26

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Dagens mejl från Tele 2:

"Hej Bo,
Orsaken till att det fortfarande inte fungerar beror på att driftstörningen fortfarande är aktiv, teknikernas nya preliminära klartid är 2014-03-24 17:00. Då detta är en preliminär klartid så kan det dröja längre, så vi kan endast avvakta i nuläget tills felet är avklarat."

Dom säger att felet finns i södra Sverige.
Hur upplever andra Tele 2 abonnenter det??

27

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Hejsan,

Glad att jag hittat hit.
Jag sitter mitt Skåne och har haft detta problem sedan vecka 6.
Anmälde första gången 11 feb.

Har fått höra att de vet vad problemet är, men färdigdatum fortsätter att skjutas fram en vecka i taget.
Problemet är inte mellan mast och router, utan mellan mast och nät.
Fick till slut nog och krävde att avtalet skulle hävas. Blev då skickad vidare till någon mellanchef(?) vid namn Johan Falk, som sa att de endast makulerar avtal om de inte har täckning eller inte kan leverera tjänsten, men att det absolut skulle bli tal om kompensation, dock inte förrän efter att felet var åtgärdat..

Han hävdade även att alla i mitt område hade drabbats, men efter en stund hette det att alla Tele2:s 4G-kunder i hela Sverige drabbas av detta... Jag uttryckte min förvåning över att det inte stod ett knyst om detta på deras hemsida.

I vilket fall, jag har i skrivande stund fortfarande samma problem och ska återkomma till Johan imorgon, då föga förvånande även den senaste deadlinen har överskridits.

Har loggat min hastighet med TPTEST ett par ggr om dagen sedan 4 mars.
Uppströms fluktuerar mellan 5-8 Mbit/s och 8 bit/s.
Jag undrar om det inte är så att det är något slags minimivärde för TPTEST.
Mitt gamla modem på 2400 baud var altså 1200 ggr snabbare...

Ang. kompensation läste jag detta i villkoren för mobiltjänster:
"Har felet eller driftavbrottet varat minst:
1. fem dagar i följd utgår ersättning motsvarande 25 % av en månadsavgift,
2. tio dagar i följd utgår ersättning motsvarande 50 % av en månadsavgift,
3. femton dagar i följd utgår ersättning motsvarande 75 % av en månadsavgift."

28

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Nu är det dags för Tele2 strul igen. Skrev detta mejl till deras support idag:

"Nu är upphastigheten 0,01 Mbit/s.
Har varit så i veckor.
Samma problem som vi hade hela våren. Kolla vår 3-4 månader långa mejlkorrespondans som vi hade då.
Hoppas ni inte förnekar att ni har problem nu iallafall.
Mitt bredband har nr 0707230168
Var goda svara ärligt att ni har ett fel och likaså ett ärligt svar när det skall vara reparerat. Förra gången lovade ni i princip nästa dag i tre månader.
Hur skall ni kompensera mig???
En förbannad,
Bo Gunnar Andersson"

Som kompensation för felet i våras fick jag tre fria månader, vilket egentligen inte är någon kompensation alls. Dom kan ju inte ta betalt för något dom inte levererat. Egentligen skulle myndigheterna se till att dom skall ersätta kunderna med pengar när dom ligger under utlovad nivå - ungefär som elnätsbolagen tvingades göra ( tack vare gudrunstormen)

Bo Gunnar

29

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Detta låter otroligt dåligt.
Vilket APN använder du?
Har du även Tele2 på mobilen?

30

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Tele2 i mobilen, ja. 0,308 upp, ca 10 ner!
APN: 4g.tele2.se

31

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

vad ska du ha enligt ditt ab? hastigheten

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

32

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

BGA skrev:

Tele2 i mobilen, ja. 0,308 upp, ca 10 ner!
APN: 4g.tele2.se

Så detta är värderna som du får i mobilen?
Nu tror jag att jag missförstod dig har du endast tele2 på mobilen eller har du det som separat bredband också?

33

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Tele2 både i mobilen och Galaxy3. Wifi naturligtvis avstängt i telefonen under mätning.
Nyss hade jag upp 0,01 och strax efter upp 10Mbit/s.
Försöker just nu hitta på ett sätt att dumpa resultatet med tidsangivelse till Google Drive för att kunna bombardera Tele2 support med dåliga resultat. Finns ju många sätt att göra det på men jag vill ha tidpunkten med på dumpen.
Bredbandskollens "Ladda hem resultatbild" fungerar inte.

34

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Tryck på "volym ned " samt "hemknappen" för en printscreen.

35

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

BGA skrev:

Tele2 både i mobilen och Galaxy3. Wifi naturligtvis avstängt i telefonen under mätning.
Nyss hade jag upp 0,01 och strax efter upp 10Mbit/s.
Försöker just nu hitta på ett sätt att dumpa resultatet med tidsangivelse till Google Drive för att kunna bombardera Tele2 support med dåliga resultat. Finns ju många sätt att göra det på men jag vill ha tidpunkten med på dumpen.
Bredbandskollens "Ladda hem resultatbild" fungerar inte.

Och du får samma dåliga hastighet på båda enheterna?

36

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Jepp

37

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Hejsan,

Jag ville bara flika in med att jag fick mitt abonnemang hävt i våras.
Trots 16 månader kvar på bindningstiden.
Jag fick en returfraktsedel med posten, packade ihop 4g-modemet och skickade in.
De skulle häva abonnemanget när de tagit emot paketet, men det fortsatte komma in räkningar.
Jag kontaktade Johan Falk igen och uppgav kollinr och sen löste det sig.
Räkningarna makulerades och det var det.

38

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Exakt samma sak har jag varit ute för flera gånger. Har tagit "fritt" provabonnemang under semestern uppe i stugan. Det kommer alltid fakturor i efterhand - som dom lovat att det inte skall göra. Har oxå fått abo uppsagda i förtid. Problemet är bara att jag inte har några alternativ.TRE har visserligen en mast 1,8 km bort men den går inte ens att ringa till.

Tele2 har nu gått ut med att dom har problem med nätet i Malmö, Göteborg,Uppsala, Stockholm
(läs i princip hela Sverige) . Skall vara fixat 29/9.

39

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Pratade med tele2 igår. problem med både LTE och 3G nät. Jag gick ner på 3G över vpn och det har fungerat sista dygnet.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

40

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Nu är upphastigheten kass igen. Skickade detta till Tele2 i går:
"Nu är det dags igen ingen upphastighet. Ringde er support 15/1. Han var en otrevlig typ som först vägrade att göra en felanmälan. Han ville att jag skulle göra olika inställningar för att testa. Jag förklarade att jag gjort nog med tester åt Tele2, bl.a. kört omkring med min bärbara för att kolla signalen från olika master. Jag gör INTE NÅGRA TESTER MER ÅT TELE2. JAG ÄR INTE ANSTÄLLD ELLER AVLÖNAD AV ER..
Det är tredje eller fjärde gången under ca 1,5 år som vi inte har upphastighet!! Jag vill veta när ni har fixat detta problem nu och när ni fixat systemfelet så att det inte återkommer. Jag kräver en rejäl kompensation annars byter jag till TRE som fungerar bra här.
Bifogar kopia på bredbandskollen."

Här är svaret jag fick idag:

"Tack för ditt mejl.

Vi har tittat igenom ditt ärende och kan se att när du var i kontakt med oss på telefon den 15 januari skickade min kollega en felanmälan på ditt problem till våra tekniker. Enligt våra tekniker var det fler än du som hade detta problem just nu och så fort de identifierat om det är någon ytterliggare som har samma problem kommer de att lösa det för er samtidigt.

Vi vill självklart erbjuda kompensation för detta men vill inte göra det riktigt ännu innan ditt ärende är löst. När det är löst vet vi exakt hur länge du hade detta problem och kan ge dig så rättvis kompensation som möjligt utifrån detta.

På tele2.se kan du läsa mer om våra produkter och tjänster. Ha en fortsatt trevlig dag och hör av dig om det dyker upp något nytt.

Vänliga hälsningar
Filip Lundborg
Tele2

41

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Outsourcad kundtjänst är inte något bra. Får höra en hel del historier själv. Sitter ju på den avdelning Tele2 har själv, save desk. Blir en hel del feedback som skickas..

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

42

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Får du bra hastighet någonstans?

43

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

A-Man om du menar mig så har jag provat på två ställen i huset med samma dåliga resultat. Felet är intermittent! 5- 10% av Bbkollen är upphastigheten bra.
Har pratat med support. Det är ett allmänt problem i hela södra Sverige. Precis som det varit de tidigare tillfällena. Varför ljuger supporten först, och låtsas att det bara är jag och någon mer som har problem? Varför nämner dom inte det på hemsidan under "driftstörningar"?

44

Sv: Snabb ner mkt långsam upp

Tror inte riktigt på det där med allmänt problem, har du provat en annan plats längre bort gegrafiskt?