1

Tråd: Samba/Cifs mot FTP Server

Hej.

Kanske någon har lösningen på mitt problem.

Scenario:

IP kamera som ska lägga upp bilder/video på Intern NAS. Nasen stöder SMB men ej NFS.
Kameran stöder NFS & SMB/CIFS så SMB får då användas.

följande fel inträffar oavsett hur jag ändrar i sökvägen

http://forumbilder.se/EA2G9/cam.jpg


Tacksam för tips wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

Den i NAS'en utdelade katalogens utdelnings namn bör stå i fältet "Filsökväg"

3 Senaste redigerad av Jonny (2015-01-03 20:21:17)

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

jo förstår det men det blir ej rätt ändå..
kollar man via IE och adressfält så blir det då enligt bild 1
klickar jag i adressfältet blir adressen enligt bild 2

ingen av dom går i NAS setup´en. SMB är ju windows språk så slachen ska vara åt vänster...även om jag provat åt höger med men inget fungerar....blir samma felruta

bild1

http://forumbilder.se/EA2GG/bild1.jpg

bild2
http://forumbilder.se/EA2GG/bild2.jpg


kör jag enligt FTP client blir sökväg - :
/array1/cams/kamera28

funkar ej heller

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

Under Server adress ska du ange IP-adress eller hostname. D.v.s. 192.168.1.100 eller FTPSERVER.

Eftersom du redan angett vilken maskin det är under Server adress ska du inte ange det igen under Filsökväg utan där ska bara stå typ /cams/kamera28 eller liknande.

Det är mycket svårt att se exakt vad det står på dina minimala bilder. Men försök med ovanstående princip. D.v.s. NAS:ens adress eller namn i ena fältet och enbart sökvägen i det andra. Ev. är inte sökvägen samma som filsökvägen när du är inne i NAS:en. Det beror på vad du döpt din utdelning till.

5

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

Ett tips att hitta rätt om du har en Windows dator kan vara att gå på Start -> Kör och börja skriva i rutan som kommer upp.

Börja skriva två "backslashes" följt av namn eller IP-adress och direkt följt av ytterligare en backslash. T.ex. \\192.168.1.100\

Avvakta lite och se om Windows föreslår något alternativ för vad du ska fortsätta att skriva. Ofta hittar Windows utdelningarna när du gör på detta vis. Får du upp ett eller flera förslag så ser du vad dina utdelningar heter.

6

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

Kan du nå dessa om du försöker mappa upp enheterna i windows explorer?
Det låter lite som en rättighetsfråga, har Admin rättighet att browsa katalogen.
Inte allt för sällan heter kontot Adminstratör och inte Admin och då stämmer det inte.
Om så är fallet så borde du komma runt detta genom att tillåta Everyone.

7

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

svenix skrev:

Ett tips att hitta rätt om du har en Windows dator kan vara att gå på Start -> Kör och börja skriva i rutan som kommer upp.

Börja skriva två "backslashes" följt av namn eller IP-adress och direkt följt av ytterligare en backslash. T.ex. \\192.168.1.100\

Avvakta lite och se om Windows föreslår något alternativ för vad du ska fortsätta att skriva. Ofta hittar Windows utdelningarna när du gör på detta vis. Får du upp ett eller flera förslag så ser du vad dina utdelningar heter.

@svenix
skriver jag ipnummer så går det ej i kommandotolken men \\ftpserver\cams\kamera28 så går det men säger att användarnamn eller lösenord felaktigt.

för övrigt så går det bara med interna IP då server är intern (ej namnet ftpserver) dns namn går säkert kanske.
vet det med serveradress o sökväg som du skriver men inget funkar.

@A-man
allt går att nå via Windows. Kontot heter Admin så ej det. har provat skapat en Admin till med annat namn men funkar ej det heller.
kinesgrejor wink även om ftp är en simpel Buffalo NAS så bugg i fw hos server eller kamera är väl inte att utesluta skulle jag tro eller så passar dom helt enkelt inte ihop

ska prova att dela ett usbminne från annan utrustning o se...provar 4gr router o ser..har för mig att SMB finns i den med

tack för tipsen

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

Fungerar det om du tex installerar en ftpserver på din dator och försöker utföra samma sak?

9

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

har hittat felet..... är i kameran HIKvision i deras sökvägar till ftp och kataloger så går det att skriva in flera kataloger men kameran kan bara fungera om 1 katalog skrivs in. ej flera
jä**a kineser wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

Jonny skrev:

har hittat felet..... är i kameran HIKvision i deras sökvägar till ftp och kataloger så går det att skriva in flera kataloger men kameran kan bara fungera om 1 katalog skrivs in. ej flera
jä**a kineser wink

Vrider mig i as garv.
Kina kamerorna och deras firmware.
Då har du löst det iaf.

11

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

jo då för att stöta på sista problemet... usb disk utdelad som NAS är enligt FW Oinitsierad oavsett om jag formaterar den via kamerans fw(vilket inte verkar fungera=förvånad wink ) nop

tips???

http://forumbilder.se/EA2JL/oinitsierad1.jpg

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

Klarar ej av storleken pa den ?

13 Senaste redigerad av Jonny (2015-01-05 08:30:06)

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

hur menar du?.. skulle usb vara för stort? 3.6gb är väl inget.... en vanlig NVR har väl minst 500gb disk ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

14

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

Jonny skrev:

hur menar du?.. skulle usb vara för stort? 3.6gb är väl inget.... en vanlig NVR har väl minst 500gb disk ?

Gick inte att lasa texten.
Ingen zoom, liten skarm.

Du har utfort en akta formatering ?
Dvs ej snabb formatering.
Ska normalt ej goras pa flash.

Jag fick liknande problem med en flash sticka, och fixade detta. Den anvandes som temp minne och blev hart fragmenterad och minnet buggade ur helt.

Om du anvander ett annat minne sa funkar detta eller ?

15 Senaste redigerad av Jonny (2015-01-05 15:09:49)

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

ööö vet ej får prova med ett annat
formateringen är gjord i kamera fw så vet ej om det är snabb eller fullständig men det går fort då den gör det så antar att det är snabb...

gick det ej att använda det buggade minnet mer eller lyckades du fixa till det så det funkade?

upd:
går jag via Windows nätverk och in i katalogen på minnet så är det inget fel. går att skapa tex dokument på den.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16 Senaste redigerad av Jonny (2015-01-05 19:31:50)

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

Har satt i flera olika usbminne men samma sak ---> Oinitialiserad

usb hårdisk då kanske?

Oinitialiserad = något om att usb inte är bootbar ?
måste den vara det? har provat med bootbar o logical men icke

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

Finns speciella program for flash. Tex hp har ett jag idkar ofta.

Pa mitt "trasiga" var det en trasig sektor, och minnet atgardade detta ej pa eget bevag som brukligt ar.
Vid formatering med "ytkontroll" atgardades detta vid formateringen.
Flashen funkade problemfritt i pc, men inte dar det satt monterat.
Tror orsaken ar dalig drivrutin, som hanterar flash som hdd.
Kontentan var att det var trasigt minnet och ar det fortfarande, men formateringen dodforklarade den trasiga delen nar ytkoll utfordes.
Normalt ska flash fixa detta sjalv.
Darfor byt till annat flash, troligen kan felet vaxa om flashen ej atgardar detta som det ska.
Utrymmet minskar normalt pa flashminnen vartefter dessa slits.

Jag bytta till SSD baserat usb 3 flash.
Och funkat klanderfritt sedan.

18 Senaste redigerad av Jonny (2015-01-07 09:06:59)

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

okey...
Man kan ju få speeeeeel för mindre.......bytte med till usb3 hdd... fungerade efter x antal try and error + x antal omstarter..
rätt vad som är så är status "Normal" nästa så är det "Oinitialiserad" ... för att nästa stund så är sökväg fel eller användarnamn/lösen.

Nu är ju detta en av dom större aktörerna från Kina HiK Vision med huvudkontor i Asien, Europa, Amerika så ingen lite aktör meeeen ska det vara så förbannat svårt att göra en FW som inte är "BUGGIG" i det stora landet ????

finns det ingen "Kines " som ej buggar????? jag bara frågar smile

formaterade disk igen från kamerans fw..... 300gb blev 260gb = snacka om svinn men med status "normal på NAS" wink
Kan det vara så att SMB/Cifs fungerar dåligt då kamerans original fw vill ha NFS ?
Crackad till olika språk från kinesiska/engelska till svenska smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

Jag har ej den kaneran tror jag.
Rent allmänt är smb och liknande, skräp. Och 20år gammal teknik.
Jag kör med ftp om möjligt.
Eller egen smtp.

20 Senaste redigerad av Jonny (2015-01-07 10:12:28)

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

kör med med intern ftp men via Asus router då min Buffalo Nas ej klarar NFS
men nu funkar allt igen

http://forumbilder.se/EA2SM/hik.jpg

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

Om det funkar, sa ar det bra.
Smb skickar datan i pyttebitar och det ar daligt bade for minnet och hastigheten.
Samt det brukar kunna bli sessions som skvalpar.
Om nas har sessions begransning pa tex 5 sa blir det snabbt strul.
Och kina kameror oppnar ibland ny session for vardera triggat event = dalig kod, nar dessa ej ateranvands.

Sa provanslut mot pc, kolla antalet anslutningar.
Om det ar detta som buggar.
Smb laser filerna, och det blockerar atkomst saledes kravs omstart.

22 Senaste redigerad av Jonny (2015-01-07 18:08:06)

Sv: Samba/Cifs mot FTP Server

jo det funnkar än så länge men e sugen på att ändra hur det ser ut på disken då fw skapade katalogen NVR vid format. Jag hade innan skapat kamera28 så nu läggs filer i båda:hehe fast ej samma

uppd:
kamera tappat bort hdd  helt plötsligt bara: ???? kina fw ? formatering av hdd & x antal omstarter = on the move again wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )