1

Tråd: Funderar på att köpa en PRO

Hej

Funderar på att köpa en Dovado Pro för att min DLink 923 Router inte alls funkar speciellt bra på Wifi om man har flera trådlösa saker igång samtidigt ...mycket på detta forum handlar om modem och Dovado ..hur dom passar ihop ..
Jag har ett nytt E3276 som är inte är operatörslåst , det kom från Telia och deras modem ska ju funka för det är inget "hilink"
men hur funkar Wifi på denna router...är alla nöjda med räckvidden och annat ??

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

2

Sv: Funderar på att köpa en PRO

Pro funkar OK.

Du kan koppla lanporten på internet routern till wan porten på lanroutern.
Måste vara olika subnät bara.
Osv, då funkar två routrar ihop.

Pro lär klara ditt modem as is

3

Sv: Funderar på att köpa en PRO

kopplade ihop den nu med en annan router..tack för hjälpen..hade jag vetat att det var så här lätt så hade jag gjort detta för längesedan ..

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

4

Sv: Funderar på att köpa en PRO

Se så fint det blev … wink

5

Sv: Funderar på att köpa en PRO

goliat skrev:

Hej

Funderar på att köpa en Dovado Pro för att min DLink 923 Router inte alls funkar speciellt bra på Wifi om man har flera trådlösa saker igång samtidigt ...mycket på detta forum handlar om modem och Dovado ..hur dom passar ihop ..
Jag har ett nytt E3276 som är inte är operatörslåst , det kom från Telia och deras modem ska ju funka för det är inget "hilink"
men hur funkar Wifi på denna router...är alla nöjda med räckvidden och annat ??

Hej, jag köpte en Dovado Pro i förrgår, hade DLink-923 från Telenor innan, och som det har krånglat, Telenor vill inte ta i 923-problemen.
Jag använder ett olåst Huawei E3276S i Dovadon, och blev mycket positivt överraskad, sjukt starkt wifi (jämfört med 923)
Samt ok hastighet i Telenor ca: 55% signalstyrka på 4G, samt 35-40Mbit ner samt 15-20Mbit upp.
Jag är supernöjd hittills.

6

Sv: Funderar på att köpa en PRO

PeterK skrev:

Samt ok hastighet i Telenor ca: 55% signalstyrka på 4G, samt 35-40Mbit ner samt 15-20Mbit upp.
Jag är supernöjd hittills.

Du kan dessutom fördubbla WiFi hastigheten genom att välja 40MHz istället för (default) 20MHz. :-)

Sam / Team DOVADO

7

Sv: Funderar på att köpa en PRO

Sam skrev:
PeterK skrev:

Samt ok hastighet i Telenor ca: 55% signalstyrka på 4G, samt 35-40Mbit ner samt 15-20Mbit upp.
Jag är supernöjd hittills.

Du kan dessutom fördubbla WiFi hastigheten genom att välja 40MHz istället för (default) 20MHz. :-)

Sam / Team DOVADO

Vaa, (jag är nybörjare, men har ett brinnande intresse)

Ska genast prova detta, stort tack för ditt tips :-)

8

Sv: Funderar på att köpa en PRO

Börjar förstå mer o mer att Dovado pro är en potent router.
Blir sugen på att sätta den i husbilen, har läst att den kan starta/stoppa utrustning på distans.
Är detta svårt att få till med t.ex. en ipkamera?

9

Sv: Funderar på att köpa en PRO

Få till vad med routern ?

10

Sv: Funderar på att köpa en PRO

PeterK skrev:

Är detta svårt att få till med t.ex. en ipkamera?

Det beror på kameran och APN du använder.

Sam / Team DOVADO

11

Sv: Funderar på att köpa en PRO

Om vi förutsätter att du får publik ip så du kan nå från utsidan och kolla på din kamera.
Och har ström och mottagning så du kan skicka sms kommandon till den av/på.

Så behövs troligen liten portforward och möjligen om du vill ha någon dyndns variant för att slippa köra  mot ip adress.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: Funderar på att köpa en PRO

Jag kör port-fowarding på mina Maygion kameror hemma. Du behöver bara öppna 1 port per kamera.

Däremot så finns det lite bättre kameror på markanden där man inte behöva göra ett skvatt på routern:

https://www.youtube.com/watch?v=QBsbfOk … YP5xulF24w

Sam / Team DOVADO

13

Sv: Funderar på att köpa en PRO

Sam, hur kan man styra Y-cam's Home monitor utifrån utan portforwarding eller UPnP?

I reviews på Amazon.co.uk nämner en användare 25 november 2014 att han behöver dra ur och sätta i strömsladden om det har varit strömavbrott. Kan du testa om den kommer tillbaka efter strömavbrott? Knappast bra om man måste köra tvåhundra mil för att få igång den igen, Annars verkar det bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Funderar på att köpa en PRO

Tex dlink kopplade ej upp sig efter omstart av routern,  körde jag tp så uppstod detta ej.
Så kameran måste i detta fallet startas x minuter efter wifi routern.
Felet låg helt på dlinks del som bara sökte en gång efter wifi.

15

Sv: Funderar på att köpa en PRO

Jag kör LAN på alla.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Funderar på att köpa en PRO

jonasolof skrev:

Sam, hur kan man styra Y-cam's Home monitor utifrån utan portforwarding eller UPnP?

I reviews på Amazon.co.uk nämner en användare 25 november 2014 att han behöver dra ur och sätta i strömsladden om det har varit strömavbrott. Kan du testa om den kommer tillbaka efter strömavbrott? Knappast bra om man måste köra tvåhundra mil för att få igång den igen, Annars verkar det bra.

Hej,

Min kopplade upp efter förra veckans stora elavbrott i southside Stockholm.

Doesn't make sense that you have to repower it after it's been repowered on account of a blackout. Fattar inte.

Kanske bra tid att börja använda mina Vattenfall värdecheckar för att styra On/Off på prylar med Smart Plug?

:-)

Sam / Team DOVADO

17

Sv: Funderar på att köpa en PRO

Min PRO behövde "värmas" för att den skulle starta upp. Hade den varit spänninglös så länge att den svalnat fick man sätta i kontakten 10-15min, därefter dra ut den igen för att den skulle starta upp. Lämnade tillbaka den....


/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

18

Sv: Funderar på att köpa en PRO

En LAN-förbunden Y-cam Home monitor borde klara avbrott

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Funderar på att köpa en PRO

jonasolof skrev:

En LAN-förbunden Y-cam Home monitor borde klara avbrott

Jag kör WiFi. Funkar bra. Y-Cam har egen heartbeat, som jag förstår det. Det finns ingen meny på routern, men den ansluter sig till deras molntjänst (Amazon Cloud infrastruktur) och levererar push notifications vid varje motion detection.