. Men där saknas 900. Det finns i några hotspots som MF93D med telenorfirmware och netgear AC785 men den senare har den stora nackdelen av att inte kunna låsas på band. Obegripligt att netgear uteslöt det. Dessa hotspots visar SINR i enklare format än AVM (ett sammanlagt värde istället för enskilda värden för varje antennkombo basstation/router). Hoppet står till AVMs nya router6820 som har 900 också och 3G. Den sägs visa SINR men hur vet jag inte än.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: fällbar mast 5Meter

jodå han har suttit här hos mej för att få se sidan utan problem , och vi har diskuterat , men han vill kunna ha ett alternativ om inte net1 funkar bättre efter dom uppgraderat. jo jag har sett riktigt stora antenner på 450 mhz , men detta är juh bara test för att se om det ens funkar med 4G sedan om han ska använda det är en annan sak, ska prova med comviq där också för dom har en granne längre bort som kör med tele2 och det funkar , så det blir en testrunda av hårdvara

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

21

Sv: fällbar mast 5Meter

jonasolof skrev:

Denna är för 800 Mhz, det finns för 1800 och 2600 också (kanske annan shop).
Antennen väger mindre än ett kilo. Jag använder dem på toppen av en 9 meter hög teleskopmast ibland.

http://www.wlan-shop24.de/LTE-Antenne-R … Wetterfest

Eftersom de här antennerna har bra riktverkan så får du bästa relation prestanda/pris med dem. Det finns bättre och dyrare men då blir vindlasten en fråga. Noveroantennerna kan tänkas också.




snart så kommer den antennen till mej och hoppas att få testa inom snar framtid och om det funkar bra, men med tanke med måtten på den borde den prestera bra.

jonasolof vad är det längsta du provat ifrån masten och fått kontakt med den riktantennen ??

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

22

Sv: fällbar mast 5Meter

Upp till 12 km men det är över vatten med fri sikt.

10 dBi gain räcker bra under sådana förhållanden. Jag har t o m fått förbindelse 9 km bort på 2600 med de interna antennerna i B593. Det hänger inte på avståndet för du når lätt 14 km som vanligen är gränsen för LTE. Det som spelar roll är nivån av interferens - och det ser man bara med några routrar som visar SNR eller SINR. Håller man på med antenninstallationer är SNR/SINR ett måste, annars är man blind och famlar bara - och bluffar med att ge sken av att man har koll på vad man håller på med.

Det står för övrigt i PTS utredning om mobilräckning också från i januari. Signalstyrkan i sig är inte det viktiga utan relationen signal till interferens óch brus. Och ändå låter telia inga kunder se SINR i den firmware för routrar och modem de säljer. Rikttiogt dåliigt. Det är ungefär som banker vilka säljer aktiefonder men mörkar hur fonderna går i jämförelse med indexfonder. Bara vilseledande.

Som Vox medievalis sagt flera gånger, vill man ha en maxad antenn tar man wimo.de 15 dBi panel för 800, Vill man ha något med ännu mer förstärkning bör man köpa en basstationsantenn för 4-10 tkr och montera den vågrätt.  Då får man en mycket smal lob i horisontalplanet och 17-18 dBi förstärkning. det är det bästa man kan göra under förutsättning att aignalen inte är alltför spridd av skog osv när den når en.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: fällbar mast 5Meter

enligt google earth så är det 15 km men jag får prova och se , kan aldrig sämre av att prova , funkar det att koppla upp sej så långt är det bra och funkar det inte får han dras med net1 och ha dåligt internet eller flytta vilket jag inte tror han gör då det är runt där han bor han har sina renar.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

24

Sv: fällbar mast 5Meter

I Norrland kan det vara längre tillåtna avstånd än 15 km.

Men ger du köpråd åt kunden bör du ta med Tooway satellit för data och iptelefoni. Sök på forumet. Ingen mast behövs. PTS test visar bra resultat..

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: fällbar mast 5Meter

hehe är inte så mycket kund en barndomskompis som frågar mej i alla frågor med dator och internet , och jag brukar inte vara rädd att beställa hem och prova , han är mer rädd om sina pengar att prova köpa antenner och dylikt,

men tooway vet jag redan funkar att både surfa och prata voip då jag har det i stugan , men har sagt upp då jag har tele2 att tillgå istället , kostar mej 6000 kr om året med tooway som bara används just nu på påsk och sommaren under semestern  så. men hade tänkt försöka montera upp det hos han en sväng innan jag ska lämna tillbaka grejerna till rbsat och , men problemet är han spelar online dock inte fps spel som kräver låg ping , men vi ska prova det han spelar och se hur det funkar. och funkar det bra får han satsa på tooway för att ha internet.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi