1

Tråd: Bindningstiderna slopas (Tele2)

Läste nyss i DN att Tele2 med omedelbar verkan slopar bindningstiderna.

http://www.dn.se/ekonomi/efter-kunderna … na-slopas/

Nå, det är MINSANN på tiden. Som vd:n själv erkänner så är det en av de största orsakerna till missnöje med operatörerna som annars också hör till de mest anmälda till Konsumentverket och andra konsumentinstanser.

Jag har alltid varit hårt emot de vansinnigt långa bindningstiderna på två år. I en bransch som förändras mycket fort. Överhuvudtaget är all bindning av kunderna mycket illa. I praktiken sätter den konkurrensen ur spel. Inget under att mobilbranschen toppar listan på kundmissnöje år efter år.

Det är förstås inte bara operatörerna som är skyldiga. Apple hör till de allra värsta ifråga om försök att binda kunden och därför köper jag aldrig nånting därifrån.

2

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

håller med om att två år är väldigt jobbigt att vara bunden till nåt man inte är nöjd med, betala för en tjänst som känns helt bortkastad och inte funkar som man hoppats på.

jamen det var juh helt vettig inställning, att låta kunden bestämma helt själv vad den behöver. Synd bara dom inte har kontant kort på mobila bredbandet, skulle vara bra då man är i stugan bara några gånger per år och vill ha internet.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

3

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

Comviq har och telenor och tre och telia, kontantkort bredband.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

har telia 4g dongel men tyvärr erbjuder dom inget stöd för 4g där uppe vid stugan, Bara tele2 som byggt ut där och dom andra aktörerna har inga planer att bygga ut där. Kör juh satellit internet just nu men det kostar 500 kr i månaden och vore kul om man kunde kapa den kostnaden. Är uppe påsk och sommaren , resten av året betalar jag för bara att ha det. Och då hade ett kontant kort varit suveränt.  och betala då man vill ha det även om det är dyrt den tid man köper för att surfa just då. Men årskostnaden blir mycket lägre.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

5

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

Kör inte Comviq i Tele2s nät?
Dom har ju kontantkort

6

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

var och beställde ett simkort på comviqs hemsida, får bara fixa ett upplåst 4g modem då , men det står på deras sida vi delar nät med Tele2, Telia och Telenor. så då torde det funka. om inte annat får jag väl dras med ett tele2 abbonnemang nu när det inte är bindningstid smile

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

7

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

F910 på telia eller MF93D på Kjell & co är bra val på små behändiga routrar. tS9 kontaktwr för extern antenn (dubbelantenn typ mimo rek).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

F910 vad är det för modell hittar den då inte hos telia.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

9

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

Tror han slant på tangenterna bara, MF910 ska de vara.

- Kan användas med 2.4 och 5 GHz banden samtidigt.
- Max nedlänkshastighet är 150 Mbit/s.
- 14 samtidiga användare.

- Kan anslutas via USB för att skicka och ta emot datatrafik.
- ca 8h batteritid, har även en energi-spar funktion vid batteridrift men den minskar WIFI räckvidden kraftigt.

- Stödjer 4g frekvenserna 800 MHz, 2600MHz samt 1800MHz när den driftsätts.

- WiFi offload för homerun. Kunder kan använda homerun1x som anslutning istället för mobilnätet.

- Lådan innehåller...
-- ZTE mf910d
-- 1 meter usb-kabel för laddning / anslutning
-- Installationshandbok
-- Nätadapter

192.168.32.1
Usernamn=admin
Password=admin

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10 Senaste redigerad av Discover (2014-11-20 13:17:39)

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

Comviq har inget mobilt bredband längre, varken abonnemang eller kontantkort.

Dock går det att beställa ett kontantkort för mobiltelefoni och fylla på det med 10 GB för 200 kr
och sätta i ett modem.

https://www.comviq.se/abonnemang/extra-surf

Dock är det ganska dyrt med 200 kr för 10 GB, då är Hallon bättre med 20 GB för 149 kr, eller Halebop som har 16 GB för 199 kr.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

Discover skrev:

Comviq har inget mobilt bredband längre, varken abonnemang eller kontantkort.

Dock går det att beställa ett kontantkort för mobiltelefoni och fylla på det med 10 GB för 200 kr
och sätta i ett modem.

https://www.comviq.se/abonnemang/extra-surf

Dock är det ganska dyrt med 200 kr för 10 GB, då är Hallon bättre med 20 GB för 149 kr, eller Halebop som har 16 GB för 199 kr.

Men får du publik ip men hallåån då? För med tre är det bara "surf" dvs privatvip..

Tidigare var mbb publik ip och surf privat ip.

12

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

G-Man skrev:
Discover skrev:

Comviq har inget mobilt bredband längre, varken abonnemang eller kontantkort.

Dock går det att beställa ett kontantkort för mobiltelefoni och fylla på det med 10 GB för 200 kr
och sätta i ett modem.

https://www.comviq.se/abonnemang/extra-surf

Dock är det ganska dyrt med 200 kr för 10 GB, då är Hallon bättre med 20 GB för 149 kr, eller Halebop som har 16 GB för 199 kr.

Men får du publik ip men hallåån då? För med tre är det bara "surf" dvs privatvip..

Tidigare var mbb publik ip och surf privat ip.

Jag använder inte hallon, men hos 3 ser det ut såhär just nu utan VPN aktiverat:

http://i.imgur.com/SFkF8Pc.png

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

Jag tankade mãnad, fick plôttsligen privat ip. Kastade sim i bin. Bôt till comviq och nu funkar voip igen...

14

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

okej så det är simkort till mobil inte inte modem?? , men huvudsaken det funkar då jag är i stugan 200 kr är billigt dom få gånger jag är uppe i stugan , blir dyrare att betala en kostnad varje månad.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

15

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

Vet inte om jag tycker det är revolutionerande på något vis bortsett från att avtalet blir tydligare att du kör avbetalning för mobilen.

Frugans "knock out" tele2 abb från tidigt 2004 tycker jag har bättre villkor nästan. "minst 49kr mån i räkning, 0,49kr minuten. 10GB data för 49kr extra. Blev samma revolution när någon i PR gruppen kom på knock out abbonemanet. Man trollar lite med siffor och byter namn.

Kan citera texten från annan tidning under tiden för att göra det tydligare

Tele2-Comviq lanserar ett nytt mobilabonnemang med en rekordlåg enhetstaxa och utan månadsavgift eller bindningstid. Namnet på abonnemanget är givetvis Comviq Knock-Out. Men det är ett abonnemang utan telefonsubvention. http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 239495.ece

Så detta är ett typiskt "uppfinna hjulet" på nytt uttryck.


http://www.mynewsdesk.com/se/pressrelea … mang-51291

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

hmm ja får se hur det blir , men just nu har jag en kostnad på 500 kr och 20 gb  och den är den jag vill som få ner, och funkar då comviq där uppe även om det är 200 kr för 10 gb så äre bra. då det bara ska användas påsk och på sommaren en eller två veckor.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

17

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

kan meddela jag fick hem mitt kort idag och på det står det startpaket Mobil bredband 3G/4G  tankade 1 månad för 51 kr och den funkar i telias nät i alla fall. nu ska jag bara upp till stugan och prova den där och se om den hittar tele2:s nät så jag kan surfa där. och därmed säga upp det andra internet för 500 kr i månaden.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

18 Senaste redigerad av Micke (2014-11-21 18:10:21)

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

pedrosso skrev:

...nu ska jag bara upp till stugan och prova den där och se om den hittar tele2:s nät så jag kan surfa där. och därmed säga upp det andra internet för 500 kr i månaden.

Lycka till, för att...
"Just nu är det svårt att surfa med mobilen och det påverkar även kunder som har hemnätet via mobilen. Även Tele2.se är nere"

Källa: https://www.avanza.se/placera/redaktion … tele2.html

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

19

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

Micke skrev:
pedrosso skrev:

...nu ska jag bara upp till stugan och prova den där och se om den hittar tele2:s nät så jag kan surfa där. och därmed säga upp det andra internet för 500 kr i månaden.

Lycka till, för att...
"Just nu är det svårt att surfa med mobilen och det påverkar även kunder som har hemnätet via mobilen. Även Tele2.se är nere"

Källa: https://www.avanza.se/placera/redaktion … tele2.html


haha jo men nu äre vid påsk jag behöver internet och tills dess har dom väl hunnit fixa det smile.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

20

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

Utan bindningstid så kan operatören ändra priserna för befintliga kunder från månad till månad så det är inte bara positivt.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

21

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

Jobbar på Tele2 - började på måndagen den vecka som detta kom ut i tidningarna. Kort och gott är detta bra, för Tele2s hela fokus ställs om. Nu vill man satsa på kvalitet istället för kvantitet, eftersom man vill behålla kunderna. Billigt-stämpeln ska istället flyttas över mer och mer till Comviq.

Hårdvaran är ej längre subventionerad, vilket i många fall innebär att kostnaden för abonnemanget+hårdvaran under 24 månader blir högre. Men fördelen är att man när som helst kan avsluta abonnemanget och bara behålla hårdvarans delbetalning hos Tele2, utan att den kostnaden påverkas. Ganska smidigt egentligen. Speciellt om man hittat något annat abonnemang eller liknande som är mer prisvärt.

Kaos: nej, priserna kan inte bara ändras från månad till månad. Det är samma sak som för vilken operatör som helst, om priserna ska ändras meddelas kunden minst 30 dagar innan förändringen kring detta - och om prisförändringen är en nackdel för kunden, kommer kunden att få avsluta abonnemanget utan att påverkas av prisförändringen. Det är på samma sett det sker om en operatör vill ändra pris under en bindningstid.

I grund och botten innebär detta högre priser för oss slutkunder, men PR-mässigt så är det riktigt bra. Det visar också att man på ett annat sätt vill behålla kunderna, eftersom det är mycket lättare att byta.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

22

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

Njau, jag misstänker snarare att det beror på att små operatörer har allt svårare att få till bra priser för lurarna som kunder efterfrågar från de stora drakarna.  Mycket enklare för stora operatörer att förhandla med tex Apple.

Har man svårigheter så är det ju smart att gå ut med den här finten.......  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

23

Sv: Bindningstiderna slopas (Tele2)

man får se hur länge jag får behålla mina 2 tele2 ab då. fria samtal, fria sms, fria mms, 1gb,surf a´ 189:-/månad smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )