1

Tråd: Råd om antenn till hus

Söker råd om hur man kan förbättra bredbandsmottagningen (3-4G) i ett hus i skärgården. Signalerna är svaga för alla testade operatörer. 3 och telia funkar hjälpligt vid fönstren i vissa rum. Telenor inte alls.
Tänker mig kanske antenn/er på taket och router inne?
Finns det företag som mäter på plats (Åstol - en ö på västkusten)?
Är ren amatör, så använd gärna enkla förklaringar till varför vi ska välja vad.

2

Sv: Råd om antenn till hus

Attfå ut någon som mäter till Åstol blir nog mycket dyrt.

Signalerna når långt över vattnet men på den tättbebyggda ön Åstol kan det vara problem med radioskugga från hus i närheten eller till och med någon bergknalle.

ett halv- eller helproffs skulle göra så här:

Kolla från högsta punkt på ön, gärna med fri sikt horisonten runt. Vilka operatörer tas in bra på 3G eller 4G? Vad är beteckningarna på de celler som tas in. Identifier var masterna står. det kan vara svårt från operatörernas täckningskartor men ofta vet de som bor på ön var masterna i trakten står. Lociloci är annars en bra tjänst. Även om den bara identifierar GSM och 3G master så sitter ofta 4G antennerna i samma master.

Förhoppningsvis har man nu cell id och kompassrikning till några intressanta master plus att man vet vilket frekvensband (800, 900 eller 2600 MHz) som används. Kolla nu från huset om det går att få in bra signal via fönster. Annars kanske man får testa från gavel eller skorsten. När man väl har koll på riktning och frekvensband för önskad cell skaffar man antenn som är optimerad för det bandet. Bra koaxialkabel ned till router eller modem. Går man systematiskt till väga bör man till slut kunna få mycket bra signal eftersom antenner med god riktverkan ger hög förstärkning.

Ytterligare en sak att tänka på när man tar emot över vida öppna vatten är att celler från samma operatör stör varandra, åtminstone på 4G. Bäst placering kan vara en som bara ser en cell medan de svagare är skymda.

Där jag håller till på Öland finns inga företag som åtar sig sådana här mätningar och de som finns har knappast heller de erforderliga kunskaperna ned i detalj. Fast behovet finns är detta en outvecklad marknad mest pga folks priskänslighet och bristande insikt i vad som krävs för systematisk koll. Att du skulle hitta några som levererar tjänsten i trakten av Åstol låter osannolikt men det kan ju råka finnas.

Det här kommandot på en samsung ger väsentlig info: *#0011# ring. Det är en bra början för koll. Köp inte router för snabbt utan tänk på att bra signalinfo är en av flera faktorer som räknas. MF93D (Netonet) och MF910 (Telia) ger bra info och bra wifisignal plus att bra antennkontakter för yttre antenn  finns. Jag använde MF93D på Kornö i somras med mycket bra resultat och fann snabbt masten 14 km bort med Lociloci. Signalen gick fram i en glipa mellan grannhusen så det räckte med att ha små externa antenner inomhus vid rätt fönster.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Råd om antenn till hus

Ok, tack för svar.
Återkommer med fler frågor nästa gång vi varit på Åstol.
Jag har en app i samsungplattan, Network signal info pro, som verkar kunna identifiera master och visa läget via Gps på en karta.
*#0011# ger en massa info som är helt obegriplig för mig i nuläget. Hoppas kunna få en översättning här, när vi kollat på Åstol.
Tack igen. Återkommer.

4

Sv: Råd om antenn till hus

Det är föga hopp om att network signal info pro eller ngn annan av androidapparna verkligen visar var masterna står. Lociloci gör det, ned på metern.

Ta och lägg upp en skärmdump från plattan med kommandot där du råkar befinna dig så ska du få hjälp med uttydandet. Du behöver träna lite innan du kommer till ön.

Jag har ägnat mig åt de här övningarna sedan 2011 då 4G kom igång så jag har rätt bra koll på tillvägagångssätten.

Det är bra att ha simkort för de operatörer man är intresserad av.

Vilket OS har plattan?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Råd om antenn till hus

Jag har inte samma kunskaper som jonasolof men det har nog ingen ;-)  har själv utrustning som han rekommenderar, AVM 6840 lte 4g router, Wimo 15 dbi panelantenn.
Jag har sommarhus på Lyr mellan Orust och Tjörn där grejerna sitter uppe och jag har 13 km till min mast med 45 ner och 18 upp ungefär.
Roland du är välkommen att komma och titta eller så kan vi höras per telefon så kan jag kanske hjälpa dig, jag håller ju till på västkusten inte så långt från dig.

Hör av dig ifall det skulle passa.

Dan

6

Sv: Råd om antenn till hus

Tack Dan,
Det kan tänkas att jag tar dig på orden och kommer på studiebesök innan jag sätter igång.
Roland

7

Sv: Råd om antenn till hus

"Ta och lägg upp en skärmdump från plattan med kommandot där du råkar befinna dig så ska du få hjälp med uttydandet. Du behöver träna lite innan du kommer till ön."

Försökte, men kommer inte överens med sitens bildupplägg. Får hela tiden svar att länkar inte accepteras.

8

Sv: Råd om antenn till hus

Du kan använda http://forumbilder.se/ istället.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

9

Sv: Råd om antenn till hus

AVM6840 är den perfekta routern för koll av tillgång på 4G eftersom den visar signalstyrkan för alla operatörers mottagbara celler samtidigt. Dessutom visar routern avståndet till masten på hundra meter när så därmed är det lättare att identifiera masten och veta var den står. Enda problemet är att de visar cell ID på ett annat sätt än PCI som visas i telefonerna så PCI får man bara fram på den cell som AVM6840 är ansluten till.

Det finns inga installatörer som har AVM6840 tror jag. Än mindre har de proffsmätutrustning för 20-50 tkr som jag har kollat in på mässor men avstått från att köpa. Mätutrustningen är avsedd för att kolla nätets funktion och inte för att optimera 4G installationer vilket delvis ger en annan behovsprofil. Någon annan 4G router än AVM som kommer i närheten av proffsroutrarnas info finns inte. Att som AVM visa SINR för alla fyra antennkombinationer (två sändarantenner och två mottagarantenner) är unikt och väsentligt för antenninstallation (polariseringen). 

"Snart" kommer AVM6820 som ska presenteras på Cebit och den har även 3G och bör därmed också ha 900 bandet vilket AVM6840 saknar. 900 bandet behövs inte för 4G Telia eller Tre men däremot kan det behövas för 3G hos Tre.

Tack Dan för att du hörde av dig. Det kan underlätta väsentligt för Roland.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Råd om antenn till hus

Kan jag hjälpa till så är jag bara glad, det är ju även kul att snacka LTE teknik så hör av dig Roland om det är något, bara att eposta mig så får du mitt telefonnummer.
Jag har fått så mycket hjälp av vad jonasolof har delat med sig av sin erfarenhet, så kan jag hjälpa till lite själv är det bara kul.
Har även satt feritblock på mina kablar för att få ner störningar helt enligt jonasolof ;-)

Dan

11

Sv: Råd om antenn till hus

Kul att få feedback. Är det antennkablar eller andra kablar du satt ferritblock på? Vilka störningar var det och vilken blev förändringen?

Lästips: Samliga E Kafemans inlägg. 

Roland: Du kan kolla signaturen "Simtrax" trubbel med en Tremast i Lund för att få inblick i metodik.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12 Senaste redigerad av roland_larsson100 (2015-03-03 22:33:14)

Sv: Råd om antenn till hus

Bildinsättning får jag inte att funka med forumbilder heller, skriver av istället:
Samsung galaxy tab 3 med Android 4.2.2 och Fogg sim (3 tror jag)

RCC: IDLE, Band 1
MCC-MNC: 240 - 01
RX: 10812, RI: -90, CID:
fffff
TX: 9862, PSC: 0
Eclo: -4, RSCP: -94
SpeechVER: FR FR FR
L1: Stopped
Drx cycle: 128
SIB19 is recieved
therm: 153 LNA:¨0
Service: Available

Redigerat - Sorry blandade ihop bilderna. Detta är från telefonen med Telia (Halebop) och  Android 4.1.2

13

Sv: Råd om antenn till hus

Här kommer texten från plattan
Samsung galaxy tab 3 med Android 4.2.2 och Fogg sim (3 tror jag)

UMTS: HOME(CS+PS)
RRC State: IDLE
WCDMA 2100 Band 1
Reg PLMN 240-4, IsPCS? 0
HSPA+ used: 0
CH DL:10638, UL:9688
CELL_ID:0x4558caf
LAC: 0x443
PSC:157
RSCP:-85(AVG:-86), ECIO:-5
2nd RSSI: Not Available
IMEI CERTI: PASS

14

Sv: Råd om antenn till hus

RCC är uppkopplingsstatus vilket skiljer sig mellan 3G och 4G. Idle innebär att telefonen hör en cell men attt ingen trafik pågår (åtminstone i 4G). spelar ingen roll för syftet. Mer om RCC 3G http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Resource_Control

Band 1 är 3G bandet 2100 MHz. 

MCC 240 är svenskt mobilnät MNC är operatör 1, dvs Telia (eller halebop).

RX respektive TX anger här kanalnummer för upp eler nedlänk, se

http://niviuk.free.fr/lte_band.php

Såväl 3G som 4G sänds alltid på specifika frekvenskanaler inom det använda bandet.
RI vet ej, CID vet ej,
PSC är primary scrambling code (se wiki), spelar ingen roll här,
RSCP -94 dB (egentligen dBm) är en viktig siffra för den anger signalstyrkan på den cell telefonen låst till. EcIo är förenklat uttryckt signal/brusförhållande där interferens från annan trafik ingår i bruset. Värdet kan inte vara bättre än -3 och -4 är bra.

För 3G anges RSCP och EcIo, för 4G RSRP och RSRQ som innebär samma saker respektive. För 4G anger RSSI den kumulativa signalstyrkan av alla hörda cellers trafik. Detta översätts ofta som streck men den signalsttyrla vi är intresserad av är den egna cellens, dvs RSCP (eller RSRP).
På 4G anges i bästa fall SINR vilket är ett bättre mått på signal/störningsförhållande. Det är det viktigase värdet eftersom SINR bestämmer med vilken hastighet nedlänken till mobilen sänder (sedan basstationen EnodeB analyserat värdet och lite andra parametrar).

Från Speechver och nedåt har jag inte kollat för det spelar ingen roll för cell- och signalletandet,

Eftersom du har android 4.1.2 kan du försöka ladda ned appen Sammy S service mode

http://m.markb323s.store.aptoide.com/ap … ice%20Mode


Se denna info

http://samsungservicemode.blogspot.be/

I en del senare modeller och OS (> 4.2.2) är åtkomsten till info blockerad, fr a möjligheten att låsa på band (t ex 4G 800) men 0011 kommandot brukar funka.

en annan bra app är RF signal tracker, se post 4 i denna tråd

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5645

telefonen kopplar vid trafik upp sig på en 3G cell som hörs bra och bandet är 2100 MHz. Lustigt att det inte står att det är WCDMA (3G) som används men det framgår av bandet och övrig info.
Av okänd anledning står inget om cell, men det får man på 4G (LTE).

För att ladda upp bilder från skärmdumpar på iphone mm använder jag imgur men jag vet inte vilken androidversion av appen som är bra. Från PC funkar det mycket bra att bara kopiera in en länk i texten här. Annars är det OK om du skriver som du gjorde.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Råd om antenn till hus

Jag har inte gjort någon test med eller utan feritblock har gjort detta med blocken för säkerhets skull, men jag har väl 14 feritblock på två 3 meters ECOFLEX 10 PLUS Koaxkablar.
Har funderingar på att bygga in routern i en låda och sätta så nära antennen som möjligt, får bli när jag får tid för det.

Dan

16

Sv: Råd om antenn till hus

jonasolof skrev:

Det är föga hopp om att network signal info pro eller ngn annan av androidapparna verkligen visar var masterna står. Lociloci gör det, ned på metern.

Ta och lägg upp en skärmdump från plattan med kommandot där du råkar befinna dig så ska du få hjälp med uttydandet. Du behöver träna lite innan du kommer till ön.

Jag har ägnat mig åt de här övningarna sedan 2011 då 4G kom igång så jag har rätt bra koll på tillvägagångssätten.

Det är bra att ha simkort för de operatörer man är intresserad av.

Vilket OS har plattan?

Network signal info pro missade med 117 m på drygt 600 m avstånd. Får skaffa lociloci.

17

Sv: Råd om antenn till hus

Locilocim tar som sagt bara GSM och 3G men du kan vara rätt säker på att 4G antenner sitter på samma ställen på landet.
När du använder tjänsten aktiverar du en telefon på GSM eller 3G. Den registreras på en mast. Du loggar in på lociloci på en dator eller en platta och ser då på Goodle earth var telefonen är registrerad. Det är fascinerande vad anslutningarna hoppar mellan master.

Lociloci är unikt för de har verkligen tillgång till masternas positioner i de få länder där tjänsten finns. Appar för iphone och ndroid som utlovar positionering litar på signalstyrkeananlyser av många användare men det finns för mycket felkällor. de visar oftast rena fantasipositioner, ute i vattnet osv. Genom att låsa telefonen på enbart 3G eller enbart GSM får man mer spridning. Genom att använda 0011 kommandot får du cell id eller PCI så att du får ett namn på cellen.

Det finns ett trick till man kan använda som snålvariant men inte för ditt mer krävande syfte. Stå under tak där det är svårt men inte omöjligt att få en gps fix. Starta telefonen, logga snabbt in på google maps. Den blå pricken som ska visa egen position kommer att fastna på den mast till vilken telefonen anslutit tills GPS fixen är färdig. Vanligen har man bara några sekunder på sig innan pricken hoppar till egen position.   

Telias utbyggnadskarta visar en nyligen uppförd 4G basstation i Stenungsunnd men det är två mil bort och avstånd längre än 14 km brukar inte funka på 4G pga inbyggda spärrar. Det bör finnas betydligt närmre belägna master.´Kollar man Telias täckningskarta för 4G så visas full signalstyrka på Åstol utom i mellersta delen av hamnen och det beror nog på att den mast som finns vid Marstrand sedan 2011 skyms av bergknallen söder om hamnen norr om Hakefjordsvägen. Det kanske är värt att börja söka 4G signal på den höjden. 

Sedan visar kartan att det finns god signalstyrka utmed väg 169 på Tjörn också så den riktningen är också intressant.

Enligt min erfarenhet från Öland är Tre 800 lika bra som telia 800 och ofta är SINR bättre med Tre för de har inte så många basstationer som stör varandra. Har man tur har man en Tre mast i närheten. .Dessvärre visar Tres äckningskarta dålig täckning utom längts västerut på ön.

Inget hindrar att man ansluter AVM6840 till ett litet 12-volts batteri och går ut och letar med router och läsplatta plus en extra telefon för lociloci. Routerns egna antenner duger bra initialt. Riktantenn är en senare fråga.

Grundtips är telia Marstrand med reservation för radioskugga.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Råd om antenn till hus

Tack för info.
Tittat på telias karta. Adressen ligger lågt, nära havsnivån precis i kanten av det gröna molnet (antar att det är radioskuggan). Kanske värt ett försök från taket. Förmodligen mindre skuggat mot norr och sändaren söder om Skärhamn.
Ska skaffa lociloci - är det någon skillnad på att använda den i android 4.1.2 jämfört med plattans 4.2.2? (På deras hemsida hittar jag ingen info om hur man använder tjänsten för att lokalisera master).
Behöver man simkort vid mätningen från alla operatörerna eller hittar lociloci sändarna oavsett leverantör?
Mätning kommer att ske i påsk. Återkommer med fler frågor efter hand.
mvh/rl

19

Sv: Råd om antenn till hus

Lociloci talar inte om hur det fungerar eftersom tjänsten anges vara ett sätt att tala om var ens bekanta befinnner sig. Vilket den enbart gör genom att tala om vilken mast deras telefon anslutit sig till. De kan vara två mil från masten och man vet inte i vilken riktning. Det är fascinerande att se hur en GSM tel hoppar mellan master när man rör sig i ett hus som nås av flera master.

Du har ett lociloci abb. Inloggad på dator eller platta. Skriv in ett tel nr som du vill följa.  Innehavaren av tel (måste vara svenskt sim, vilket som) får SMS om att godkänna visning av position i lociloci. Då förfrågan godkännts visas positionen på skärmen för den telefonen. Du kan fråga för flera telefoner med olika operatörer samtidigt. På skärmen har de nummer 1,2,3 osv samma som i söklistan. Det kan ta lite tid innan ett godkännande går igenom så förbered innan du kommer till ön. Enklast är att använda flera telefoner. Notera att inga samtal behöver ringas, telefonerna ansluter till master som förberedelse till kommunikation. Samtal kan ändra madt så det är värt testa.
Obs att enbart GSM och 3G visas men det brukar vara samma master för 4G.

Lociloci visar gula cirklar på google maps satellitvy. Zooma in så är centrum rakt på masten. I ett fall i Kalmar där flera operatörer har antenner på ett vattentorn ser man vilkenav antennerna som telefonen är ansluten till.

Det går snabbt. Sedan kan du kolla på plats att du har en 4G signal från masten i önskad bäring. Notera PCI eller cell id.

Bad luck är det om man är i gränsen mellan cellsektorer. Tre gränser på varvet. Signalkvaliteten är dålig i gränsen inom några grader.

När du kollat in ett par kandidatceller testar du från huset vilken som tas in bäst.

AVM6840 med uppdaterad programvara anger avstånd till mast på hundra meter när vilket kombinerat med lociloci gör det lätt att identifiera mast. Avståndet anges endast till uppkopplad mast, inte till övriga i nätlistan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Råd om antenn till hus

Behövs routern för att kolla om det finns stark signal? Får man inte reda på det via *#0011# kommandot?
Måste man köpa router innan man mätt och kollat om det finns användbar signal eller inte?
AVM6840 verkar inte klara 900 bandet.

21

Sv: Råd om antenn till hus

Ytterligare en fråga:
Bredbandsbolaget erbjuder oxå trådlöst bredband men syns inte på pts kartor.
How come? Sänder dom på nån av de andra operatörernas nät?

22

Sv: Råd om antenn till hus

Roland, ja Bredbandsbolaget är ingen nätägare i sig utan är ett bolag under Telenor, vilket har nät.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

23

Sv: Råd om antenn till hus

Telenor/ bredbandsbolaget täckningskarta visar mycket 4G god täckning på Åstol. Troligen 900 MHz, kan vara 800 också.

Syns med 0011 kommandot i telefon.

Mitt tal om 6840 var mest om du kan få tillgång till en sådan för test. Den har inte 900. Jag använder ofta MF93D för sådana här tester, visar bra signaldata.

Som du själv sade, kolla först bästa operatör och band, köp router sedan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Råd om antenn till hus

Jag har ringt upp operatörerna och bett att få reda på deras 4 G sändarpositioner och band i närhete av Åstol.
Alla verkar ligga på ungefär samma platser.
Några grader väst om norr 2,5 km bort har Telenor och Tele2 sändare på 900 och 2600 banden. Verkar ligga på en höjd ett par hundra meter NO om ishallen i Rönnäng. (Delar dom mast?)

Telia har en på ung samma plats (dom sa 2,5 km rakt norrut) som använder 800 bandet.

Söderut 3,5 km bort på Marstrand har Telenor och Tele2 sändare på 900 resp 2600 banden.

Telia har bara 3G där.

Jag ringde inte till 3 eftersom deras täckningskarta visar dålig täckning på hela ön.

Supporten på Telenor nämnde också att 900 bandet var lämpligare eftersom det behövs större och dyrare riktantenner på 2600 bandet.

Några råd om lämpliga routrar och antenner? (kommer inte att handla något innan vi mätt och hittat användbar signal).

25

Sv: Råd om antenn till hus

En annan märklig detalj:
Skrev en fråga till lociloci om hur mastlokalisering funkar, eftersom det inte stod något om det på hemsidan. Det var innan jag fick svar här ovan.
Dom sa kortfattat att man inte kan se sändarpositioner via lociloci??
Om jag fattat rätt ovan så är det väl just sändarpositionen som man ser?