1

Tråd: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

DN om mobiltäckning med länk till täckningskartor

http://www.dn.se/ekonomi/nu-ska-det-bli … loperator/



3
http://80.251.200.62/mim3/mim.html?logi … teMap=true

Tele2
http://www.tele2.se/tackningskarta/

Telenor
http://www.telenor.se/privat/kundservic … karta.html

Telia
http://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

Net1
http://www.net1.se/privat/tackning/tackningskarta/


Enbart Telenors karta funkade OK i en mobil.
Mobilkarta som inte funkar i en mobil ? uselt.

Net1 skriver istället för att visa kartan:
För att använda täckningskartan så behöver du använda något med en större skärm än din mobiltelefon (mobilen är 5.5tum och 1920*1080 pixels ! Visa sidan istället !), besök gärna sidan med en dator eller surfplatta för en bättre upplevelse.

2

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Alla täckningskartor fungerar i min iPhone utan problem. Telenor och Telia kör ju dessutom samma applikation. Men Tele2s och 3s fungerar också bra i min mobil.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Det vore ju bra om man såg t ex kustlnjer också

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Kartorna blev bättre. Jag antar att "Bas" betyder att man har dålig täckning och det stämmer bra för vårt hus.

Det är lättare att gissa sej till var masterna finns också då det går "strålar" ut från dem.

5 Senaste redigerad av Discover (2015-01-02 21:04:46)

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Täckningskartorna blev bättre iaf hos Telia & Telenor, där går det att välja vilka täckningsnivåer som ska visas.

Och 3 överdriver med sin täckning, kartan anger mycket god täckning där det inte alls är mycket god täckning i verkligheten och det känner 3 till, då kan man ju fråga sig varför de inte justerar kartan ?

Det ger ju bara missnöjda kunder att påstå att täckning finns, när täckning inte finns.

Det gäller 4G och utomhus på olika platser.

Och sedan har 3 gjort en rejäl försämring angående aktuell utbyggnad av nätet,
istället för en utbyggnadskarta så är det denna sida de hänvisar till:

https://www.tre.se/privat/kundservice/t … r-i-natet/

Den enda vettiga utbyggnadskartan är Telias, som är mycket bra. Telenor & Tele2 visar inget alls om vart deras nät byggs ut.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

http://s5.postimg.org/z070m73jr/tmp_20068_Screenshot_2015_01_03_01_54_05_2132351.jpg


http://s5.postimg.org/axq6rbmwn/tmp_20068_Screenshot_2015_01_03_01_54_55_2_10723.jpg

Formateringen är ren, och funkar 100% för mig ivf med telenor.
Telia har fyllt sidan med bloat.


http://s5.postimg.org/3vs954jav/tmp_20068_Screenshot_2015_01_03_01_55_51_2210227.jpg

Och sedan 3,
Ser bara ... ut.
http://s5.postimg.org/j5wpq246v/tmp_20068_Screenshot_2015_01_03_02_20_57_2_20533.jpg


Och Tele2, bättre. Men täckningen ute på hav bryr jag mig föga om.
Då kartan täcker hela skärmen så går det ej att scrolla sida, utan det scrollar kartan.

http://s5.postimg.org/cthkg814n/tmp_20068_Screenshot_2015_01_03_02_32_27_2520686.jpg

Snabb visning vad jag menade.

7

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

@Discover:
Täckningskartorna är ju fortfarande beräkningar, operatörerna sitter ju inte och justerar kartorna manuellt utan det är ju en datorberäkning oavsett var du kollar på kartan. Jag kan hitta platser på alla operatörers kartor där de ska ha "mycket god täckning" där det ibland kan saknas täckning eller vara väldigt dålig täckning.

Gällande utbyggnaden så hänvisar man inte till sidan du länkade till utan denna: https://www.tre.se/privat/kundservice/t … e-arbeten/ - och denna ska uppdateras när man funnit en bra lösning för att kunna visa utbyggnaden. Det är dock inget som är speciellt högt prioriterat i dagsläget.

@G-Man, vad har du för mobil? Ser bra ut på mina nämligen - Z3 Compact och iPhone 6.
Tre: http://bit.ly/14jyZOX (scrollar jag lite åt höger kan jag söka på adress osv).
Tele2: http://bit.ly/1BgfdA1 (fungerar ej att söka på adress).
Telia: http://bit.ly/1yiiaR1 (fungerar på exakt samma sätt som Telenors karta i mobilen).

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

careface skrev:

@Discover:
Täckningskartorna är ju fortfarande beräkningar, operatörerna sitter ju inte och justerar kartorna manuellt utan det är ju en datorberäkning oavsett var du kollar på kartan. Jag kan hitta platser på alla operatörers kartor där de ska ha "mycket god täckning" där det ibland kan saknas täckning eller vara väldigt dålig täckning.

Gällande utbyggnaden så hänvisar man inte till sidan du länkade till utan denna: https://www.tre.se/privat/kundservice/t … e-arbeten/ - och denna ska uppdateras när man funnit en bra lösning för att kunna visa utbyggnaden. Det är dock inget som är speciellt högt prioriterat i dagsläget.

@G-Man, vad har du för mobil? Ser bra ut på mina nämligen - Z3 Compact och iPhone 6.
Tre: http://bit.ly/14jyZOX (scrollar jag lite åt höger kan jag söka på adress osv).
Tele2: http://bit.ly/1BgfdA1 (fungerar ej att söka på adress).
Telia: http://bit.ly/1yiiaR1 (fungerar på exakt samma sätt som Telenors karta i mobilen).


Aha, okej.

Sidan du länkade till visar ju ingen aktuell utbyggnad alls, står det verkligen still ?

Även om kartorna är datorberäknade så kan de väl gå in och redigera, speciellt när 3 själva har varit ute och mätt signalstyrkan och kommit fram till att fler basstationer behövs.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Discover skrev:

Aha, okej.

Sidan du länkade till visar ju ingen aktuell utbyggnad alls, står det verkligen still ?

Även om kartorna är datorberäknade så kan de väl gå in och redigera, speciellt när 3 själva har varit ute och mätt signalstyrkan och kommit fram till att fler basstationer behövs.

Man visar inte planerad utbyggnad på sidan ännu eftersom det inte finns något bra sätt för att göra det i dagsläget. Men det är på den sidan det ska komma upp när man väl börjar göra det. Arbetet står inte still, man kommer genomföra många arbeten i år!

Absolut, det kan man säkert göra - men sen är det en annan sak att man inte brukar göra det. Kartorna räknar ju redan om utifrån skog, terräng osv och att sitta och kontrollmäta täckningen tar ett bra tag. Men som alltid så finns det ju en informationstext där det står "Information om täckning är endast vägledande och det går aldrig att garantera täckning på enskilda platser.". Detta betyder egentligen att kartan inte är garanterad att stämma alls.

Sen är det självklart tråkigt när täckningskartan inte stämmer, men så kan det ju vara. Som sagt har jag hittat flera ställen på alla operatörers kartor där det ska vara "mycket god täckning" där det är väldigt bristfällig täckning.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

De som kräver korrekta täckningskartor med hög spatial upplösning har dålig insikt  i radiovågors utbrednng och inverkan av hinder, reflektioner, vegetation, bebyggelse mm. Mission  impossible utom till havs och  i fri rymd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Sidorna troligen hardkodade mot vissa webblasare.
Och kanske anvander propitary scrips.
Prova att stanga av gps mobildata, om det funkar "battre".

Pa telenor ar det bara att skriva in adressen och trycka ok, sa ar det klart.
De andra ar exrremt omstandiga.
Sedan ar hela telia's sida extremt trog att anvanda, massor ned scrollande och klickande.
Vid scrollning pa kletskarm ar hela ytan boobietrapped med lankar.
Skulle kunna gissa att sidan ar byggd for att maximera tiden man maste vara dar...

12

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Skulle inte tro att det är så, borde ju fungera i alla mer eller mindre populära webbläsare i mobilerna. För mig spelar det ingen roll om jag tillåter positionering eller ej.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

careface skrev:
Discover skrev:

Aha, okej.

Sidan du länkade till visar ju ingen aktuell utbyggnad alls, står det verkligen still ?

Även om kartorna är datorberäknade så kan de väl gå in och redigera, speciellt när 3 själva har varit ute och mätt signalstyrkan och kommit fram till att fler basstationer behövs.

Man visar inte planerad utbyggnad på sidan ännu eftersom det inte finns något bra sätt för att göra det i dagsläget. Men det är på den sidan det ska komma upp när man väl börjar göra det. Arbetet står inte still, man kommer genomföra många arbeten i år!

Absolut, det kan man säkert göra - men sen är det en annan sak att man inte brukar göra det. Kartorna räknar ju redan om utifrån skog, terräng osv och att sitta och kontrollmäta täckningen tar ett bra tag. Men som alltid så finns det ju en informationstext där det står "Information om täckning är endast vägledande och det går aldrig att garantera täckning på enskilda platser.". Detta betyder egentligen att kartan inte är garanterad att stämma alls.

Sen är det självklart tråkigt när täckningskartan inte stämmer, men så kan det ju vara. Som sagt har jag hittat flera ställen på alla operatörers kartor där det ska vara "mycket god täckning" där det är väldigt bristfällig täckning.

Jo, men man kan ju iaf tycka att de kan gå in och redigera på de platser där de själva har varit ute och gjort mätningar i samband med utbyggnad av nätet.

Det är det jag stör mig på. Jag vet att alla täckningskartor är beräkningar och inte visar 100 % rätt.

Nu är ju jag iaf hyfsat nöjd med 3 då de fungerar bäst här i Gävle, annars skulle jag ju inte bundit abonnemanget.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

jonasolof skrev:

De som kräver korrekta täckningskartor med hög spatial upplösning har dålig insikt  i radiovågors utbrednng och inverkan av hinder, reflektioner, vegetation, bebyggelse mm. Mission  impossible utom till havs och  i fri rymd.


Mmm. Och till den skaran hör då inte jag iaf.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Absolut, nu är det dessutom olika avdelningar och kan tänka mig att det blir en hel del merjobb för att räkna ut och se hur det blir egentligen.

Men du kan ju alltid försöka ligga på operatörerna kring det, det är dock ytterst otroligt att något kommer hända eftersom det är en beräkning som sagt.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Så här i stormtider är möjligheterna att lokalisera basstationer, resp. basstations täckning och kvalitén på stationens strömförsörjning via operatörens "felkartor" utomordentligt bra. En mobil stresstest med andra ord. Bland för mig tillgängliga Teliabaser framgår det just nu med stor tydlighet vilka baser som har säker strömförsörjning (ofta jordkablage) och vilka som har vanlig luftledning och då ofta genom skog. Resultatet av "testen" är viktig vid val av förstahandsbas givet man använder riktantenn(er). Funderingar att som primärbas använda en station med något lägre belastning och något högre signal blir helt irrelevanta när man ser att denna bas regelbundet blir av med nätspänning då det blåser kraftigt.
Men - en fundering/fråga behöver jag hjälp att besvara. På "felkartorna" finns som regel tre nivåer: normal drift, begränsad kapacitet och död bas. Om man granskar täckningsområdet för en bas med begränsad kapacitet så skiljer det nästan aldrig något från täckningen vid normal drift. Vad betyder därmed tekniskt begränsad kapacitet ? Att begränsad kapacitet skulle betyda risk för begränsad drifttid p.g.a batteri- eller i bästa fall reservkraftsdrift tror jag inte på eftersom den begränsade kapaciteten är densamma efter cirka 20 timmars nätbortfall. En effektminskning skulle rimligen återspeglas på täckningskartan. En strypning av transmissionskapaciteten på basen eller dess backbone (i princip radiolänken) skulle möjligen vara svaret - men är det så energibesparande ??

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

17

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Vox medievalis skrev:

Så här i stormtider är möjligheterna att lokalisera basstationer, resp. basstations täckning och kvalitén på stationens strömförsörjning via operatörens "felkartor" utomordentligt bra. En mobil stresstest med andra ord. Bland för mig tillgängliga Teliabaser framgår det just nu med stor tydlighet vilka baser som har säker strömförsörjning (ofta jordkablage) och vilka som har vanlig luftledning och då ofta genom skog. Resultatet av "testen" är viktig vid val av förstahandsbas givet man använder riktantenn(er). Funderingar att som primärbas använda en station med något lägre belastning och något högre signal blir helt irrelevanta när man ser att denna bas regelbundet blir av med nätspänning då det blåser kraftigt.
Men - en fundering/fråga behöver jag hjälp att besvara. På "felkartorna" finns som regel tre nivåer: normal drift, begränsad kapacitet och död bas. Om man granskar täckningsområdet för en bas med begränsad kapacitet så skiljer det nästan aldrig något från täckningen vid normal drift. Vad betyder därmed tekniskt begränsad kapacitet ? Att begränsad kapacitet skulle betyda risk för begränsad drifttid p.g.a batteri- eller i bästa fall reservkraftsdrift tror jag inte på eftersom den begränsade kapaciteten är densamma efter cirka 20 timmars nätbortfall. En effektminskning skulle rimligen återspeglas på täckningskartan. En strypning av transmissionskapaciteten på basen eller dess backbone (i princip radiolänken) skulle möjligen vara svaret - men är det så energibesparande ??

Begränsad kapacitet betyder i många fall att en eller flera siter är nere i området - men någon eller några siter på annan plats ändå kan erbjuda viss kapacitet/täckning på platsen.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Men det går inte ihop med "felkartorna" där jag, inom "mitt" område tydligt och klart ser att samtliga  baser i närområdet (8-10 st Telia 800) är i drift men flera markerade med begränsad kapacitet men med normalt täckningsområde och inte döda. Om en bas är död brukar Telia alltid redovisa den med det normala täckningsområdet i rött. Till yttermera visso kan jag bekräfta (AVM 6840) att åtminstone flera av de med begränsad kapacitet är i drift !?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

19

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Kanske kan vara så att de inte kan garantera funktionaliteten utan att det kanske hoppar fram och tillbaka? Infon ovan är iaf det jag snabbt sett när jag läst kring störningar på interna infon vi har på Tele2. Men finns kanske en bättre förklaring.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

20

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Det kan också vara så att ifall någon inträffar så routas trafiken en annan väg för att kunna tillhandahålla röstsamtal.
Tex att gå från fiber till radiolänk.

21

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Först, begränsad teknisk kapacitet kanske är ettt samlingsbegrepp som de inte definierar.

Jag finner täckningskartorna grafiskt undermåliga. Det är svårt att se de geografiska konturerna under färgsmeten och det går inte att ta bort 2+3+4 G så att kartan syns. Om fler har sammanfallande kritik mot kartorna borde medlemmerna i detta forum yttra sig gemensamt till PTS.

Till en början bör problemen identifieras. Vad är det som är dåligt med kartorna? Vad är dåligt vid användning på PC kontra på smartphone eller tablett? Jag fick en fråga från Tyskland om vilken operatör som kan rekommenderas för mobilt bredband i trakten av Kalix men Telias karta är så grötig att jag avstod från att ge länken till den utländske frågeställaren.

A. Den kumulativa effekten av färger är dålig samt att man inte kan separera radioteknikerna. Vidare kan den underliggande kartan inte ses eftersom kartdetaljerna är otydligt återgivna. Det är för övrigt inte bara i Sverige som alltför mörka färger och kumulativa effekter döljer svagt dragna kartkonturer. Problemet är det samma med belgiska Proximus karta för 4G täckning.

(Anm. Jag har perfekt färgseende enligt ögonläkartester).

På telias sida kan man skriva in en adress och får då se en blå punkt i en grå droppe på karta över den valda platsen. Men ingen täckningsinformation. Vad är vitsen med detta? Telias hjälp behövs inte för att peka ut en plats som t ex Kalix på karta.

B. Sättet att ge information om täckning på viss angiven plats fungerar inte, åtminstone ej för Telias karta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

När man söker på Telias karta får man ju först och främst upp alternativ på vänsterkanten. Där väljer man då t.ex. Kalix. Nu visas täckningsinformationen för Kalix med lite mer detaljer. Detta utgår från den orangea pluppen som dyker upp på själva kartan.

Detta bör främst användas när man söker på en specifik adress.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

23

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Jo, kartorna är urusla. Jag brukar gå över till satellitbilder så jag åtminstone för vår del se litet bättre konturerna av skogsbrynet.

24

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Ang driftstörnigskartorna så tror jag att "begränsad kapacitet" betyder att man bara kör GSM. Vid strömavbrott stänger man työiskt ner 4G och/eller 3G för att spara på batterierna och kunna ge taltäckning under längre tid (samt upprätthålla ev radiolänkförbindelse om närliggande basstations transmission går via siten).

25

Sv: Dagensnyheter om täckning, med länk till täckningskartor

Enligt en untervju idag på lunchekot var 145 master nere för telia pga storm. Teliamannen sade att de bara klar drif under normala förhållanden då det finns kraft.

Hur ska folk kunna ringa 112 om inget nät finns?

Som fd radioamatör undrar man om det finns någon frekvens inom amatörbanden som kollas av rräddningsmyndigheterna...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.