1

Tråd: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Hej!

I dagsläget har jag Telia (bredband, ADSL), och på min telefon har jag precis bytt till Tele2
(eftersom Telenor tyckte det var nödvändig att höja mitt abonnemang med 150%).

Nu upptäckte jag då att tele2 har ett väldigt bra 3G-täckning där jag bor.
På täckningskarta så ser jag att jag bor ganska nära 3G masten och där jag bor kallar de masten för "telia masten".
Förmodligen så är det då att tele2 hyr masten från telia, eller att de sitter på detsamma mast.

Det är alltså 31,8 Mbit (download) och det är mer än 10 mbit snabbare än vad jag kan få via min ADSL!
Så... jag ska byta till tele2, mobilt, 50GB abonnemang!

Via nätet, så beställde jag en D-Link DWR 921, eftersom jag vill ha möjligheter att ha antennen ute.

Nu vet jag att det också finns en 4G sändaren/mast, men den ligger 6,8km från mitt hus (med nästan bara skog i mellan).

Om jag sitter i vardagsrummet, så har jag ingen 4G mottagning med min DWR 921, varken med min telefon (Sony Xperia Z2)
Om jag tar modemet uppe, så får jag bara 4,5 mbit på balkongen (download) med 4G, och 31,8 med 3G

Min fråga nu ...är..

Går det att skaffa en väldig bra 4G antenn, och ansluta den på min DWR-921 för att få en bättre uppkoppling än jag redan har via 3G?

Tror ni att det går att få >30 Mbit download med 4G för mig? Eller är 7km för mycket.

Jag tänkte testa att gå upp på taket med modemet, för att testa vad jag får då..

Men kanske är det någon här som har erfarenhet som kan berätta för att jag ska köpa antenn X eller att jag kan glömma få en bättre uppkoppling?

Tack på förhand!

Mvh
Henric

2

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Tele 2 och Telia ha gemensamma sändare för 3G på 2100 MHz., så det är samma antenner.
Det är osannolikt att du får väsentligt snabbare 4G över 7 km genom skog, framför allt om bandbredden på 4G är 10 MHZ, dvs 800 MHz bandet eller 900 MHz.

Lås routern till 4G 800 respektive 4G 900 och se vad du får. Du bör ta reda på  vilket band 4G kommer på. Det finna antenner för flera band men de är rätt dyra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Tack för svaret!

Ikväll, så ska jag låsa den till endast 4G (tror inte att jag kan välja 800 eller 900 i modemet?)
När jag gjorde det sist, så fick jag 4,5 Mbit download. Vilken frekvens, det kommer jag inte ihåg. Ska se om jag kan använda min telefon istället, eftersom jag kan säkert ladda ner en android-app som berättar vilken frekvens jag har hamnat på.
Eller kanske, så kan jag se det i någon meny på modemet.

Jag tänkte betala max 2000 kr för antennen, men då vill jag också att jag får ett snabbare förbindelse än 30Mbit, annars så kan jag lika väll köra på 3G.

4

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Nu har jag kollat. Jag kunde välja endast 4G men jag ser inga frekvenser.

Service Type : 4G
Signal  Strength : mellan 3 och 4 streck

Max hastighet med bredbandskollen.se --> 2,4 Megabit
Med telefonen får jag ingen 4G pinne alls.

Hmm märkligt..tror det är bäst att ge upp. Det räcker ju med 30mbit...

Vet någon om det går att se mer teknisk info med en D-Link DWR 921

//Henric

5

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Kan du läsa RSCP och EcIo signalvärden för 3G på routern?

Såvitt jag förstår använder du bara routerns egna antennpinnar. Det går nog att få ännu högre fart med en riktantenn avpassad för 2100 MHz. Helst skulle jag rekommendera en dubbelantenn, mimo, men vet inte vilken så här rakt av.

Den här flerbandsmimopanelen klarar både 3G och 4G men har inte så maxad förstärkning.

http://www.lohelectronics.se/kommunikat … ntenn.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av Henric76 (2015-04-02 06:03:48)

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Nej, tyvärr kan jag inte läsa ut det heller.
Sicken dålig modem sad Och jag läste bra recensioner om den.
Det är kanske en bra modem, men inte när det handlar om att läsa ut information.

Du pratar om en antenn till 2100Mhz men om jag tolkar denna lathund rätt, så ska jag rikta mig på 800 och 900 Mhz?
Jag har nästan 7 km till masten så jag undrar om 2170Mhz skulle passa min situation.

Lathund för 4G och LTE i Sverige
450 MHZ – används av Net1 (CDMA450) och är inte kompatibel med GSM, 3G/UMTS eller 4G/LTE
800 MHz – 4G/LTE utanför storstäderna. Lång räckvidd.
900 MHz – I första hand 2G/GSM men utbyggnad pågår för 3G och 4G. Lång räckvidd.
1800 MHz – 2G/GSM. Tidigare 3G, från och med 2013 gradvis övergång till 4G.
2170 MHz – 3G i hela Sverige med räckvidd upp till 3 kilometer.
2600 MHz – 4G/LTE i citykärnor. Kort räckvidd men hög hastighet. Ofta mindre än 500m.

mvh
Henric



update 07:31.

Jag tog med modemet till jobbet och testade där.
På mobilen : 115 Mbit download! (bara några hundra meter från masten) och 25 Mbit upload
Nu testade jag modemet, med "4G only mode".
2,5 Mbit!!!!!!

Så jag tänkte då..Ah modemet måste vara sönder. Det är orsaken. Men när jag körde på "auto" istället, så tog den 4G av sig själv och så fick jag 55 Mbit download (med nätverksladd i).

Så jag är besviken på modemets antenner. Min Sony Xperia Z2 har bättre antenner? Eller kanske kör någon form av autosens på en annan frekvens?
Med 3G får jag det optimala som är möjligt, så jag antar att modemets antenner är optimerade för 3G.
En fast längd kan inte fungera för olika frekvenser?
Det är väl inte så att större antenner är bättre eller?
Jag trodde att det var våglängden i kombination med en viss längd av antennen som bestämmer om man får bra mottagning.

Båda antenner är samma storlek. Hur kan det vara då kompatibel för olika frekvenser?

//Henric

7

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Julgransantenner klarar många band/frekvenser, men har ingen direkt gain istället.
Annars funkar trådbit och aktiv SWR anpassning.
Finns lite skrivningar i forumet har jag för mig.

8

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Problemet för den som i likhet med trådstartaren vill tränga in i tekniken och hitta rätt utrustning att köpa är att man först måste tränga igenom en djungel av desinformation med lögnaktiga uppgifter om förstärkning och andra prestanda.

t ex omöjliga 24 dB för en antenn som sägs funka för 3G(på 2100 MHz) och GSM 900 samt 4G upp till 2600 MHz. Konstruktionen är en yagiantenn vilket tekniskt är en enbandssantenn.

http://www.wlan-shop24.de/UMTS-GSM-Ante … gi-Outdoor

Även de uppgifter som Lohelectronics ger för sprötantenner är omöjliga. En runstrålande 9 dBi antenn för 900 MHz är två meter lång och fungerar bara i ett smalt frekvensområde.


Nästa problem är slappa recensionsartiklar om routrar där man t ex inte alls nämner om det går att läsa ut viktiga signalvärden. I butikerna gäller maximen att ju mindre säljarna vet, desto mer säljer de eftersom de inte hämmas av lögnerna de sprider.

Om antennerna på DWR921: De är komprommisser. Man måste röntga dem för att för att se hur de är gjorda och om möjligt de är konstruerade för att att ta emot flera band.

Alla flerbandsantenner är kompromisser men de du någorlunda kan lita på är Poynting som är väl dokumenterade.

Single band antenner är lättare att göra men det finns våldsamma överdrifter, fr a på panelantenner som sätts ihop i Polen och krängs på bl a tyska siter. En "17 dBi" antenn kanske har en förstärkning på 10 dBi men den kan fortfarande vara prisvärd eftersom den är så billig.

Antennteknik om några metallstumpar borde vara enkelt men att förklara vad G-man kallar Julgransantenner och SWR-anpassning av trådstump tar ett par sidor att förklara. Inte blir det klarare för de flesta om man istället talar om fraktalantenner och hur en felmåttad antenn ger kapacitiv eller reaktiv last i anslutningen.

En rationell approach är att skaffa utrustning som gör att du kan bestämma vilket band som du har bra mottagning på. Vilken mobil har du?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av Henric76 (2015-04-03 06:45:16)

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Ja, det är en djugel av information och information som ibland inte stämmer.
En annan nackdel är att det inte är samma i världen.
Jag jobbar inom IT, så vissa saker har jag lättare att förstå...och jag märker nu extra bra att IT-världen är väldig standardiserad om jag jämför det med telefoni/mobilt bredbandvärlden.
Så läste jag på Dlink.com att de inte kunde hjälpa någon med ett problem med en Dlink 4G modem, eftersom det var europeisk och de hänvisade till Dlink supporten i landet användaren bor.
Det ser man inte ofta, att en forum bara gäller för en del av världen.

Det här med olika frekvenser beroende på masten OCH leverantör är irriterande...

Men så är det nu..bäst att gilla läget smile

Vad jag tänkte göra nu är se om jag kan få upp frekvenserna på min telefon.
(Jag har en Xperia Z2)
Eftersom jag hemma inte har någon pinne alls med 4G, så tänkte jag köra till en del var jag har mottagning (+- 3km härifrån) och sen notera frekvensen jag har hamnat på och sen leta efter en riktantenn som är gjort för denna frekvensen.

Som IT-tekniker så ska jag bita mig fast i det här... Det här är intressant och bra att läsa mer om.
Jag funderar också på att göra själv en antenn. 

//Henric

Update : 08:44, jag tänker nu på att olika frekvenser har olika "distanser". Kanske kommer min ide inte att fungera då..
Naja, då lär jag mig wink

10

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Generellt så sjunker signalstyrkan med ökande avstånd och med frekvens. I praktiken är det oftast dämpning genom skog eller byggnader som gör en signal för svag gentemot brus och interferens från operatörens andra celler. Dessutom får du inte koppla upp dig om du är mer än 14 km från masten i de flesta fall, inbyggd cut off.

Dlink gör routrar för konsumenter som inte ställer frågor. Motsatsen gäller AVM men där kommer täckning av 4G 900 och 2,3 G först i höst med 6820 modellen).  En bra router eller telefon ska låta dig veta total signalstyrka från alla operatörens celler på bandet, RSSI, signalstyrkan från uppkopplad cell, RSRP, Signalkvalitet för mastens handoverbeslut, RSRQ, signalsstyrka över brus och interferens, RSSI, cell id absoluta tal, PCI (nätets kortnamn för mastidentitet), frekvensband, operstörskod. Övriga hörda cellers id och RSRP är också bra om de visas. Av signalvärdena är SINR vktigast eftersom det avgör hur informationstät modulationen av nedlänken kan göras, vilket bestämmer farten.

Den infon fås med AVM, Huawei hilink modem (vissa) kopplade till router och PC programmet LTE watch, ZtE hotspots som MF93D och MF910 (ej SINR visning på MF910). Det ska gå att låsa på band och teknik (2,3,4G). AVM visar även avstånd till mast vilket gör det lättare att veta var de står.

När man väl vet vilket band som används är det lätt att hitta prisvärda antenner så att bygga är ett egentligen onödigt hobbyprojekt, framför allt för den oinvigde. Ungefär som att göra sin egen stämgaffel för en musiker. Antennteknik är rätt komplext, det finns professurer i ämnet.  De lättbyggda är alla enbandsantenner och sådana kan man köpa.

Du kan kolla appar för telefonen i denna tråd

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5645

Och leta efter engineering mode , field test för din lur.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av Henric76 (2015-04-03 11:12:18)

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Tack för tipset!  Där hittade jag en app som ger mig information om LTE förbindelsen. Tack!

En sak jag inte hade testad ännu var att gå upp på vinden! Och vad tror du? 4G på telefonen! Bara 1 streck men ändå enda ställe med 4G mottagning här smile

http://i60.tinypic.com/b5nyms.jpg

Tyvärr ser jag inten frekvens där som jag känner igen från listan, men jag letare vidare smile

Appen heter "G-Mon"

12

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

I listan är -1 ickevärden, dvs inget värde alls. Om du i en app kan se EARFCN angivet så är det en kanal inom visst band

http://niviuk.free.fr/lte_band.php

Prova flera appar. Tyvärr är inte Sony benägna att hjälpa användare att läsa ut signaldata men vi vet att de finns i qualcommchipet för det finns proffstillämpningar som använder Xperiatelefoner för nätmätningar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Ville bara berätta om en statusupdate..

Med nya firmware till min dlink fick jag en bättre uppkoppling på vinden. Utan extra antenn! :
7 mbit ner och 5 mbit upp.

Jag har haft kontakt med Dlink och fick bra support. Nyaste firmware som inte går att ladda ner via dlink.com och ett svar på mina frågor.

Det går tyvärr inte att läsa eller låsa frekvenser, så det får jag acceptera. Med nästa modem jag köper, så ställer jag det som krav för mig själv.

Jag tror att jag ska beställa den universalantennen till alla frekvenser "POYNTING XPOL MIMO 9 DBI 650-2700 MHZ ANTENN"
Den får bra resultat och bra kommentar.
Om jag inte får mer än 30mbit ner med den, så har jag inte någon stor vinst med att köpa den, men ibland, så får man ta en risk smile

//Henric

14

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Hoppas det går bra. Berätta vilken fart du får.


Hastigheten är helt beroende av signalstyrkan över brus och interferens. Ibland hjälper god riktverkan till att minska interferens.

Den lite dystra slutsatsen är att en användare som har en Sonytelefon och en Dlinkrouter inte kan använda dessa för en så fundamental sak som att optimera valet av antenn. Och att butikerna inte ger relevant information om vad som behövs.

Den enklast och billigaste lösningen är fortfarande hotspoten  MF93D med den firmware som visar SINR.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Xpol är dåligt optimerad, och lämpar sig bäst för ...
Vid vinkel på öppningen, om man önskar att få bort störningar är det ett mindre bra köp.

16

Sv: Vilken antenn ska jag köpa? Behöver råd..

Det går att komma upp i två dBi till för mer än dubbelt så mycket pengar med Poyntings logperiodiska antenner. Men vad ska han annars välja när band och SINR är okänt liksom vinklarna mellan bäringarna till störande celler?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.