1

Tråd: Nya täckningskartor

Tele2, Telenor & 3 har idag släppt sina nya täckningskartor.

Bara Telia som inte har släppt sin nya täckningskarta ännu men gör det förmodligen inom kort.


Varför ny täckningskarta ?

http://telekomidag.se/sa-gar-det-med-op … ngskartor/

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: Nya täckningskartor

Stor förbättring att täckningen visas i tre olika nivåer. Återstår att se om nivåerna är realistiskt satta.

3

Sv: Nya täckningskartor

Åtminstone blev hastigheterna mera realistiska. "Normalhastighet" är enligt Tre 3-17 Mbit/s för 3G och 7-34 Mbit/s för 4G. Hoppas det är slut på struntpratet om "upp till 100 Mbit/s".

Enligt Tre skall jag ha "Mycket god" täckning för 3G men det är att tänja på definitionen. Man kanske skulle omvandla nivåerna till ett hack lägre i praktiken.

4

Sv: Nya täckningskartor

nhu skrev:

Åtminstone blev hastigheterna mera realistiska. "Normalhastighet" är enligt Tre 3-17 Mbit/s för 3G och 7-34 Mbit/s för 4G. Hoppas det är slut på struntpratet om "upp till 100 Mbit/s".

Enligt Tre skall jag ha "Mycket god" täckning för 3G men det är att tänja på definitionen. Man kanske skulle omvandla nivåerna till ett hack lägre i praktiken.


3 har väl aldrig sagt att deras nät har stöd för upp till 100 Mbit/s ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Nya täckningskartor

Jag har inte kollat allt vad Tre sagt men många operatörer har pratat om "upp till 100 Mbit/s". Tre har inte varit så intresserat av 4G över huvud taget.

Men bra att det kommer mera realistiska bedömningar.

6

Sv: Nya täckningskartor

nhu skrev:

Jag har inte kollat allt vad Tre sagt men många operatörer har pratat om "upp till 100 Mbit/s". Tre har inte varit så intresserat av 4G över huvud taget.

Men bra att det kommer mera realistiska bedömningar.


Ja, det är bra. Dock är ju ju ganska svårt nu att se vart det är 3GIS täckning och inte.
Det bör de ha löst med olika färger kan jag tycka, men alla kanske inte bryr sig om vilket nät de använder för stunden ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Nya täckningskartor

Utanför Stockholm, Göteborg  och Malmö motsvarar 3GIS-täckningen Telenors täckningskarta för 3G.

8

Sv: Nya täckningskartor

IMT skrev:

Utanför Stockholm, Göteborg  och Malmö motsvarar 3GIS-täckningen Telenors täckningskarta för 3G.


Jo, men det går inte att se hur långt uppgraderingen har kommit av 3GIS nätet.
Det gick att se förut.

http://telekomidag.se/huawei-snuvar-nok … gis-affar/

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.