201

Sv: Universal Telecom byter till Telia

arp -a gav 192.168.1.102 (för gränssnitt står det i art -a) samt även 192.168.1.100. Ingen av dem fungerade. En nätscan från min andra bärbara gav att MR3240 hade fått 192.168.1.1. Det visade sig fungera! Fråga mig inte varför den tagit sig den adressen men fungerar gör det...
  Tack för hjälpen!

202

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Hastigheter:

De verkar identiska, både upp och ned. Men då har jag ju också ett Universal-sim som är strypt till 1 mb ned och 0,nånting upp. Det som däremot verkar skilja är svarstiderna. Jag har inte gjort jättemånga mätningar men går jag direkt via MF93D har jag svarstider runt 45-55 ms medan jag via MR3420 har 60-70 ms.

203

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag är glad för din skull att det funkade. Varför MR3420 bytte adress kan man ju undra över. Det borde inte förelegat någon konflikt. Frågan är om du hade satt någon adress på MR3420s WAN sida - och vilken roll det skuille spelat. Jag är inte IT-tekniker så nätverk är ibland lite förborgat för mig.  De adresser du fick med arp -a kanske är till dina datorer. Kolla macadresserna. När jag använder kommandot ser jag min WAn-router men inte de två accesspunkter som är anslutna till nätverket.

Antar att pingtiderna är över LAN. Wifi lägger till. Tiderna är långa för 4G och kan möjligen bero på låg signalstyrka. Vad läser du för SINR från MF93D (wifi eller LAN). VAd får du för tid när du pingar MF93d genom LAN eller wifi? Kan du se din externa IP adress genom MR3420?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

204 Senaste redigerad av Job (2014-06-07 09:03:39)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag har som sagt inte hunnit testa tillräckligt, men det tycks stabilare sedan jag lade modem och router på olika nät. Den bärbara jag har kopplad med kabel till MR3420, den kör en server som sedan olika enheter ansluter till och de har inte tappat anslutning en enda gång sedan jag gick ifrån dubbel NAT. Innan var tappen legio. Nu, sedan jag kunde logga in på MR3420, har jag också kopplat enheternas ip-adresser till respektive mac-adresser, vilket också kan ha/troligen har bidragit till stabiliteten.

Det ser, ta i trä, väldigt stabilt ut. Hastigheterna hela tiden drygt 1 mb ned och oftast runt 0,3 upp. Svarstiderna runt 50 ms (om jag går direkt via MF93D). Svarstiderna är också endast via 3G (och wifi)! Jag har inte möjlighet att testa 4G, än.

Kuriosa: Jag dök på ett av områdena när det krävs att jag kör MF93D på batteri - om den är avstängd och jag skall starta den krävs att jag drar ur strömsladden, annars visas bara batteriladdningssymbolen. Märkligt men sant. så fort jag får "Välkommen" kan jag ansluta strömmen igen.

Kuriosa 2: Batteriet håller utan vidare de 8 timmar jag bryter strömmen över natten. Trots att MF93D är ansluten den tiden, alltså.

Inget SINR-värde, alltså. På 3G har jag de värden jag redovisade tidigare (ungefär följande):

RSCP -101dBm (det här ligger mellan -97 till -105, oftast runt 100)
Ec/Io -3.5dB   (det här pendlar upp till 7,0, enstaka gånger 10-11, oftast runt 4,5)
RSSI -98dBm (det här är stabilt runt -96 till -98

205

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag har också 42mbit kortet får Max 10 / 6 mbit
Har testar på många ställen...nått skumt är det

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

206

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Trevik skrev:

Jag har också 42mbit kortet får Max 10 / 6 mbit
Har testar på många ställen...nått skumt är det

Samma resultat med mitt 42 surf, tycker att det är falsk marknadsföring. Har tryckt på supporten flera gånger utan resultat.

207

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Bit vs byte ?

208

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Är det någon mer som inte kan ansluta till 4g längre o bara köra 3g?  Min koppla från igår o nu funkar bara 3g nätet (42Mbit abonnemanget) annars får ja kolla ifall en annan router funkar bättre.

209

Sv: Universal Telecom byter till Telia

MasterJE skrev:

Är det någon mer som inte kan ansluta till 4g längre o bara köra 3g?  Min koppla från igår o nu funkar bara 3g nätet (42Mbit abonnemanget) annars får ja kolla ifall en annan router funkar bättre.

Har samma problem, har ringt supporten utan att dom fixat det. Universal lovar mer än dom håller tyvärr.

210

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jo jag har mailat dem men ska ringa på måndag o se vad problemet är. Tur att man inte betalar något o kan säga upp det närsom

211

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Det är driftstörningar pga en brand i Sollentuna, kanske påverkar mer än stockholm.

212

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Var på gång att boka ett abbonemang hos Universal när en kollega informerade mig om att dom bytt till Telia som operatör.

Jag vill ju ha Telenor för deras fina täckning, men deras abonemang ser ju inte så kul ut längre. Avsett för mycket data och lite tele. Dom hade bra vilkor tidigare men nu har dom skjutit sig i foten tror jag.

Att Universal har Telia som operatör är en dealbreaker. Har pga jobb haft Telia väldigt länge och täckningen suger. Med flera olika telefonmodeller ... Min kompis med Telenor har nästan alltid täckning.

Vad gör man nu? 3?

213

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Botulf skrev:

Var på gång att boka ett abbonemang hos Universal när en kollega informerade mig om att dom bytt till Telia som operatör.

Jag vill ju ha Telenor för deras fina täckning, men deras abonemang ser ju inte så kul ut längre. Avsett för mycket data och lite tele. Dom hade bra vilkor tidigare men nu har dom skjutit sig i foten tror jag.

Att Universal har Telia som operatör är en dealbreaker. Har pga jobb haft Telia väldigt länge och täckningen suger. Med flera olika telefonmodeller ... Min kompis med Telenor har nästan alltid täckning.

Vad gör man nu? 3?

Beställ sidekick av bredbandsbolaget.
Om du har bbb fiber.

214

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Deras största går fortfarande i Telenors nät. Surf80 eller vad det heter numera

215 Senaste redigerad av kantarell (2014-11-25 06:57:31)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag har nyligen skaffat Universal surf 42, 4G. Jag har Telia som operatör!

3G fungerar bra för att vara på landsbygden, bästa hittills! Med Tre kunde jag komma upp i 6 Mbit i bästa fall, nu minst det dubbla plus bättre svarstider! Kan inte uttala mig om 4G än, då mitt modem inte stödjer det. Ska skaffa ett och kan återkomma då..

Jag bor i Kolmården!

216

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Nån som vet hur Turbo 42 Mbit/s fungerar i södra skåne?
Är det verkligen Telias 3G och inte 4G?

217

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Vet inte hur det fungerar i Skåne, men i Hälsingland är det Telia 4G.