1 Senaste redigerad av ralofs (2015-02-17 17:27:41)

Tråd: Har Telia och Tele2 samma nät?

Jag tänkte byta operatör, har idag Tre. Jag betalar 99kr för 3GB sedan det jag ringer och smsar går utöver detta. Brukar landa på 130-170 i månaden.
Anledningen till att jag vill byta är att 3GB inte räcker samt att det visade sig att man har full täckning i 4G med Telia där jag bor och får ca 60Mbit/s ner. Men då Telia är fruktansvärt dyra är det inte ett alternativ. Jag fick för mig att Tele2 delar samma nät, stämmer det?
Jag kollade in på deras sida idag och såg de nya priserna, 20GB för 149kr kan jag absolut tänka mig. Med samtal och sms borde jag landa på runt 200 i månaden.
Tror nog faktiskt att jag byter ändå, jag är alltid nära gränsen på mina 3GB, men vill bara veta om jag borde få samma hastighet i 4G på denna platsen som med Telia?

Tack.

Edit: Jag var lite snabb där kanske, läste nu att Telenor och Tele2 delar 4G. Stämmer det?

Finns det något som talar emot ett byte från Tre till Tele2? Har ni några dåliga erfarenheter med Tele2?

2 Senaste redigerad av careface (2015-02-21 13:07:31)

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

Tele2 och Telia delar 3G-nät.
Tele2 och Telenor delar 2G och 4G-nät.

Värt att påpeka är dock att operatörerna har egen kapacitet i bakomliggande system osv, vilket gör att hastigheten kan skilja sig på samma plats - trots samma fysisk utrustning i masterna. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

Universal Telecom kör med Telia 4G.

40 GB för 199:- / månad är väl inte helt fel.

Var sugen på det, men nästan ingen täckning hemma, så tog Tele2, som har en mast 300 m bort.

4

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

SWIN skrev:

Universal Telecom kör med Telia 4G.

40 GB för 199:- / månad är väl inte helt fel.

Var sugen på det, men nästan ingen täckning hemma, så tog Tele2, som har en mast 300 m bort.


Fast det är väl ett abonnemang för mobilt bredband ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

Jag verkar inte har några andra alternativ än att stanna kvar på 3.
Med Telia får man som sagt full täckning i 4G där jag bor, dock ingen täckning i 3G. Men Telia är för dyra.

Tele2 som jag tänkte byta till köpte jag ett kontantkort hos idag och har visst ingen täckning alls här hemma. "No Service" och "Emergency calls only" växlar det mellan.

Telenor funkar här också vet jag, 3G då. 4G funkar inte. Men de är också för dyra.

6

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

ralofs skrev:

Jag verkar inte har några andra alternativ än att stanna kvar på 3.
Med Telia får man som sagt full täckning i 4G där jag bor, dock ingen täckning i 3G. Men Telia är för dyra.

Tele2 som jag tänkte byta till köpte jag ett kontantkort hos idag och har visst ingen täckning alls här hemma. "No Service" och "Emergency calls only" växlar det mellan.

Telenor funkar här också vet jag, 3G då. 4G funkar inte. Men de är också för dyra.


Hur mycket surf behöver du ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7 Senaste redigerad av ralofs (2015-02-22 14:33:30)

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

Discover skrev:
ralofs skrev:

Jag verkar inte har några andra alternativ än att stanna kvar på 3.
Med Telia får man som sagt full täckning i 4G där jag bor, dock ingen täckning i 3G. Men Telia är för dyra.

Tele2 som jag tänkte byta till köpte jag ett kontantkort hos idag och har visst ingen täckning alls här hemma. "No Service" och "Emergency calls only" växlar det mellan.

Telenor funkar här också vet jag, 3G då. 4G funkar inte. Men de är också för dyra.


Hur mycket surf behöver du ?

Så mycket som möjligt skulle jag säga, dock vill jag inte betala mer än runt 200. hade inte varit fel att kunna dela internetuppkopplingen till datorn ibland när man spelar lite t.ex.
3GB som jag har nu klarar jag mig precis på, men då snålar jag verkligen. Hade varit skönt att inte behöva göra det.
20GB som Tele2 erbjuder för 149kr är väl i alla fall något bättre än alla andra. Men nöjd är jag nog inte förrän vi har obegränsade abonnemang igen.

8

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

Om du kan tänka dig 50kr mer, dvs 249kr/månad, kan du ju få 7GB surf hos Hallon. Två månader är gratis också. www.hallon.se/gratis

Om däremot 60 samtal räcker, kan du för 248kr/månad hos Hallon få 11GB surf - med Hallon liten och 10GB extra surf. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

ralofs skrev:
Discover skrev:
ralofs skrev:

Jag verkar inte har några andra alternativ än att stanna kvar på 3.
Med Telia får man som sagt full täckning i 4G där jag bor, dock ingen täckning i 3G. Men Telia är för dyra.

Tele2 som jag tänkte byta till köpte jag ett kontantkort hos idag och har visst ingen täckning alls här hemma. "No Service" och "Emergency calls only" växlar det mellan.

Telenor funkar här också vet jag, 3G då. 4G funkar inte. Men de är också för dyra.


Hur mycket surf behöver du ?

Så mycket som möjligt skulle jag säga, dock vill jag inte betala mer än runt 200. hade inte varit fel att kunna dela internetuppkopplingen till datorn ibland när man spelar lite t.ex.
3GB som jag har nu klarar jag mig precis på, men då snålar jag verkligen. Hade varit skönt att inte behöva göra det.
20GB som Tele2 erbjuder för 149kr är väl i alla fall något bättre än alla andra. Men nöjd är jag nog inte förrän vi har obegränsade abonnemang igen.

Okej, tänkte på Telia refill och deras halv & årskort för surf om du nu vill ha Telia och deras täckning.
5 GB halvårskort för 599 kr eller årskort för 1199 kr. Det blir ca 99 kr i månaden för 5 GB.

http://www.telia.se/privat/telefoni/abo … ladda-surf

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

Universal går i telias nät och har bra pris.
http://www.universal.se/bredband/via-mo … t/?produkt
40gig 199kr, billigare än så blir det nog inte.

11

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

Tråden handlar fortfarande om ett mobilabonnemang. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

12

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

Blir svårt att hitta något vettigt om telefoni ska ingå för 200kr.
Men 6-7 gig bode man klara sig på.
Ibland kan man vinna mer på att teckna två separata om man använder det mycket hemma än att förlägga all surf på mobilen.

13 Senaste redigerad av Discover (2015-02-22 23:37:45)

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

Mitt tips är iaf

Telia refill med halv / årskort surf 5 GB för 599 / 1199 kr
och om det rings mycket så fyll på med t.ex "Ladda Komplett" med passande belopp för fastpris på samtal,
t.ex "komplett" för 99 kr.

Det blir strax under 200 kr / månad då för 5 GB surf & fast pris på samtal.


Jag har två Telia refill, varav ett för telefoni och blev sugen på å byta till Tele2 nu när de sänkte priset på surf, fast jag tycker Telia har bättre täckning än så länge, så i höst kan man börja kolla på Tele2 igen om de har börjat hinna ikapp med täckningen i norr då.
Fast för mig (när jag tänker efter lite) så blir nog Telia billigare då jag större delen av året klarar mig med abonnemanget från 3.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

Det är en fördel med Telia, det går nästan att ringa överallt.

15

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

Ralofs vart håller du till eftersom Telia verkar vara det enda alternativet?

16

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

Jag bor några mil utanför Jönköping.
Jag har ju rätt bra täckning med Tre där jag bor som sagt, får ca 10-15 Mbit/s i 3G. Telenor funkar också bra.

Tack för tipsen, ska fundera på det. Jag tror dock det får bli så att jag stannar med tre just nu och väntar på att antingen tre ökar sina datamängder eller att jag har täckning här med Tele2.
20GB för 149 och ingen bindningstid känns ganska oslagbart.

17

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

Strulig måndag: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20360321.ab

18

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

Det felet hade vi på våra lurar på jobbet (Telia-lurar), gick dock bra och ringa om man tvinga ner luren till GSM.
Telenor tuffa på bra dock..

19

Sv: Har Telia och Tele2 samma nät?

patb skrev:

Det felet hade vi på våra lurar på jobbet (Telia-lurar), gick dock bra och ringa om man tvinga ner luren till GSM.
Telenor tuffa på bra dock..

Samma här, upplevde problemet genom att de blev tyst från och till under telefonmötet, och frågade om fler upplevde det som var anslutna via lync eller annan UC lösning och de var enbart mobilerna och nätet som de pekade på. Men som sagt funkade ok efter man tvignat ner telen i 2g läge. Men jag fick inte samma fel som många andra att den klippte samtal, mina blev bara tysta under ett antal sekunder.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!