1

Tråd: Tvåvägs förstärkare / booster.

Hej!

Bor åt Ottahejti typ, och letar efter en tvåvägsförstärkare för 800 MHz & möjligen 900 MHz.

Det bästa jag hittat hittils, är på e- varianten av pirate-bay,
Wilson är fabrikatet, ger runt 3 W ut, så borde funka.

Men, kanske finnes bättre och lämpligare alternativ?

Wilson är IAF gjord för att boosta signalen, även för mobilt bruk.

Och jepp, är helt införstådd med att det kanske inte är helt lämpligt, men stör inte ut något annat än en och annan ekorre.

2 Senaste redigerad av E Kafeman (2015-03-01 13:45:32)

Sv: Tvåvägs förstärkare / booster.

Innan du köper förstärkare, se till att antenn(erna) är väl fungerande.
Alltför vanligt att folk sätter upp yttre riktantenner, som de tror är de bästa de kan få tag i, men slarvar med montering, och sedan är resultatet knappt bättre än modemets inbyggda antenn, inomhus och marknivå.
Att installera förstärkare ovanpå haltande antenner och kopplingar är att be om problem.

En hygglig yttre 800 MHz YAGI-antenn ska ge minst 12-13 dB bättre signal än en antenn inbyggd i USB-plugg, om de placeras likvärdigt på plats utomhus med någorlunda fri sikt i sändarriktningen.
Är funktionen kritisk, ska man definitivt ta reda på om den yttre antennen fungerar som tänkt vid jämförande test.
Testen ska ske utomhus och med hyggligt fri sikt mot basen.
Man jämför inbyggd antenn kontra yttre antenn, med tänkt antennkabellängd inkopplad.
Ser man inte förväntad förbättring typ +12 dB, finns säkerligen något fel. Det blir bara mer besvärligt att söka detta felet om man ska upp på hustak med mätinstrument och lödkolvar. Enklare att se över kopplingsdosor och annat redan på marknivå. Börjar man med att sätta upp antennen på en mast utan att kolla funktion, och där på hustaket sedan inte kan göra jämförande mätningar har man ingen referens och man får nöja sej med att skylla på att det nog var en skit-antenn.

Bra antenn, bra och hög antennplacering och korta antennkablar kan ge viktiga dB i bägge riktningarna som ingen förstärkare kan ge, då förstärkaren även förstärker bruset, vilket inte en förbättring av antenner och kablar gör.

Förstärkarens uppgivna förstärkning är inte de skillnaderna som kommer märkas i modemet.
Om USB-modemet är friskt, om det är ett sådant du har, och om extra-förstärkaren är väl designad kan den höja mottagen signal relativt bruset med mindre än 1 dB samt i extremfallet så kan den kompensera för signal-förluster i koaxialkabeln.

På sändarsidan har ett typiskt USB-modem, 3G, en uteffekt på 0.25W. Om du ökar uteffekten till 3W kommer mottagarstationen uppleva en styrkeändring på 10 dB.

Dessa 1-2 dB i mottagen vinst med aktiv förstärkning i resp riktning blir väldigt dyra. Det är förluster i den storleksordning som 10 meter dålig antennkabel eller en slarvig kabelskarv kan kosta.
Dessa extra-förstärkare brukar saluföras med enorma angivna förstärknings-siffror, vilket iofs kan stämma, men praktiska resultatet i förbättrad förbindelse, är max några dB och inte sällan, vid ogenomtänkt installation, så är det några dB försämring förstärkaren ger.
Mottagaren i denna mellanförstärkare måste vara minst lika lågbrusig som modemets mottagare om det ska bli någon vinst på nyttosignalen relativt brus och störningar.
Mellanförstärkaren förstärker ju lika gärna brus som nyttosignal av det som kommer in på dess antenningång, samt lägger på sitt egenskapade brus.

Största vinsten är om det är så att du kan få en betydligt bättre antennplacering mha förstärkaren, där annars kabelförlusterna skulle ätit upp vinsten pga av lång kabeldragning. Då bör förstärkaren placeras så nära antennen som möjligt.
Ett annat exempel är att du framför huset har ett högt berg som avskärmar riktningen mot basstationen.
Genom att sätta förstärkaren högst upp på berget och förse den med riktantenner i bägge riktningarna så kan den ena antennen vara riktad mot basen och den andra mot ditt hus.
Ännu bättre om du kan dra lågförlust koaxial-kabel hela vägen ned till modemet.

Helst ska man alltid använda bra riktantenner ihop med förstärkare, då det motverkar rundgång av samma typ som man kan få med en mikrofon som återkopplar högtalarljud. Antennerna riktas från varandra så utnyttjar man antennernas dämpning i dessa riktningar.

Tanken hur dessa förstärkare ska fungera i en bil, där man inte gärna kan ha riktantenner, är att karossen ska bli vattentätt skott mellan antennerna i resp riktning.
Det finns bilkarosser där dämpning uppemot 10 dB kan märkas inne i kupen, men radio-tätt är det inte.

Kopplar man ena änden på förstärkaren direkt in i modemet, utan antenner emellan, så minskar rundgångs-risken betydligt, så finns den möjligheten är det att föredra. Se upp så att modemet inte får för stark insignal. Det lär mest vara brus men även den kan blockera modemet eller till och med fördärva det om om in-effekten är för hög.

Lite dyrare radio-länkar har ett annat knep för att minska rundgången, och det är att man ändrar frekvensen på det som sänds ut relativt det man ta emot. Det är i praktiken en komplett mottagare som efter att data tagits emot och omvandlats till bas-bands-signaler åter skickas ut på en radio-sändare, fast nu på en annan frekvens.
Ännu dyrare blir dessa apparater om man ska ha nytta av 4G's ökade bandbredd, då det kräver dubbelt av både förstärkare och antenner.

Ett knep för att hålla ned kabel-förluster och minska problem med dåligt matchade impedanser i antenn relativt mottagaren, är att placera USB-stickan direkt i YAGI-antennens kopplingsdosa eller i en egen dosa precis bakom, helst ska avståndet mellan dosorna vara mindre än 10 cm vid 800MHz. Åtgärden minskar de reflektionsförluster som dålig impedansmatchning leder till.
Sedan får man använda USB-kabel för nedledning till huset. Bra då det inte ger några signal-förluster.
Nackdelen är att man max kan förlänga vanlig USB-kabel med 5*5meter, dvs totalt 25 meter och ändå måste man troligen med så lång kabel, dra strömförsörjningen till modemet separat.

Själv kör jag med ett mellanting, en meter antennkabel till USB-modemet då jag har 4G så två 1-meters antennkablar samsas om att gå till den gemensamma väderskyddade dosan där modemet sitter. Därifrån går det 5 meter USB-kabel, som precis når in på hus-vinden där USB-kabeln kopplas in på den trådlösa routern.
Där USB-kabeln går utomhus måste den dras i ett skyddande hölje, typ UV-tålig slang, då annars solen bryter ned kabelisoleringen.

Vindsplaceringen av routern är bra då det inte finns nämnvärda radio-hinder på min vind. Det ger jämn WiFi-spridning i hela våningsplanet under. Eftersom jag har tegeltak, så vinner man även att de WiFI-signaler som annars strålat uppåt utan nytta, studsar tillbaka ner i huset. Lite riktantenn-effekt.
Ännu en vinst med denna placering av routern, är att den kommer längre ifrån lokala störkällor, som kan hämma radio-mottagningen på WiFi. Det är annars vanligt att routern placeras i närheten av datorer och annat som kan sända ut en lokal stördimma och med antenner som mer eller mindre är intrasslade i andra kablar eller nära dämpande väggar.

WiFi:n var lite OT men är ändå ofta en bit av total-funktionen,  där man med lite tanke och relativt enkla medel kan få bra resultat.

Då jag inte vet varför du har dålig signal så tar jag upp om kanske det svåraste problemet att komma tillrätta med.
Skulle din dåliga mottagning bero på större hinder på längre avstånd, i basstationens riktning, och som inte kan undvikas genom byte av antennplacering är det besvärligt.
Hur än antennen placeras nås den av mer av indirekta reflexer från andra riktningar än basens verkliga riktning.
Då ger inte riktantenner förväntat gain. Placeringen av antennen kan bli viktigare än antennens riktning, då det gäller att hitta en optimal punkt där reflexer motarbetar varandra så lite som möjligt. Bor du uppåt 30 km från bas-stationen kommer även jordens krökning att ge reflex-problem, men då hjälper åtminstone tillräcklig höjd för att få till en tydligare huvud-riktning när du vrider på riktantennen.
Olyckligt placerade berg kan ge kraftiga reflexer även om de inte är i direkta signal-riktningen.
Skillnaden på dålig och instabil resp bra mottagning kan då vara att välja rätt ände av hustaket för antennplaceringen.
Har man möjlighet kan det vara enklare att söka bästa antennplacering genom att koppla så att du kan se signal-nivåer i mobiltelefon, antingen genom att koppla riktantennen direkt till telefonen, eller installerar programvara så att du kan se datorskärmen i din telefon, och sedan gå omkring med antennen ungefär som med en metallsökare.
En husvägg kan då vara bättre antennplacering då väggen kan hjälpa till att skärma av en oönskad riktning.


/edit: Ändrat 0.25 W till 3 W blir 10.8 dB, inte 3 dB.

3

Sv: Tvåvägs förstärkare / booster.

Det där med att bara ekorrar störs stämmer inte. En tvåvägs förstärkare med rundgång kan störa ut basstationen. I de fall som förts till åtal blir det rejäla böter. Jag visste inte godtas ej som försvar.

Förstärkarna kräver tillstånd och det får du inte för billig ebayburk.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Tvåvägs förstärkare / booster.

Stort tack E Kafeman - mycket komplett genomgång av mina alternativ i syfte att få en vettig signal.

Man känner sig nästan tillbaka i skolbänken, efter denna grundliga genomomgång.

Hur länge sedan jag utbildade mig till ingenjör, framgår för övrigt från mitt varaktiga minne av  vår lärare i elektronik.

Han talade om för oss gossar " Transistorer har för liten bandbredd och tål ingen effekt. Vill ni ha något gjort, skall ni använda rör, då dessa har en utmärkt bandbredd även vid höga frekvenser. Samt, kan ge mycket hög uteffekt i kombination med lämpliga transformatorer."

Tror jag hissar upp USB modemet i ett högre träd, samt ordnar separat matningsspänning, får vi se vad som händer.

Till jonasolof säger jag bara, vänligen utnyttja internet, innan du dömer ut ett fabrikat, eller en produkt.
Wilson tillverkar många olika typer av boosters, mestadels för bilar, men även för annat bruk, så som repeters med mera.

Om deras produkter skulle orsaka något problem, skulle nog inte dom fortfarande vara kvar på marknaden.

5 Senaste redigerad av plun (2015-03-01 16:26:20)

Sv: Tvåvägs förstärkare / booster.

PTS har ju gjort det här enklare men kräver fortfarande skriftligt tillstånd från berörd operatör.

http://www.pts.se/sv/Nyheter/Radio/2013 … tillstand/

Sen har jag ingen aning om vad Wilson har för renomme i våran lilla utpost av världen?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Tvåvägs förstärkare / booster.

Wilson tillhör de fabrikat som gav problem och som föranledde amerikanska operatörer att kräva strängare regler om repeaters vilket FCC införde, trots att USA är så liberalt vad gäller radioanvändning. I länder som Australiern och Belgien är repeaters helt förbjudna och böterna höga till mycket höga.

Att Wilson som en stor tillverkare av repeaters sedan lobbade hårt mot införande av strängare regler ligger i sakens natur.

Hoppas du har en spektrumanalysator så att du kan se om självsvängning förekommer. Den kan för övrigt dyka upp senare pga förändringar i repeatern eller kablage. Notera att 3G (WCDMA) basstationer är känsligare för felaktiga effektnivåer än GSM.

För liten internetanvändning är knappast ett av mina bekymmer. Hade du sökt själv hade du kunnat finna detta inlägg på forumet:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2389

Om du söker på "repeater" finner du mer info.

Är Wilson's repeatrar godkända för användning inom EU?

Det finns ingen anledning att använda repeater för 800 MHz 4G eftersom det som E Kafeman påpekat är betydligt effektivare att satsa på antenner, Du kan lätt hitta antenner som ger ca 15 dBi gain på 800 (wimo.de) och då finns ingen självsvängningsrisk.

För telefoni 900 är det knepigare om man vill kunna vandra runt med sin GSM inomhus. Täckningen från en repeater är begränsad. Ett bra alterntiv som används bl a i Australien är XLINK BTTN som jag testat och beskrivit här på forumet.
En yttre 900-antenn med god förstärkning plockar upp signalen. Kabel till en antennplatta på vilken man lägger telefonen inomhus. Bluetooth med automatisk uppkoppling till XLINK. Den i sin tur är trådkopplad till en decttelefon. Med en Panasonic dect telefon får jag täckning med en radia av 50 meter rund det stenhus jag bor i, således både inom- och utomhus. En sådan täckning är omöjlig att uppnå med repeater.

Alcateltelefoner som använder Mediatech chip medger att man samtidigt kollar signalnivåer med grafer från alla GSM-basstationer som telefonen uppfattar (med hjälp av lämplig app, se androiddelen av forumet). Det visar sig ibland att problemet som uppfattas som dålig täckning är att flera basstationer (jag har sett upp sju stycken) kommer in med liknande signalnivåer. Förutom spontana variationer i signalstyrka pga fading som gör att telefonen hoppar mellan celler kan det räcka med att man rör sig någon decimeter så ändras den inbördes ordningen på vilka celler som hörs bäst. Vid cellbytena uppsår ofta avbrott eftersom teleonfen kan hoppa fram och tillbaka vid övergången. I det läget kan en riktantenn (till Xlink) eller direkt tll antennkontakt på telefonenen ge stabil signal.

Jag använder sedan tio år två proffsrepeatrar för GSM900. Tyvärr dog nyligen en fast det inte finns någon felindikering. Jag hade bytt till en polsk panelantenn för 900 och det kan hända att impedansanpassningen var dålig trots angiven impedans 50 ohm  så att slutsteget värmdes ihjäl pga SWR. En sådan här repeater kostar över 20 tkr och det är betydligt billigare att byta till XLINK DECT spåret.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.