1

Tråd: Vilket modem/Router är bäst?

Jag är på jakt efter ett 4gmodem med inbyggd router som helst ska ha möjlighet att bara stoppa in simkort i . gärna inbyggt wifi till skrivare men ethernetportar till övrig utrustning dvs minst 3 portar. Har ni några bra förslag på såna i prisklass runt 1000 :- ungefär? har precis beställt ett simkort från allteles största abonemang men ville inte ha komplett paket då jag vill se om det funkar hyggligt här ute på landet i höör utan att binda upp mig.

2

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

kan även tänka mig med en sticka på sidan då det verkar svårt att hitta med simkortsstödet....isf vilka bör man ha i kombo för att få ut vettiga hastigheter?

3

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Tror det är svårt att hitta det du söker för 1000 kr.
I svenska nätbutiker i vart fall.

4

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Kan tipsa om http://www.icahemma.se/tradlos-router-z … -1808.aspx om den finns kvar i lager. Kan låsas upp med DC-unlocker för 100kr och har fungerat bra för mig i några dagar nu. Har inte full koll på vilka band den stödjer men funkar bra med TRE ute i skogen iallafall.

5

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Telias MF910 med LANadaptern för 149 kronor plus en billig switch klarar specen. Du kommer inte att hitta vad du söker för 1000 kr om du inte köper begagnat. Router MF910 + lanadapter kostar tillsammans ca 1600 kr.

Annars beg upplåst B593

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Vad finns det för möjligheter att öka räckvidd på mf910 ifall den visar sig inte täcka det man vill?

7

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Du har tre olika nivåer på wifisignalens styrka. Den starkaste täcker mycket bra. Behövs mer kan du använda en tillkopplad accesspunkt eller devolo länk via elnätet om det är flera hus.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

jonasolof skrev:

Du har tre olika nivåer på wifisignalens styrka. Den starkaste täcker mycket bra. Behövs mer kan du använda en tillkopplad accesspunkt eller devolo länk via elnätet om det är flera hus.

Va bra att det finns tre nivåer även på mf910 (jag såg att mf93d hade det). Behövs lan-adapter för att koppla till accesspunkt via usb, eller hur gör man det?

9

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Lanadaptern ansluter med USB till MF910. Ut från lanadaptern är det ethernet så det är bara att plugga i en nätverkskabel.

Man kan också koppla direkt från MF910 till tex en tplink MR3420. Jag gjorde det med MF93D för att få nätverksportar (MR3420 har fyra stycken lanportar). Med den då gällande original fw för MR3420 funkade det rakt av men jag vågar inte lova att det är samma nu.

Nivåinställningen för wifi kan vara dold under Enhetsinställningar>energispar. Bäst att få verifierat i butik att inställningen finns, jag har ingen skärmdump på den sidan. 

Om det inte vore för att MF910 ej visar SINR skulle jag använda den istället för MF93D. Behöver dock SINR eftersom jag sysslar mycket med antenninställningar. För kontinuerlig användning på en plats är MF910 mer praktisk.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Köp en Huawei B593 från Tele2 för 999kr. Upplåsningskoder finns på ebay på dryga tian.

Den tycks dock ha ganska hög ping mot datorn om kabel används, men det gör inte så mycket vid normal användning. Finns en aktiv tråd om det som jag startade.

11

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Jag köpte en mf910 i fredags och är hittills jättenöjd. Inga problem med räckvidd, det går att sända från första till tredje våningen genom tjocka betonggolv, vilket min stationära Netgear DIR 868L inte klarar lika bra.

Det finns 3 sändningsnivåer, med inställning på automatisk får man högsta om el är ansluten, annars mellan-nivån.

12

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Bra att det funkar, vi har fått få användarrapporter hittills. Att det finns en auto- inställning förr strömansluten wifi visste jag inte, finns ej i MF93D.

Se till att köpa lanadaptern som ju är billig. Den kan bli svår att få tag i. Artikelnummer står i en tråd här på forumet. Ibland vet de på teliabutik inte ens om att den finns.

Möjligheten till anslutning av liten yttre antenn är mycket bra att ha på resa.

ZTE MF910 eller MF93D är ett mycket smidigt sätt att få väl fungerande 3G och 4G för surf. I Sverige och utomlands. Användargränssnittet är mycket väl strukturerat. Jag har två MF93d, den första köpt för 20 månader sedan. Batteriet är fortfarande bra. Men det är svårt att tränga igenom marknadsbruset från marknadsdominanta huawei, som dock är ett svenskt fenomen. Den här routertypen fyller nog behoven hos 90 procent av alla användare inkl dem som har noll insikt i hur saker funkar. För de övriga tio procenten som vill ha voip, fjärrstyrning via tellstick, full uppsättning signalvärden mm finns bra avancerade routrar som Dovado pro, AVM6840, H820. Tre TDD är en annan femma. Ryms också inom de tio procenten.

Jag har två B593 u12 som bara står. De funkar i och för sig men låsning och trist användargränssnitt, fr a för signalvärden, sänker dem. Får gå vid tillfälliga behov oss bekanta. SMA anslutningarna är sällsynt osmidiga.

Att köpa huawei cat4 eller cat6 routrar redan nu är rätt meningslöst eftersom all fart beror på SINR som huawei inte visar. Det är antenn och hur den installeras som gör skillnad. Men då måste man lära sig en del och det är lättare att nappa på marknadsföring om prestanda. En seriöst byggd router har användbara och tåliga antennkontakter, inte CRC9.



Det ska komma liknande fickroutrar från Netgear inkl 4G 900 men de har inte synts till ännu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Tack för goda råd, har du tips på antenn för resor, bör klara olika frekvensområden och generationer och vara någorlunda oöm?

14

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

De ska klara både 3G och 4G. Jag har använt den här foten från Kjell & Co

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ot-p94785.

Kabeln är kort vilket är bra. Den för 399 kr på samma sida har spröt som funkar för 3G men kabeln är alledeles för lång. På samma sida finns även 800-spröt för 4G. Sedan har tradlost.se spröt med SMA anslutning som funkar. Finns för 900, 1800 och 3G. Spröten blir dyrare än routern...

Utomlands där det oftast handlar om 3G och LTE 1800 har jag använt de långa spröten,  t ex på bussresa genom Baltikum och Polen. Funkade mkt bra. Samma sak i Marocko för 3G och i Spanien. Förmodligen är antennerna inte särskilt väloptimerade, men de ger bättre signal än routerns egna. Notera för övrigt att routerns antenner har riktverkan med max tvärs långsidan. Det ser du på RSRP värdet.

Det finns en bredbandig tysk liten antenn. Platt och smidig, kan fästas på fönster. Se nere på sidan för dokumentation.

http://www.antennendiscount24.de/LTE-MI … ntenne-Neu

Och här är en rätt kul om än amatörmässig test av den. Förmodligen har antennen viss riktverkan vilket leder till förbättrad SINR pga minskad signal från grannceller i andra riktningar. Det är bara en fördel.

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … IL-Antenne

Den antennen är nog ett bra alternativ som reseantenn. Billigare än ett knippe spröt. Men under förflyttning är rundstrålande bättre eftersom den platta har skarpa två dippar i riktningsdiagrammet i antennskivans plan.



Panoramas kryssantenn har för dålig förstärkning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Får se om jag fattat rätt. Jag antar att jag vill ha kort sladd eftersom jag har router som sprider till klienterna. Lång sladd är till om man har tex USBmodem-sticka direkt i klienten och vill sitta en bit från där antennen fungerar bäst. Är sladden medräknad i dBi värdena? Det verkar som om de flesta antenner har 3-5 m sladd vilket dämpar en hel del.

På sikt skaffar jag mig nog en riktantenn, typ poynting xpol mimo 9 dBi 650-2700 MHz, finns det någon typ av maströrs-fot till sådana så man kan placera dem på bordet?

Nu funderar jag på att köpa något enkelt på Kjell&co, typ MiniMag 3G/4G (LTE) för 299:- , så jag har något att prova på nästa resa. Det som talar emot det är låg förstärkning på 2,15 dBi och att en del säger att sådana främst ger fördelen att man kan placera antennen bra, men det kan jag ju i varje fall eftersom jag har router!?

16

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Minimag har jag föga förtroende för.

Antennvinst räknas exklusive kabelförluster. vid 5 meter kabel har du tappat all antennvint på en rundstrålande antenn. Det blir ingen kabelförlust i e USB sladd, minst 10 meter brukar funka, längre om man kör med inline förstärkare, t ex Hama.

Man kan t ex ha en MF93D nära antennen och sedan köra 10 meter USB ned till en TP.link MR3420. Gärna strömsatt USB- hub emellan.

En enkel fot gör du med ett stativ för sat antenn, t ex från Media Markt. Bottenplattan är tillräckligt vid för att en panelantenn eller xpol ska stå.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Om jag utgår från Kjell&co's fot, behöver jag då två spröt med SMA koppling och två SMA till TS-9 adaptrar för koppling till mf910? Då skulle det bli mycket enklare och billigare med den tyska fladdermus antennen som går att beställa med TS-9 koppling och slippa adaptrar.

18

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Håller med. Jag har inte skaffat den tyska antennen än men ska göra det.

Det är bara under färd som det behövs rundstrålande antenner. Om man vill ha starkare signal än vad routerns egna ger. 

Riktverkan minskar interferns från andra celler vilket förbättrar SINR och därmed ökar farten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Jag skulle nog ha beställt den antennen om jag hunnit, men jag åker iväg på söndag så det kanske blir nästa resa. Jag har gott om prylar att prova ändå. Vad kan man använda för program för att mäta signalstyrka, SINR etc på Mac och iPad? Jag använder iStumbler på Mac för wifi mätningar.

20

Sv: Vilket modem/Router är bäst?

Med MF910 använder du inget särskilt program. Infon finns i web användarinterfacet. Du får ut RSSI, RSRP och RSRQ. SINR visas inte. Jag känner inte till något sätt att få MF910 att visa SINR. Det är skillnaden mot MF93D.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.