1

Tråd: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

I tråden

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 627#p65627

gjordes i inlägg #20 ett inlägg om en mening med en fråga som ursprungligen föregicks av ett inkopierat textsjok om 47 rader från inlägg #16, dvs tre inlägg tidigare. Detta inkopierade textsjok som inte tillförde någon information eller gjorde frågeställningen klarare modererades bort och ersattes med sedvanlig anvisning inledd med @ och skribentens signatur.

Det kan finnas skäl att citera tidigare inlägg från aktuell eller annan tråd om citatet begränsas till att röra den fråga man vill ställa och citatet gör att man inte behöver formulera sin fråga mer specifikt. Då det citerade inlägget var det senaste som den tillfrågade gjort i tråden behövdes ingen mer specificering av vad frågeställningen gällde.

Onödiga inkopierade textsjok gör forumet drygare att läsa och tar serverutrymme.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

Jag förstår vad du menar och håller med om att de är onödigt att visa samma text igen och igen.
Ska kolla med punbb om de finns någon smart möjlighet att minska/dölja/summera innehållet i en citering.
Det är säkert möjligt att ändra baskoden för just quote att den enbart visar @username på den citerade, men har skickat fråga så får se om de finns någon annan lattjo lösning.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

Problemet är litet. Det är bara enstaka deltagare som citerar i onödan och det finns väl hopp om att de rättar sig efter påpekande om nät-etikett. En okomplicerad fråga på en rad efter ett onödigt citat på 47 rader var lite över gränsen så det fanns skäl att reagera.   

I vissa fall är det motiverat att citera och det kan trassla till det ifall citat automatiskt blockeras. Å andra sidan är det lätt för den som skriver att välja ut ett relevant textstycke från ett tidigare inlägg  och kopiera/klistra in det med hänvisning till originaltråd och post #. Men tills vidare röstar jag för att man inte blockerar citat automatiskt.

På en del forum påpekas det att man inte ska citera i onödan och det står redan i de administrativa reglerna för forumet. En sådan formulering kan man väl ha som klistrad tråd i den här forumdelen under rubriken "Nätetikett på detta forum" med en liten varning om att onödiga omfattande citat kan komma att modereras bort. 

Netiquette good usage (hämtat från nätet):

"When replying to another message, try to refrain from quoting entire  messages"

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

Andreas skrev:

Jag förstår vad du menar och håller med om att de är onödigt att visa samma text igen och igen.
Ska kolla med punbb om de finns någon smart möjlighet att minska/dölja/summera innehållet i en citering.
Det är säkert möjligt att ändra baskoden för just quote att den enbart visar @username på den citerade, men har skickat fråga så får se om de finns någon annan lattjo lösning.

Jo nu är väl den här frågan om hur man citerar klart komplicerad.

En "noob" har ju ingen aning om vad som händer med en "quote", sen finns det mer erfarna som gör ett misstag när man snabbt vill svara.

---------------------------------

Angående punBB så är det ju som allt annat i Stallmans värld att det finns inga pengar i koden så är det kört och vad jag ser inga utvecklare.

https://github.com/punbb/punbb

Alla måste överleva på något sätt.....

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

@plun
Du har rätt, PunBB är rätt dött efter att informer köpte upp dem. Har inte hänt mycket efter v1.4.
Har kikat på andra varianter som nodeBB men vet inte om alla uppskattar det.

En annan mjukvara http://community.neur.io/ har hanterat citering på annat vis.
*The quote mechanism is kinda awesome, basically you select the text and a bubble will asked of you want to quote it.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

tycker inte det gör nåt att man uppgraderar , vet att äldre personer tycker det blir jobbigt när gränssnitt uppdateras och sidor inte ser likadan ut då dom lärt sej hitta på respektive sidor och när dom uppgraderas med nytt gränssnitt blir dom nästan vilse och irriterade varför inte det fick vara som förut. men roligare om det uppdateras och utvecklas istället för att det stannat upp helt.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

7

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

Jag har inga problem med det nuvarande forumformatet, tycker det funkar bra. Spam är lätt att radera.

Re alternativ till citat

Ibland används citat istället för en omständig fras som visar att man syftar till ett föregående inlägg. Där kan det ursprungligen latinska Re (från res, saken i juridiskt språkbru)k vara kort och bra:

@username, Re egen server för voip, post #16 ovan. Fråga...

Här avhandlas Re ingående

http://english.stackexchange.com/questi … ect-line..

Re är altså inte en förkortning av regarding men kan användas som ett kort uttryck för "ärende, angående"  tillsammans med en  komprimerad formulering.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

jo precis man kan ta sej lite tid och man ska citera och korta ner till det väsentliga man vill ha fram, och på så vis inte behöva använda fler rader än nödvändigt. Och ändå veta vad diskussionen handlar om , och till andra som kanske bara tittar igenom tråden lite lätt och snabbt, så vet de vad man svarar på osv.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

9 Senaste redigerad av plun (2015-03-08 14:01:49)

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

Andreas skrev:

@plun
Du har rätt, PunBB är rätt dött efter att informer köpte upp dem. Har inte hänt mycket efter v1.4.
Har kikat på andra varianter som nodeBB men vet inte om alla uppskattar det.

En annan mjukvara http://community.neur.io/ har hanterat citering på annat vis.
*The quote mechanism is kinda awesome, basically you select the text and a bubble will ask you if you want to quote it.

Har inte följt med på ett tag men den här listan ser klart uppdaterad ut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison … m_software

Det jag sett är att forum med inkomster gått från VBulletin > XenForo men att betala 1000:- ska ju inte behövas för ett mer hobbybetonat forum.

Kollar lite.....   EDIT skummat igenom och Vanilla ser ut ha ha en del nytänkande!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

Jag håller helt med om ofoget i att helcitera. Däremot är citering ett utmärkt sätt att kunna föra en strukturerad diskussion om man tar sig tid att citera rätt och svara under respektive citatdel.

jonasolof skrev:

... och ersattes med sedvanlig anvisning inledd med @ och skribentens signatur.

Jag har hängt på forum sedan före ordet användes då allt var usenet, men det där känner jag inte till. Måste vara någon modern fluga från kvitter eller vad det heter.....

Däremot tar jag mig tid att hårdtrimma mina citat så de endast innehåller just det jag vill fortsätta diskutera, som exemplet ovan.

/Marcus

11

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

Här är väl använd citeringsteknik i ett australiensisk forum

http://forums.whirlpool.net.au/forum-re … ?t=2383163

Formen @skribentX är användbart om man vill kommentera en framställning som bara ligger några inlägg bort i samma tråd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

Att citera mer än man själv skriver är ett ofog!

Däremot håller jag inte med jonasolof om att @användare ersätter citering. Det är två olika saker med olika syften.

Att citera gör man för att visa den man citerar och alla andra vad man syftar på.

Att skriva @användare gör man för att just den användaren ska få en notis om att jag skrivit något till honom/henne. På mer välfungerande forum än detta fungerar det så att om jag skrivit @användare så får den användaren någon slags popup-meddelande som påkallar uppmärksamhet nästa gång den besöker forumet.

13

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

@Svenix

Du har rättare än jag

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

jonasolof skrev:

@Svenix

Du har rättare än jag

@Jonasolof

Svenska 2 ? hehe

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

Lathundstexter
På forumet förekommer det ofta vissa typiska och allmängiltiga frågor. Ofta, men inte alltid, ställs dessa frågor av "förstagångsbesökare" som kanske har lite svårt med både terminologi och att söka bland alla inlägg.
Ett typiskt sådant tema är antenner och antennkablar - kan jag få bättre mottagning med antenner, vilken sorts antenner, hur långa kablar, åt vilket håll riktar jag antennen etc.

Skulle inte någon/några av våra mer erfarna och kompetenta medlemmar kunna skriva ihop en lathund på motsvarande några sidor där svaren på de här frekventa frågorna besvaras förhållandevis täckande och inte alltför ytligt. Även "medelsvåra" problemsvar borde kunna finnas här så att besökaren ändå kan få praktiska råd och förklaringar på både lätta och medelsvåra antennproblem. Det man inte förstår kan man alltid hoppa över. Att i första hand kunna hänvisa "förstagångsbesökaren" till en sådan "lathundstext" skulle både underlätta för vederbörande och samtidigt spara mycket tids för "gamlingarna" genom att slippa svara på samma problem upprepade gånger. Steg två, efter läsningen av "lathunden" kan då vara mer specifika svar för just den besökarens  aktuella problemet.

Praktisk antennproblematik är givetvis bara temat för en lathund, säkert skulle flera andra som täcker frekventa frågeställningar kunna skrivas på samma sätt. Väldigt viktigt i ett "lathundsperspektiv" är att terminologin är stringent och konsekvent - att saker, ting och begrepp konsekvent omtalas med rätt namn.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

16

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

problemet är att man behöver sätta av flera timmar för att skriva en sådan lathund. Då tar man tid från dedicerat arbete med viktigare saker. Däremot kan man ta sig korta pauser  från viktigare jobb och svara på förumfrågor, lite som avkoppling. Men kvar står att tanken med ett nybörjarkompendium naturligtvis är god.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

Självklart skulle det kanske ta en halv/hel dag att skriva ett enkelt antennkompendium men frågan är om den tidsåtgången inte skulle vara väsentligt mycket mindre jämfört med alla reprisfrågor på i princip samma tema som Du, jonasolof, och flera andra här på forumet får besvara under, låt säga 6 eller möjligen 12 månader ?  Att svara på frågor är bara stimulerande (och lärorikt) men kanske inte lika kul när det är samma fråga många gånger.....
Frågan är i alla fall väckt och behöver kanske växa till sig.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

18

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

Förslaget är bra men människor är människor. Jag är mycket aktiv på ett annat forum där jag i det syfte Vox beskriver har skrivit ett antal lathundar, guider och wiki-dokument.

Erfarenheten visar att c:a 80% av nya medlemmar på det forumet inte söker i denna information utan ställer sin fråga rätt ut. Om man då hänvisar dem till den information som redan finns skriven så orkar 50% inte läsa den utan vill ha personlig handhållning av någon med sina problem.

Missförstå mig inte, jag tycker det är en bra idé att skriva lathundar eller liknande som man kan hänvisa de vanligaste frågorna till. Men jag tror att kanske bara 20% av den tänkta målgruppen kommer att läsa dem.

En annan sida av saken är det arbete som krävs för att hålla dylika dokument aktuella. Tekniken ändrar sig hela tiden. Nya produkter och teknik kommer till. Efter ett år behöver det där dokumentet man skrev uppdateras. Jag vet av egen erfarenhet att det inte alltid blir av... Sedan vet man inte om man ska hänvisa nybörjaren till ett dokument som bara stämmer till 60-70%, eller ta diskussionen rakt av...?

Så, idén är god men människor är människor och lathundar kräver underhåll. Det var bara några tankar från mig som har försökt liknande på ett annat forum. wink

19

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

OK, jag ger mig - tills vidare; som vanligt är det människan som är problemet - inte tekniken....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

20

Sv: Nät-etikett och onödigt upprepande av föregående inlägg.

Instämmer med Svenix.

Jag skrev ett hundra sidor långt kompendium i katamaransegling för 35 år sedan och det läses fortfarande. Däremot är jag medveten om att flera av mina tidiga försök här att sammanfatta kunskap om t ex SINR och MIMO framstår som lätt surriga. Den nakna sanningen är att jag inte tycker mig ha tillräckliga kunskaper för att skriva tekniska kompendier om radioteknik. Kunskaper om routrar och dylikt är färskvara.

Det finns en till aspekt som är lite svår att förklara på ett ickeförargelseväckande sätt. Som fd universitetsamanuens och sjätte generationen akademiker så uppfattar jag det inte bara som en uppgift att redogöra för diverse tekniska förhållanden utan även att gå in i en sokratelisk dialog där man med lämpor försöker få fram stringenta frågeställlningar och systematisk analys. I den kommunikationen ingår även språkbehandling. Det är lite kul för en utlandssvensk som jag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.