1

Tråd: ESCAM QD520 ?

Nån som har erfarenhet av ESCAM ? Den lär vara den billigaste på nätet med D (720P). Det är en fast kamera men vattentät. Närmast hade jag tänkt ha den i stället för USB-kameror som tar alldeles för mycket kapacitet av datorn. Då är en IP-kamera bättre. Enligt videor på Youtube så ser bilden hyfsad ut. Och priset är 23+4 £ så det är inte heller så illa.

Men hur är det med kompatibiliteten ? Det är en ONVIF-kamera så den borde gå med Firefox och Linux (inget Microsoft här inte). Men man vet aldrig innan man provat. DDNS borde också vara programmerbart eftersom jag använder no-ip. Något moln använder jag absolut inte och inte heller skumma DDNS-servrar.

2

Sv: ESCAM QD520 ?

kolla här, det finns lite info
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=187&t=95671

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

3

Sv: ESCAM QD520 ?

Tack, ONVIF tycks inte vara så väldigt bra standardiserat ännu ...

4

Sv: ESCAM QD520 ?

Bara namnet får mig att dra mig från köp..
E SCAM = E Blåsning.

5

Sv: ESCAM QD520 ?

He-he, de kan tydligen inte engelska så bra ... Nåja, jag lade in en beställning så i värsta fall har jag slängt 27 pund i sjön.

6

Sv: ESCAM QD520 ?

Ja, det är inte värre...
Har också kollat på dom, men vandrat vidare pga namnet.

På pappret ser dom bra ut.

7

Sv: ESCAM QD520 ?

Nu fick jag ESCAM QD520 och visst gick det köpet i putten. Kanske kameran är bra men det kan jag inte veta för den kräver IE och activeX. I mina Linuxmaskiner med Firefox syns bara en grå ruta men litet kinesisk text. För mej helt värdelöst. Tyvärr såg jag den här kommentaren på Amazon först efter det jag beställt:

http://www.amazon.com/Escam-Peashooter- … r_dpwidget

Nå, det var inte så mycket pengar i sjön. Jag beställde tre Maygion från microsat också. Jag har en redan och vet att den fungerar fint. Och så är de dessutom vridbara och har SD-kort.

8

Sv: ESCAM QD520 ?

Kör med en mobil app mot kameran istället.

9

Sv: ESCAM QD520 ?

He-he, min Android var den billigaste jag hittade (Samsung Gio) och har så uselt med minne att det inte går att sätta in fler appar. Jag kollade ett tag appar för kameror och det funkade men ganska uselt. Hela alltihop var så långsamt att man inte orkar med eländet.

Ny Android köper jag först då de är tillräckligt bra och billiga - ungefär en Samsung vattentät S5 för 1000 kr.  Gion är förresten OK även om den är alldeles för liten och svag. För video från kamera behöver man en ganska kraftig grunka.

ESCAM får stå på hyllan till dess. Den var helt avskalad och det kom inte ens nätdel med vilket var fint för mej för jag har en drös billiga 12V/1A hemma (köpte 40 st. billigt).

10

Sv: ESCAM QD520 ?

Kollade om E Scam fanns med i listan på supportade kameror, men icke.
Då måste man scanna ip adressen för att hitta en match.
Finns troligen någon jpg url osv.


Vattentät lär nog ta ett tag... Ingen marknad, samma som med yttre antenn.
En tablet för under 600 fixar det lätt.

F:ö ska man köpa ny lur var 6 månad, och ny bil vart 3 år enligt politikerna.

11 Senaste redigerad av nhu (2014-12-06 12:04:18)

Sv: ESCAM QD520 ?

Nu började jag igen titta på ESCAM QD520. Med en gammal Windowsmaskin fick jag upp den och ändrade IP-adressen så den passar mitt lokalnät. Bilden var egentligen riktigt bra också i dåligt ljus. Problemet var att få bild i mina Linuxmaskiner. Till slut hittade jag flera exempel på URL på ispyconnect. Escam kör med RTSP och genom att sätta VLC Live 555-ström till RTP så kunde jag se bilden i Linuxmaskinerna (VLC finns för Windows också).

Inte är kameran så dålig (bara softan) och för den ringa pengen så är det OK nu då jag fick det att fungera.

P.S. Visst fungerar den direkt med http och en Windowsmaskin med ActiveX.

12

Sv: ESCAM QD520 ?

Rtsp brukar ge dålig upplösning.
Mobil på protokoll

13

Sv: ESCAM QD520 ?

Jo, man får bättre bild på Windowsmaskinen men kameran används bara för att övervaka så viktigast är att få fram nånting. Jag håller på att försöka få bilden på en Android vilket skall fungera. Men det finns så många olika kamera-appar att det tar en herrans tid att gå igenom dem.