1

Tråd: GSM-R för tåg spec lirar inte med UMTS och LTE i 900 MHz bandet

http://www.dn.se/nyheter/sverige/risk-f … -nytt-nat/


http://www.trafikverket.se/PageFiles/11 … stence.pdf

Svårt nå driftsäker GSM-R med utbyggt mobilt bredband 900 som ger god täckning på tåg. Som temporär lösning bromsas basstationer nära järnväg eller effektsänks.

Spec för GSM-R gjordes innan bredbandig teknik var påtänkt. Olyckligt att driftkritisk användning ligger så nära i frekvens till rikstäckande bredbandsnät. GSM-R mottagare blockeras. Åtgärder kräver EU-reglering och stora investeringar.

Problemet kan antas bromsa användning av band 8 (900 MHz) för mobilt bredband i pvriga Europa. LTE 900 finns bara i Sverige ännu.

GSM-R borde lagts på annat band - men terminalerna täcker även vanlig GSM.

Grande problema...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: GSM-R för tåg spec lirar inte med UMTS och LTE i 900 MHz bandet

DN har en uppföljning idag angående det här dilemmat.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nytt-t … -i-sommar/

Att Net4 har domstolsbeslut har jag missat och det gör ju frågan extra delikat...

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: GSM-R för tåg spec lirar inte med UMTS och LTE i 900 MHz bandet

Känns ju inte riktigt som att detta är något nytt som uppkommit. Domstolsbeslutet har ju uppkommit för ett rätt så bra tag sedan om jag inte missminner mig. Om tågoperatörerna börjat installera filtren då - hade det ju inte varit några konstigheter alls idag - och man hade kunnat slå igång filtren den 1 juli, samtidigt som mobilnäten får ökad effekt och nya siter körs igång.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4 Senaste redigerad av plun (2015-02-01 09:22:34)

Sv: GSM-R för tåg spec lirar inte med UMTS och LTE i 900 MHz bandet

Eventuellt kan det vara så att Trafikverket själv missat det här när de upphandlat tågtrafik...

Har man inte satt krav på filter på tågoperatörerna så får man ju stå där med sin röra.  Jag tror det kan vara så här för det vimlar av nissar EDIT samt nissor nuförtiden som inte håller reda på sin vänstra och högra hand smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: GSM-R för tåg spec lirar inte med UMTS och LTE i 900 MHz bandet

Förhoppningsvis står N4M och 3 på sig (vet ej hur påverkade Telia är i detta) - vad gäller att sätta igång sina nya siter och förstärka effekten på befintliga den 1 juli. Absolut, tågtrafiken kanske stannar - men det är ju enligt det beslut som finns. Då blir ju en statlig myndighet satt på plats och det kommer nog inte ge Trafikverket speciellt mycket förbättrat rykte heller, skulle jag tro.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: GSM-R för tåg spec lirar inte med UMTS och LTE i 900 MHz bandet

Det är ju lätt att lagom högt från ovan strunta i det tekniskt komplicerade i situationen och raljera. GSM-R byggdes enligt spec där all GSM kommunikation sker i smala frekvensband. Sedan bredbandig kommunikation med UMTS och LTE införts så överlastas ingångarna på de enligt spec byggda GSM-R mottagarna.

Enligt lunchekot idag så rör diskussionen  hur kostnaderna på några hundra miljoner kronor för åtgärd ska fördelas.

Antagatt jag låtit bygga femhundra lägenheter enligt gällande normer. Sedan dras ett nytt spårför järnvägstransporter i närheten och bullergränser överskrids. Nya ljudisolerande fönster behövs. Det är ju fastigheterna som har problem så det är väl klart att de ska ta kostnaderna?

Är det någon som har länk till domen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av plun (2015-02-01 12:33:16)

Sv: GSM-R för tåg spec lirar inte med UMTS och LTE i 900 MHz bandet

Jo med anledning av kommentarerna från operatörerna så finns det nog en stor plats för "raljerande".

Om det nu är så att N4M har ett domstolsbeslut så är det ju inget att diskutera om, har Trafikverket "glömt bort" domen i sina upphandlingar med tågoperatörer så måste de ju se till att det blir en lösning.

Men.. i sann svensk anda så är det ju känsligt att ge sig på en myndighet!  smile   (en myndighet kan ju inte göra fel)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8

Sv: GSM-R för tåg spec lirar inte med UMTS och LTE i 900 MHz bandet

På PTS hemsida finns lite historik i turerna kring 900 MHz bandet med länk till förvaltningsrättens dom i målet.
http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Bloc … Hz-bandet/

9

Sv: GSM-R för tåg spec lirar inte med UMTS och LTE i 900 MHz bandet

Intressant, det här måste då vara den gällande domen.

http://www.pts.se/upload/FR%20dom%20i%2 … 176-11.pdf

Nu kan man då spekulera eftersom inget verk figurerat mer i rubrikerna, avslitna kontaktledningar, rälsbrott, undermåligt signalsystem mm, hur ska de kunna prioritera en sådan här fråga?

Jag misstänker att här får PTS ändra sig och lätta på täckningskraven eftersom en annan myndighet gjort bort sig.

Sen funderar jag över skrivningen att Trafikverket gemensamt med operatörerna ska betala filtren, trafikveket kör inga tåg utan det gör tågoperatörerna och tågoperatörerna betalar då en avgift till Trafikverket för nyttjande av spåren, har då Trafikverket "glömt bort" det här så finns det då ingen finansiering.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: GSM-R för tåg spec lirar inte med UMTS och LTE i 900 MHz bandet

GSM-R mottagarna byggdes för att täcka såväl GSM-R bandet som övriga GSM kanaler. Förmodligen kommer övrig GSM-mottagning för någon operatör att bli lidande om filter installerad. Insignalerna kan nog ha ganska hög nivå eftersom GSM-R förmodligen använder yttre takantenner. Dessutom är det nog glest med basstationer för GSM-R vilket gör att svaga signaler ska funka.

Det är väl bra att svenska tåg får filter. Då kan inte utländska tåg köras på svenska spår.  Konkurrenshämning. Det blir intressant att se vad EU-reglering ger. Den störande delen av 900 bandet kanske spärras för teknik med många bärvågor som LTE.

Eftersom det finns godkända signalförstärkare ("antennkabelförlustkompensator") som fungerar med duplex (Novero i Tyskland) så borde filter i en sådan modifierad burk kunna placeras utanför terminalen och spara hundra miljoner.

http://novero-antennas.com/downloads/16480000_01.pdf

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: GSM-R för tåg spec lirar inte med UMTS och LTE i 900 MHz bandet

DN idag

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nytt-t … -i-sommar/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: GSM-R för tåg spec lirar inte med UMTS och LTE i 900 MHz bandet

Tradigt, när man läser detta.

Problemet har varit känt länge. I december 2011 nåddes en uppgörelse i domstol. Den gick ut på att mobiloperatörerna skulle vänta med att slå på sina nät längs järnvägarna med full styrka till den 1 juli 2015. Tills dess skulle Trafikverket ha uppgraderat sitt nät så att det inte kan störas.

Dvs de har varit belyst problem i över 4 år sedan domstolen, och troligen även lång tid före domstolsbeslutet.

–Vi är positiva till att myndigheterna tydliggjort att tågoperatörerna är ansvariga för att lösa frågan. Vår utgångspunkt är att det är den 1 juli som gäller så länge PTS inte ger oss andra besked, säger Tele2:s presschef Oliver Carra.

Tele2 tänker dra i stora spaken 1 juli om inte PTS sätter stopp för detta.

–Det första mötet kommer att hållas inom ett par, tre veckor, säger Emma Hermansson, ansvarig handläggare för frågan på näringsdepartementet.


Problemet har som sagt varit belyst i många år och de antog att de skulle vara klara tills dessa, finns ingen info om hur långt de kan tänkas ha kommit. Bara att de måste möjligen installera 3 tusen filter i tågen för att lösa det på annat vis "25 tåg om dagen?" x 120dagar = 3k smile. Försökte söka lite snabbt hur många vagnar SJ kan tänkas ha men hitta inget vettigt.

–Vi befinner oss i ett moment 22. Mobiloperatörerna har enligt ett domstolsbeslut rätt att slå på sina nät den 1 juli. Då kan vi inte längre tillåta tågtrafik i Sverige eftersom vi inte kan garantera säkerheten, säger Trafikverkets it-direktör Mathias Persson.

Så möte om 4 veckor om ett problem som kommer om 4 månader "3 månader" när de har mötet, och då ska PTS besluta "lite för sent" om hur trafikverket får uppskov på 4 år till eller något.

--
Låter lätt som jag kastar sten i glashus och de är inte min tanke att dra trafikverket i gruset eller pts. Bara som slutkonsument man häpnar hur saker går till eller inte går till för den delen. LTE 900 hade säkert inte skadat om de hade varit tillgängligt för 4 år sedan. Man når inte framtiden snabbare om man alltid måste vänta på saker.

Operatörerna kanske kan erbjuda LTE-R till trafikverket smile Lätt att bagatellisera en komponent som man inte har kännedom om, men den är säkert en viktig grundbult för fungerande järnvägs nät så tågen slipper köra chickenrace med varandra.

Men vem säger att GSM-R måste användas i tusen år framöver, borde ske samma typ av framsteg där.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: GSM-R för tåg spec lirar inte med UMTS och LTE i 900 MHz bandet

Det framgår av DN-artikeln idag att filtrena redan kunde ha installerats men att de pga EU regler inte får slås på, dvs börja användas, förrän den 1 juli. Vilken EU regeln är och hur den är formulerad finns inte redogjort för hittills i den info vi sett.

Hur slår man på frekvensfilter för 900 MHz på ingångssidan i en GSM-terminal? Ska man ha en elektroniskt styrd shunt förbi filtret och blockera shunten via operativsystemet vid midnatt den 1 juli? Det kanske går men kräver både fysiska ingrepp och omprogrammering. Förhoppningsvis finns utrymme och minne nog.

Det här är ett europeiskt problem, GSM-R gäller i hela Europa och LTE 900 avses införas i unionen. Det borde kanske ha lösts centralt först. Med tanke på den starka knytningen mellan stat och järnväg i många länder är det inte säkert att det samlade järnvägskollektivet tror sig vara tvunget att ta kostnaderna och nackdelarna med filterinstallation.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.