1

Tråd: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Idag har jag fått reda på att Telenor kommer att höja priserna på en stor del av de abonnemang som man har erbjudit med fri surf.

Ett exempel är abonnemanget med 3G upp till 16Mbit/s och fri surf för 199kr/månad - dessa höjs med 100kr varje månad.

http://www.telenor.se/privat/kundservic … riser.html

Förändringen träder i kraft i mars, och alla kunder som påverkas har rätt att säga upp sitt abonnemang innan förändringen träder i kraft. Självklart så kan man också få möjlighet att byta till ett av deras nya abonnemang (hah) istället.

Mer konkret så innebär detta att Telenor vill tjäna mer pengar och utnyttja att det inte finns något annat alternativ med obegränsad surf på marknaden.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

tur att fiber blivit indraget i lägenheten i fredags då wink även om jag har kvar mitt Telenor fria 200gb a 249:-/mån

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Hmmm.. Jo jag har ju mitt MBB och sitter  också i fiberbåten framåt våren.

Hursomhelst så är jag ganska säker på att den här prishöjningen kan ifrågasättas om man bemödar sig att göra ett ärende hos PTS. Telenor måste kunna visa på kostnader som motiverar höjningen, annars skulle det vara rakt av på alla abb.  Jag funderar på att ha kvar mitt abb så det kanske är värt mödan....??  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

4

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

har nog mitt kvar med underförutsättning att det inte blir för stor höjning.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Jonny skrev:

har nog mitt kvar med underförutsättning att det inte blir för stor höjning.

Jo och för att höja måste man ju motivera detta med reella kostnader, klart "flummig" motivering just nu.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6 Senaste redigerad av Nalleman (2015-02-02 12:03:43)

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

careface skrev:

Idag har jag fått reda på att Telenor kommer att höja priserna på en stor del av de abonnemang som man har erbjudit med fri surf.

Ett exempel är abonnemanget med 3G upp till 16Mbit/s och fri surf för 199kr/månad - dessa höjs med 100kr varje månad.

http://www.telenor.se/privat/kundservic … riser.html

Förändringen träder i kraft i mars, och alla kunder som påverkas har rätt att säga upp sitt abonnemang innan förändringen träder i kraft. Självklart så kan man också få möjlighet att byta till ett av deras nya abonnemang (hah) istället.

Mer konkret så innebär detta att Telenor vill tjäna mer pengar och utnyttja att det inte finns något annat alternativ med obegränsad surf på marknaden.

Jag har ännu inte fått någon info från Telenor om någon höjning på mitt abonnemang. Finns det någonstans man kan se de nya priserna? Höjer man på samtliga abonnemang med "fri" surf?
Blir det för dyrt byter jag till Telias 40 GB/månad för 399:-. Jag klarar mig bra med den surfmängden men det är ändå skönt att som nu ha "fri" surf.

7

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Jag har haft mitt fria surf abonnemang många år. Betalat 249kr.
Fick nu besked att det kommer höjas till 299kr.
Samma motivering som ni ovan skriver, utbyggnad och att det inte erbjuds fri surf längre....

Visste inte att de fick göra så!? Samtidigt har jag nästan väntat på att något skulle hända, då det är väldigt förmånligt såklart...

8

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Operatörerna får göra exakt vad de vill, så länge du erbjuds möjligheten att säga upp ditt abonnemang innan förändringen träder i kraft. Detta gäller om förändringen anses vara till det sämre.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Hos Fairshopping finns det ett officiellt svar av Telenor.

http://www.fairshopping.se/opinions/vie … g,+Telenor

Jag tror att det är svårt att "bevisa" att det är en "omotiverad" prishöjning eftersom det fortfarande är konkurrenskraftigt.

Hursomhelst så i brevet jag fick så står det uttryckligen att det är fri surfning utan någon begränsning!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10 Senaste redigerad av Nalleman (2015-03-09 15:57:20)

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Idag kom brev från Telenor om en prishöjning på mitt "Bredband stor" från 349:- till 399:-. Eftersom det är helt fri surf (vilket även tydligt framgår i brevet om prishöjningen och som även "plun" skriver i sitt inlägg) på abonnemanget tycker jag det nya priset ändå är okej.
Jämför man med vad som erbjuds idag och då även efter att Tele 2 inlett sitt "priskrig" står sig trots allt ett abonnemang med fri surf till det nya priset bra i konkurrensen. Jag har dessutom aldrig haft några problem med mitt bredband på de 2,5 år jag haft det utan det har funkat snabbt och bra. Blir till att fortsätta med Telenor ett tag till alltså.

11

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Fick i dag samma brev för mitt ab. hade fri surf (200gb a 249:- ) så nya priset blir enligt brevet 299:- vilket är helt okey ändå då det som nämnts tidigare att min datamängd ej ska ändras enligt brev och att fri surf gäller

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Lustigt! Har "Mobilt bredband Maxi Fri Surf", 199kr abonnemangskostnad + 50kr obegränsad bredband så totalt 249:-/mån, men det höjer dom till 399:-/mån. Verkar som de flesta går från x49 till x99.

Någon annan som fått 150kr höjning per månad?

13

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Inte jag personligen, men jobbar hos en konkurrent. Kom idag in en kund i butiken som betalade 248kr/månad idag och fick en höjning till 399kr också som nu ville bli av med Telenor. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Tja, även om det är en lite stor höjning är 399 kr för fri surf klart godkänt och abbet har hittills varit ett klockrent komplement till fibern. Ingen av de andra operatörerna erbjuder fri surf för detta pris.
Det finfina med den här höjningen är att Telenor faktiskt ger ett förtydligande av avtalet. I avtalet står ju att de kan strypa hastigheten vid överdriven användning. I brevet (som jag tycker ni ska rama in och hänga på väggen) skriver de att man det är frågan om obegränsad fri surf. Detta är faktiskt något man kan vifta med om det skulle ske en strypning såväl mot Telenor som i ARN (om man inte kommer överens). Dessutom har de målat in sig lite i ett hörn när de uppger att abonnemanget fortsätter som tidigare. Jag har ingen bindningstid och det är ju lite svårt att flytta mig till en annan abonnemangsform efter en sån utfästelse. Glöm inte Tele2 som sa upp fri surfabonnemang innan bingninstiden tagit slut. Så för min del stannar jag gärna hos dem. Bra jobbat!

15

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

konstigt då jag fick 49:- ökning på mitt 249:- ab medans andra får 149:- på deras 249:- ab ? man undrar hur tänker dom nu? smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16 Senaste redigerad av Nalleman (2015-03-11 09:45:22)

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Kan bara instämma med marre69. 399:- per månad är som jag även skrev tidigare ett klart konkurrenskraftigt pris jämfört med övriga operatörer. Tele2 tar ju t.ex. 399:- för 100 GB, Telia och Tre tar samma summa för 40 GB vilket ju även Telenor gör för 40 GB vid nytecknande. Tre tar ju smått otroliga 829:- för 200 GB (undrar hur många sådana abonnemang de lyckats sälja?).
Sedan är det ju väldigt konstigt att Jonny (och antagligen flera andra) bara får en höjning till 299:- samtidigt som andra får en höjning från 249:- till 399:-.
För min del är en höjning med 50 spänn per månad inte mycket att orda om. Skall göra som marre69 föreslår d.v.s. rama in brevet från Telenor där det klart framgår att jag har helt fri surf (nu når jag sällan över 50 GB men ändå... smile).

17

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

även jag har fått ett brev där det står att dom har höjt priset på mitt abonnemang till 399 kr/mån trots att jag har betalat det sedan jag tecknade det. och fri surf har jag också utan strypning jag ligger på över 200gb nästan varje månad så jag är riktigt nöjd med mitt abonnemang.
och det där med att folk fått olika pris på sina abonnemang har väl att göra med om man har 3g eller 4g abonnemang antar jag.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

18

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

metallicaman_no1 skrev:

även jag har fått ett brev där det står att dom har höjt priset på mitt abonnemang till 399 kr/mån trots att jag har betalat det sedan jag tecknade det. och fri surf har jag också utan strypning jag ligger på över 200gb nästan varje månad så jag är riktigt nöjd med mitt abonnemang.
och det där med att folk fått olika pris på sina abonnemang har väl att göra med om man har 3g eller 4g abonnemang antar jag.

Ja så är det nog d.v.s. det är om man har 3G eller 4G som avgör storleken på prishöjningen och slutpriset.
4G är isf helt klart värt en hundring extra per månad tycker jag.

19

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

marre69 skrev:

Tja, även om det är en lite stor höjning är 399 kr för fri surf klart godkänt och abbet har hittills varit ett klockrent komplement till fibern. Ingen av de andra operatörerna erbjuder fri surf för detta pris.
Det finfina med den här höjningen är att Telenor faktiskt ger ett förtydligande av avtalet. I avtalet står ju att de kan strypa hastigheten vid överdriven användning. I brevet (som jag tycker ni ska rama in och hänga på väggen) skriver de att man det är frågan om obegränsad fri surf. Detta är faktiskt något man kan vifta med om det skulle ske en strypning såväl mot Telenor som i ARN (om man inte kommer överens). Dessutom har de målat in sig lite i ett hörn när de uppger att abonnemanget fortsätter som tidigare. Jag har ingen bindningstid och det är ju lite svårt att flytta mig till en annan abonnemangsform efter en sån utfästelse. Glöm inte Tele2 som sa upp fri surfabonnemang innan bingninstiden tagit slut. Så för min del stannar jag gärna hos dem. Bra jobbat!

De bryter inte mot något eftersom strypningen är en begränsning av hastigheten inte att användaren ej kan forsätta använda tjänsten.
Du kan surfa men till lägre hastighet, därför är det också juridiskt hållbart.
Att sedan hastigheten är tämligen värdelös är en annan femma.

20

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Fick mitt brev idag, och även här är det 399 som gäller framledes.
Men som sagts tidigare, det är värt det, jag personligen ligger ofta över 500g i månaden och har väl ett behov av ungefär den mängden också.. Och det finns inget annat allternativ heller tycker jag, ADSL i 2mb är det enda som finns som allternativ till mobilt och det är ju liksom inte ett allternativ riktigt då...

21

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Fick också brevet, från 349 till 399. Det jag funderar över är när jag kommer märka av utbyggnaden och moderniseringen av nätet wink

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

22

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Fick samma som Mr.T

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

23

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

399kr verkar ju inte så farligt om det verkligen är fri surf.

24

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

De kanske testar att höja för att se om folk är redo att knoppa av de gamla avtalen för de nya mindre förmånliga.
Men är man storkonsument så tror jag som många här redan sagt att de gladeligen betalar 50kr extra så länge de får behålla samma avtal i övrigt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

25

Sv: Telenor höjer priserna på fri surf-abonnemang

Måste nog säga att jag inte håller med A-Man om strypning av hastigheten. I det här fallet ska du se till användningen av orden obegränsad och fri i brevet. En strypning är en begränsning och därmed är det inte heller fri surf. Detta stämmer väl överens med praxis från exempelvis MD och ett antal förbudsförelägganden från Konsumentverket. Hade det funnits en fotnot i brevet med hänvisning till FUP hade det varit en fullt acceptabel inskränkning, men ändå med risk för att ryka för vilseledande marknadsföring, eftersom det inte är obegränsad fri surf. Avtalsrättsligt (med hänvisning till avtilsvillkorslagen) skulle det dock innebära att FUP-klausulen i avtalet inte sätts ur spel. Genom att glömma den där fotnoten ges mottagaren intrycket av att FUP-klausulen upphört att gälla och accept av det nya avtalet innebär de facto att nämnda klausul blir utan verkan så länge man kan vifta med brevet.

Jag tror att det möjligen är ett misstag, men inte nödvändigtvis ett dåligt sådant. Kommunikationen mellan bolagsjuristerna och marknadsavdelningarna tenderar vara lite dålig på de flesta stora bolag och då dyker det upp en och en annan groda. Åtgärdar man inte misstagen kan följden bli nöjda kunder, detta dessutom på en av de marknader där man normalt har flest missnöjda kunder totalt sett jämfört med andra marknader. Till råga på allt får man en goodwilleffekt som är guld värd. Rätt hanterat kan det alltså bli en win-winsituation för Telenor.