1

Tråd: Utvärdering av antennvärden

Hejsan

Känner mig inte riktiga hemma med detta här med antenner. Skaffade 4g till föräldrarna som bor på landet. Monterade samtidigt en Poyinting MiMo 9db och satte på taket. De har en B593 router.

Dessa värden får de nu:
http://i.imgur.com/RurTXKE.png

När man läser detta forum så finns det många rekommendationer på proffs antenner. Har fortfarande öppetköp på antennen. Någon mening att byta ut den till någon annan?

Deras system har varit online i snart 1 vecka. 53 mbit ner och 20 mbit upp

Tack på förhand

Med vänlig hälsning,

Sebastian

2

Sv: Utvärdering av antennvärden

Du har högsta möjliga fart (faktiskt mer än så) på Telia 4G 800. Stark signal. Inget behov av mer antennförstärkning. Behåll antennen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Utvärdering av antennvärden

va bra smile de är nöjda med hastigheten iallafall smile Innan hade de 5,5 mbit ner och 0,7 mbit upp med ADSL.

Dock undrar jag om jag kan ordna högre upp hastighet då de har ett avancerat kamerasystem från Milestone. Är det telias Mast som har en maxhastighet upp på 20 mbit eller? Har försökt hitta info om detta, men de skriver endast ut max nedhastighet som är 50 mbit.

4

Sv: Utvärdering av antennvärden

Fick svar av telia precis

Hastighet upp är mellan 5-20 mbit. Så får vara nöjd med mina värden. Hoppas de ökar hastigheterna snart smile

5

Sv: Utvärdering av antennvärden

Nu har frågeställningen ändrats till att gälla maximering av upload-hastighet. Poyntings antenn är polariserad +/- 45 grader vilket är optimalt för download men inte för upload. Det beror på att endast en routerutgång används för upload. Den antennhalvan kommer att vara rätt orienterad polarisationsmässigt för den ena av basstationens antennhalvor medan polarisationsplanet ligger 90 grader fel för den andra halvan.

Mimo används inte i upplänken utan där är man beroende av diversitymottagning för att optimera farten. Men diversity i upplänken fungerar inte bra när polarisationsplanen  hos routersidan är +/- 45 grader.

Tyvärr kan man inte mäta upplänkens effektivitet med andra mått än fart. På nedsidan kan man kolla SINR om man har en bättre router än B593. Så vad göra? Jo, testa att vrida antennen 45 grader. När jag experimenterade med detta så dubblades nästan farten upp när jag ställde antennen så att diversity fungerade för upplänken.

Se diskussion här:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 8278#p5827

Notera att den antenn jag använde är polariserad 0/90 grader till skillnad från poyntingantennen som är polariserad +/- 45 grader. Så när jag lutade min antenn och nästan halverade uppload- farten så fick den samma polarisering som poynt ngantennen har när den är monterad på vanligt sätt.

Att sätta sig in i allt det tekniska här är bara slöseri med tid. Men testa att vrida antennen 45 grader åt endera hållet och kolla vilka hastigheter som fås. Den mekaniska lösningen får bli hemsnickrad och kan lösas bl a med silvertejp provisoriskt. Vinkeln 45 grader är inte kritisk och kan ställas med ögonmått. (Maxima är flacka, minima skarpa. Jämför inställning av mikrovågshuvud på satellitantenn).

I en framtid, när nya routrar använder två antenner både för sändning och mottagning, kommer polarisering +/- 45 grader att vara rätt men idag kan man alltså behöva prioritera antingen DL ellet UL.

Övrigt: man kan inte lita på de signalvärden huawei visar i t ex B593 och tyvärr visar de inte ens SINR. Bäst vore här SINR för alla fyra signalparen för då kan man lite bakvänt optimera antennvridnngen för diversitymottagning på upload (alla nivåer lika), se mitt test med AVM router ovan.

Erhållna värdet RSRQ -8 dB låter misstänkt dåligt för det goda resultatet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Utvärdering av antennvärden

hur mycket upload kräver deras kamerasystem från milestone , tänkte då dina föräldrar hade förut 0.7mbit upp och nu får 20m bit så måste det funka betydligt bättre ( sedan vill man alltid ha snabbare om det går) , och som jonas sa förut om högsta möjliga fart så är dina föräldrar lyckligt lottade , här i lycksele västerbotten så har vi 4G 800 mhz och det är bra om vi kommer upp i 20 mbit ner och upload kanske upp till 10-15 mbit,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

7

Sv: Utvärdering av antennvärden

@jonasolof du måste ha svart bälte i att skriva bra svar smile Tack

Ska ta och testa ändra antennen nästa gång jag är där hemma. Men är det möjligt att få mer hastighet då de redan ligger på maxvärdena? 50 mbit ner och 20 mbit upp är det jag fått från telia supporten.

RSRQ värdet, kan jag göra något för att få det bättre? Och vad innebär det i praktiken? har försökt läsa på lite om det, men låter lite invecklat för en amatör som mig. Avstånd till masten är 2,2 km och en del träd emellan.

@pedrosso

Deras kamerasystem kräver inte så mycket, det är redan en enorm skillnad mot innan när de hade 0.7 mbit. Då gick det knappt inte att se kamerorna utifrån. Nu flyter allt på fint fint. Men det är som du säger, man vill alltid ha mer hastighet. De har server lokalt till kamerorna, så ända anledningen till bra upphastighet är för att se via iphones och liknade.

De är jättenöjda med uppgraderingen jämfört med sitt ADSL. Synd bara att de har begränsad surf, men de klarar sig nog fint med 100 gb i månaden.

8

Sv: Utvärdering av antennvärden

Du kan inte göra något åt RSRQ värdet som återger summan av brus, interferens och trafik i cellen mätt mot signalens styrka. Du kan heller inte analysera varför värdet inte är så bra som -3 eller -4 vilket det borde vara med de höga farterna. Krävs en AVM6840 router för det eller proffsutrustning. Släpp det.

En 4G cell med tio MHz bandbredd som telias på 800 bandet har en teoretisk max hastighet i DL på drygt 60 mbit/s, uppload hälften. telia brukar dock ange 40 som max DL hastighet. Varför så "lågt" vet jag ej. Brukar de ha en spärr som inte används på den aktuella cellen??

Det är ett utmärkt läge för att testa om ändring av polarisationsplanen med Poyntingantennen ger högre fart på upload. Ingen har gjort det (eller skrivit om det) så vitt jag vet och det bör ha inverkan på de grunder jag beskrev i mitt länkade inlägg. I mitt experiment var ju skillnaderna mycket stora på uploadsidan.

På landet har jag fyra dlinkkameror ip som jag tittar på med iphone, ipad. Adsl ger drygt 1 mbit/s i uppfart. Bilderna kommer upp snabbt men det är flera sekunders glapp mellan enstaka bilder vilket syns när någon går. För koll funkar det dock utmärkt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.