1

Tråd: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Hej Telia ska straxt ta bort fasta telefon ledningen hemma och då vi har så fruktansvärt dålig mobil mottagning vet vi inte vad vi ska välja för alternativ för "hemtelefon".

Vi har Tre 4g abonnemang 25Gb med en extern antenn högst upp på tv antennen och då har jag ok mottagning.
Vi har tidigare testat Tre och Tele2 "hemtelefoni" utan extern antenn och de går inte.
Med ip telefoni är problemet att Tre stänger av mobila bredbandet när man kommit upp i gränsen, och då kan vi inte ringa.

Telia har ju en lösning med en extern antenn på sin mobila hemtelefoni men undrar om de finns andra bra lösningar? Andra mobila bredband med ip telefoni eller vad har jag för alternativ?

Mvh Olle

2

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Net1 är ett alternativ. Tooway satellit ett annat.

Det borde inte vara tillåtet att ta bort denfasta linan im inte telia kan erbjuda bra förbindelse över mobil telefoni.,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Ytterligare en antenn med med ett särskillt 4G abonnemang för IP-telefoni?
Jag kör ett telia kontantkort för enbart IP-telefoni (med Cellip) tills fibern kommer.
Förvisso utan yttre antenn.

Telia ser väl till att ni får hemtelefon även om de tar ner kabeln?

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

4

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Problemet med tre är att dom ej har publik ip, iaf det jag provade med så 3 gick helt bort som mbb då det funkade USELT mef tre och SIP.
Kör nu med annan operatör och sip.

Telia ska man total dissa då de tar bort fasta tele. Teöia kommer runt porteringar och förval med hjälp av detta.
Gå bra att investera miljarder utomlands, och sedan p'sa på hemmamarknaden.

My 2¢

Alla lösningar är ostabilare mot fast tele. Lokala lösningar kräver strömmatning vid avbrott.

Egentliga lösningen är att flytta till Stureplan. Då all service tas bort i glesbygd.

5

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Telias lösning dom hade att erbjuda va att komma och montera en extern antenn på sin mobila  hemtelefoni, om inte de funkar så vet ingen va som händer.  De skulle kosta 149/mån plus samtalskostnaderna.

Är de ändå de som är bästa lösningen? Verkar bökigt med ett till mobilt bredband som då måste ha extern antenn och sen ip telefoni på det.

Funkar ip telefoni med andra mobila bredband som stryper hastigheten när man når data gränsen eller är det för dålig fart för ip telefoni?

Ice net hade vi förut de funkade bra men de gick ju lite sakta, med 4g nu kommer jag ju upp i över 20mbit om de inte är för mycket belastning. Ice net va väl typ 2-3mbit

6

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Se upp med Net1 De älskar att låsa in abonnenter i bindningstider och tolkar skiten ur PTS's riktlinjer för vad som är bredband. De är direkt olämpliga att vara kund hos.

Tooway... eller www.rbsat.se är BRA. visst du får 700ms i latency men vid surfning märks inte det så mycket.... värre är det när man ska komma in utifrån eller köra krypterat.... av någon anledning....

7 Senaste redigerad av Job (2015-03-03 12:49:50)

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Jag håller inte med när det gäller Net1. Jag har haft dem i mer än 4 år nu och det har fungerat stabilt (på det hela taget). Jag har dessutom nästan alltid fått bra eller mycket bra hjälp - det är inte alltid deras kundservice är den mest kunniga men jag har aldrig varit med om en Kundservice som varit mer hjälpsam.
  För 299:- får du 30 gb/månad.  Och det är med 0 månaders bindningstid. Däremot hittar jag inte någon telefoni på deras sida längre, men jag har telefoni fortfarande och jag har inte fått någon info om att de skall sluta med telefoni. Jag har i närmare tre år nu legat på mellan 3 och 7 mbit/sekund. Och dessutom rätt stabilt, som sagt. Så, kan du få telefoni till 299:- för 30 gb, tycker jag att det kan vara ett bra alternativ.

8

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Hög fördröjning och jittergör IP-telefoni i stort odugligt.
För IP-tel har jag Telenor bredband. Även om potten tar slut stryps inte mer än att det fortfarande går ringa.
Inkommande nummer flyttades till Phonzo.se. Kostar 100 kr i engångsavgift.
För utgående samtal har jag testat många olika tjänster men kör just nu på www.freevoipdeal.com
Kostar mej just nu inget för lokal-samtal och 10 öre minuten för mobil, ingen uppkopplingsavgift.
Har även Google Voice inlagd på hemtelefon och mobil så det går bra att ringa för samma taxa på mobilen.
Bra och stabil mottagning behövs, helst en router där man kan reservera bandbredd för IP-tel, ifall något sitter på samma lina och tankar filer, då det kan störa. Jag har reserverat 200kB/s.

9

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Olle i skogen skrev:

Telias lösning dom hade att erbjuda va att komma och montera en extern antenn på sin mobila  hemtelefoni, om inte de funkar så vet ingen va som händer.  De skulle kosta 149/mån plus samtalskostnaderna.

Är de ändå de som är bästa lösningen? Verkar bökigt med ett till mobilt bredband som då måste ha extern antenn och sen ip telefoni på det.

Funkar ip telefoni med andra mobila bredband som stryper hastigheten när man når data gränsen eller är det för dålig fart för ip telefoni?

Ice net hade vi förut de funkade bra men de gick ju lite sakta, med 4g nu kommer jag ju upp i över 20mbit om de inte är för mycket belastning. Ice net va väl typ 2-3mbit


Telias väggburk med antenn funkar, men man blir inlåst.
Telia har ingen garanti och ev reparation vid tex åska. Hänvisar till att köpa ny burk. Kostade flara tusen tidigare, är lite billigare nu.

Om du har tre som funkar bra, så kolla på en vpn lösning för att komma runt "lan ip problemet". Jag provade lite hit å dit. Funkade hyggligt.

Antingen en ata burk med vanliga/bef telefoner eller en Siemens dect med voip.

Jag kör med dect samt huawei router med tlf uttag, men den funkar ej med tre pga lan-ip.

Med dect kan jag välja codec som bara använder 0,005Mbit/sekunden funkar tom på gprs/gsm data. Så inget stort krav på bandbredd.
Bara pingen är viktig.

Telia kör med en typ av echo ata box.

Jag provat båda lösningarna, och voip lösningen är bäst för mig.
Få då möjlighet att ha hem numret i mobilen när jag är ute.
Osv.

Så finns flera lösningar.

Om du har fungerade lösning med tre, försök med den.
Om du använder dect lösningen, välj rätt codecs med låg bandbredd och sip leverantör som har dessa.

10

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Vad är det här lan ip problemet?

skulle cellip med telefon dosa funka med min huawei 5172 router tex?

Om nu inte tre kan strypa hastigheten finns de nån smart inställning i router så att man kan sätta en egen max gräns per månad eller liknande?

11

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Olle i skogen skrev:

Vad är det här lan ip problemet??

Att tre ger dig en ipadress som inte är öppen mot internet för inkommande trafik.
Jämför t.ex. med en hemmarouter där man behöver öppna portar så att trafik som är genererad utifrån kan komma åt något. T.ex ett telefonsamtal som jag ringer till dig.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

12

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Olle i skogen skrev:

skulle cellip med telefon dosa funka med min huawei 5172 router tex?

Troligtvis. Definitivt svar får någon mer säker ge. Den verkar dess utom ha VoIP så du behöver ingen telefondosa. Bara att koppla in telefonen i RJ11 uttaget. Enligt beskrivningen iaf...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

13

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

jag kör phonzo och Telenor 4g fri surf
En Huawei 5186 och extern mimo antenn och det funkar ypperligt.
Jag har kopplat ata enheten till första jacket så alla uttag funkar i hela huset.
Med vänlig hälsning Wikings1

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

14 Senaste redigerad av Discover (2015-03-04 12:36:22)

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

För er som har problem med 3´s bredband:

https://www.tre.se/privat/kundservice/a … tatisk-IP/

Med 3Statisk IP kan du köra en server, använda det mobila bredbandet till övervakningstjänster eller använda VPN-tunnel i jobbet. Trafiken går utanför våra brandväggar och filtreras inte på något sätt.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

E Kafeman skrev:

För utgående samtal har jag testat många olika tjänster men kör just nu på www.freevoipdeal.com
.

När du ringer ut från mobilen, via mobila nätverket, med freevoipdeal, hur tycker du samtalskvaliteten är då?

16 Senaste redigerad av E Kafeman (2015-03-04 19:57:00)

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Freevoipdeal är lågprisaktör som använder sej av billigaste linorna. Det kan säkert krångla men jag har haft tur. Voip-firman tillhör tillhör Betamax-konsortiet, som är en mängd franchising-aktörer med snarlik prissättning. Priser: http://www.hanstel.se/index.php

Det har hänt att linorna och tjänsterna i enstaka perioder inte levt upp till anständig kvalitet, men överlag är jag nöjd.
Vad gäller samtalskvalitet i mobilen så brister det i första hand när när bredbandssignalen blir dålig.
Det är mer känsligt än med GSM.
Har alltid ett flertal IP-abonnemang igång samtidigt, det kostar inget extra eftersom jag inte har några fasta månadskostnader. Skulle en operatör ha strulig period så växlar jag till en annan. Det har jag behövt göra mindre än en gång per år.
Betamax erbjuder nedladdningsbara telefon-appar och det finns fristående typ Zoiper som integrerar sej med vanliga mobil-telefonen för att skicka samtalen via vald operatör.
Det är enklaste lösningen men jag har valt att krångla till det lite och kör en egen telefonväxel hemma, så all min mobila IP-telefoni går via denna växel för att där välja operatör. På det viset kan jag svara eller välja att koppla vidare till valfri telefon, mobil som fast och interna samtal går inte via någon VOIP-operatör alls.
Nackdel är att det blir mer delar som måste fungera och fiberns som jag har hemma har ibland behagat lägga av då fiberoperatören haft en del problem (Wexnet) typ mycket jitter, vilket är störande för VOIP-samtal.
För den saken skull har jag förinstallerad app hemma som automatiskt skiftar att köra direkt mot VOIP-tjänsten via en 3G-sticka om fibern krånglar. Samma sak med mottagna numret för hemtelefonen, då man enkelt ifrån Phonzos hemsida kan styra vart fasta hemnumret ska skickas eller skicka inkommande samtal direkt till valfri mobiltelefon som sista utväg.
Då får man betala minutavgift för det som skickas till mobilen.
Som bredbandstjänst har jag använt mej av telia, telenor och tele2 utan problem. Tre har krånglat genom att t.ex. bryta IP-samtal efter 30 sekunder då de tydligen inte gillade VOIP-trafik. Numera kör jag tunnlat vilket motverkar sådant, då VOIP-telefoni annars ofta är spärrade på offentliga hotspots, hotel och flygplatser eller foggmobil som ju använder Tre's nät .
Det är lite pyssligare än vanlig telefoni, men att testa en Betamax-operatör kostar 100 kr i förköp av samtalstid.
Är man sedan inte nöjd så är det inte mer med det. Den stora vinsten för mej är mina utlandssmatal. Ringer en del  USA/Kina både hemifrån och på resande fot. Ofta telefon-möten på någon timme. De senaste tre åren har det kostat mej totalt 20 cent i samtalsavgifter pga av en uppkopplingsavgift i Google talk.

Vill man testa egen-administrerad VOIP i hemtelefon är en enkel start en Siemens DECT/IP-telefon. Det ger ofta något bättre ljudkvalitet än att gå över en telefon-dosa som omvandlar till analog telefoni som extra mellanled och det är enkelt att lägga in flera olika operatörer samtidigt i Siemens enhet, så att en särskild operatör väljs automatiskt vid mobilsamtal eller an annan för utlandssamtal.
Siemens dosa klara att hålla igång två tre olika samtal samtidigt, så flera i familjen kan prata på fasta telefonen samtidigt.
Använder 3cx växeltelefoni som körs i en server som jag ändå håller igång. Den betjänar fast telefoni för 4 separata hus inklusive sommarstuga samt en hel hög mobiltelefoner. Gruppuppringning, telefonsvarare, röstbrevlåda, telefonloggar svartlistor, vitlistor och säljarspärrar.

Värt att tänka på med VOIP. När man ringer nödnumret 112. De försöker eventuellt fastställa din position mha av den adress där det fasta numret är registrerat men med VOIP kan det lika gärna vara att man ringer från sin mobil från helt annan plats. Då behöver larmoperatören en lång teknisk genomgång varför man vill ha ambulans till annan plats än den man förefaller ringa från.
IP-telefoni för fasta telefonen kräver el-anslutna dosor i en eller annan form. Dessa telefonerna dör vid strömavbrott. Trygghetslarm och huslarm via telefoni är inte alltid kompatibla med VOIP-telefoni.

17

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Jag skulle helst vilja ha det enbart i mobilen. Jag har en Note 3 och har provat att ringa gratis via Viber, och där är väl samtalskvaliteten sådär - ibland helt okej, ibland rätt risig. Kan man säga något generellt, kommer det att vara bättre eller sämre, eller ingen direkt skillnad, med freevoipdeal?

18

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

En riktig VoIP-tjänst fungerar ofta bättre än gratis-alternativ som Viber eller Skype. Det ligger i sakens natur att gratis-tjänster lätt blir överlastade.
Har du ett riktigt SIP-konto hos någon operatör så avgörs nog kvaliteten oftast av hur bra din egen förbindelse till internet är. SIP/VoIP kräver väldigt lite bandbredd (64kb/s eller mindre) men det får inte vara avbrott eller störningar.

19

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Utöver de begränsningar som telefonen och bredbandets kvalitet sätter, har jag inte upplevt några problem med dessa lågpris-aktörer, mer än i enstaka fall, då samtalet blivit kopplat över en väldigt risig lina.
Genom att använda en fristående telefon-app, typ Zoiper eller Csimple kan man i dessa välja ljud-CODEC vilket också påverkar ljudkvalitet. De CODECar som ger högst ljudkvalitet, frekvensomfång och dynamik kräver samtidigt störst bandbredd för att fungera bra. Motsvarande CODEC måste stödjas i bägge ändar, men de vanligaste typerna har för det mesta stöd.
Viber var så länge sedan jag testade men har ett minne av att man även där kunde välja CODEC.

20

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

@E Kafeman,

Är det Asterix du använder som mjukvara till servern ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21 Senaste redigerad av E Kafeman (2015-03-06 00:35:36)

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Jag använder 3CX+egenskrivna tillägg. Däremot håller jag på att provkonfigurera PBX in a Flash, en Asteriks-version, som är tänkt att köras i en Raspberry PI. 3CX är bra men den gratis-version jag har tillåter max 4 samtidiga samtal och det har hänt vid något tillfälle att det inte räckt. Senaste versionen av 3CX tror jag bara tillåter två samtidiga samtal. Finns andra sätt att gå runt detta men kan vara skoj att testa nytt. Dessutom så drar en Raspberry obetydligt med el, fläktlös och är stor som ett kassettband. Gamla Raspberryn lär ligga på gränsen med programinne, men nu finns en version med dubbla minnesmängden.
Det finns även andra växlar att testa men för Windows är nog 3CX mest stabilt. Har hitintills aldrig hängt sej och kräver inte så mycket minne eller CPU. Är i vart fall gratis att testa. Enkel att koppla upp, men visst det tog ett tag att hitta alla funktioner, men den är ändå busenkel att konfigurera jämfört med Asteriks.

22

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Till den som redigerade mitt inlägg, # 20.

Vad är det för sätt ? Varför redigera folks inlägg och dessutom inte tala om varför ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Detvar inte din egen text som modererades utan en fullständigt överflödig kopiering av ett mycket omfattande föregående inlägg som behandlade en mängd disparata frågor och förhållanden. Det modererade inlägget var ett ovanligt flagrant fall av ditt oskick att citera i onödan. Var det meningen att man skulle läsa igenom hela citatet av E Kafemans 47 rader långa  inlägg #16 innan man kom till din fråga? På vad sätt gjorde det frågeställningen bättre än att bara fråga E Kafeman vilken server han använde? Det fanns inte ens en referens till något särskilt avsnitt i det långa inlägget varav en stor del inte handlade om server.

Det räcker med att ställa frågan till föregående talare, gärna föregått av ett snabel-a. Detta är helt normal kutym på internet sedan många år. Att fullkomligt i onödan smacka in en massa text som man inte skrivit själv för att ge tyngd åt sitt inlägg (eller vad nu syftet kan vara) är synnerligen dålig nät-etikett. Forumet skulle bli fullkomligt oläsbart om alla ägnade sig åt att fylla utrymmet med upprepad och kopierad text.

Berätta nu vad just du finner för goda skäl att till skillnad från andra ständigt kopiera föregående inlägg. Du har aldrig kommenterat varför du kopierar inlägg i onödan trots att detta påpekats för dig vid upprepade tillfällen. Det måste finnas något bärande skäl att belasta forumet med textsjoken. Vi lyssnar. 

Dina inlägg är för övrigt alldeles utmärkta som de är utan kopierandet.

För att inte sabba denna tråd som innehåller väsentig info om voip öppnar jag en tråd om citerande i avdelningen som handlar om forumet. Vid behov kan diskussionen fortsätta där.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 626#p65626

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Jag har kört Telia med hyfsad kvalitet sedan december. Men nu fungerar mina IP-telefoner inte (Cellip). Är det Telia som hindrar IP-telefoni ? Tre fungerar bra för IP-telefonerna.

25

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

nhu skrev:

...Text....


Testade nyss (brukar inte använda mina SIP-nummer) och det fungerade bra med Phonzo över Telia 4G.

Kan det vara Cellip som har problem ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.