1

Tråd: version 4.0

när är planen att version 4.0 kommer att släppas ut till allmänheten ?

hörde ett rykte att modemet E270+ skulle supportas i den versionen,stämmer detta ?

smile

2

Sv: version 4.0

Hej fred,

Yup. Preliminärt i början av Augusti, beroende på................tjaru.....allt!

:-)

3

Sv: version 4.0

ok, låter fantastiskt

4

Sv: version 4.0

När kommer 1820 Fungera med Dovadon ?
MVH

5

Sv: version 4.0

i samma release

6

Sv: version 4.0

Kanon !!!!!!

7

Sv: version 4.0

Hur blir det med QoS och/eller prioritering på portarna i ver. 4.0 ?
Tänkte köra VoIP i utlandet.

Dovado UMR Firmware Revision: 4.3.3.3147 official

8

Sv: version 4.0

Vi har ingen kontroll över QoS i 3G nätet, tyvärr. Det är upp till operatörerna att sätta prioriteringar av olika tjänster.

9

Sv: version 4.0

ja tack, prio på tex EN lan port för att köra voip över denna så att data surf samtidigt ej kväver voip samtalet med vad det innebär.
behövs inget av operatören, bara en funktion för att dedicera X kb i trafik dit om den önskar det.
skulle funka bättre då, och många skulle bli glada!  wink

10

Sv: version 4.0

Det spelar egentligen inte så mycket roll eftersom man måste ha QOS på nedlänken i 3G nätet först. Som det är idag så kommer alla IP-paket till din router oprioriterad. Om operatören skulle lägga SIP protokol (t.ex) i DCH läge, då skulle det funka, oberoende om man har inställningar i routern eller ej. Den skulle själv detektera all SIP paket och höj deras prio i transmissionen.

11

Sv: version 4.0

linksysen jag har, detta funkar via 3g som jag beskrivit.
tycker det är kanon, kan ringa OCH surfa samtidigt med denna via wifi(dator) och LAN1 till voip telefon.

ja QOS gör det bättre, men det går i linksys iaf, blir inte 100%it som med qos, men betydligt bättre än helt utan då det är främst UPP trafik som är begränsad med 3G och det är den trafiken skapar mest problem när det strular och voip drar tex 2x64kb vid full trafik protokoll ner till någon enstaka kb/s.

umr funkar annars väldigt bra med voip för mig iaf om man ej surfar samtidigt...

12

Sv: version 4.0

Vad har du för upplänk? Vilken codec och protokoll använder du i dina VoIP samtal? Och vilken operatör och USB modem använder du?

13

Sv: version 4.0

Samir skrev:

Vad har du för upplänk? Vilken codec och protokoll använder du i dina VoIP samtal? Och vilken operatör och USB modem använder du?

upp 0.384 om jag ej missminner mig att tex tele2 har på sitt vanliga 3G turbo.
med tex Tre så är det 0.064 upp då det är 'vanligt' 3G, där blir det problem med umr + surf.

modem varierar, tex E620, E220, E169 sedan även andra, men dessa använder JAG primärt. byter fnv linksys lådor mot umr då den är enklare att hålla koll på/stabilare och ni adderar aktivt nya modem till den som linksys ej gör så när dessa byts görs även byte till umr.
E620 sitter i linksysen av förståelig anledning... och där funkar TRE med ren 3G. tyvärr har tre extremt dålig ping på denna masten så det är lite sisådär på denna plats jag är nu. (har boxar på flera ställen) men på den plats den står nu funkar det ok, ringer ganska ofta dit och det är sällan ljud problem bara att linksysen ej har koll på anslutningen på det viset umr har därför byts dom aktivt ut vart efter.

codec tex:
G.729, G.726, G.711 och G.722 där det är äkta bredband/bra anslutning. främst G.729 och G.722 alltså.
beror lite på leverantören av voip också.

14

Sv: version 4.0

Samir. jag behärschkar tyska, svenska och klarar mig bra med min engelska.

Vad använder "Dovado" för SMS-språk???  Jag fattar ingenting...se följande:
Fù» ª6Â¥:Ð5,w§ÝgYþnĻM©„ƒål ¦$/‡Çè2DG§ç öÛMGƒr0WlsÉ`6WŽ¦

Det måste väl vara något fel någonstans i routern?! Osb, Micke.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

15 Senaste redigerad av Mathias (2009-08-01 11:10:53)

Sv: version 4.0

Micke,

Hur fick du den texten? Skickat till dig själv ett sms, Isåfall testa och skicka till en mobil telefon och se om det fungerar?

Angående SMS språk som jobbar UMR med PDU:er
Lite mer info om det.
http://www.dreamfabric.com/sms/


Nästa gång starta gärna ett eget topic om ni har problem.
Lättare att se det istället för att Hijaak ett annat topic.

/Mathias

16

Sv: version 4.0

Mathias, sorry om min fråga kom till fel ställe!

Under tråden--->Dovado--->Huawei 1820--->Inlägg 7 ser du hur SMS:en kom till.

Mvh, Micke.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

17

Sv: version 4.0

Ett önskemål för den nya versionen är att den behåller inloggningen längre.
Som det är nu måste man logga in titt o tätt om man vill hålla koll på något.

Dovado UMR Firmware Revision: 4.3.3.3147 official

18

Sv: version 4.0

Du har 300 sekunder (5 minuter) mellan varje musklick innan den time'ar ut och loggar ut dig. Safety, safety.

19 Senaste redigerad av Mathias (2009-08-04 17:52:58)

Sv: version 4.0

Samir det är 10 min i 4.0 :-)
Hidden patchnote.

Jaja nu ska jag ta semester :-) Syns igen om 2 veckor.

//Mathias

20

Sv: version 4.0

Detta är anledningen Mathias är CTO och jag jobbar som Head of Sales & Marketing!

21

Sv: version 4.0

Mathias skrev:

Samir det är 10 min i 4.0 :-)
Hidden patchnote.

Vore bra om man kunde styra tiden själv.

Dovado UMR Firmware Revision: 4.3.3.3147 official

22 Senaste redigerad av G-Man (2009-08-04 21:38:37)

Sv: version 4.0

jag 'önskade aktivt' att den aldrig loggade ut förens man valde detta aktivt då den funktionen finns, typ som detta forum... men men wink 10 är bättre än 5minuter iaf...
den uppdaterar övre sidan självmant, men den resetar ej loggain-ut timern i umr - synd, men klickar man runt lite var ~4minut så funkar det.
tycker detta är irriterande på en annars bra produkt.
om det vore 'enterprise produkt' ala cisco... skulle jag förstå detta krångel.