26

Sv: Råd om antenn till hus

Lociloci ljuger för att uppgifterna om mastposition inte ska vara publika.

Masters positioner är kända av en del stora företag som google (maps) vilket kan bevisas med knepet som jag berättade om med att den blå positionspunkten först fäster på masten innan den visas på aktuell position på kartan. lociloci har lyckats förhandla till sig denna info i några länder. Om man ser hur enormt positionen kan hoppa bara man rör sig i ett hus så inses hur osäker positionering vid t ex polisutredningar är. Mitt hus på öland ligger nära stranden. lociloci visar mig på andra sidan Kalmarsund, 16 km söderut, en mil norrut med några sekunders mellanrum. Fast i stad funkar det rätt bra där basstationerna ligger tätt.

Tror inte på uppgiften att Telia bara har 3G i Marstrand. enligt deras egen info installerades 4G i Marstrand redan 2011 då telia körde igång på semesterorter (bl a hos mig på Öland också). Support har fel ibland.

Telenor och tele2 delar sändare för GSM och 4G 800, 900 och 2600. Tre och Telia har egna. Sedan finns det olika parterskap för 3G av historiska skäl.

Diskussion om lämplig router kan lämpligen vänta.

Det är lättare att finna billiga och bra antenner för 800 än för 900. Poyntings panel kan räcka om den är väl placerad.

http://www.communica.se/index.asp?artikel=4400843

Att komma över 9-10 dBi kan vara svårt på 900.

bara för skojs skull så noterar jag en ny värstingantenn för 700-900 från Australien med hela 13 dBi gain här:

http://www.telcoantennas.com.au/site/te … 700-900mhz

det är mer eller mindre en proffsantenn men det kan behövas stabila grejor när de blåser issörja från havet.

Diskussion om router kommer att bli käbbel mellan olika läger så ta det senare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Råd om antenn till hus

Sammy S service mode ger en virusvarning från 360 security, vid installationsförsök på 4.1.2 telefonen.

28

Sv: Råd om antenn till hus

Aj då. Appen bytte namn från samsung service mode pga namnintrånget. Nytt namn sammy s service mode. Hittar ingen info om ev virus. har bara använt den gamla appen. Läs på här.

http://samsungservicemode.blogspot.be/

Du kan testa koden #2263# som ska medge låsning på band. förmodligen funkar det inte på moderna telefoner med högt OS som kan 4G.

det finns inga andra appar för androider som medger låsning på band, men låsning kanske inte behövs för dina test. Vissa routrar och modem medger låsning på visst band och t ex endast 3G eller endast 4G, t ex MF93D.

Kolla även min tråd på androiddelen om appar. Kolla framför allt G net track och RF signal tracker.

G-mon är användbart för att se var mast ligger. de flesta smartphones använder assisted GPS,  AGPS. Eftersom det tar lång tid för en GPS att samla satellitdata angående ungefärlig position vilket behövs för första fix så kan man snabba på processen genom att telefonen frågar den anslutna masten vilken position den har. Den noggrannheten räcker för att GPS mottagaren ska hitta position snabbare. Alla master tillåter detta, t om på Kuba om jag minns rätt från besök där även om man inte får använda GPS där (men det finns ju i iphone mm och de är inte förbjudna).

Lociloci funkar även med telefoner som inte har GPS och än mindre AGPS så hur lociloci listar ut till vilken mast telefonen är ansluten vet jag inte.

Det bör även sägas att en telefon som gett klartecken tll att spåras med lociloci nturligtvis kan annulera tillståndet. det sker med ett SMS. Så man kan glatt låna telefoner med önskat sim, testa, sedan ta bort tillståndet och lämna tillbaka. 

G-net track gör fina kartor och visar ofta även SINR -om telefonen släpper ifrån sig den infon vilket de flesta gör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: Råd om antenn till hus

Om man redan vet var de möjliga masterna står, vet vilka band dom sänder på och hittat id mm med hjälp av *#0011# - ger då lociloci någon ytterligare information som man måste ha för att kunna välja optimal antenn och router?
Eftersom det bara verkar finnas 2 möjliga lägen, Rönnäng norrut resp Marstrand söderut, så kan väl dessa särskiljas via t.ex. Network Signa Info? Även om den missar på exakta läget så anges ju en ungefärlig riktning.

30

Sv: Råd om antenn till hus

Ytterligare en fråga:
Behöver de olika operatörernas simkort vara laddade med datatrafik för att kunna användas vid mätning? (har kontantkort för telefoni)

31

Sv: Råd om antenn till hus

Eftersom telias support hävdade att det inte finns någon 4G sändare på Marstrand ringde jag upp dem igen.
Nytt besked, det finns viss en sändare på 800 bandet där, så jonasolof verkar veta mera om telias nät än vad telias support gör.

32

Sv: Råd om antenn till hus

Min uppgift kom från gammal teliainfo över var 4G infördes. Kust- och semesterområden prioriterades från början.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: Råd om antenn till hus

Ytterligare en fråga. Där Telenor och Tele2 delar mast/sändare, räcker det att mäta den ena, eller har dom egna antenner med möjliga differenser?

34 Senaste redigerad av plun (2015-03-14 13:54:31)

Sv: Råd om antenn till hus

roland_larsson100 skrev:

Ytterligare en fråga. Där Telenor och Tele2 delar mast/sändare, räcker det att mäta den ena, eller har dom egna antenner med möjliga differenser?

Det räcker att mäta med en av operatörerna, sen är det då komplicerat hur de delar på lasten beroende på kunder via en router och vilken infrastruktur de använder för att skicka vidare trafiken från basstationen.  Alla operatörer strävar efter att så enkelt det bara går att få över trafiken till en fiber. (ingen aning hur de löst det för din plats)

Sen har Telenor/Tele2 troligen även en uppgörelse hur de lastbalanserar trafiken mellan dessa och mitt intryck är att Telenor verkar ha topprestanda men Tele2 är helt ok.

Jag skulle sedan tro att det här är valet för dig!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

35

Sv: Råd om antenn till hus

Någon som kan svara på frågorna i inlägg 29 resp. 30?

36

Sv: Råd om antenn till hus

Problemet är att jag har datavolym på ett kontantkort som jag använder från och till och kan inte svara till 100% men stoppar man in rätt simkort för en operatör så får man alltid uppkoplling men ingen trafik.

För att sedan kunna mäta så måste det räcka med att uppkopplingen är gjord dvs att man har rätt simkort.

Sen min erfarenhet som inte är någon "mätare" är att det brukar räcka med att surra runt i grannskapet så får man enkelt reda på vad som funkar utan en massa mätande.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

37

Sv: Råd om antenn till hus

Telenor och tele2 har samma sändare för GSM och 4G. Det skiljer bortom masten.

Om du kan se cell id eller PCI med 0011 så kan du knyta dem till varsin mast (obs riktningen, det finns tre sektorer per mast med olika riktning. Men om du står norr om masten vid Marstrand så bör du få korrekt cell id för den, samma för madten norr om dig.

Sedan kollar du på Åstol vilken mast du får och vet med dess PCI eller cell id var madten står.

Infon kommer inte fram med Lociloci.

Givet den srSRP och RSRQ du får med telefon kan man resonera om antenn.

Enda möjligheten att mäta på båda masterna samtidigt från en punkt är med AVM6840. Men det bör du inte behöva eftersom uppgiften är rätt okomplicerad med bara två master.

Om du står på en höjd på Åstol med fri sikt mot söder och norr med en telefon och kollar med 0011 så kan du använda kroppen som skärm. Den dämpar 10-15 dB. Håll telefonen intill dig som man håller kort man ej vill visa. Vänd dig mot masten i söder, vänta 15 sekunder och kolla mef 0011Vänd dig sedan mot norr och kolla om du får in den andra masten.

Med kunskap om PCI el cell id från båda kollat du sedan rimliga lägen vid ditt eget hus. En hygglig riktantenn ger ca 15 dBm bättre värde än telefonen visar och det innebär stor skilllnad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: Råd om antenn till hus

Tack,
nu börjar även en teknikidiot som jag fatta hur man kan gå till väga.
Ytterligare en (ev. omöjlig) fråga:
Hur många dbi rscp (vid mätning av 3G enl ovan) resp eclo behövs för att man, med 4G och en riktantenn med 9 dbi gain, ska komma väsentligt (minst dubbelt) över de "upp till 8 mbit" som telia kan erbjuda via adsl.
(Enl min erfarenhet av "upp till 8mbit" brukar den ligga på 3 - max 6 mbit - fast det gällde inte åstol....)

39

Sv: Råd om antenn till hus

dBi är ett mått på antennförstärkning pga riktverkan. dBm är ett mått på signalstyrka från mast. dB är ett relativmått mot något annat, ospec vad.

Vilka värden i dBm du får på 3G spelar ingen roll för vad du får på 4G. Du bör ha bättre värde än -100 dBM på 4G för bra fart. Men viktigast är störnivån som mäts med SINR i dB men inte visas av en del telefoner. I ochmed att de två aktuella masterna står i så olika riktningar så kan du få bra fart med svag signal. Du bör def satsa på en 50 euro antenn eller bättre redan pga avståndet till mast. Det är bara 3,5 km till Matstrand och med vatten mellan bör du kunna få minst 30-40 mbit/s ned om sikten dit är fri. Norrut bör det också är bra. En bra antenn höjer farten pga förbättrat signal/stör/interferensförhållande.

Allt hänger på hur det ser ut vid huset. Om huset ligger bakom en bergshöjd och du inte har sikt mot Marstrand och det är öppet vatten bortom och du inte har reflexer från berg tillbaka mot huset försvinner 99 procent av all signal från Marstrand. I så fall är det bättre att satsa på signal norrifrån. Detta med radioskugga vid bergiga öar är ett specifikt och välkänt problem som jag har sett på många ställen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Råd om antenn till hus

Masterna i Rönnäng ligger 1 km närmare än masterna på Marstrand. Huset ligger helt skuggat av berg och hus söderut mot Marstrand. Norrut mot Rönnäng är det öppnare, men inte fri sikt. Hus och lägre klippor ligger ivägen något hundratal meter bort.
Det borde vara lättare att hitta signal från Rönnäng, men det återstår att se.

41

Sv: Råd om antenn till hus

Du kan ändå få bra signal norrifrån pga spridning mellan hus och diffraktion över låga klippor. En högt belägen antenn vid huset hjälper. Mät högt med telefonen, inte en meter ovan  mark.

Diffraktion över låga hinder en bit bort fungerarar  både ljus och radio men inte över en hög närbelägen bergklump.

Om signalerna till betydande del når antennen genom reflexer bakifrån bör rundstrålande antenn användas. Ovanligt men möjligt, t ex med hus och klippor några hundra meter framför och berg och hus bakom. Jag skulle först mäta i fritt läge och sedan kolla hur mycket sämre signalen är vid huset. En meter ovan havsytan är signalen betydligt svagare  än några meter upp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

42

Sv: Råd om antenn till hus

Fick en androiduppdatering 4.4.2 till plattan och accepterade utan att tänka mig för. Nu funkar inte *#0011# längre.
Nu gäller det att hålla fingrarna i styr om det skulle komma en uppdatering till telefonen oxå före mätningen i påsk......
Vill helst slippa fabriksåterställa, tappa all info och börja om från början.

43

Sv: Råd om antenn till hus

Fanken. Vilket OS hade du tidigare som funkade?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

44

Sv: Råd om antenn till hus

4.2.2

45

Sv: Råd om antenn till hus

Ja 4.2.2 brukar alltid funka, 4.3 är kört vanligen. 

Det finns många samsung som säljs med 4.2.2. Det kan var svårt att spärra uppdatering eftersom processen drar igång varje gång man startar telefonen. jag har två samsung S4 liggande som jag inte använder, just för att kunna använda infoappar och kommandon liknande 0011 vid behov. Det går i och för sig att roota telefonerna, men det är inte min grej, har för mycket annat att göra för att ägna mig åt det.

Pröva de appar jag nämnde i tidigare inlägg, du bör få den info du behöver med dem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46

Sv: Råd om antenn till hus

Nu har vi gjort en mätning på huset på Åstol. Enligt grannar är det bara masten i Rönnäng, 2,5 km bort, som går att ta in, och Telia ger bättre fart än Telenor/Comviq på samma mast. Vi fick dessa mätvärden via *#0011# med Halebopkort i Samsunglur från gavelspetsen:
RCC : IDLE, Band1
MCC-MNC : 240 – 05
RX : 10762, RI: -81, CID:
C30b1
TX: 9812, PSC: 338
Eclo: -10, RSCP: -91
SpeechVer ….. osv
På balkongen 2m under gavelspetsen fick vi ca 7 mbit med telefonen enligt bredbandskollen.
Enligt Telia sänder Rönnängssändaren 4G på 800 bandet.
Vi avser montera en riktantenn på ett rör ett par meter över taket. Läget är kraftigt vindutsatt, (skärgårdsö) så stora vindfångande ”lådor” är kanske inte så bra. Sikten mot masten skyms av några hus på en bergknalle ca 100 meter från huset.
1.    Tacksam för info om lämplig antenn och trådlös Router för bästa 4G hastighet. Routern ska delas av upp till 4 användare.
2.    Det är viktigast med bra hastighet på nedre plan. Ska routern monteras på övervåningen, så nära antennen som möjligt, eller är det bättre att dra lång kabel och montera routern där nere. Dvs dämpas den trådlösa signalen mer av ett träbjälklag än vad antennsignalen dämpas av 3-4 m längre kabel?

47

Sv: Råd om antenn till hus

MCC-MNC 240-05 är telias och tele2s gemensamma 3G basstationer på 2100 MHz. Signalstyrkan RSCP -91 är rätt svag och signalkvaliteten angiven med EcIo är dålig. Farten du fick är helt rimlig med utgångspunkt från de värdena.

Telefonen har valt att ta in 3G istället för 4G fast du möjligen kunde fått bätte fart med 4G på 800. Det beror på att telefonen går på signalstyrka istället för på signalkvalitet, trots att det är signalkvaliteten som bestämmer farten.  Använder man utrustning som inte kan låsas på band och teknik riskerar man därför att få nöja sig med en mindre bra förbindelse.

Jag skulle rekommendera att test görs med utrustning som medger låsning på 4G 800. Gärna med användning av en antenn anpassad för 800 MHz ocskå. Med ledning av de värden man då får kan man bestämma vilken typ av antenn som kan passa för definítiv installation.

Enklast för dig vore att köpa en ZTE MF93D router på Netonet och lägga 50 euro på en 800 antenn

http://www.wlan-shop24.de/LTE-Antenne-R … etterfest.

Ta kabel 5 meter med SMA kontakter, bäst andrahandsvärde.

Blir det ingen bra signal på 800 kan du sälja antennen och satsa på 3G.

Routern medger att du låser på 3G alt 4G och på band. Den har mycket bra wifi-signal, inställbar i tre nivåer.
Routern kan serva tio användare trådlöst.  Den routern har du nytta av på resor mm så det är bara att ta med den. Har använt den senast i Marocko för fyra pers på 3G, tidigare i Polen på 4G. Det finns olika fw versioner och den jag köpte på Netonet mäter SINR vilket en del andra versioner inte gör. 

Behövs ännu starkare wifisignal kan man koppla routern med USB till en TP-link wifirouter MR3420 (som också kan användas med USB-modem). Men troligen räcker det med MF93D. Behöver du en LANanslutning kommer den via wifiroutern.

Routern bör vara nära antennen så mer än fem meter kabel bör du inte ha. Antennkabel adaptrar till TS9 kontakterna på routern finns på Kjell & Co (slut ibland).

PS det kan kännas futtigt att köpa en hotspot fickrouter för fast användning. Men funktionen på 3G och 4G är exakt densamma som på större och dyrare routrar och wifi finns på 2,4GHz och 5Ghz.  Port forwarding finns.

.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

48

Sv: Råd om antenn till hus

Ledsen, jag blandade ihop screenshotsen. Den jag skrev av var med Comviq kontantkort.
Med Telias Halebopkort fick jag följande:
LTE RCC: Idle, Band20
EmS: 3, EmSS: 0, MeC: 28
MCC-MNC : 240 - 01,
MeG: 080
Earfcn_dl: 6300, PCI: 368
LTE DL BW : 10MHz
RSRP:-99 RSRQ:0 SNR:8.4
EUpS: 0, AtCo: 0,
AtReCo: 0, TaAtCo:0,
DeAtCo:
SeReCa: 5, ReCau:112, DetTy:
Service: Available
Än en gång - ledsen för förvirringen.

49

Sv: Råd om antenn till hus

ANTW-8LTE-DODP-14

Antar att det är denna antenn du avsåg.

50

Sv: Råd om antenn till hus

No problem, då fick vi uppgifterna för både 3G och 4G. Eftersom enbart telia sänder 4G så kunde du byta teknik genom att skifta mellan comviq och halebop.

Band 20, EARFCN 6300 visar på 800 MHz och det är telias basstation 240-01 med mastens sektor 368. Bra vore att ta reda på gränserna till mastens två andra sektorer. Det gör man lämpligast framme vid masten genom att flytta sig runt den, ca 100 meter ifrån den.

RSRP -99 dBm är en bra signal för att vara i en telefon med dess dåliga antenner, ca 6 dBm sämre än en referensantenn. Så med en yttre antenn med kanske 10 dB gain (om vi inte tror på 14) så får du 6+10 dB bättre. flytta upp antennen så vinner du lite till och förlorar lite i kabeln. Du bör kunna hamna på ca -80 dBm vid routern vilket är en mycket bra signalstyrka.

Kul att telefonen visade SNR. 8,4 är rätt hyggligt. Med en bra antenn bör du kunna komma upp i 20 vilket är den nivå vid vilken man får hög fart, sedan planar det ut lite. RSRQ värdet 0 ä fel, för värdet kan inte bli bättre än -3 dB av matematiska skäl (hur formeln är uppsatt). Maxhastigheten i Telias 800 nät är teoretiskt 40 mbit/s, jag tror att du kan komma upp i drygt 30.

Antennen.

Ja den är det, ibland står det Antennenwerk på den, ibland LTE.

Det finns en motsvarande för 1800-2100 som funkar bra för 4G 1800. Man behöver inte tro på de exakta siffrorna 14 respektive 17 dBi

http://www.wifi-shop24.com/4G-Direction … MO-Outdoor

Nu lär du satsa på telia 800. det finns ännu bättre antenner (wimo panel 15 dBi) men de är stora och dyra. Den antenn jag visade på bör duga mycket väl och den är lättmonterad. För övrigt bör du testa med antennen på en stång om det verkligen lönar sig att sätta den så högt upp - kanske är det bättre att ta en liten förlust och få en mindre vindutsatt placering längre ned.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.