1

Tråd: Vad är Hilink? Kan man lita på modemunlock.com?

Fick ett modem av Tele 2 för snart 2 år sedan. Märkt på framsidan: 4G , TELE2. Baksidan LTE USB ROTATOR, E3276. Det är oanvänt, men tänkte använda det till sommaren, läste därför lite om det i detta forum.
Har det Hilink? och vad betyder det? Hittade inget svar på Google eller Wiki.
Om jag behöver låsa upp det , kan jag lita på modemunlock.com? eller skall jag betala Tele2 några hundringar.

För er info: mitt 4GR har varit igång oavbrutet i flera år (minst3 år) nu utan minsta problem. Bara tele2 som flera gånger under lång tid haft problem med upphastigheten.

2

Sv: Vad är Hilink? Kan man lita på modemunlock.com?

hilink = som inbygd router i modemet, du behöver ingen dashboard utan den ska kopplar upp direkt. Du lär får nat ip från modemet.
kan inte svara ang sidan du anger, dc-unlocker har jag testat.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Vad är Hilink? Kan man lita på modemunlock.com?

HiLink är ett varumärke hos Huawei. Och betyder just det Andreas skrev. Du måste alltså behandla det som en router - inte som ett modem ! Och det betyder att du skall låta datorn plocka  IP-adress och DNS-server från HiLinken genom att tillåta DHCP.  Det brukar gå smärtfritt. Jag har ett E3276 och det är ett bra modem.

Ifall du använder en skild router så skall den ställas in på DHCP på WAN-sidan så den kan ta IP-adress mm. från E3276. Det behöver inte vara en 4G-router eftersom E3276 sköter den biten utan vilken gammal router som helst duger. MEN den måste ge tillräckligt med ström på USB-porten för E3276 använder en hel del. Man kan också koppla E3276 via en USB-hubb som har ordentlig strömförsörjning ifall routerns är för klen. Nätdelen skall ge minst 1A och gärna mer.

4

Sv: Vad är Hilink? Kan man lita på modemunlock.com?

Tack för info. Har alla E3276? Eller skall jag kolla med Tele2?

5

Sv: Vad är Hilink? Kan man lita på modemunlock.com?

Torde finnas bägge sorterna av E3276. Bäst att kolla.